Palstan suvaitsevaisin, jalomielisin sielu

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tältäkin palstalta löytyy runsaasti aina oikeassa olevia,
suvaitsevaisia viimeiseen asti ja tiukan paikan tullen
korvansa (silmänsä) sulkevia (user hide)
jalomielisiä sieluja.

Tunnistitko kuvauksesta jonkun nimimerkin?
Kerro miksi juuri hän on tämä itse täydellisyys?
Miksi vain ja ainoastaan juuri hän on aina
oikeassa? Ja etenkin miksi hän on se kaikkein
suvaitsevaisin?

"Suvaitsevaisuus on UNESCO:n määritelmän mukaan "meidän maailmamme kulttuureiden, ilmaisutapojemme ja inhimillisten elämänmuotojen rikkaan moninaisuuden kunnioittamista, hyväksymistä ja arvostamista.......

http://fi.wikipedia.org/wiki/Suvaitsevaisuus

....Se merkitsee myös, ettei kukaan saa väkisin tyrkyttää näkemyksiään toisille." (UNESCOn yleiskokouksen 16.11.1995 hyväksymä Julistus suvaitsevaisuuden periaatteista)"

Kommentit (14)

Neonomide
Seuraa 
Viestejä13269
Liittynyt23.6.2005

Itse pidän itseäni suvaitsevaisena (mitä sillä sitten tarkoittaakaan), mutten käytä user hideä. Sillä pelottelu toimii kyllä loistavasti, huomionkipeys on trollien ehdottomasti oleellisin piirre.

UNESCO:n julistus on täyttä asiaa. Valitettavasti siitä on vain rajallinen hyöty ilman YK:n rauhanturvaajia ja demokraattisten liittoumien tuomaa tunnetta, ettei irrationaalisuus pyöritä kuitenkaan loppupeleissä tätä maailmaa.

Mitä tulee oikeassa olemiseen, eettisesti ajatteleva ihminen pyrkii tietenkin juuri siihen. Joskus se on vaikeaa. Nykyajan maailma on niin monimutkainen ja sekularisoitunut, että totuutta ei pelkillä teorioilla helpolla löydetä. Kuitenkin ihmisen logiikalla on rajansa: stereotypiat, aina-ei koskaan-joka kerta-ei ikinä- yleistykset, kiihkoisuus, logiikan puutteet ja tiedonmuruilla moraalittomasti briljeeraaminen tapahtuvat yleensä tietoisina, opittuina valintoina. Niitä on opittu paineen alla, defenssimekanismeiksi pahaa ja kylmää maailmaa vastaan. Loppujen lopuksi aika harva ihminen kykenee tunnekuohuissa rationaalisiin johtopäätöksiin. Siksi on myös hyvin luonnollista, että oikeassa olevat tyypit on helppoja syyllistää oikean paikan tullen. Kuitenkin kaikki mielipiteet eivät ole samanarvoisia, ellei puhuta makuasioiksi yleisesti luokiteltavista arvotuksista.

Suvaitsevaisuus ei ole puhtaimmillaan mikään looginen ideologia, vaan uskoa ihmisyyteen ja inhimillisyyteen. Jos sen puolustaminen on itsekkyyttä ja pakonomaista oikeassa olemisen tarvetta, niin keksin paljon suurempiakin syntejä. Arvot menevät listallani aina hienojen sanakikkailujen ja kontekstistaan irrotettujen kommenttien edelle, joilla pyritään tasapäistämään mielipiteiden arvoa vailla perusteita.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Vierailija
Neonomide
Itse pidän itseäni suvaitsevaisena (mitä sillä sitten tarkoittaakaan), mutten käytä user hideä. Sillä pelottelu toimii kyllä loistavasti, huomionkipeys on trollien ehdottomasti oleellisin piirre.

Ai ja sinä olet saanut tämän taakan kantaaksesi?
-tunnistaa trolli ja toimia sen mukaisesti?
Eköhän se kuule Neopokemoni ole moderaattorien tehtävä, ei sinun.

Minä myöskin käyttäjänä voin väittää sinua trolliksi
ja nakertaa uskottavuuttasi mainostamalla laittaneeni
nickisi user-hideen.

En vain alennu moiseen. Minulla on ylpeyteni, sinulla itserakkautesi.

Vierailija

Mitä nuo user hide -leikit ovat? Tähän mennessä ei ole ollut tarvetta ajatella sellaisen käyttämistä. Viestit jotka eivät kiinnosta voi jättää lukematta. En siis siten tiedä liittyykö tämä threadi johonkin aikaisempaan tapahtumaan täällä.

Eihän tuossa oikeanlaisesta suvaitsemisesta ole kyse, jos paetaan tilannetta. Ja minusta tuossa on ihan täysi ristiriita, että olla mielestään aina oikeassa mutta samaan aikaan suvaitsevaisia?

Mitä on suvaitsevaisuus ja jalomielisyys, siitäkin voi olla montaa mieltä. Jokainen taitaa nähdä sen omalla tavallaan. Omalla tavallani ajattelen olevani melko avarakatseinen ihminen, mutta aina jollain tasolla kun rajoja venyttelee kohtaa uutta kehitettävää omassakin suhtautumisessa. Eiköhän se ole jokaisella noin. Jotkut vaan saattavat kieltäytyä näkemästä sitä.

Vierailija

Ai ja sinä olet saanut tämän taakan kantaaksesi?
-tunnistaa trolli ja toimia sen mukaisesti?
Eköhän se kuule Neopokemoni ole moderaattorien tehtävä, ei sinun.

Minä myöskin käyttäjänä voin väittää sinua trolliksi
ja nakertaa uskottavuuttasi mainostamalla laittaneeni
nickisi user-hideen.

En vain alennu moiseen. Minulla on ylpeyteni, sinulla itserakkautesi.

Voi kuinka vaatimatonta, Liittynyt<3 ... Onneksi sinä et ylpeydessäsi alennu muiden halveksuntaan.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä13269
Liittynyt23.6.2005
Katja.
Mitä nuo user hide -leikit ovat? Tähän mennessä ei ole ollut tarvetta ajatella sellaisen käyttämistä. Viestit jotka eivät kiinnosta voi jättää lukematta. En siis siten tiedä liittyykö tämä threadi johonkin aikaisempaan tapahtumaan täällä.

"User hide" on Firefox-selaimen erikseen ladattava extension-lisäohjelma, jolla saa foorumeilla tietyn keskustelijan viestit tyhjiksi, niin ettei niitä tarvitse lukea. Eräät keskustelijat ovat sekä väläytelleet user hidea, että myös todistetusti käyttäneet sitä eräänlaisena mielenosoituksena tiettyjen keskustelijoiden epämiellyttäväksi koetulle tavalle jauhaa uskomatonta itseään toistavaa paskaa viestiketjusta riippumatta. Raaka ilmaisuni tulee siitä, että monet hyödyllisinä ja kiinnostavina pidetyt aiheet ovat menneet trollien kaatopaikoiksi heidän täytettyä viestiketjut irrelevantilla ja halventavalla tekstimateriaalilla, eivätkä ole korjanneet tapojaan lukuisista ja erityylisistä huomautuksista huolimatta.

Näkökulmaani voisi kritisoida rationalistiseksi tiedepohjaisen ajattelun korostamiseksi, mutta siitä ei ole loppupeleissä kysymys. Intohimoisesti aiheeseensa suhtautuvat ihmiset keskustelevat enemmän ja se on usein erilainen positio kuin viestin lukijan vastaava. Irrallisia viestejä lukeva ei myöskään välttämättä ymmärrä kahden kiistelevän osapuolen "foorumihistoriaa", heillä voi olla pitkäkin menneisyys, jota ei unohdeta etenkään saman aihepiirin tiimoilta kovinkaan automaattisesti.

Katja.
Eihän tuossa oikeanlaisesta suvaitsemisesta ole kyse, jos paetaan tilannetta. Ja minusta tuossa on ihan täysi ristiriita, että olla mielestään aina oikeassa mutta samaan aikaan suvaitsevaisia?

Suvaitsevaisuus on uusi muotitermi, jolla pyritään määrittelemään tietyntyyppinen keskustelijan luonteenlaatu ja reagointityyli joko yleväksi, typeräksi tai epärealistiseksi. Määritelmään mahduttaminen ja ihmisen määrittely sen puitteissa antaa tietyntyyppistä valtaa tälle määrittelijälle, vaikka kyse onkin loppupeleissä vain sanahelinästä. Lokeroiminen on valitettavaa, mutta toistuessaan harmillisen tyypillistä heikolle keskustelupolitiikalle.

Tämä on sentään jonkinasteinen tiedefoorumi, ei mikään suomi24.fi. Vapaa sana-puolella on saanut ja voi ilmaista itseään mielin määrin, on vain outoa, että tasottomuutta tulisi suojella asiallisten aihepiirien puolella. Moderoinnin laiskuuden vuoksi jotkut ovat ottaneet "viidakon lakeja" käyttöön. Epäkorrektia ja ikävää vajota vastapuolen tasolle tässäkin asiassa, mutta itse koin touhun aivan yhtä loukkaavaksi aloittaessani täällä keskustelu-uraani. Vitutuskäyrä nousee ihmisillä eri tahtiin, yleensä ihmiset vain lähtevät foorumilta pois trollien takia ja keskustelut menevät harakoille kun potentiaaliset asiakeskustelijat eivät viitsi lukea sivutolkulla silkkaa paskaa. Tämä on siis ajoittain todellinen ongelma, mitä ei hyssyttelemällä ja paapomisella hoideta, vaan kunnollisella moderoinnilla.

Viestien suoltamisen tasa-arvoisuuteen vetoaminen ei siis mielestäni ole tekosyy niiden tason huonoudelle ja häiritsevyydelle. Sananvapauden rajoittamista ei ole trollien potkiminen pihalle, se takaa sen että sananvapauden hyödyt maksimoituvat. Trolleille löytyy aina samantasoista seuraa, siitä saamme kiittää internet-aikaa ja nopeita nettiyhteyksiä.

...nakertaa uskottavuuttasi mainostamalla laittaneeni
nickisi user-hideen.

Voi mussukka, tee se ihmeessä. En voisi vähempää välittää.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Vierailija
Katja.

Ei jokaisessa paskaojassa tarvi uida, että tietää sen huonoksi ideaksi. Ei ole avarakatseisuutta lukea saman trollin lakkaamatonta paskanjauhamista, vaan silkkaa tyhmyyttä tai masokismia - mikä toki sekin halukkaille sallitaan. Jos trolli(tm) ei ole kykeneväinen todelliseen keskusteluun ja ärsyttää kanssaihmisiä suunnattomasti, on ihan paikallaan pistää bannit niskaan tai haidit. Me ihmiset olemme todellakin erilaisia tuon v-käyrän suhteen - joillakin sitä ei tunnu olevan olemassakaan. Itse osaan suht automaagisesti filtteröidä turhat jorinat pois, jos ne pysyvät kohtuudessa eivätkä ole suoranaista spammia ja/tai floodia foorumille.

'Pakeneminen' on terminä vähän kyseenalainen tässä yhteydessä, mutta monessa tilanteessa se on hyvinkin järkevä ja suositeltava teko - usko pois.

Vierailija

hmm, täytyy kyllä myöntää että itseltä on joidenkin viestiketjujen lukemisia jäänyt kesken juuri siksi että on menty asiattomuuksiin, tai liian pahoihin väittelyihin.

Omalta osaamisalueeltani ei oikein ole keskustelua löytynyt, johon jaksaisi ruveta juuri sen ainaisen väittelyn vuoksi. Siksi olenkin pysytellyt pääasiassa vapaammalla puolella ihmettelemässä pääasiassaelämää. Kyllä täytyy myöntää että se hieman karkottaa.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Palstan suvaitsevaisin henkilö on mielestäni kaksoispilari. Asia liittynee hänen maailmankatsomukselliseen näkemykseensä asioista. En käytä edes nimitystä uskontoonsa, se olisi liian suppea ilmaisu hänestä. En muista lukeneeni yhtään hänen kirjoitustaan jossa hän olisi suoranaisesti morkannut ketään, eikä piruillut.

Tietoinen ja Katja kilpailevat hyvin asemasta. Neonmide on mielipiteissään suvaitsevainen, mutta ei suvaitse "vastapuolen", esim uskontorasistien näkemyksiä, niin kuin en minäkään. Minä en tosin niihin ole viitsinyt suuremmin vastaillakkaan. Laskin tuosta vasemmalta jo 5-6 islamketjua. Ne ovat tulleet nyt somalien ja kansallissosialismin tilalle.

Toivottavasti tilanne arabimaissa rauhoittuu, mielenkiinnolla odotan seuraavaa kohderyhmää, mitä vastaan hyvin tietyt henkilöt alkavat itseään kiihottaa.

Jos kysymys olisi ollut: "Ketkä ovat palstan suvaitsemattomimmat henkilöt?" Vastaus olisi ollut helpompi laatia. Tosin en siihen olisi vastannut lainkaan. Miksi ärsyttää jo muutenkin raivoissaan olevia.

Lierikki Riikonen

Vierailija

Palstan suvaitsevaiin ja jalomielisin nimimerkki tietenkin juuri nyt on
juuri saapunut " kommunisti" Pride. Hän suvaitsee kaikkia, kunhan
vain ArKos saadaan poistetuksi, ja myös Albert Einstein pidettyä poissa.
Ja näihin liittyen koko suhteellisuusteoria. Näemme, että hänen suvaitsevusujulistuksellaan on taipumus laajentua, kasvaa, yhä uusiin asioihin. Jos nämä mainitut suvaitsevaisuusvaatimukset saadaan täytetyksi, siitä on hyvä jatkaa, kunnes noudatetaan entisen Neuvostoliiton puoleuen ja tiedeakatemian/ Natsi-Saksan periaatteita.

Ennne vakio/Kosh sentään salli keskustelun. Hänestä näytti jopa olevan kivaa päästä kinaamaan kanssani. Pride ei enää puhu minulle, näyttää vain jotakin vihreää hyrniötä. En tunne hyrniöiden merkityksiä.

Vierailija
"Suvaitsevaisuus on UNESCO:n määritelmän mukaan "meidän maailmamme kulttuureiden, ilmaisutapojemme ja inhimillisten elämänmuotojen rikkaan moninaisuuden kunnioittamista, hyväksymistä ja arvostamista. Se merkitsee myös, ettei kukaan saa väkisin tyrkyttää näkemyksiään toisille." (UNESCOn yleiskokouksen 16.11.1995 hyväksymä Julistus suvaitsevaisuuden periaatteista)"

Voiko tuon käsittää siten, että UNESCO tyrkyttää näkemystään väkisin?

Historia opettaa että: Jos olet liian suvaitsevainen, et kohta omista mitään. Jos olet liian avarakatseinen, et näe sitä mikä juuri sinulle on tärkeintä. Jos olet liian avomielinen, ei sinulla kohta ole omaa mieltä.

"meidän maailmamme kulttuureiden, ilmaisutapojemme ja inhimillisten elämänmuotojen rikkaan moninaisuuden kunnioittamista, hyväksymistä ja arvostamista. Se merkitsee myös, ettei kukaan saa väkisin tyrkyttää näkemyksiään toisille."

Kuvitellaan että vuonna 1950 on maa jossa on 1 miljoonaa ihmistä ja he näkevät nälkää. Maahan kuskataan apua eri muodoissa ruokaa, aseita, rauhanturvaajia y.m. 50 vuoden ajan. Niiden 50 vuoden aikana kuolee avustuksien myötä 30 miljoonaa ihmistä. Pitäisikö minun olla iloinen siitä että vielä vuonna 2000 on 1 miljoona jäljellä jotka näkevät nälkää, ovat sairaita, y.m. Vai pitäisikö olla surullinen syystä että 50 vuoden avustuksen jälkeen on 30 miljoonaa kärsinyt ja kuollut?

Vierailija

Olen maailmankaikkeuden kiltein ja suvaitsevaisin ihminen.

Vaikka löitte porukalla lyttyyn, niin silti kiltisti kehitin ajatukseni valmiiksi niin, että saitte nauttia sen edistymisestä.

Vaikka lyötte porukalla lyttyyn edelleen, niin silti kiltisti väännän rautalankaa, että tekin vihdoinkin voisitte jakaa tämän ihmiskuntaa kohdanneen ilon.

Olen kiltisti kertonut, ettei nykyfysiikka ole yhtään sen loogisempaa kuin aikasemmin vallinneet ajatukset aineesta ja sen koostumuksesta.

Olen kiltisti kertonut, ettei mitään sidosvoimia ole olemassa.

Näin toivotankin kiltisti hyvää päivän jatkoa, tasapaineisia energia-aaltoja ja hyvää Savolaista painevoimaa.

;):)
Savor

Ei ole olemassa NELJÄÄ perusainesta, joista kaikki aineet koostuvat.

Ei ole olemassa NELJÄÄ erillistä luonnon perusvoimaa.

Vaan NELJÄ luonnon perusliikettä, joita ennen minua ei olla oivallettu, on olemassa ja ne nimenomaan ovat olemassa Savolaisen painevoimalain kuvaamalla tavalla.

;):)
savor

Vierailija
Neonomide

...nakertaa uskottavuuttasi mainostamalla laittaneeni
nickisi user-hideen.

Voi mussukka, tee se ihmeessä. En voisi vähempää välittää.

Ei minun edes tarvitse.
Tämäkin viestisi tekee sitä jo parhaimmillaan.

Äskeinen valtava vuodatuksesi on niin helposti pussitettavissa,
että aivan naurattaa.

Neonomide, oikea suvaitsevaisuuden perikuva.
Kun minä puhun riehuvista kurkunleikkaajista samoin,
kuin sinä meistä erimieltä olevista kirjoittajista,
vaaditte trollille bannit.

Vierailija

että aivan naurattaa.

Sanasta miestä, sarvesta härkää. "Pussitappas" neonomiden "vuodatus", kun se kerta on niin helppoa kuin annat ymmärtää. Epäilenpä vahvasti että vastaat tähän viestiin muullatavoin, kuin kirjoittamalla jonkun löyhästi aihepiiriin liittyvän, pseudonokkelan yleistyksen, tai tarkempaa tutkiskelua kestämättömän analogian.

Enkä ainakaan minä vaadi sinulle banneja, minä vaadin että tajuat oman idioottimaisuutesi, ja lopetat vapaaehtoisesti tänne naurettavuuksien kirjoittelun. Se on kaikkien kannalta parempi ratkaisu kuin bannaaminen.

Vierailija
Zet4

että aivan naurattaa.

Sanasta miestä, sarvesta härkää. "Pussitappas" neonomiden "vuodatus", kun se kerta on niin helppoa kuin annat ymmärtää. Epäilenpä vahvasti että vastaat tähän viestiin muullatavoin, kuin kirjoittamalla jonkun löyhästi aihepiiriin liittyvän, pseudonokkelan yleistyksen, tai tarkempaa tutkiskelua kestämättömän analogian.

Enkä ainakaan minä vaadi sinulle banneja, minä vaadin että tajuat oman idioottimaisuutesi, ja lopetat vapaaehtoisesti tänne naurettavuuksien kirjoittelun. Se on kaikkien kannalta parempi ratkaisu kuin bannaaminen.

Ei tarvitse kuin vaihtaa Neonomiden vuodatukseen muutama
sana, niin saadaan aikaiseksi minun saarnani riehuvia kurkunleikkaajia vastaan,
samanlaisella oikeutetulla yleistyksellä.

Uusimmat

Suosituimmat