Idlaukset hyötykäyttöön!

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Sain tyttöystävältä kauhean saarnan siitä miten tietokoneeni idlaa päivästä toiseen odottaen minun käsieni laskeutuvan hiiren päälle, joten päätin tehdä asialle jotain. Koska sähkölasku ei minua huoleta latasin konelleni Boinc-ohjelman (Berkeley Open Infrastructure for Network Computing) joka käyttää konetta erilaisten projektien laskemiseen. Kuuluisin näistä on todennäköisesti SETI@home.

Esimerkiksi kun näytönsäästäjä menee päälle, minun Boinc alkaa laskemaan ilmastonmuutosmalleja ja lähettää tulokset netinkautta tösinörteille esim oxfordiin. Ohjelma myös visualisoi tulokset, eli on ihan mielenkiintoista katsoa millainen kesä on mahdollisesti tulossa. Muita projekteja on esim. einstein@home, joka etsii taivaalta pulsareita, LHC@home: laskee parannuksia CERNin hiukkaskiihdyttimeen. No mitäs, kattokaa täältä: http://boinc.berkeley.edu/

Eli kysymys kuuluu:
Mitä mieltä olette tallaisista projekteista, ja aiotko itse osallistua?

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Minulla tuo SETI on pyörinyt jo pitkään koneella.
Ennen kuin SETI siirtyi BOINC järjestelmään, se oli omanlainen ohjelmansa.
Varmaan vuosi sitten se siirtyi tähän BOINC juttuun.
Plussaa tässä on se, että pystyy olemaan monta erilaista tutkimusta samaan aikaan käynnissä, esim. AIDS tutkimusta tai syövän laskentaa...
Ohjelma on aika hyvä ja huomaamaton. Eikä millään tavalla häiritse työskentelyä koneella, koska käynnistyy näytönsäästäjänä. Suosittelen.

Ystäväni työkaveri on harjoittanut tätä jo varmaan SETI:n alusta asti.
Hän omistaa monta vanhaa konetta, jotka ei mitään muuta teekkään, kuin laskevat avaruuden ääniä

Vierailija

menossa on
- SZTAKI desktop grid
- Seti@home
- Predictor @ home
- Einstein @ home
ja pyörii boinc parhaillaan. kyllä se taustalla menee vaikka konetta käyttääkin kunhan on muistia ja prossutehoa

Vierailija
ankero
esim. einstein@home, joka etsii taivaalta pulsareita

No ei kyllä muuten varmaan etsi. Taitaapi kuule etsiä painovoima-aaltoja tai vastaavia, mutta ei kyllä varmana pulsareita.

Vierailija

BOINC tulee syyskuussa kahden vuoden ikään. Itse olen rouhinut Rosetta@homea viime marraskuusta lähtien.

Rosetta on tavallisen ihmisen kannalta ehdottomasti tärkein kaikista boinc-projekteista. Edellisen CASP-kilpailun voittaja ennustaa proteiinien laskostumista parhaiten. Rosetta tarvitsee lisää rouskuttajia, joten laittakaa muut boinc-projektinne tauolle ja ajakaa Rosettaa, kunnes CASP7 loppuu elokuun 7. päivä.

Predictor ei edes osallistu tämänvuotiseen CASP-kilpailuun, joten hukkaan menee nekin syklit.

Vierailija
tupakka
No ei kyllä muuten varmaan etsi. Taitaapi kuule etsiä painovoima-aaltoja tai vastaavia, mutta ei kyllä varmana pulsareita.

Epätasaisesti pyörivät pulsarithan niitä painovoima-aaltoja aiheuttaa, joten kyllä etsii.

Mielestäni einstein@home on vähän hukkaan heitettyä tietokoneaikaa, koska joskus ensi vuosikymmenellä laukaistaan avaruuteen satellitteja, joilla nuo painovoima-aallot havaitaan noin sadan prosentin varmuudella. Maanpäällä on liikaa häiriöitä, jotta se olisi mahdollista, mutta onhan se ihan kiva, että parantelevat laitteistoa ja tutkimusmenetelmiä maanpäällä, kunnes saavat kunnon välineet avaruuteen.

Pulsareita tykkään kutsua pultsareiksi.

Vierailija

Minun koneeni ovat jo pitkään osallistuneet SETI@Home-projektiin, aina Classic-versiosta lähtien, ja siitä jäikin käteen sellaiset 3'000 WU:n tilastot. Ja siirryin sitten BOINC'iin aika pian sen jälkeen kun se alkoi, en tosin ihan beta-vaiheessa, mutta aika alusta kuitenkin.

Tiimien suhteen olen kaikkea muuta kuin takinkääntäjä, olen nimittäin ollut alusta lähtien UE:n jäsen. Valinta oli helppo, sillä tunnen tiimin perustajan, ja vuosien aikana olen monesti ihmetellyt sitä, kuten varmasti moni muukin, miten siitä onkaan kasvanut niinkin suuri, että se pärjää vertailussa ihan hyvin mille tahansa tiimille niin kotimaassa kuin maailmallakin.

Vierailija

Itse tuli liityttyä BOINCiin vähän aikaa sitten, kun katselin Astronetin foorumia, ja siellä oli jotain (vanhaa?) keskustelua asiasta. Projektina on Rosetta@home. Tilastot näyttävät tällä hetkellä vähän yli kahtasataa.

Vierailija

Ei jää kovin paljon laskentatehoa 10-vuotiaasta 300MHz koneesta jäljelle.
Windows XP käytössä. Uptime näyttää olevan pari viikkoa, joista IDLE-aikaa pari tuntia.

Vierailija
pullahiiri
Ei jää kovin paljon laskentatehoa 10-vuotiaasta 300MHz koneesta jäljelle.
Windows XP käytössä. Uptime näyttää olevan pari viikkoa, joista IDLE-aikaa pari tuntia.

Niimpä. Miksi hommata pakettiautoa, kyllä se sohva kulkee polkupyöränkin tarakalla.

Vierailija

Itse aloitin ajamaan komentorivipohjaista Seti@Home ohjelmaa kahdessa Unix-vehkeessä silloin keväällä 1999 kun se tuli julkiseen jakeluun. Melko pianhan se sitten tuli graafisena Wintoosalle. Ajoin näissä koneissani sitä Setiä tuonne marras-joulukuuhun 2005, jolloin vanhat clientit lakkasivat toimimasta ja olisi pitänyt siirtyä BOINC:iin. Sitä en enää noilla vanhoilla Unix vehkeillä viitsinyt tehdä. Näiden kuuden vuoden aikana taisi tulla kahdella koneella yhteensä analysoitua vajaa 30.000 work unitia. Siellä joskus 2001-2003 unitien koko taisi myös kasvaa pariinkin kertaan.

Vierailija
Snaut
Itse aloitin ajamaan komentorivipohjaista Seti@Home ohjelmaa kahdessa Unix-vehkeessä silloin keväällä 1999 kun se tuli julkiseen jakeluun. Melko pianhan se sitten tuli graafisena Wintoosalle. Ajoin näissä koneissani sitä Setiä tuonne marras-joulukuuhun 2005, jolloin vanhat clientit lakkasivat toimimasta ja olisi pitänyt siirtyä BOINC:iin. Sitä en enää noilla vanhoilla Unix vehkeillä viitsinyt tehdä. Näiden kuuden vuoden aikana taisi tulla kahdella koneella yhteensä analysoitua vajaa 30.000 work unitia. Siellä joskus 2001-2003 unitien koko taisi myös kasvaa pariinkin kertaan.

Minä käsitin asian niin, että lähinnä se clientti monimutkaistui, muistaakseni alkuperäiset eivät esim. etsineet lainkaan pulsseja, vaan pulssit näkyivät tietokannassa vain peräkkäisinä piikkeinä. Eli laskettava lisääntyi, raakadatan pysyessä samanlaisena.

Mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin yksi tärkeimmistä syistä miksi BOINC:n pisteenlasku toimii eri logiikalla on siinä, että vanhalla systeemillä moni käytti tietoisesti vanhempia clienttejä, ihan vaan sen vuoksi että vanhat olivat nopeampia. Nykyään clientit myös päivittyvät automaattisesti, joten se ei ole enää edes mahdollista, joskaan siitä ei enää olisi mitään hyötyäkään.

Ja mitä windows-versioihin tulee, niin eikös wintoosallakin ole aina ollut rinnakkaisversiona se tekstiversio? Ihan alusta en osaa sanoa, mutta itse en ainakaan koskaan edes käyttänyt sitä graafista versiota.

Vierailija
Unterseeboot
Snaut

Minä käsitin asian niin, että lähinnä se clientti monimutkaistui, muistaakseni alkuperäiset eivät esim. etsineet lainkaan pulsseja, vaan pulssit näkyivät tietokannassa vain peräkkäisinä piikkeinä. Eli laskettava lisääntyi, raakadatan pysyessä samanlaisena.

Mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin yksi tärkeimmistä syistä miksi BOINC:n pisteenlasku toimii eri logiikalla on siinä, että vanhalla systeemillä moni käytti tietoisesti vanhempia clienttejä, ihan vaan sen vuoksi että vanhat olivat nopeampia. Nykyään clientit myös päivittyvät automaattisesti, joten se ei ole enää edes mahdollista, joskaan siitä ei enää olisi mitään hyötyäkään.

Ja mitä windows-versioihin tulee, niin eikös wintoosallakin ole aina ollut rinnakkaisversiona se tekstiversio? Ihan alusta en osaa sanoa, mutta itse en ainakaan koskaan edes käyttänyt sitä graafista versiota.

Kyllä nuo clientit varmaan myös monimutkistuivat, mutta itse en tainnut kuin kerran päivittää clientit joskus 2000-2001 ja kuitenkin minulle on jäänyt mielikuva, että laskenta selvästi hidastui vuosien myötä. Voi tietenkin olla, että omat koneeni vain hidastuivat - niitä unix-vehkeitäni kun en juurikaan ylläpitänyt.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat