Työmatkapyöräily ja liikenteen saasteet?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kuinkahan terveellistä on ajaa joka päivä ympäri vuoden 40km työmatkaa liikenteen seassa? Talvella (varsinkin kovilla pakkasilla) pakokaasut ovat "maanpinnan" tasossa, jolloin pakokaasut löytävät tiensä keuhkoihin.

Keväällä taas pölyn vaikutus aivan uskomaton. Kitalaki hiekassa saa työmatkat ajella.

Onko hyötyliikunnan hyödyt suuremmat kuin haitat? Onko minun keuhkot viiskymppisenä loppu?

-jarkko

Kommentit (2)

Vierailija

Jos rupeaa henkeä ahdistamaan, niin eihän se hyvää voi terveydelle tehdä. Monissa saastuneissa kaupungeissa ihmiset käyttävät hengityssuojaimia. Tämä on joissain paikoissa aivan normaalia.

Vierailija

Tästäkin tuntuu tänä päivänä olevan monta ristiriitaista puolta. Fakta on, että pakokaasut tappaa, kun niitä tarpeeksi keuhkoihin saa vedettyä. Toinen fakta on, että mikrohiukkaset pölyssä tukkii keuhkorakkuloita. Näitä syntyy esim. nastojen ja asfaltin hinkatessa toisiaan. Muistaakseni muinaiset egyptiläisetkin elivät keuhkot täynnä saharan hiekkaa ja kärsineet siitä.

Se, että kuinka vaarallista tämä on terveydelle, en tiedä. Jotkut väittävät passiivisen tupakanpolton olevan vaarallisempaa kuin liikennesaasteet.(Viime syksylläkin oli kovasti keskustelua tästä TV:ssä ja eräskin henkilö yritti tämän kustannuksella saada passiivinen tupakointi vaarallisemmaksi.) Muistan lukeneeni joitain tilastoja, joissa passiiviseeen tupakointiin kuolisi Suomessa noin 200 ihmistä.

Toiset tutkimukset taas todistavat, että kaupungissa elävä ihminen elää keskimäärin 1 vuoden vähemmän Länsi-Euroopassa, kuin maaseudulla johtuen juuri saasteista. Eräs tutkimus taas juuri taannoin väitti satojen tuhansien eurooppalaisten kuolevan ennen aikaisesti ilman saasteista johtuen.

Linkkejä ei taskussa ole, joten näiden todenperäisyyttä en voi taata.

Uusimmat

Suosituimmat