Minkälaiset korvatulpat ovat hyvät normaali elämässä.

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Ajattelin ruveta käyttämään tuolla ulkona, kuin on kaikenlaista liikenne ja ynnä muuta melua Korvatulppia. Onko kukaan täällä palstalla muu joka jo käyttää ympäristömelun takia tulppia?.

Onko tälläinen järkevää ja mitä haittaa siittä on?

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Apteekista saat niitä vaahtomuovisia eurolla tai kahella.
Instrumenttiliikkeistä saat niitä "joulukuusimalleja" joita voi käyttää useamman kerran. Pari vuotta ne kestää kun vaan jaksaa pitää huolta, eli pesee ne käytön jälkeen. Maksavat jotain 20e ja vaimentavat kyllä tarpeeksi. Haittana voisi sanoa sen, että vaimentavat taajuuksia epätasasesti eivätkä ole niin mukavat pitemmänpäälle.

Jos oikeesti tarvitset niin kannattaa käydä puhumassa vaikka jonkun lääkärin kanssa. Lääkäri osaa auttaa ja ottaa korvakäytävästä muotin, jonka pohjalta tehdään sulle semmoset henkilökohtaset. Neon jotain 100-200e luokkaa. En ole hinnasta varma.

Itsellä on soittohommien takia tuommoset joulukuuset vaikka usein on jo pitänyt sijoittaa henkilökohtaisiin. Baarissa tulee myös välillä pidettyä.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä23113
Liittynyt16.3.2005
tiäremiäs

Onko tälläinen järkevää ja mitä haittaa siittä on?

Jos koet melun häiritsevämmäksi kuin korvatulpat, se on järkevää. Ainakin sellainen haitta tulee mieleen, että alentuneella kuulolla on vaikeampi seurata liikennettä. Musiikkiliikkeistä saa kuulemma hyviä korvatulppia, muusiikin harrastajat käyttävät ja kehuvat niitä. Minulla ei ole kokemusta.

Vierailija

Rautakaupasta saa kertakäyttötulppia hintaluokassa 50 snt/pari. Perus-Earit ovat tosi tehokkaita, ja niitä uskaltaa käyttää, riippuen korvan ja taskun pohjan puhtaudesta, 1-10 kertaa. Todella tehokkaita, mutta ainakin minulla tulee aika orpo tunne siinä vaiheessa, kun ympäristön melu putoaa kokonaan alle kuulokynnyksen, eikä enää kuule muuta kuin omat sekavasti mökeltävät ajatuksensa. Noilla on todella helppo kävellä auton alle.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
Maximilian
Rautakaupasta saa kertakäyttötulppia hintaluokassa 50 snt/pari. Perus-Earit ovat tosi tehokkaita, ja niitä uskaltaa käyttää, riippuen korvan ja taskun pohjan puhtaudesta, 1-10 kertaa. Todella tehokkaita, mutta ainakin minulla tulee aika orpo tunne siinä vaiheessa, kun ympäristön melu putoaa kokonaan alle kuulokynnyksen, eikä enää kuule muuta kuin omat sekavasti mökeltävät ajatuksensa. Noilla on todella helppo kävellä auton alle.

ootko käyttänyt tuolla liikenteessä korvatulppia?

Neonomide
Seuraa 
Viestejä13269
Liittynyt23.6.2005

Perus-Earit ovat tosiaan hyviä. Kannattaa tosin pitää korva puhtaana vaikusta pumpulitikuilla ja säilyttää tulppia omassa pakkauksessaan. Itse en ole käyttänyt tulppia tarpeen vähyyden vuoksi vähään aikaan, mutta kesäisin duunissa tulee tungettua ne syvälle korvakäytävään ja kaivettua sitten vaikka saksenkärjellä pois. Eristää varsin hyvin!

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Vierailija

Tehdasliikenteessä olen käyttänyt, kaupungissa kävellessä en oikeasti uskalla, kun menen niin syvälle siihen hiljaisuuteen, että muu maailma katoaa.

Pihtien kärjet ovat tulleet tutuiksi minunkin korvakäytävilleni.

Vierailija

Earit on hyviä meluntorjuntaan. Joulukuuset ja elacit sitten tiloihin, joissa halutaan kuunnella mutta ääntä on liikaa. Niiden vaimennuskäyrä on tasaisempi ja hinta korkeampi.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
Johnny Too Bad
Earit on hyviä meluntorjuntaan. Joulukuuset ja elacit sitten tiloihin, joissa halutaan kuunnella mutta ääntä on liikaa. Niiden vaimennuskäyrä on tasaisempi ja hinta korkeampi.

Mitä Earilla tarkotetaan, Ear merkkisiä tulppia vai kaikkia korvatulppia?

Vierailija

Minulla on hyperherkät korvat ja olen jo vuosia käyttänyt korvatulppia aina kun menen ulos. Kotikatuni melutasoksi mittasin 90 db. Ennen käytin mehiläisvahaisia, nyt olen siirtynyt niihin apteekin keltaisiin halpistulppiin. leikkaan sellaiset kahtia, siis puolet lyhyemmäksi, ja tungen korviin niin, ettei niitä edes näe ulospäin. Vaimentaa äänet tasaisesti ja pystyn keskustelemaan normaalisti ihmisten kanssa. Joulukuusimalli ei minulle sopinut ja muusikon malli vaimensi liian vähän.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Ostin ite 2 paria bilsom 556 kuulosuojainta, ne pitäisi olla jotain kestäviä ja kestää yhden tai pari vuotta. vaimentaa 28 desibeliä.

Näillä on näköjään vähän huonompi suojakerroin kuin esimerksiki 3M kertakäyttösillä tulpilla ne suojaavat 31 desibeliä.

Vierailija

Myöhemmällä iällä tarvitset kuulovoimentimia, jos korvatulpat ei tule nuorempana kuuloonkaan ;)

Muutoin kaikki muut ympärilläsi tarvitsevat kuulosuojaimia.

Vierailija

Jos totta puhutaan niin kannattaa unohtaa earit ja joulukuuset.
Itse hommasin parivuotta sitten ELACINit, muistaakseni 140€. Eikä ole tarvinnut katua, ne on siis niitä yksilöllisiä korvavalettuja kuulosuojaimia. Niissä on myäs eri vaimennus vaihtohetoja, itsellä on ne "kovimmat" kun käytän niitä ampuessa.
Lisäksi ko.tulpat hengittävät jolloin ei korvat "hikoo" niinkiun eareiden,yms. kanssa.

Vierailija

Kovaäänisen musiikin vaimentamiseen(mikäli sitä kuitenkin haluaisi kuunnella) Earit ja muut halpistulpat eivät oikein sovellu, ilmeisesti vaimentavat joitain taajuuksia enemmän, kuin toisia ja ääni puuroutuu.
Treenikämpillä aika paljon notkuneena(vierailijana lähinnä) tämän kyllä selvästi huomaa, mutta paljon mukavampi tietysti kitata kaljaa bassostyrkkarin edessä ilman, että veri roiskuu korvista, että kelpaa ne earitkin hätätilanteessa.

Joku tietysti sanoo, että soittaisivat hiljempaa, mutta se ei olekaan niin yksinkertaista, kunnon soundeja ei pienellä volyymilla välttämättä irtoa ja muut instrumentit jäisivät rumpujen alle, jos soittaisi hiljempaa, että parempi soittaa lujaa ja pitää kunnon tulppia. Toiseksikin rock´n´rollin pitää tuntua palleissa, se on myös fyysinen elämys

Kuinka usein normaalielämässä altistuu niin kovalle melulle, että kuulovaurion riski on olemassa, liikennemelu on tietysti joskus voimakasta?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat