Onko osa UFO-havainnoista näköhäiriöitä?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen pitänyt UFO-havaintoja melkomoisena huuhaana, mutta viime viikonloppuna tämä uskoni joutui kovalle koetukselle. Alla koko tarina.

Olin mökilläni Nilakalla. Menin aamuyöstä kuselle hyyskän nurkalle. Siinä lirutellessani näin äkkiä, kuinka järvelle, noin kilsan päässä olevan saaren kärjen takaa, ilmestyi muodostelma kirkkaita vhertäviä valoja. Jotain kuus kappaletta niitä laskin olevan jonossa, muoto pitkulainen ja kaksi pyöreää tuli jonon perässä erillään molemmin puolin niin kuin kalan pyrstön kärkipisteinä.

Käännyin katsomaan valoja ja ne nousi puunlatvojen yläpuolelle ja meni kovaa vauhtia täysin äänettömästi. Hyvä että ehdin kääntyä mukana kun ne kiersi minua. Taivas oli kirkas öinen pakkastaivas. Kaksi kierrosta ne meni ympäri mökin hurjaa vauhtia kunnes sammuttivat valot sitten yhtä äkkiä. Hyvän tovin niitä odottelin takaisin, kunnes pakkanen alko panemaan ja joudiun menemään sisälle.

Aika pöllämystyneenä mietiskelin mökissä näkemääni. Uni ei meinannut tulla silmään, olin niin kiihtynyt. Aivan outo ilmestys, UFOiksihan ne oli pakko päätellä.

Jonkin ajan päästä näin valon uudelleen. Se tuli vasemman silmän alakulmaan jostain lattian rajasta, muoto ihan samanlainen kuin mitä näin ulkona, mutta nyt ne oli pienempiä ja SISÄLLÄ mökissä, koko muodostelma mahtui lyijykynän mittaaan. Makasin hievahtamatta ja yritän tarkentaa katsettani niihin, mutta ne ikään kuin pakeni kokoajan katseeni edellä. Hetken päästä huomasin, että nehän liikkuu just niin kuin liikutan silmiä, voin pyöritellä valomuodostelmaa ympäri mökin aivan haluni mukaan. Kunnes ne taas sammu.

Mietin, että nehän oli aivan niin kuin silmissä joskus näkyvät mustat pallot ja lankasykeröt, joita varmaan on jokainen joskus nähnyt omissa silmissään. Paitsi että ne oli värillisiä ja muoto oli hyvin säännöllinen. Päättelin sen olevan jonkin sortin näköhäiriön.

No, käänsin rauhoittuneena kylkeä, kun äkkäsin samat valot taas uudelleen. Nyt ne ei vaan enää paenneet vaan pysyivät sitkeästi yhdessä nurkassa. Mietin, että mikä hiton valo se on (olen lievästi likinäköinen,ja kun lasit ei ollu päässä, en hahmottanut, että mistä on kyse) ja että eihän tuossa telkkarissa ja sen alla ole ennen mitään valoja ollut. No, ei muuta kun valot mökkiin päälle ja tutkimaan kiilua. Selvishän ne UFOt sitten.

Poika oli tuonut edellisviikolla vanhat videot mökille, olin ne kyllä mökille tullessamme huomannut. Valo oli videoiden kellonajan näyttö, joka oli nollautunut niin, että vain viivat näkyi ja ne pari pistettä näytön toisessa päässä. Kyllä helepotti.

Olin varmaan ulos mennessäni rekisteröinyt alitajuntasesti ulos näytön valot ja sitten ne ulkona tuli jonkinlaisena jälkikuvana näkökenttääni.

Voisko osa näistä UFO-havainnoista selittyä tällaisilla näköhäiriöillä?

Ihminen on katsonut jotain tähteä tai muuta valoa, ja se sitten myöhemmin näkyy silmissä jälkikuvana. Ainakin niissä tapauksissa tämä selitys lienee mahdollinen, jossa näkijöitä on vain yksi. Useille ihmisille tuskin tulee samanlainen näköhäiriö yhtä aikaa. Tai tunnetaanhan niitä joukkohysterioita ja hypnotisoijien temppuja. Ensin yks näkee ja kohta näkee toinenkin kun näkyä kuvaillaan kiihtyeesti.

Tämä tarina on tosi. Uskoin todella vahvasti nähneeni UFOja ennen kuin mysteeri selvisi.

Mitä mieltä olette, pitäisikö tilata aika silmälääkärille?

PS. Kyllä vaimo aamulla ihmetteli, että miten on vanhaa miestä lapsettanut niin että on kussut saunapolulle täyden ympyrän. Epäili minun olleen taas humalassa (pari konjakkia olin illalla ottanut muorin motkotuksista piittaamatta) ja vaati äkäsenä, että menen peittämään moiset juoppohulluudenosoitukset. Minä vaan totesin, että ei auta tätä noitaympyrää peittää, on niin harvinainen tapaus - ei sitä joka yö UFOt laskeudu meidän mökin pihaan ja jätä selvää todistusta olemassaolostaan. Arvelin tilaavani kolmos TV:n uutisryhmän dokumentoimaan todisteet. Siitähän muori vaan innostu ja alko taas naisten tapaan muistelemaan kaikkia vanhoja tekemisiäni ja tekemättä jättämisiäni.

Kommentit (7)

Vierailija

Jaa-a, kannattaa käydä tsekkaamassa ainakin verkkokalvot, että onko ne kiinni silmänpohjassa. En tiedä voisiko niiden irtoaminen tuottaa tuon kaltaisia häiriöitä. Sen tiedän, että ne voivat irrota, ja että ne voidaan kiinnittää takaisin. Kyllä varmaan ainakin soittaisin lääkärille ja tiedustelisin asiasta.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä23129
Liittynyt16.3.2005

Juu, silmälääkäriin siitä ja pian, tai pahimmillaan ei sinun tarvitse kauaa katsoa toisella silmällä mitään jos verkkokalvo irtoaa silmänpohjasta. Silmälääkäri käskee sitten neurologille, jos kokee aihetta olevan. Tuollaiset häiriöt eivät tosiaankaan kuulosta lupaavilta, vaikka kai ne voivat vaarattomiakin olla.

Vierailija

Mitä ne kaikki muka puhuu, että silmät hajoaa, jos katsoo aurinkoon päin paljain silmin? Itse olen pikku pojankoltiaisesta asti tuijotellut aurinkoa paljain silmin ja muistan kuinka siitä jäi aina hassu pallero verkkokalvolle jonka kanssa piti päätä käännellä kun se tuppasi pakenemaan. Noista ajoista on parikymmentä vuotta ja edelleenkin välillä katselen aurinkoa paljain silmin. Viimeksi tänään. En ole likinäköinen, eikä ole silmälaseja ja kaiken lisäksi tuijotan tätä värisevää tietokoneen kuvaputkinäyttöä suurimman osan päivästä vuodesta toiseen. Mitään ongelmia ei ole näön kanssa ollut. On vissiin sitten aikalailla yksilökohtaista tuo?

Vierailija

Jotenkin jäi taas mysteeriksi allekirjoittaneelle, mihin tällä tekstillä pyrittiin. Jos olet vakuuttunut, että kyseessä oli vain normaali hetkellinen 'häiriö' silmien toiminnassa, niin mikäpä siinä. Lääkärillä kannattanee käydä, jos tuntuu että on aihetta. Mitä tulee kysymykseesi, niin mitä tuollaisiin pitäisi vastata.. Jokainen ufo-ilmiöitä tutkinut tietänee, että (suuren) osan ilmiöistä voi selittää myös erilaisilla optisilla tai fysiologisilla harhoilla.

Itse olen tutustunut kaikenlaisiin optisiin harhoihin ja silmän häröihin (mukaanlukien omat migreenin tuomat sahalaita- ja valopallokuviot), mutta en kyllä ole koskaan erehtynyt luulemaan taivaalla oikeasti liikkuvaa esinettä ja/tai ilmiötä moiseksi. Jos tämä oli kirjoittajalle ensimmäinen kerta, niin kai se on ymmärrettävää. Mutta jos on nk. synnynnäinen skeptikko, niin luulisi, että sitä ensin epäilisi nimenomaan silmiään ja havaintoaan, eikä suinkaan arvelisi ufojen piipahtaneen käynnille.

Mutta käynee opettavaisesta tarinasta, niille jotka liian vähästä innostuvat tms. Vaikkei välttämättä kerrokaan mitään ufo-ilmiöiden todellisuudesta kokonaisuudessaan, suuntaan tai toiseen.

Vierailija

-GZ- kysyy: “Jotenkin jäi taas mysteeriksi allekirjoittaneelle, mihin tällä tekstillä pyrittiin.”

Kuten arvelitkin, oli ajatukseni kertoa oma kokemus siitä, kuinka vakuuttava voi harhanäky olla ja kuinka sen perusteella voisi uskoa nähneensä UFO:ja tai muuta yliluonnollista, vaikka asialle löytyy paljon luonnollisempikin selitys. Innoittajana toimi sekin, että viimeisen vuoden aikana olen useampaan otteeseen törmännyt suomalaisilla järvillä joidenkin ihmisten näkemiin selittämättömiin valoilmiöihin, jotka usein ovat samaan tapaan kiertäneet havaitsijaansa kuin omat ufoni. Jos oma havaintoni ei olisi toistunut mökissä vaan olisi jäänyt kerta havainnoksi ulkona, niin ties vaikka skeptisyyteni olisi karissut ja olisin hurahtanut kerrasta UFO-uskovaksi.

Toinen pointti, edellistä lievempi, oli kysellä, että onko tuollaiset viiveellä esiintyvät jälkikuvat tuttuja muille lukijoille. Sen verran sain vastausta, että tilasin ajan silmälääkärille – tsekataan noi verkkokalvot. Vaikka eipä tuota yhdestä kerrasta osaa oikein vielä hermostua, mutta kun muutekin on ollut mielessä käydä tarkastuksessa, niin nyt tuli ryhdyttyä tuumasta toimeen.

Uusimmat

Suosituimmat