Arvaatko autoilijan aikomukset?

Seuraa 
Viestejä46
Liittynyt31.8.2005

Suuntavilkkujen käytöstä on taas keskusteltu. Puolesta - ei niinkään vastaan.

Perimmiltään on kyse aikomuksen ilmaisusta. Varmistauduttuani, ettei aikeestani ole vaaraa muulle liikenteelle, ilmoitan vilkulla että muutaman sekunnin kuluttua aion kääntyä osoittamaani suuntaan. Ja ellei mitään yllättävää tapahdu, teen niin.

Toiset autoilijat huomaavat viestini. Ottavat sen huomioon harkitessaan omia toimiaan. Liikenne sujuu. Mitä paremmin pystymme päättelemään kaverin aikeet - ja otamme ne myös huomioon, sitä paremmin rulettii pyörii.

On siis kyse aikeiden viestittämisestä ja viestien tulkinnasta. Liikenteessä vilkku on lähes ainoa aikomuksen osoitin. Muut aikeet täytyy osata hahmottaa muista manöövereistä. Puhutaan niin sanotusta liikennesilmästä.

Kysymys. Onko mahdollista laajentaa autoilijoiden välistä aieviestintää nykyisin välinein? Uusin välinein? Vai riittääkö pelkkä vilkku ja pelisilmä?

Kommentit (4)

Vierailija

Automaatio lienee yksi tulevaisuuden väline, eli esim.
tietokone ohjaa autoja tiellä ja kuskin ei tarvitse
ohjata eikä kaasuttaa eikä jarruttaa.

Sitten on äänimerkki. Kuski voi töötätä ilmaistakseen
että pois alta, en ehdi jarruttaa. Tai töötätä, että
siellähän palaa vihreä valo, menes pois nukkumasta
siitä edestä, jos edessä oleva auto ei näytä reagoivan.

Tietokoneet voisivat olla yhteydessäkin toisiinsa, eli
jos tiellä tulee autoja, niin parkista lähtevän
auton ei tarvitsisi kameroilla koittaa tähystää,
tuleeko autoja vai ei. Mutta saattaisi sieltä tulla joku
vanha Volga tms. jota ei ole kytketty verkkoon...

Lisäksi autoissa on jarruvalot, joilla voi näyttää
hidastamisen aikeen painamalla jarrupoljinta
vain kevyesti.

Mutta mitä aikeita pitäisi voida näyttää ja miksi?
Mielestäni vilkku, töötti ja jarruvalot, ja myös
peruutusvalo on aika lailla riittävä. Suomessa on
myös ajovalopakko, mikä helpottaa autojen havaitse-
mista esim. kaistaa vaihtaessa.

bothnicum
Seuraa 
Viestejä46
Liittynyt31.8.2005

Tuo jarruvalojen väläytys on hyvä vinkki. Voisi sen tietysti vielä selkeämminkin sanoa. Voisi varoíttaa takanatulijoita esim. tiellä olavasta esteestä. Tai vastaantulijoita hirvestä.

Viesti siitä, että aion parin kilometrin jälkeen poiketa pikkutielle, saattaisi vähentää tarpeetomia ohituksia.

Ehkä tärkeintä olisikin saada kuittaus naapurilta, että hän on huomannut aikeeni ja hyväksyy sen. Tai ellei hyväksy, täytyy minun noudattaa ertyistä varovaisuuttaa, koska siihen täytyy olla jokin syy, jota en ole osannut ottaa huomioon.

Vierailija

Euroopassa yleisesti käytössä oleva järjestelmä, joka kytkee varoitusvilkut päälle hätäjarrutuksessa, on Suomessa kielletty. Olen myös nähnyt jossain lisäjarruvalon, joka alkaa vilkkua, jos jarrupoljin painetaan pohjaan. Käsittääkseni tämäkin on kielletty maassamme. Joku automalli muistaakseni kehittelee, tai on jo tuonut markkinoille jarruvalot, joiden kirkkaus riippuu jarrutusvoimasta. Tätä ei kai ole (vielä) kielletty.

En näe mitään syytä sille, että keksinnöt, joiden luulisi parantavan liikenneturvallisuutta, kielletään. Näin kuitenkin on maassamme tehty, tai jos ei pystytä kieltämään, niin pannaan ainakin kova vero päälle. Esimerkkinä vaikkapa lisävarusteena autoon ostettava luistonesto, ABS-jarrut tai vaikkapa sumuvalot: kaikista on maksettava autovero. Näin karsitaan varusteen autoonsa hankkivien ihmisten määrää rajusti. Järkevää?

Vierailija

Menee hiukan ohi aiheen kyllä, muttaa aivan pakko puuttua tuohon sumuvalojen "turvallisuuteen". Itse autoa välillä paljonkin ajavana en ole vielä kertaakaan törmännyt tilanteeseen, jossa sumuvaloista olisi ollu hyötyä näkyvyyden kannalta. Usein öiseen aikaan näkee autoissa sumuvaloja päällä, vaikka sää olisi aivan selkeä. Muutaman kerran itse kokeilin ajaa sumuvalot päällä pimeässä, mutta näkyvyys vain heikkeni. Näkyvyydellä tarkoitan siis nyt nimenomaan kaukonäköä, sinne kai pitkillä valoillakin on tarkoitus nähdä. Itse koen sumuvalot vain haittana, koska ne muodostaessaan auton eteen kirkkaamman alueen, häiritsevät kuljettajaa näkemään kauas. Monessa uudessa autossa niillä onkin lähinnä vain kosmeettinen hyöty.

Uusimmat

Suosituimmat