Mikä aiheuttaa flunssan puhkeamisen?

Seuraa 
Viestejä149
Liittynyt29.4.2005

Netistä oon koittanu ettii kaikkee tietoo flunssasta ja oon tullu tulokseen, että jos ei saa tartuntaa, ei myöskään flunssa iske. Mutta kun ittellä kumma kyllä tuo talvella ittensä kylmettäminen saa aikaan flunssan. Miksi siis flunssa iskee, jos se vaan iske sillon kun sen tartunnan saa ostakin ulkopuolelta? Eikö muka vilustumisella oo mitään merkitystä?

Sivut

Kommentit (24)

Vierailija

Yksinkertaistettuna.

Limakalvoilla on aina viruksia vaanimassa, että saisivat yliotteen isännästä. Vilustuminen ei aiheuta tautia, mutta laskee vastuskykyä alentamalla limakalvojen verenkiertoa ja hapetusta (kylmässä verisuonet supistuvat) ja peli on selvä.
Stressi, väsymys (unenpuute), alkoholi (humalahakuisena), muut sairaudet, tietyt lääkkeet (esim. immunosuppressorit) alentavat myös vastustuskykyä.

Vierailija

En osaa sanoa muuta kuin, että syön päivittäin maitohappobakteereja sisältävää jugurttia kaksi purkkia. Siksi nykyisin ostankin litran tölkeissä, koska jugurttia kuluu paljon.

Flunssaa en ole sairastanut vuosiin, en muista milloin viimeksi. Joskus olen tuntenut itseni väsyneeksi, kuin flunssa olisi tulossa, mutta lepo on auttanut.
En osaa erottaa olenko vain väsynyt vai meinaako flunssa tulla. Joka tapauksessa lepo on auttanut, mikä tarkoittaa, että viikonloppuna en ole rehkinyt enkä mennyt minnekään bileisiin. Olen lueskellut kotona rauhassa ja töllöttänyt TV:tä.

Voin kyllä kuvitella, että elimistö varoittaa: jos et nyt lepää, flunssa iskee tosissaan ja pakottaa sängyn pohjalle.

Kuriosiittina voin mainita, että en usko pillereihin, vaan monipuoliseen ruokaan. Tämän kantani olen kyllä täällä jo moneen kertaan ilmaissut.

Mihinkään ylimääräisiin vitamiineihin en usko ja suhtaudun kaiken lisäksi nihilistisesti. Vitamiinit, hivenaineet toimivat elimistössä yhteistyössä ja sulassa konsensuksessa. Jos jotain vitamiinia saadaan ylenmäärin, tasapaino voi järkkyä ja lisäravinteista voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä.

Jos minulla todetaan joskus osteoporoosi, silloin kyllä syön lisä-kalsiumia ja D-vit ja osteoporoosilääkkeitä. Mutta vasta jos osteoporoosi on todettu luuntiheysmittauksessa, en muuten. Osteopenia tilanteessa lisäisin Ca-D-vit. valmisteen.
Jos luuntiheysmittaukseen jostain syystä ei ole mahdollisuuksia, suosittelen postmenopausaalisille naisille Ca-D-vit.lisää, jos ei ole hormonikorvaushoitoa tai sen loputtua.
Suositusannokseni ovat: Ca 1000mg/vrk ja D-vit 800 IU/vrk. Tuo suositus on helppo toteuttaa reseptilääkkeillä, mutta ei vapaakauppapillereillä.

Vierailija

Henkilökohtainen tietoni viruksista: Virus-mekanismi pesiytyy geneettisen perimänsä osoittamaan paikkaan eliössä ja siirtyy seuraavaan vaiheeseen. Monissa virusmekanismeissa tämä on solujen muuttaminen virustuotantolaitoksiksi ja täten näiden solujen tuhoaminen jossain määrin, niin että elimistö ärsyyntyy ja käynnistää puolustusreaktioina esim. limanerityksen. Tällöin virus aiheuttaa taudin. Joissakin viruksissa on kuitenkin lepomekanismeja, jolloin ne pesiytyvät solujen tumiin, kunnes jokin elimistön reaktio, kuten fyysinen rasitus(kylmästä ilmasta), tai stressi, antaa otollisen tilanteen käynnistää pesimisvaihe. Samanlaista tapahtuu esim huuliherpes-viruksella. Tällöin tuman sisäiseen DNA:han kopioitunut virus alkaa tuottamaan ehkä jo tuhoutuneen tartuttajan kopioita aiheuttaen taudin.

Vierailija

Minulla oli viimeksi flunssa armeijassa neljä vuotta sitten. Siellä se puhkesi muutaman kerran puolen vuoden palveluksen aikana. Lepäämistä kun ei sallittu vaikka oli huono olo. Käskettiin ottamaan buranaa ja takaisin kentälle. Siviilissä en ala nielemään mitään pillereitä, jos päätä särkee tai on huonovointinen. Lepääminen auttaa. Ruokavalio on suhteellisen tavallinen. Syön tosin proteiini-, kaseiini- ja kreatiinilisäravinteita, mutta ei niillä varmaan ole flunssan tarttumiseen juurikaan vaikutusta kun olen 23 ikävuoteni aikana, siitä asti kuin muistan, sairastanut varsin harvoin. En vietä paljoa yöelämää tai väkisin tee jotain, jos mielentilani ei sitä salli.

Mietin vain, miten selviän työelämässä, jos huonovointisuuteen hymähdetään ja neuvotaan ottamaan pilleri ja jatkamaan hommia. Siitä varmaan alkaa säännöllinen sairastuminen. Tiedä sitten, miten elimistöni tulee reagoimaan kun on tottunut saamaan lepoa aina kun pyytää.

Vierailija

Käsienpesu auttaa. Itse ajattelin käsiä muutamina kertoina kuukaudessa/viikossa aina päivän mittaan, kunnes puolen vuoden kuluttua alitajunta hoitaa jo käsien suhteellisesta puhtaudesta, ja siten ei ainakaan itse levitä jatkuvasti pöpöjä. Käsistä siirtyy ruokateitä ja hengitysteitä pitkin flunssaviruksia kurkkuun, kunhan tietää vain miten homma menee ja miettii strategian silloin tällöin niin sairastumisetkin vähenee ilman sen kummempaa stressiä.

Kannattaa luottaa keholliseen viestintäjärjestelmäänsä :p, kuten luottaa silmiinsäkin.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Minulla on koko elämäni ajan ollut 2-4 flunssaa joka vuosi, eli olen ollut aika herkkä sairastumaan. Vuoden 2004 syksyn jälkeen aloin syödä D-vitamiinipillereitä noin 20 mikrogrammaa/vrk, ja sen jälkeen meni 16 kuukautta kun sain seuraavan flunssan, mikä oli oma "ennätys". En vielä mene vannomaan että tuo oli D-vitamiinin ansiota - pitänee jatkaa testiä muutama vuosi.

Talvista D-vitamiinin puutostilaa jotkut pitävät yhtenä talvisille flunssille altistavana tekijänä, sillä D-vitamiinin pääasiallisin lähde on keskikesän aurinko.

sfnet.keskustelu.terveys -ryhmässä keskustellaan usein D-vitamiinista ja muista ravintolisistä, ja nimenomaan ravintolisien kannattajat ovat yleensä niitä, jotka antavat tutkimuslinkkejä mielipiteidensä tueksi (ainakin D-vitamiinin kohdalla).

C-vitamiinilla en itse ole havainnut flunssaa ehkäisevää tai parantavaa vaikutusta.

Vierailija
Ihminen
En vietä paljoa yöelämää tai väkisin tee jotain, jos mielentilani ei sitä salli.

Suuri elämänviisaus, joista meistä useimmat emme toteuta eli emme kuuntele kehon ja mielen viestejä.
Mietin vain, miten selviän työelämässä, jos huonovointisuuteen hymähdetään ja neuvotaan ottamaan pilleri ja jatkamaan hommia. Siitä varmaan alkaa säännöllinen sairastuminen. Tiedä sitten, miten elimistöni tulee reagoimaan kun on tottunut saamaan lepoa aina kun pyytää.

Älä anna periksi nykyiselle hektiselle elämäntyylille, työelämälle. Ole rohkeasti rairaslomalla, äläkä ota pillereitä, jos tunnet että niistä ei ole hyötyä.
Ehkä oman sairastavuuteni ja olemattomien poissaolojen syynä on, että voin ilmoittaa aamulla olevani pois, jos en tunne vointiani hyväksi. Näin ei ole ollut tarvetta tehdä, koska voin tarvittaessa varata itselleni vapaapäivän kahden viikon varoitusajalla, jos tunnen tarvitsevani vaikka viikon-kahden loman.
Todennäköisesti sairastuisin, jos en tuntisi olevani vapaa.

Vierailija

Olen miettinyt oman isoäitini tapaa pitää aina käsineitä kädessä, kesäsinkin. Hän ei ollut mikään bakteerikammoikko, siihen maailman aikaan hienot rouvat eivät esiintyneet kaupungin kadulla ilman hattua ja hansikkaita. Olisiko tässä konsti ehkäistä flunssaa?

Lisäksi nenänkaivamista pitää välttää. Eikös näin kaikille palstalaisille ole omissa mummoloissaan jo opetettu?

Vierailija

Enpä tiedä, minä kun en käytä käsineitä kuin yli 20 asteen pakkasilla. Tänä vuonna kahtena päivänä, kun kävi niin mahdoton viima, että tunsin olevani kuin Siperiassa. Ensi viikolla ehkä joudun jälleen.

Minulla on lämpimät kädet ja kylmä sydän.

PS. Nenää saa kaivaa kun ensin on pessyt kätensä ja desinfioinut klorheksidiinillä.

Köpänder
Seuraa 
Viestejä149
Liittynyt29.4.2005

Ittensä kylmettäminen voi siis vähentää vastustuskykyä, mutta mites se saunominen voiko sillä olla sitte taas flunssan aikana jopa parantavaa vaikutusta, koska eihän kaikki virukset/bakteerit ja ties mitkä kestä eri lämpötiloja? Tää oli vaan tällanen tietämättömän henkilön hatusta vedetty ideakysymys johon olis kiva saada jopa kommentteja

Vierailija
MakeeK
Ittensä kylmettäminen voi siis vähentää vastustuskykyä, mutta mites se saunominen voiko sillä olla sitte taas flunssan aikana jopa parantavaa vaikutusta, koska eihän kaikki virukset/bakteerit ja ties mitkä kestä eri lämpötiloja? Tää oli vaan tällanen tietämättömän henkilön hatusta vedetty ideakysymys johon olis kiva saada jopa kommentteja

Saunan lämmössä eivät mikrobit ihmisen elimistössä kuole, niin korkeaksi ei kudosten lämpötila nouse. Sitten kuolisi jo itse isäntäeläinkin.

Kovia löylyjä ei flunssaiselle suositella, koska se on rasite elimistölle ja elimistö tarvitsee kaikki voimansa taudin nujertamiseen. Saunassa käynti ja rentoutuminen ja suihkuhuoneen kosteus tekevät hyvää. Maltti mielessä ja terve järki käteen. Kannattaa kuunnella elimistöä, tekeekö hyvää vai rasittaako. Lepopulssi on hyvä indikaattori. Jos se on koholla, on syytä levätä.

Vierailija
Mummo
Mikä on kohonnut lepopulssi? Siis arvo? Eikös ihmisten pulssitiheydet luonnostaan vaihtele aika paljon levossakin?

Vaihtelee. On hyvä kuitenkin tietää oma lepopulssinsa. Sen voi mitata vaikka muutamana aamuna. Tavallisimmin 60-70sykettä/min. (urheilijoilla voi olla hyvinkin matala - 40 tai allekin) Jos oma lepopulssi on kohonnut, on tauti tulossa tai päällä tai liikuntasuoritus ollut liian rankka ja elimistö tarvitsee lepoa/palautumisaikaa.

Vierailija

Minuun hyppäsi taas oikein kunnon flunssa. Heräsin eilen aamulla ja nenä oli tukossa kuin vanha vessanpönttö, ja puolen tunnin päästä se alkoi vuotamaan ihan solkenaan. Lämpö nousi iltaa kohden ja nukkumaanmenoaikaan olo oli kuin osuuskaupan hoitajalla inventaaripäivänä (eli heikko). Nyt olo on vielä kauheampi, ja huomenna pitää vielä mennä johonkin pirun koripallo-otteluun kirjoittamaan urheilu-uutista Life sucks.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat