Vatsatähystys

Seuraa 
Viestejä149
Liittynyt29.4.2005

Apuva! Ilmeisesti joudun tollaseen Miten ihmeessä siihen voi valmistautua tai rauhottaa itteensä, ettei paniikissa vedä letkua heti kurkusta pois? Voiko lääkäri antaa jotakin rauhottavaa lääkettä jos tutkittava on ihan hermona?

Sivut

Kommentit (31)

Vierailija

Mulle on tehty vatsatähystys ja jos se nyt lohduttaa niin ei siihen kuole.

Se on melko vittumainen homma kun aluksi pitää niellä semmonen iso mötikkä jonka läpi työntelevät sitten letkua.

Pitää yrittää ottaa se alku niin rennosti kuin pystyy jotta saa sen ihme välikappaleen tai mikä se nyt onkaan nieltyä.

Itsellä sen saaminen nieluun vaati useita yrityksiä kun tuli aina oksennusreaktio.

Muuten toimenpide ei ole kovinkaan paha.

On kai vähän yksilöllistä tämäkin. Jotkut sanovat ettei se ollut mitään.

Kyllä lekurit ainakin laittavat jotain puudutusainetta tms. nieluun helpottamaan sitä pahinta alkuvaihetta.

Rauhoittavista en ole varma. Kaipa ne voivat antaa jos on tarvis.

Anyway, hengissä tulet takaisin

Heksu
Seuraa 
Viestejä5462
Liittynyt16.3.2005

Minullakin on nyt niin pahasti ärtynyt ruokatorvi että alkaa olla suuria vaikeuksia keksiä verukkeita. Hämmästyttävän kauan pystyy kyllä sietämään näinkin sviddumaista vaivaa, kun ajattelee tähystystä.

Vierailija
MakeeK
Apuva! Ilmeisesti joudun tollaseen Miten ihmeessä siihen voi valmistautua tai rauhottaa itteensä, ettei paniikissa vedä letkua heti kurkusta pois? Voiko lääkäri antaa jotakin rauhottavaa lääkettä jos tutkittava on ihan hermona?

Kyllä voi.
Asiasta kannattaa keskustella hoitavan lääkärin kanssa hyvissä ajoin ennen toimenpidettä. Yleisesti käytettävä lääke on Diatsepam.

Nielu voidaan myös puuduttaa, suihkeella.

Toimenpide ei kestä kauan, sillä voi itseään lohdutella. Samoin toimenpiteessä mahdollisten koepalojen otto ei satu.

Gastroskopiassa mitään välikappaleita ei tarvitse niellä. Vain letku, jonka nieleminen on tosiaan hiukan ikävää, oksennusrefleksin vuoksi. "Välikappale" jää suuhun, hampaiden väliin, jotta ei purra letkua.

Vierailija

Minun vatsani tähystettiin pari vuotta sitten. Antoivat jotain rauhoittavaa lääkettä, nielu puudutettiin kurlaamalla ja lisäksi jokin troppi, joka estää muistamasta tapahtumasta liikaa, ettei jää traumoja.

Ei se niin kamalaa ole, kuin huhutaan. Ja toimenpide on nopea ja tuleepahan selvyys vatsavaivojen syyhyn. Uskaltaisin mennä toistekin.

Tsemppiä.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5462
Liittynyt16.3.2005

Kävin tänään vatsatähystyksessä. Kurkkua ei puudutettu, ja lääkäri sanoi ettei sillä ole mitään käytännön merkitystä. Toimenpide oli täysin kivuton, mutta täytyy silti myöntää että kokemus oli poikkeuksellisen ikävän tuntuinen. Etenkin heti alkuvaiheessa oli pakonomainen tarve kiskaista mokoma kaapeli kurkusta, tukehtumisen tunne oli siinä määrin autenttinen - vaikka hengittäminen sujuikin koko toimenpiteen ajan ihan normaalisti. Oli hieman vaikeaa käyttäytyä tyynen rauhallisesti ja arvokkaasti...

Eniten arvelutti miten sen kaabelin nielaiseminen onnistuu, mutta se sujahtaa ruokatorveen sangen helposti. Endoskoopin kiemurrellessa vatsassa tuli useita oksennusrefleksejä, jotka yhdistettynä ruokatorvessa pakottavaan kaapeliin muodostivat ikimuistoisen elämyksen. Näytepalojen ottaminen ei sattunut, mutta tuntuivat kyllä jossain määrin epämiellyttäviltä riuhtaisuilta. Koko homma oli ohi muutamassa minuutissa.

Kokemuksen negatiivisesta sävystä huolimatta parasta oli kuitenkin se, että pyynnöstäni sain seurata operaatiota monitorista. Oli kyllä ihan mielenkiintoista nähdä omaan pötsiin, mahanportti, vatsalaukku ja palleatyrä... Lääkäri ja hoitsu olivat positiivisia tapauksia ja rento ja kannustava ilmapiiri helpotti operaatiota huomattavasti.

Nimimerkki "MakeeK":lle sanoisin, että ei se mitään juhlaa ole mutta kyllä siitä selviää hengissä. Rennosti vaan ja sopiva annos huumoria mukaan. Toimenpide on ohi ennenkuin ehdit kissaa sanoa.

Vierailija

Kymmenisen vuotta sitten olin pari kertaa tähystyksessä vatsahaavan vuoksi. Kurkkua ei puudutettu, mutta Diapamia sain. Toimenpiteen aikana vieressä oli sairaanhoitaja, joka piti kädestä kiinni ja jutteli mukavia, pyyhki poskeltakin kyyneleet pois. Oksennusrefeksi tosiaan tuli, mutta eniten tuntui se kun vatsa pumpattiin ilmaa täyteen - bussilla kotiin, joku kanssamatkustaja ehkä ihmetteli moottorin kummallisia sivuääniä...

Ei se mahdoton toimenpide ole, eikä se varsinaisesti satu. Mutta en kyllä ihan huvikseni kävisi itseäni tähystyttämässä. Rohkeasti vain, ja myönteisellä asenteella operaatioon!

49

Paul M
Seuraa 
Viestejä8558
Liittynyt16.3.2005
Heksu
Minullakin on nyt niin pahasti ärtynyt ruokatorvi että alkaa olla suuria vaikeuksia keksiä verukkeita. Hämmästyttävän kauan pystyy kyllä sietämään näinkin sviddumaista vaivaa, kun ajattelee tähystystä.

Minut tähystettiin tuollaisten poltteitten takia ennen lamavuosia. Oli niin paha välillä että piti ilmaa nieleskellä. Gavisconia tuli otetuksi pullokaupalla. Vaiva hävisi kertalaakista kun tajusin sen johtuvan vehnästä. Vehnää on vältettävä aivan kuin gluteenivaivaisten gluteenia ja käytännössä aivan samoilla sapuskoilla on elettävä maailmalla ollessa. Kotosalla vältän vain vehnää.

Kokeilkaa kaikki ruokatorvipoltoista kärsivät miten vehnä vaikuttaa. Viikossa vaiva hellittää niin että voi syödä vaikka pieniä kiviä. Siis jos vaiva johtuu vehnästä. Yleisallergia voi olla tietenkin jollekin muullekin aivan samalla tavalla. Pitää vain huomata mikä se on. Myös epämääräiset kivuliaat näppylät hävisivät niskasta ja päänahasta.

C-vitamiini ja aspiriini tabletteina ja poreina tekee muuten aivan yhtä kenkun olotilan ruokatorveen jos illalla sattuu ottamaan. Niitten happamuus on ainakin minulle liikaa.

Eli tähystettiin ja litkuja juotiin ja prepulsidia syötiin vuositolkulla. Ei apua. Kun lopetin vehnän juttu oli ohi viikossa. Kun kokeilin vehnää tarkoituksella vuosien välttämisen jälkeen, niin 6 päivän kuluttua tulivat paniikkikohtaukset (!) ja pulssi huiteli 120 ja keho turposi, maha sekosi ja olo oli kuumeinen ja humalainen päiväkausia. Mielenkiintoista on, etten ole 15 vuodessa onnistunut vakuuttamaan ketään lääkäriä asian laadusta. Ovat kaiketi sitä mieltä että "toimiihan tuo käytännössä mutta toimineekohan teoriassa". Eli korvien välissähän tuo. Yksi sanoi suoraan.

Mutta mitä minä noista, jos keksi pilaa elämän viikoiksi niin olen sitten vain syömättä keksejä. Moniko korvien välistä viallinen saisi avun oikealla ruokavaliolla?

Vehnän "sukulaisia" ovat allergeeneissa ainakin omena ja koivu.

Lisättäköön, että tyttärellä todettiin selvä allergia vehnälle muutama vuosi sitten. Noudattaa nykyään vehnätöntä. Merkillistä että isän korvienväli voi vaikuttaa perinnöllisesti tyttären fysiikkaan. Maailmassa on vielä selvittämättömiä asioita perinnöllisyydestä.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Heksu
Seuraa 
Viestejä5462
Liittynyt16.3.2005

Minulla todettiin palleatyrä ja ruokatorven tulehdus. Palleatyrä aiheuttaa ruuan takaisinvirtausta ruokatorveen, mikä ärsyttää ruokatorven limakalvoa ja aiheuttaa närästystä. Toivottavasti koepaloista ei löydy merkkejä keliakiasta, johon on kuulemma 1/10 mahdollisuus jos sitä on perheessä.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8558
Liittynyt16.3.2005

Oli minullakin joku hiton "sliding"-juttu ja tulehdus ruokatorvessa. Mutta oireet hävisivät vasta tuolla systeemillä aivan täysin ja saan ne takaisin aivan samanlaisina päivässä parissa, jos en noudata vehnädieettiä.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija

Onko täällä ketään tervettä? Vai mikä meitä keskustelijoita yhdistääkään?

49

toipunut

EDIT: p.s Heksu, uteliaisuutani kysyn mikä oli sairaala (ei tarvitse tietenkään vastata). Minä olin aikoinaan Mariassa, ja tosi tyytyväinen!

Paul M
Seuraa 
Viestejä8558
Liittynyt16.3.2005

Me jotka emme urheile olemme kaikenkarvaisten vaivojen uhreja. Urheilijat taasen eivät selvää eikun tervettä päivää näe. Jääkö jokin kansanryhmä vielä joka ei ole urheilija tai ei-urheilija? Tuollaiset varmaankin rypevät erinomaisen terveyden kurimuksessa.

Vierailija

Liikutaa harrastavat. Ihmisen pitää harastaa liikuntaa ei urheilua. Itse en lähde kilpauralle tai harrasta vaarallisia lajeja (judonkin lopetin). Pysyy kunnossa mutta ei tule vammoja/hirveitä ylirasitusongelmia.

Vierailija

Itse ajattelen, että se on hyvä, että moni keski-ikäinen loikkii ja hyppii kuin nuori varsa jonkin kössi- ja tennispallon perässä. Riittää lääkäriortopedille töitä ja lehdille juttua leikkausjonoista.

Vierailija

Vatsatähystyksestä - olin siinä tänään.
Luin netistä kauhukertomuksia tätä tutkimusta kohtaan, ja voin sanoa että ne ovat kovasti liioiteltuja. Voisin mennä vatsatähystykseen uudelleen milloin vain. Onhan se tietysti ikävän tuntuinen alussa, kun letkua työnnetään kurkusta, mutta tunne helpottaa muutamassa sekunnissa ja sen jälkeen toimenpide ei tunnu enää juurikaan.

Sain puudutussuihkeen ennen toimenpidettä. Tämän jälkeen hampaiden väliin saa muovisen kappaleen, jonka keskellä on reikä tähystintä varten. Tähystintä työnnetään kohti kurkkua ja sitä pitää niellä. Tällöin tulee yökkäysrefleksi, mutta sitä kesti itselläni maksimissaan 10 sekuntia, jos sitäkään. Letkuun tottuu hyvin nopeasti. Koepalojen otot toki tunsi, mutta eivät käy ollenkaan kipeää eikä erityisen epämiellyttävältä edes. Letkun vetäminen pois ei tuntunut lainkaan, eikä tullut minkäänlaista yökkäysrefleksiä kun sen pää vetäyty ulos kurkusta.

Yhteenvetona: vatsatähystys on mainettaan huomattavasti helpompi, turha jännittää ollenkaan. Itse tähystys koepalojen ottoineen kesti reilut 5min. Ei tähän mitään nukutusta eikä rauhoittavia tarvita. 5 minuuttia makaat kyljelläsi ja sen jälkeen olet valmis jatkamaan päivää normaaleissa merkeissä.

Toivon että tällä kirjoituksellani on rauhoittava vaikutus. Luulen, että ne jotka kerskailevat sen tutkimuksen kauheudella, haluavat vain korostaa mistä hirveydestä ovat muka selvinneet. Pöh, sanon minä. Toivotan leppoisaa tutkimuksen odottelua.

T: 25v mies

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat