Hyytynyt autonakku

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Heips,

Pitkään jatkuneet paukkupakkaset ottivat selkävoiton autoni aukusta.
Nyt kun pakkanen laskee (eli lämpötila nousee) niin ajattelin yrittää herätellä autovanhusta. Miten on, voinko yrittää käynnistää autoa silloin kun akkulaturi on kiinni akun navoissa ja lataa akkua? Akku on siis omalla paikallaan kiinni kun laiskana miehenä en sitä jaksanut alkaa irroittelemaan. Laturi on kiinni akun navoissa ja saa virtansa lämmitystolpasta.

Sivut

Kommentit (22)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä23129
Liittynyt16.3.2005
Deus Ex
Heips,

Pitkään jatkuneet paukkupakkaset ottivat selkävoiton autoni aukusta.
Nyt kun pakkanen laskee (eli lämpötila nousee) niin ajattelin yrittää herätellä autovanhusta. Miten on, voinko yrittää käynnistää autoa silloin kun akkulaturi on kiinni akun navoissa ja lataa akkua? Akku on siis omalla paikallaan kiinni kun laiskana miehenä en sitä jaksanut alkaa irroittelemaan. Laturi on kiinni akun navoissa ja saa virtansa lämmitystolpasta.

Älä yritä, ellei laturi ole erityisesti tarkoitettu starttiavuksi. Tavallisen laturin muutamasta ampeerista ei ole starttitilanteessa mitään hyötyä, sen sijaan startin virtapiikit voivat rikkoa laturin. Huonolla tuurilla rikkoutunut laturi rikkoo autosi moottorinohjauselektroniikan, mistä lompakkosi ei todellakaan ilahdu.

Ota nyt edes navat auki ja putsaa ne ja akkukengät. Se voi säästää isolta murhelta myöhemmin. Pahimmillaan tälläkin pääsee uusimaan kallista elektroniikkaa.

Vierailija
Deus Ex
Heips,

Pitkään jatkuneet paukkupakkaset ottivat selkävoiton autoni aukusta.
Nyt kun pakkanen laskee (eli lämpötila nousee) niin ajattelin yrittää herätellä autovanhusta. Miten on, voinko yrittää käynnistää autoa silloin kun akkulaturi on kiinni akun navoissa ja lataa akkua? Akku on siis omalla paikallaan kiinni kun laiskana miehenä en sitä jaksanut alkaa irroittelemaan. Laturi on kiinni akun navoissa ja saa virtansa lämmitystolpasta.

Älä ihmeessä pidä laturia päällä käynnistyksessä.

Vinkki numero n+1: jos ei pakkasella käynnisty heti, koeta 10 minuutin kuluttua uudestaan. Yllättävän usein käynnistyy sitten. En ole selvittänyt, mikä on varsinainen syy moiseen.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Kun akkua lataa, se lämpenee ja pakkasella kylmennyt lyijyakku pystyy antamaan enemmän virtaa. Sama juttu lienee silloin kun kylmällä akulla startataan ja se syöttää osan virrastaan, niin samalla lämpenee. Tyhjäksi sitä ei tietenkään saa pyörittää. Jonkin ajan päästä voi yrittää uudelleen. Itse olen pitänyt piuhat laiskuuden vuoksi paikallaan, kun olen yrittänyt hyytynyttä kärryä uudelleen käynnistää. Ei sillä tavallisella muutaman ampeerin laturilla suuria tehon lisäyksiä saa. Ei tuosta koskaan ole havaittavaa haittaa kuitenkaan ollut.

Lierikki Riikonen

Vierailija

Akku irti ja kainaloon ja sisälle lämmittelemään ja lataukseen, ei montaa minuuttia luulisi akun irrottamiseen menevän.

Vanhalle sotaratsulle tuli annettua -30 talvipakkasilla melkoista shokkihoitoa aamuisin(ei piuhapaikkaa tuolloin), akku oli sisällä yön laturissa, löin sen sitten aamulla kiinni ja tarvittaessa tippa bensaa suoraan kaasariin, niin sai ainakin heti "kakkua" kun kone pyörähti. Rasittaa konetta tietysti, kuin 4000 km ajo, mutta en ainakaan ikinä sen takia myöhästynyt töistä, ettenkö olisi päässyt liikkeelle

Vierailija

Samalla lailla kävi minunkin akulle. Pari päivää sitten ei jaksanut startata ja tänään hankin uuden akun.

Paria asiaa olen pohtinut. Pitääkö paikkansa, että tyhjentynyt akku jäätyy ja menee piloille (jos on tyhjänä -25'C vaikka vuorokauden)? Pakkanen pudottaa akun jännitettä, mutta vaikuttaako kykyyn ottaa vastaan virtaa?

Tuossa mielenkiinnosta mittasin vanhasta akusta jännitteen, kun olin juuri sisälle kantanut ja 12,01V näytti yleismittari. Nyt, kun pari tuntia ollut lämpimässä niin on 12,11V. Minusta yllättävän korkea tuo ensimmäinen lukema siihen nähden, ettei inahtanutkaan startti aamulla. Toisekseen auton alkuperäisen akun yli 100A heikompi virranantokyky verrattuna uuteen Vartaan tuntui matalalta (akkujen tarroista luettuja lukuja, pitänevätkö paikkansa). Kaipa tuolla 5 talvea taas pärjäilee.

Vierailija
JL
Paria asiaa olen pohtinut. Pitääkö paikkansa, että tyhjentynyt akku jäätyy ja menee piloille (jos on tyhjänä -25'C vaikka vuorokauden)? Pakkanen pudottaa akun jännitettä, mutta vaikuttaako kykyyn ottaa vastaan virtaa?



Eipä kylmä akku lataudukkaan kovin hyvin. Tästä syystä pieni kaupunkiajelu kylmällä säällä tyhjentää akkua. Olisikin hyvä ajella sen ainakin sen verran, että akku ehtii lämpenemään. Tämä ongelma on vielä pahempi sellaisissa autoissa joissa akku on takapenkin alla tai takalaatikossa.

Jossain Ladoissa taisi olla lämmityselementit akulle. Siellä mistä ne tulevat on välillä elintärkeää, että akku on kunnossa.

JL
Tuossa mielenkiinnosta mittasin vanhasta akusta jännitteen, kun olin juuri sisälle kantanut ja 12,01V näytti yleismittari. Nyt, kun pari tuntia ollut lämpimässä niin on 12,11V. Minusta yllättävän korkea tuo ensimmäinen lukema siihen nähden, ettei inahtanutkaan startti aamulla.

Jännite voi hyvinkin näyttä tuollaista, kun akku on kuormittamaton. Mutta kun siihen isketään kunnon kuorma, kuten starttimoottori kiinni, jännite putoaakin muutamaan volttiin.

Vierailija

Kyllä jos akku on tyhjä ja on pakkasta paljon,menee akku käyttökelvottomaksi. Syy on se,että jos akku on täynnä virtaa,siellä on rikkihappoa,joka ei jäädy,jos taas virtaa ei ole,akkuvesi on tavallista vettä(en muista ihan tarkkaan akun toimintaperiaatetta),joka jäätyessään laajenee ja rikkoo akun sisällä olevat kennot.Sen jälkeen akku ei ota enää vastaan virtaa eli on susi.

Vierailija

Vielä akuista sen verran, että auton käynnistysakkua ei koskaan saisi startilla jutkuttaa tyhjäksi. Oli sitten kesä tai talvi. Eri asia on esim. sähkötrukeissa ja työkoneissa olevat akut. Lyijyakkuja molemmat, mutta niissä on eroja materiaalien vahvuuksissa ja muissa ominaisuuksissa. Käynnistysakkua ei pitäisi purkaa enempää kuin n. 10% kapasiteetista. Mieluummin lataa akkua hieman useammin tai vaihtaa isompaan akkuun.

Silloin kun haluaa tutkia akun kuntoa yleismittarilla, annetaan akun levähtää huoneen lämpötilassa useita tunteja. Sitten mitataan kuormittamattoman akun napajännite tarkalla mittarilla. Mittaustuloksia tulkitaan seuraavasti:

12,65 V -> 100% varaustaso
12,45 V -> 75% varaustaso
12,24 V -> 50% varaustaso
12,06 V -> 25% varaustaso
Alle 11,89 V ->

Vierailija

Osaako joku sanoa tarkemmin, mihin perustuu akkujen ja paristojen hyytyminen pakkasella? Ovathan ne akkunesteetkin yleensä sen verran vahvaa ainetta, etteivät ihan heti jäädykään.

Vierailija

En muista tarkkaan,mutta esim.kännykän akku ei tyhjene kylmässä vaikka puhelin takkuaa,se oli pikemminkin päinvastoin.Auton akku taas saattaa tuntua menettäneen virtaa jos kovalla pakkasella starttaa,mutta osittain ainakin se voi johtua siitä,että öljy paksunee huomattavasti ja motti muutenkin kankeampi,eli kitkaa niin paljon,ettei teho akussa meinaa riittää moottorin pyöräyttämiseen.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä23129
Liittynyt16.3.2005

Kaikki kemialliset reaktiot hidastuvat lämpötilan laskiessa. Ainakin se vaikuttaa. Akkujen toimintaa en tunne sen tarkemmin, että onko niissä jotain erityisiä piirteitä normaalin kemian hidastumisen lisäksi. Lyijyakkujen lisäksi myös Li-ioni ja NiMH-akutkin menettävät kapasiteettiään kylmässä, kuin myös kuivaparit.

Vierailija

Sanoit,että kemialliset reaktiot hidastuvat kylmässä.Olisiko se ollut niin,että täysi akku puhelimessa siis kestää kauemmin kylmässä,mutta puhelin ei muuten toimi?Luin joskus selityksen asiasta,mutta en millään muista mistä.Joka tapauksessa se oli niin,että kylmässä kestää pidempään.

Vierailija

Nörttifoorumeilta olen lueskellut ohjeita, että kannettavien tietokoneiden akut kannattaa säilyttää jääkaapissa jos läppäriä käytetään pitkiä aikoja pöytäkoneena verkkovirralla.

Vierailija
Deus Ex
Nörttifoorumeilta olen lueskellut ohjeita, että kannettavien tietokoneiden akut kannattaa säilyttää jääkaapissa jos läppäriä käytetään pitkiä aikoja pöytäkoneena verkkovirralla.

Lievästi sanottuna yllättävää! Haluaisn nähdä jonkun valmistajan ohjeet tuollaiseen säilömiseen. Voi riippua akkutyypistä. Mun läppärin ohjeissa sanotaan vain, että muutaman kuukauden välein pitäisi käyttää ja ladata akku.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat