Yhteinen apokalyptinen perintömme

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Apokalyptisten tarinoiden samankaltaisuuteen törmää uudestaan ja uudestaan,riippumatta aikakaudesta tai kulttuurista.Miten on mahdollista,että vanhat intialaiset perinteet kuvaavat ihmiskunnan tulevia koettelemuksia samojen teemojen ja joskus jopa samojen symbolisten kuvien avulla kuin kristilliset lähteet?

Miten tulisi suhtautua siihen,että buddhalaiset,juutalaiset,islamilaiset ja monien alkuperäiskansojen ennustukset tulevasta"pelastajasta"ovat huomattavan samankaltaisia?Miksi ihmiset vielä näinäkin päivinä,materialismin ja teknologian aikakaudella kuvaavat vaarojen/uhkien uhatessa tapahtumia samoilla sanoilla ja mielikuvilla,joita on käytetty ihmiskunnan alkuajoista lähtien.

Olen itse lukenut paljon sekä natiivi uskonnoista ja nykyajan "valtavirta"uskonnoista ja olen sitä mieltä,että aina löytyy mielenvikaisia ja IDiootteja tuputtamassa samaa p.skaa eri paketissa.Jokaisen aikakauden apokalyptinen yleiskuva vaihtelee vallitsevien uskontojen ei tieteen mukaan.

Sivut

Kommentit (29)

Vierailija

Eli uskonnot saattavat olla muutamien samojen lähteiden avulla tehtyjä tarinoita. Onko tässä jotain kiinnostavaa?

Vierailija

peterpan kirjoitti:
Olen itse lukenut paljon sekä natiivi uskonnoista ja nykyajan "valtavirta"uskonnoista ja olen sitä mieltä,että aina löytyy mielenvikaisia ja IDiootteja tuputtamassa samaa p.skaa eri paketissa.Jokaisen aikakauden apokalyptinen yleiskuva vaihtelee vallitsevien uskontojen ei tieteen mukaan.

Kuvaa millainen on nykyajan tieteen mukainen apokalyptinen yleiskuva ja millaisen ratkaisun tiede tarjoaa nykyisten globaalien ongelmien ratkaisuun.

Vierailija

Nykyuskontojen antama apokalyptinen yleiskuva on,että elämme lopun aikoja ja,että on olemassa"jotakin erinlaista"ja,että"tämä ei voi päättyä tähän.

Tiede taas ei voi koskaan vastata uskonnon kysymyksiin.Vaikka huomenna tiedemiehet tekisivät läpimurron keksimällä"elämän"selittävän kaavan tai"kaiken"kattavan teorian niin silti löytyisi ihmisiä,jotka uskovat mieluummin"uskontoja"kuin tiedettä.

Tieteen näkökulmasta katsottuna seuraava apokalypsi taitaa olla luonnonvarojen ehtyminen tai ekokatastrofin korjaaminen.Kertokaa ehdotuksia seuraavalle tieteen apokalypsille.

Vierailija

peterpan kirjoitti:

peterpan: Nykyuskontojen antama apokalyptinen yleiskuva on,että elämme lopun aikoja ja,että on olemassa"jotakin erinlaista"ja,että"tämä ei voi päättyä tähän.

Tarkoitat varmaankin vuosituhansia vanhoja uskontoja. Sillä uskonnon iän laskeminen aloitetaan niiden syntymishetkestä eikä siitä, että ne ovat vielä monissa niiden ympärille kehittyneissä kulttuureissa vallitsevina uskontoina.
Kaikissa vanhoissa uskonnoissa on lupaus ns. Kultaisesta aikakaudesta, jolloin tultaisiin tajuamaan ihmiskunnan ykseys ja aletaan rakentaa ihmiskunnan yhteistä sivilisaatiota, jonka yksi tavoite olisi yleismaailmallisen rauhan vakiinnuttaminen. Vakiinnuttaminen tapahtuisi vanhojen uskontojen perustajaprofeettojen lupaaman uuden uskonnon syntymisen kautta, josta kristinuskon perustajaprofeetta Jeesus sanoi, että olisi vain yksi paimen ja yksi lauma.
Tämä tarkoittaa Lopun aikaa vahoille ajatus- ja käyttäytymismalleille ja uusien ajatusmallien syntymistä ja vakiinnuttamista.

peterpan: Tiede taas ei voi koskaan vastata uskonnon kysymyksiin.Vaikka huomenna tiedemiehet tekisivät läpimurron keksimällä"elämän"selittävän kaavan tai"kaiken"kattavan teorian niin silti löytyisi ihmisiä,jotka uskovat mieluummin"uskontoja"kuin tiedettä.

Tieteen keksinnöt ja uskontojen ennustusten eivät ole vastakohtia toisilleen. Uuden ajanjakson syntyyn nimenomaan kuuluu kaikkien alojen tietotaidon kehitys ja niiden asteittainen leviäminen/levittäminen kautta planeetan.
Uuden aikakauden synty tapahtui 1800-luvun puolivälissä ja sitä on nyt eletty jo siis yli 160 vuotta. Muutoksen ja kehityksen näkee kaikkialla ja kaikilla aloilla ympäri planeetan.

peterpan: Tieteen näkökulmasta katsottuna seuraava apokalypsi taitaa olla luonnonvarojen ehtyminen tai ekokatastrofin korjaaminen. Kertokaa ehdotuksia seuraavalle tieteen apokalypsille.

Näkökulmani perustuu uuteen uskontoon, mutta se sopii tieteenkin apokalypsiksi.
Kaikki ihmistoiminnan alueet tieteet, taiteet, tekninen osaaminen jopa rikollisuus ovat saavuttaneet globaalit mittasuhteet, vain yhteiskunnallisen hallinnon alue on jätetty kehittämättä. Elämme yksilöjen johtamien kansallisvaltioiden aikaa, vaikka kaikki ongelmamme ovat nykyisin luonteeltaan globaaleja, joten seuraava tavoite liittyy ihmiskunnan liittovaltoin perustamiseen ns. Uuteen maailmanjärjestykseen.

Ote Rauhanlausunnosta, joka jaettiin 1980-luvulla kansojen hallitsijoille, uskonnollisille johtajille ja mielipidevaikuttajille kautta planeetan:
Bahai-näkemyksen mukaan ihmiskunnan ykseyden tajuaminen merkitsee kaiken kaikkiaan koko sivistyneen maailman uudelleenrakentamista ja demilitarisointia – maailman, joka on orgaanisesti yhdentynyt kaikilla tärkeillä elämän aloilla: poliittiselta koneistoltaan, henkisissä pyrkimyksissään, kaupankäynnissään ja taloudessaan, kirjoitusjärjestelmältään, ja yleiskieleltään, mutta jonka jäsenvaltioiden kansalliset piirteet silti ovat äärettömän moninaiset.

Uuden maailmanjärjestyksen perustekijöitä:

Tunnustetut ja turvalliset rajat kaikille kansakunnille
Matkustamisen ja ajattelun vapaus kaikille kansoille
Yleinen aseistariisunta
Maailman liittovaltion perustaminen
Maailman tuomioistuimen perustaminen kansainvälisten erimielisyyksien sovittamiseksi
Kansainväliset sotavoimat, jotka pystyvät kollektiivisen turvallisuuden periaatteisiin nojaten pakottamaan rauhaan
Sitoutuminen kulttuurien moninaisuuden säilyttämiseen

Vierailija

J oulu P ukki S avosta: kirjoitti
Mikäs se semmoinen ennustus tulevasta "pelastajasta" oikein on?

Lue uudelleen tuo edellä oleva vastaukseni niin huomaat, että ennustettu ”pelastaja” on jo tullut, joten ei häntä enää ennusteta tulevaksi bahá’i-uskon piirissä. Hän laski perustan mainitsemalleni maailmanjärjestykselle. Se toimii nyt jo käytännön tasolla hallinnollisena järjestelmänä n. 6 miljoona jäsentä käsittävässä maailmanlaajuisessa bahá’i-yhteisössä.
Bahá’it pitävät hallinnollista järjestelmäänsä ihmiskunnan tulevaisuuden hallinnon mallina ja siksi sen toimintatapoja ja rakennetta esitellään mielellään.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Bah%C3%A1%27u%27ll%C3%A1h

http://www.bahai.org/dir/administration

Vierailija

Todellisuudessa se 'pelastaja' tulee minun kauttani, joka luen tai kirjoitan tätä tekstiä. Sitä 'pelastajaa' voisi kutsua aidon kosmisen vastuun tietoisuudeksi, jota ihmisolento syvimmältään edustaa (kun hän alkaa luopua oman edun tavoittelusta).

Katso tähtitaivasta ja löydä itsesi Maan päältä, nyt. Kun lakkaan kuvittelemasta oman edun tavoittelun ainoaksi tehtäväkseni Maan päällä, alan tuoda 'pelastajaa' esiin. Alan tyhjentyä ja tyhjentymiseni tekee minut suuremmaksi.

Pelastaja ei ole "tuleva". Jos pelastaja on tuleva tulevaisuudessa, hän ei voi yrittääkään pelastaa mitään, koska tulevaisuutta ei ole. Pelastaja on nyt ja se on elämän itsensä uudestisyntyminen tässä ruumiissa. Ja kun se on tullut esille minussa, voin kenties auttaa toisia tuomaan sitä esille itsessään. Mutta se ei ole itsetarkoitus. Itsetarkoitus on se, että minä olen vastuussa, eivät toiset.

Vierailija

Ihmettelen edelleen, onks ihmiset yleensä viisaita?

Tappelevat vaan kaikesta/kaikista - tieteet -uskonnot -politiikka - kvarkit - kissan hoito - musiikki - ydinvoima - - -

Taitaapi tarokit valehdella!

Vierailija

Kosmologia,joka perustelee ikuista olemassa oloa,saattaakin olla yhtä ahdistava,kuin se apokalypsi,joka kertoo kaiken päättymisestä.

Toisaalta ikuisuus ajatuksena on myös kiehtova.Ihminen lienee tässäkin asiassa ambivalentti,ristiriitojen polttopisteessä;

Mitä hän eniten kaipaa,sitä hän myös eniten pelkää ja päinvastoin.

-:)lauri
Seuraa 
Viestejä25134
Liittynyt13.5.2005
peterpan
Kosmologia,joka perustelee ikuista olemassa oloa,saattaakin olla yhtä ahdistava,kuin se apokalypsi,joka kertoo kaiken päättymisestä.

Toisaalta ikuisuus ajatuksena on myös kiehtova.Ihminen lienee tässäkin asiassa ambivalentti,ristiriitojen polttopisteessä;

Mitä hän eniten kaipaa,sitä hän myös eniten pelkää ja päinvastoin.

Mikä kosmologia perustelee ikuista olemassaoloa?

Riittoisampi keskustelukumppani.

AnssiH
Seuraa 
Viestejä429
Liittynyt20.7.2005
peterpan
Apokalyptisten tarinoiden samankaltaisuuteen törmää uudestaan ja uudestaan,riippumatta aikakaudesta tai kulttuurista.Miten on mahdollista,että vanhat intialaiset perinteet kuvaavat ihmiskunnan tulevia koettelemuksia samojen teemojen ja joskus jopa samojen symbolisten kuvien avulla kuin kristilliset lähteet?

Minusta se kertoo uskonnollisten asioiden tarkoitusperästä. Kaikki uskonnolliset näkemykset pyrkivät vastaamaan samoihin kysymyksiin, ja ovat pohjimmiltaan metaforia samoista asioista. Mitä me olemme, mistä me tulemme, ja minne me menemme?

Yleensä tähän asiaan on ympätty näkemys jonkinlaisesta kosmisesta oikeudenmukaisuudesta / moraalista. Elämä on niin epäoikeudenmukainen, että on lohduttavaa kuvitella että lopuksi pahiksia rangaistaan ja hyviksiä palkitaan. Ja tietysti kaikki uskontokunnat ovat itse niitä hyviksiä, kun muut ovat enemmänkin pahiksia.

Vierailija

Aina uusiutuvan kosmoksen kosmologian malli;Tämän mallin ongelma on ikuisessa sykkimisessä,jossa lämpöopin toinen pääsääntö,entropia,joka yksinkertaisesti sanoo sen,että lämpö siirtyy aina kuumasta kylmään.

Tämä luonnonlaki on yhtä ehdoton kuin se,että joki virtaa ala eikä ylämäkeen tai että ihminen ajan kuluessa vanhenee eikä nuorru.

Eräs seuraus entropiasta on,että kun osa universumin materiasta on sen elinaikana muuttunut säteilyksi,"seuraava"alkuräjähdys olisi entistä raivoisampi.Jne.

Lopulta paukku olisi niin mojova,ettei painovoima riittäisi enää pysäyttämään laajenemista ja kohtalona olisi silloinkin ajallisesti rajallinen olemassaolo ja kaiken olevaisen häviäminen.

Mikäli maailman kaikkeutemme olisi"kutistuva"ja sykkivä,se voisi laskelmien mukaan olla korkeintaan sadas.Sadasyhdes katoaisi jo huitsin nevadaan.

Toisin sanoen,jos maailmankaikkeus syntyy ikuisesti yhä uudestaan,vähintään jossakin vaiheessa sen tulee olla täysin uusi,jolla ei ole mitään tekemistä entisen kanssa.

Tässäkin tapauksessa tämä olemassaolo on rajallinen.Eikä mahdollisesti kokonaan uuden maailmankaikkeuden syntyessä enää ole väliä sillä,laajeneeko tämä nykyinen olemattomiin vaiko rysähtää kasaan.

Emme lainkaan tunne aineen käyttäytymistä äärimmäisissä tiheyksissä,kenties lämpöopin toinen pääsääntö ei ole enää voimassa ja suuren entropian tilassa kasaan romahtava universumi alkaakin nuortua.

Mikään luonnontieteissä ja laitostieteen kosmologiassa ei kuitenkaan viittaa siihen,että seuraava maailmankaikkeus syntyisi tämän entisen raunioille.

Tietysti kaikkein kiinnostavin ongelma on se,ettei mikään viittaa myöskään siihen,että tämä maailmankaikkeus olisi syntynyt ja siitä huolimatta olemme olemassa.

Minkä vuoksi ylipäänsä on olevaista,miksi ei pikemminkin mitään.

Vierailija

peterpan kirjoitti:

peterpan: On tainnu jäädä kaksoispilarilta lääkkeet ottamatta.

Sain makeat naurut, kävin ottamassa lääkkeeni.
Kiitos, että muistutit.
Mutta ei se heti vaikuta, joten tässä vähän apokalyptistä tietoa:

Profetiallinen aikakausi:

Hindulaisuus: Juuret jopa 10 000 -6000 v. e.Kr.
Krishna n. v 3100 e.Kr
Juutalaisuus: Mooses ja Exodus. 1250 e.Kr
Zarathustralaisuus : Zoroaster n. 1100 e.Kr.
Buddhalaisuus: Buddha eli 480-400 e.Kr
Kristinusko v.0
Islam: Muhammad eli v. 570-732
Muhammad on Koraanin mukaan profeettojen Sinetti. Häneen päättyy profetiallinen aikakausi.

Yleismaailmallinen aikakausi:
Bab aloitti toimintansa v.1844. Vuosi on ennustettu sekä Raamatussa että Koraanissa.
Bab (vert. Johannes Kastaja) ilmoitti, että ihmiskunnan historiassa on alkanut uusi aikakausi ja lähiaikoina tullaan näkemään sellaisen tiedon määrään kasvu, että lapsetkin tietävät enemmän, kuin aiempien tieteiden edustajien suurmiehet.

Baha’u’lláh 1817-1892 bahá’i-uskon perustaja.
Yleismaailmallisen ajanjakson ennustetaan kestävän n. 500 000 vuotta. Seuraava uskonnon Ilmaisija tulee esille, kun vähintään 1000 vuotta on kulunut Baha’u’lláhista.

Kaikissa uskonnoissa on lupaus ns. Kultaisesta aikakaudesta, jolloin odotetaan uskonnon perustajaprofeetan ”paluuta”:

Juutalaisuuden ennustus: Saapuu Sotajoukkojen Herra, hän on Iisain kannosta puhkeava virpi ja hän aloittaa ajanjakson, jonka aikana miekat taotaan auroiksi

Buddhalaisuuden ennustus: Yleismaailmallisen veljeyden Maitreyan saapuminen, jolloin koko ihmiskunta saavuttaa rauhan ja valaistuksen.

Hindulaisuuden ennustus: Kymmenes Avatar. Bhagavadgitassa sanotaan, että hän vakiinnuttaa oikeudenmukaisuuden ihmiskunnan keskuuteen

Kristinuskon ennustus: Luvattu palaa, Kuin varas yöllä. Hän palaa Isän kunniassa ja tulee olemaan yksi lauma ja yksi paimen.

Islamilaisuuden ennustus: Ennustus Jumalan päivästä ja suuresta ilmoituksesta, jolloin luvattu saapuu ”pilvien varjostamana”.
Monet Muhammadin lausumat ovat täyttyneet babi ja baha’i liikkeiden dramaattisissa alkutapahtumissa.

Baha’u’lláh sanoo: Tiedä varmasti, että kaikkien jumalan profeettojen sisin olemus on yksi ja sama. Ehdoton on heidän ykseytensä… Ei suinkaan ole sallittua kunnioittaa yhtä enemmän kuin toista…

Hänen mukaansa profeettojen opetusten erot johtuvat ajankohdan tarpeista, ihmisiä on aina kasvatettu suhteessa heidän vastaanottokykyynsä.

Abdul-Bahan mukaan, jokaisella uskonnolla on ollut jokin keskeinen teema opetettavanaan, jonka ympärillä kaikki sen uskonnon periaatteet, opetukset ja lait pyörivät.
Bahá’i-uskon keskeisin teema on ihmiskunnan ykseyden ja koko planeetan kattavan oikeudenmukaisuuden vakiinnuttaminen. Kaikki Baha’u’lláhin opetukset pyörivät tämän teeman ympärillä.

Eräs opetuksista on, että uskonnon avulla ei ihmisiä enää voida jakaa ”hyviin ja pahoihin” ja että tieteen ja uskonnon välillä tulee vallita harmonia. Uskontona ei tule opettaa mitään, mikä on varmennetun tieteellisen tiedon vastaista. Tieteen pitää hyväksyä uskonto ja uskonnon tiede.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat