Kasvisruokavalio ja aminohapot

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Eli mitä tärkeitä aminohappoja saa yksistään tai pääasiassa lihasta ja muista eläinkunnan tuotteista?

Kommentit (6)

Vierailija

Kaikkia saa kasveista kun vaan syö riittävän montaa eri lajia ei ne siellä eläimissä miksikään muutu; korkeammalla kehitysasteella olevalla olennolla on vain useampaa aminohappoa. b-12 vitamiinia on vain punaisessa lihassa,kananmunissa ja maitohappokäytetyissä tuotteissa (lehmällä b-12 syntyy maitohappokäymisen tuloksena.) Se on isompi onkelma vegeille se kun on tärkee hermostolle ja verisolujen muodostumiselle.

Vierailija

Kaikki tarvittavat aminohapot löytyy kyllä kasviksista, mutta ihmisen kannalta huonomissa keskenäisissä suhteissa kuin esim. punaisessa lihassa. Lisäksi yksipuolisesta kasvisravinnosta jää puuttumaan aina joitain välttämättömiä aminohappoja, jonka vuoksi eri kasviksia pitää yhdistellä monipuolisesti.
Kavikunnan sisältämät aminohapot myös imeytyvät huonommin kuin eläinperäiset.

Vierailija

Mutta siis onko mitään tiettyjä aminohappoja, joiden saannista tulisi kasvissyöjänä pitää erityisen hyvää huolta? B-vitamiineista olinkin jo ennestään tietoinen.

Vierailija

Esimerkiksi soija sisältää kaikki aikuisen ihmisen tarvitsemat 18 aminohappoa, joita ihmisruumis ei itse kykene valmistamaan. Itse syön soijaa eri muodoissaan vähintään kerran viikossa. Soijarouhetta saa ihan tavallisistakin kaupoista. Olen mieltynyt siihen tummaan rikastettuun, jota voi helposti syödä esim. pastan kanssa.

Lapsi tarvitsee sensijaan 20 aminohappoa. En ole ihan varma, mutta olen lukenut, että esimerkiksi hampunsiemenet sisältäisivät nuo kaikki välttämättömät. Mikäli lapsi elää näiden välttämättömien aminohappojen puutteessa, se saattaa johtaa kehityshäiriöihin ja mm. vajaaälyisyyteen.

Vierailija
rattus

Lapsi tarvitsee sensijaan 20 aminohappoa.



Ei tarvitse. Ihmisen täytyy saada ravinnostaan vain kahdeksaa välttämätöntä aminohappoa minkä lisäksi lapset tarvitsevat histidiiniä ja arginiinia.
Loput aminohapot lapsenkin elimistö pystyy syntetisoimaan ruoan mukana tulleista.

rattus

Esimerkiksi soija sisältää kaikki aikuisen ihmisen tarvitsemat 18 aminohappoa, joita ihmisruumis ei itse kykene valmistamaan.

Soija ei sisällä tarpeeksi metioniiniä, mikä on eräs tärkeimmistä aminohapoista.
Muuten soija on kyllä hyvä aminohappojen lähde, joka muista kasviksista poiketen sisältää niitä myös ihmisen kannalta hyvässä suhteessa.

Vierailija

Oho, se olikin 8 eikä 18... No, lapsi kuitenkin tarvitsee 2 enemmän...

VÄLTTÄMÄTTÖMÄT AMINOHAPOT

Vaikka valkuaisaineiden valmistamiseen tarvitaan kaikkia 20 aminohappoa, vain osa aminohapoista on pakko saada ravinnosta. Monet bakteerit ja kasvit voivat muodostaa aminohappoja muista aineenvaihduntatuotteista, mutta ihmisillä muiden eläinten joukossa on kyky tuottaa vain osaa itse, muut on saatava ravinnosta. Nämä välttämättä tarvittavat aminohapot ovat seuraavat:

1. arginiini
2. histidiini
3. isoleusiini
4. leusiini
5. lysiini
6. metioniini
7. fenyylialaniini
8. treoniini
9. tryptofaani
10. valiini

En ole varma, mutta muistelisin, että keitetyt Linssit sisältävät metioniinia 77 mg/ 100g. Myös viljat sisältävät paljon metioniinia, mutta vähän lysiiniä, kun taas palkokasvien kohdalla tilanne on päinavastainen.

Uusimmat

Suosituimmat