Lääketiede ja terveys: Suonenvetoon apua magnesiumista, vai mistä?

Suonenvetoon apua magnesiumista, vai mistä?

Urheillessani, ja nykyään yhä useammin myös ei-rasittavissa tilanteissa minulla alkaa vetää suonta/krampata jalkapohjasta. Kipu on kauhea, ja urheilu loppuu kuin seinään.
Mites, mikä teillä auttaa kramppeihin? Ite olen syöny magnesiumia, mutta tuntuu ettei sekään auta. (Vettä juon paljon urheilun yhteydessä.) Onko magnesiumilla oikeasti mitään yhteyttä kramppien ehkäisyyn?

[quote author="Reveliina" time="16.11.2011 klo 15:02"]

Urheillessani, ja nykyään yhä useammin myös ei-rasittavissa tilanteissa minulla alkaa vetää suonta/krampata jalkapohjasta. Kipu on kauhea, ja urheilu loppuu kuin seinään.
Mites, mikä teillä auttaa kramppeihin? Ite olen syöny magnesiumia, mutta tuntuu ettei sekään auta. (Vettä juon paljon urheilun yhteydessä.) Onko magnesiumilla oikeasti mitään yhteyttä kramppien ehkäisyyn?

[/quote]

Re: Suonenvetoon apua magnesiumista, vai mistä?

Itse käytän urheilujuomana vettä johon laitan muutaman rakeen merisuolaa (siinä on magnesiumiakin). Merisuolan ansiosta vesi imeytyy paremmin ja jaksaa pidempään. Aika moni urheilija käyttää lisäsuolaa juomassaan.
Golfkentälläkin olen sitä monelle suositellut kesällä ja varsinkin vanhemmat pelaajat on tykänneet, kun jaksavat paremmin.

Maajoukkuesuunnistajan(?) blogi:
Suomalaiset hiihtäjät eivät ole pitkiin aikoihin piitanneet kehon rajoista ja se kyllä näkyy. Kramppeja valitellaan ja oudosti ailahtelevaa kuntoa.
P.S. Krampit lähtee merisuolalla ja savella.

Lääkärilehti:
Nesteenpoistolääkkeet poistavat veden lisäksi elimistöstä suolaa ja krampit johtuvat ainakin osaksi tästä suolan menetyksestä. Liiallinen rasitus aiheuttaa myös hikoilun kautta suolan menetystä ja tämäkin tuo esiin krampit ja suonenvedot.
www.laakarilehti.fi/files/potilaansivu/SLL92007-976.pdf

[quote author="parantunut" time="16.11.2011 klo 15:14"]

[quote author="Reveliina"]Urheillessani, ja nykyään yhä useammin myös ei-rasittavissa tilanteissa minulla alkaa vetää suonta/krampata jalkapohjasta. Kipu on kauhea, ja urheilu loppuu kuin seinään.
Mites, mikä teillä auttaa kramppeihin? Ite olen syöny magnesiumia, mutta tuntuu ettei sekään auta. (Vettä juon paljon urheilun yhteydessä.) Onko magnesiumilla oikeasti mitään yhteyttä kramppien ehkäisyyn?[/quote]
Itse käytän urheilujuomana vettä johon laitan muutaman rakeen merisuolaa (siinä on magnesiumiakin). Merisuolan ansiosta vesi imeytyy paremmin ja jaksaa pidempään. Aika moni urheilija käyttää lisäsuolaa juomassaan.
Golfkentälläkin olen sitä monelle suositellut kesällä ja varsinkin vanhemmat pelaajat on tykänneet, kun jaksavat paremmin.

Maajoukkuesuunnistajan(?) blogi:
Suomalaiset hiihtäjät eivät ole pitkiin aikoihin piitanneet kehon rajoista ja se kyllä näkyy. Kramppeja valitellaan ja oudosti ailahtelevaa kuntoa.

Lääkärilehti:
Nesteenpoistolääkkeet poistavat veden lisäksi elimistöstä suolaa ja krampit johtuvat ainakin osaksi tästä suolan menetyksestä. Liiallinen rasitus aiheuttaa myös hikoilun kautta suolan menetystä ja tämäkin tuo esiin krampit ja suonenvedot.
www.laakarilehti.fi/files/potilaansivu/SLL92007-976.pdf

[/quote]

Errare humanum est

Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö

Juu ja voi sitä merisuolaa kokeilla myos suoraan kielen alle liukeneen..

[quote author="jussipussi" time="16.11.2011 klo 15:37"]

Juu ja voi sitä merisuolaa kokeilla myos suoraan kielen alle liukeneen..

[/quote]

Vesimyrkytyksen Oireet

Vesimyrkytykselle altistavia tekijöitä ovat:

Liiallinen hikoilu yhdistettynä suolattoman veden juontiin. Esimerkiksi raskas työ kuumana päivänä. Yhdessä litrassa hikeä voi menettää jopa kaksi grammaa suolaa.

http://www.oireet.fi/vesimyrkytys.html

[quote author="jussipussi" time="16.11.2011 klo 15:41"]

[quote author="Reveliina"]Urheillessani, ja nykyään yhä useammin myös ei-rasittavissa tilanteissa minulla alkaa vetää suonta/krampata jalkapohjasta. Kipu on kauhea, ja urheilu loppuu kuin seinään.
Mites, mikä teillä auttaa kramppeihin? Ite olen syöny magnesiumia, mutta tuntuu ettei sekään auta. (Vettä juon paljon urheilun yhteydessä.) Onko magnesiumilla oikeasti mitään yhteyttä kramppien ehkäisyyn?[/quote]
[quote author=""]Vesimyrkytyksen Oireet[/quote]
[quote author=""]Vesimyrkytykselle altistavia tekijöitä ovat:

Liiallinen hikoilu yhdistettynä suolattoman veden juontiin. Esimerkiksi raskas työ kuumana päivänä. Yhdessä litrassa hikeä voi menettää jopa kaksi grammaa suolaa.[/quote]
http://www.oireet.fi/vesimyrkytys.html

[/quote]

Savi sisältää pääasiassa alumiiniyhdisteitä, joista voi aiheutua mm. osteomalasiaa,
http://fi.wikipedia.org/wiki/Osteomalasia
Alumiinia ei tarvita elimistössä mihinkään, ehkä olisi parempi syödä jotain muuta mielummin.

[quote author="fenomenologi" time="16.11.2011 klo 18:22"]

[quote author="parantunut"]
P.S. Krampit lähtee merisuolalla ja savella.[/quote]
Savi sisältää pääasiassa alumiiniyhdisteitä, joista voi aiheutua mm. osteomalasiaa,
Alumiinia ei tarvita elimistössä mihinkään, ehkä olisi parempi syödä jotain muuta mielummin.

[/quote]

Voin myös omasta puolestani suositella tuota merisuolakikkaa. Kesäaikaan tuli heitettyä kohtuullisia fillarilenkkejä (n. 50 kilsaa) pahimmilla helteilläkin, jolloin tuli juotua paljon. Huomasi heti jos oli unohtanut pudottaa parikolme raetta merisuolaa reilun litran juomapullooni, kun alkoi ensin varpaat ja sormet vetää väkisin kippuraan icon_biggrin.gif

[quote author="FLC" time="16.11.2011 klo 18:49"]

Voin myös omasta puolestani suositella tuota merisuolakikkaa. Kesäaikaan tuli heitettyä kohtuullisia fillarilenkkejä (n. 50 kilsaa) pahimmilla helteilläkin, jolloin tuli juotua paljon. Huomasi heti jos oli unohtanut pudottaa parikolme raetta merisuolaa reilun litran juomapullooni, kun alkoi ensin varpaat ja sormet vetää väkisin kippuraan icon_biggrin.gif

[/quote]

Vodka isn't the answer. But it makes you forget the question.

Meinaatko, että sitä ehdotettiin tuossa syötävän?

[quote author="parantunut" time="17.11.2011 klo 07:45"]

[quote author="fenomenologi"][quote author="parantunut"]
P.S. Krampit lähtee merisuolalla ja savella.[/quote]
Alumiinia ei tarvita elimistössä mihinkään, ehkä olisi parempi syödä jotain muuta mielummin.[/quote]
Meinaatko, että sitä ehdotettiin tuossa syötävän?

[/quote]

Errare humanum est