Uskontojen lyhyt oppimäärä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tulipa tuossa yksi ilta mieleen, että uskonnoilla on ihan selkeä kehityspolku

Tässä yhdelle A4 arkille mahtuva lyhyt oppimäärä:

1. Luonnonkansat pitivät/pitävät pyhinä maata, puita, suuria kiviä, luonnonilmiöitä. Oli parasta pitää hyvät välit noihin "yliluonnollisiin" asioihin varmuuden vuoksi, ettei mitään pahaa tapahtuisi - lepytelläkin niitä piti, jos jotain pahaa tapahtui. Luonto kun turvasi elämän jatkumisen, siihen piti olla hyvät välit.

2. Egyptissä ja Inkakulttuurissa pidettiin välit kunnossa etenkin aurinkoon ja myös tähtikuvioiden kanssa. Oli huomattu, että jotain noilla on tekemistä luonnonilmiöiden suhteen. Havaitut tapahtumaketjut saivat esim. Niilin tulvimaan ja tulvat soivat runsaat sadot. Jos sato oli huono, välejä piti aurinkoon parannella. Uhrejakin antaa varuiksi.

3. Kreikan kulttuurin aikaan maailmankuva laajeni. Kuljettiin meriä, kiikaroitiin tähtiä. Oli omat Olympokset vedelle ja toiset ilmalle. Tulelle ja tuulille omansa. Rakkaudellle, vihalle ja viisaudelle tietysti myös. Oli alettu filosofoida.

4. Rooman aikana vähän rapistui, nautinnoista tuli ylimystön mielenkiinnon kohde.

5. Nyt Hubble kuvaa tähtisumuja ja jumalat ovat siirtyneet kauemmaksi merenrannasta. Kaiken luojaksi, isommaksi ymmärtämykseksi.

On jotain, jota ei osata selittää, siellä kulkee jumaluuden raja. Se etenee tiedon lisääntymisen myötä aina sille rajalle, jota ei ymmärretä. Kun jokin asia ymmärretään, sitä ei tarvitse pelätä ja palvoa.

Koiralle jumala on isäntä. Koiran on hyvä olla, kun isännältä saa hyvää kohtelua. Ihmisellä ei isäntää ole - vai onko? En tiedä. Olisi ehkä hyvä olla - silloin on helpompi hengittää.

Ei, en ole ateisti, en kiistä uskontojen suurta merkitystä ihmiselle. On hyvä olla jotain, johon uskoo - oli se sitten Jumala tai maailmankaikkeus. Minusta Luoja on kaunis sana. Se on lähinnä minun käsitystäni Jumalasta.

Tähtitaivas, linnunradan heikko hehku talviyönä - olemme osa jotain suurta. Hieno juttu.

Eipä muuta.

Ugh.

Kommentit (9)

Vierailija

Rooman aikana filosofinen uskonto nousi kukoistukseen eräässä Lähi-idän provinssissa, ja siitä alkoi länsimaisen maailman 2000-vuotinen kehitys.

Ihminen on varmasti yksin, ja hyvä juttu. On jotain valtavan, jumalallisen valtavaa tuolla jossain, se on universumi. Ja tämä jumalattoman pieni, valtava maailma on täynnä aivan jumalattoman suuria palavia jumalakivenmurikoita ja pilvivaltameriä, jotka ovat ainutlaatuisia, epätodennäköistä, jopa mahdotonta koko universumissa. Hyvä juttu.

Vierailija

Eikö muka olisi kehitys jatkunut ilman tuon provinssin tapahtumia? Toki emme tiedä, mihin suuntaan, mutta tuskin se olisi Roomaan pysähtynyt.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Koira: "Ihminen ruokkii minua, leikkii kanssani ja vie minua kävelylle. Se on varmaan jumala!"

Kissa: "Ihminen ruokkii minua, leikkii kanssani ja vie minua kävelylle. Minä olen varmaan jumala!"

Kumpi on oikeassa?

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija

Todennäköisesti kehitys olisi jatkunut todennäköisempään suuntaan, eli Afrikan tapaan, kuten suurimmassa osassa muuta maailmaa, tai sitten suurten itämaiden tapaan taas uuteen Rooman valtakuntaan/Atsteekkivaltakuntaan/Inkavaltakuntaan/Kiinaan/Japaniin

Kissa on älykkäämpi ja meditatiivisempi eläin. Se elää totuudessa. Onko koiralla buddhaluonto?

Vierailija

Kissa ei todellakaan voi komentaa. Huonosti opettaakaan. Elää oman tahtonsa mukaan ja oppii virheistään. Itsenäinen eläin.

Koiralle luonteista on kunnoitus ja hyväksynnän hakeminen. Siksi koiran voi opettaa tekemään lähes mitä tahansa palkitsemalla se kiitoksella.

Yksi ero noissa eläimissä on: kissaeläin on yksinäinen saalistaja ja koira on laumaeläin, jossa hierarkia on tarkka.

Mutta mikä niiden aivoissa on erona ja tuon tekee, olisipa mielenkiintoista tietää.

Vierailija

Niiden aivoissa on tuo ero: Kissalla on kyky toimia yksinään, koira taas tarvitsee lauman, tai sen selviytyminen yksin on heikompaa huonomman koordinaatio-, ongelmanratkontakyvyn, sekä saalistusvietin takia. Jos kissalle tulee este eteen, se pysähtyy ja tarkkailee ympäristöä. Tämän jälkeen se käy systemaattisesti kaikki paikat lävitse ja valitsee harkiten ja usein omat kykynsä tiedostaen parhaan ratkaisun kun taas koira helpommin jänistää ja toheltaa, juoksee ratkaisuista ohitse. En osaa löytää tähän hätään muiden tekemiä havaintoja, mutta näin on omakohtainen kokemukseni molemmista eläimistä antanut arviota.

Vierailija
Pikku Gen
Koira: "Ihminen ruokkii minua, leikkii kanssani ja vie minua kävelylle. Se on varmaan jumala!"

Kissa: "Ihminen ruokkii minua, leikkii kanssani ja vie minua kävelylle. Minä olen varmaan jumala!"

Kumpi on oikeassa?

Tuossa kiteytettiin kissan ajatusmaailma...

Vierailija
Leuka
Kissa ei todellakaan voi komentaa. Huonosti opettaakaan. Elää oman tahtonsa mukaan ja oppii virheistään. Itsenäinen eläin.

Koiralle luonteista on kunnoitus ja hyväksynnän hakeminen. Siksi koiran voi opettaa tekemään lähes mitä tahansa palkitsemalla se kiitoksella.

Yksi ero noissa eläimissä on: kissaeläin on yksinäinen saalistaja ja koira on laumaeläin, jossa hierarkia on tarkka.

Mutta mikä niiden aivoissa on erona ja tuon tekee, olisipa mielenkiintoista tietää.

Kissakin viihtyy laumassa, mutta metsästää yksin (ja vaanimalla ei ajamalla minkä takia saa kiinni esim jäniksiä!!!)

Hauvalle on helpoin opettaa käskyt paikka ja nouda sekä tänne koska ovat sen lajille ominaista käytöstä jota tarvitsee metsästäessään.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005
Sokea-ajaar
Niiden aivoissa on tuo ero: Kissalla on kyky toimia yksinään, koira taas tarvitsee lauman, tai sen selviytyminen yksin on heikompaa huonomman koordinaatio-, ongelmanratkontakyvyn, sekä saalistusvietin takia. Jos kissalle tulee este eteen, se pysähtyy ja tarkkailee ympäristöä. Tämän jälkeen se käy systemaattisesti kaikki paikat lävitse ja valitsee harkiten ja usein omat kykynsä tiedostaen parhaan ratkaisun kun taas koira helpommin jänistää ja toheltaa, juoksee ratkaisuista ohitse. En osaa löytää tähän hätään muiden tekemiä havaintoja, mutta näin on omakohtainen kokemukseni molemmista eläimistä antanut arviota.

Tässä sinulle systematiikkaa, harkintaa ja kykyjen tiedostamista:

Kissan logiikkaa

Tiedän, sairasta on.

Edit: Onko vahingonilo oikein aitoa? No, katti näyttää jäävän henkiin, lloppukuvassa näyttäisi, että vääntätyy jo pystöön, hännänliikkeestä päätellen.

Lierikki Riikonen

Uusimmat

Suosituimmat