Islam uhka tieteelle

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Jos maailmassa vallitsisi Islamin laki luulen,että meidän tieteemme rakentelisi edelleen hiekkalinnoja aavikolla.Oletteko ajatelleet asiaa rakkaan palstanne näkökulmasta?

Sokeasta uskosta 600jkr.jälkeen eläneeseen epäilemättä jonkun sortin potilaaseen,jolla oli esim 9v.vaimo ja paljon muuta vähemmän länsimaista imartelevaa.

Ei kovin korkealle tiedemaailmassa yltäviä tutkielmia tehtäisi.

Sivut

Kommentit (180)

Vierailija

Kehotan ottamaan selvää islamin osuudesta tieteen historiassa. Ilman islamilaista keskiajan korkeakulttuuria pakanallista kreikkalaista alkuperää oleva tiede olisi todennäköisesti hävinnyt kokonaan, kun Euroopassa suvaitsematon ja raakalaismainen aasialainen mysteeriuskonto kristinusko teki parhaansa hävittääkseen kaiken yksilöllisen ja objektiivisen ajattelun.

Aloita vaikka lukemalla Alan Cromerin tieteenhistoriallinen tutkielma: Uncommon Sense : The Heretical Nature of Science. Se vähentäisi toivottavasti ainakin jonkin verran kykyäsi järjettömyyksien esittämiseen.

Vierailija

En kiistä Islamin aikaisempia saavutuksia tieteen alalle,mutta kun viimeiset 200 vuotta Islamissa on HADITHEILLA ollut yhtäsuuri painoarvo,kuin koraanilla.

Tämä on yhtä absurdia kuin se,että minä kirjoittaisin uusia osia raamattuun,jota kaikki myöhemmin syntyneet sitten uskoisivat totuutena.

Et ole itse tainnut kyseistä teosta lukea laisinkaan,olet vain näitä jotka liittävät kirjoituksiinsa liitteenä jonkun tiiliskiven paksuisen kirjan jonka ovat olleet lukenevinaan vain,koska kirjan nimi viittaa suureen alan tietämykseen.

Ota selvää mitä HADITHIT ovat niin jatketaan keskustelua sen jälkeen.

Nyky Islam vie meidät takaisin kivikaudelle.

Vierailija
peterpan
Et ole itse tainnut kyseistä teosta lukea laisinkaan,olet vain näitä jotka liittävät kirjoituksiinsa liitteenä jonkun tiiliskiven paksuisen kirjan jonka ovat olleet lukenevinaan vain,koska kirjan nimi viittaa suureen alan tietämykseen.

Ota selvää mitä HADITHIT ovat niin jatketaan keskustelua sen jälkeen.

Olen selvillä alkeista, joihin viittaat. Itse mainitsemani kirja on ohut pokkari, joten ajattelin että jopa sinä kykenisit lukemaan sen. Tietysti kun se on vieraalla kielellä, voi olla ylittämätön este. Mielenkiintoista on, että kun sinun linjanasi olevaa suunsoittoa ja jatkuvaa älyttömyyksien esittämistä kritisoi, niin sitten tulee henkilökohtaisuuksia tyyliin ettet ole lukenut sitä itsekään. Olen lukenut, valitan.

Olen lukenut myös aika monta metriä muita kirjoja, koska ammattini on tietää asioita. Voin myös aivan takuuvarmasti sanoa kirjoitustesi perusteella sanoa, että sinun lukeneisuutesi on aika alhaisella tasolla. Muuten et toistuvasti mokaisi aloituksesi tapaan.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Kertokaa nyt jompikumpi tai joku muu konkreettisesti, miten sharian käyttöönotto esim. Euroopassa ja Amerikassa vaikuttaisi nykytieteeseen ja sen kehittymiseen.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä23104
Liittynyt16.3.2005
Ding Ding
Kertokaa nyt jompikumpi tai joku muu konkreettisesti, miten sharian käyttöönotto esim. Euroopassa ja Amerikassa vaikuttaisi nykytieteeseen ja sen kehittymiseen.

Ei kai tuollaista asiaa tarvitse aikuiselle ihmiselle kertoa. Varmasti fundamentalistinen uskonto estäisi tieteenharjoittamisen, on se sitten mikä tahansa.

Mutta kokonaan toinen asia on miten realistinen uhka sharian käyttöönotto mainitsemillasi alueilla on. Yhdysvalloissa paljon vakavammalta uhalta vaikuttaa fundamentalistikristittyjen valta. Sen seuraukset tieteelle ovat huomattavasti vakavammat kuin muslimien olematon uhka.

Lisätään vielä se, että vaikka Yhdysvallat ja Eurooppa ajautuisivat uskonnollisfundamentalismiin ja tieteen kehitys alueilla loppuisi, kaukoidän maat pitäisivät kyllä huolen tieteestä. Kiina, Japani, Korea ja niin edelleen, eivät todellakaan mitään pikkutekijöitä tiedemaailmassa. Enemmän minua huolettaisi Euroopan asukkaiden elinolot väkivaltaisessa riistoyhteiskunnassa.

Vierailija
Ding Ding

Terve Ding

Vaikutus olisi katastrofaalinen. Sharia ei kuitenkaan ole sama kuin islam.

Kysymys on minusta lähinnä uskonnollisen fundamentalismin uhasta tieteelle. On aivan sama onko kyseessä islam vai kristinusko. Molemmat ääritulkinnat ovat vastenmielisiä pirulaisia. Kristinusko on tällä hetkellä nähdäkseni tieteelle suurin uhka koska etenkin USA:ssa sen ääriotulkinnat hyökkäävät aktiivisesti tiedeyhteisöä vastaan ja saavat jonkin asteista tukea Valkoisesta talosta. Jos on erimieltä, niin sopii hakea hakusanoilla evoluutio ja Kansas netistä.

Eli pointtini on että kiihkoileva uskontulkinta on tuomittavaa. Nähdäkseni näiden keskustelujen ja islamhaukkujen naurettavuus pelkistyy siihen, että samaistetaan miljoonien ihmisten islam ja nyt kovasti esillä olevat hihhulit. Samalla logiikalla voidaan tuomita suomalaiset kirkkoon kuuluvat arkikristityt amerikkalaisten sekopäiden toilailuista.

Vierailija
Bomt Kneder
Ding Ding

Terve Ding

Vaikutus olisi katastrofaalinen. Sharia ei kuitenkaan ole sama kuin islam.

Mistä olet saanuat tuollaista päähäsi että sharialaki ei oli Islamista?
Sharialaki on aivan sama kuin Koraani ja Hadith. Koraanista ja Haditheista ottavat ohjeet sharialakiin. Ja näin ollen sharialaki perustuu siihen mitä Koraanissa ja Haditheissä sanotaan. Ota huomioon että Islam on sama kuin Koraani ja Hadith.

Sharialakeihin kuuluu myös arkipäiväiseen elämään kuuluvat normit jotka tulee Koraanaista ja Haditheista. Samaten käsien katkonta varkailta on sharialakia ja tulee Koraanaista, samoin kuin avioliitossa uskottomien kivitys tai hirtto tuomio tulee Koraanista.

Jotta sharialakin on Koraania, Koraanista tulleita ohjeita ja rangaistuksia ja lisäksi moni ohje ja rangaistus perustuu myös Haditheihin, koska muslimit tulkitsee Koraania Haditheiden avulla.

Ja Hadith on muslimeille pyhä, ohje miten elää, koska katsovat että profeetta Mohammedin tapa elää on hyvä. Jotta haditheja yrittävät noudattaa aivan samoin kuin Koraania. Riippuen tietenkin kuinka uskovainen muslimi on. Uskovaisten "tasoja" on monia. Jokainen heistä uskoo omalla persoonallisella tasollaan uskontoonsa.

Hadith.
http://www.usc.edu/dept/MSA/fundamentals/hadithsunnah/

Vierailija
Ayla

Mistä olet saanuat tuollaista päähäsi että sharialaki ei oli Islamista? jne

En ole väittänyt mitään sellaista. Tarkoitukseni oli vain sanoa, etä islam on mutkikkaampi kuin yksittäinen shariakysymys tms. Aivan samalla tavalla juutalaisuus ja kristinusko eivät ole sama asia kuin kymmenen käskyä. Jos tämä on liian vaikea tajuta, niin en tiedä jaksanko enää jatkaa. Satusedän vainoharhat ovat jo hieman liikaa kestettäväksi.

ps. tämä ei ole niin sanottua vittuilua, mutta tuli mieleen luettuani uudelleen kirjoitustasi, joka oli olevinaan kommentti minulle: Ymmärräthän sinä ihan oikeasti kirjoitettua suomea?

Neonomide
Seuraa 
Viestejä13269
Liittynyt23.6.2005
Ayla
Sharialakeihin kuuluu myös arkipäiväiseen elämään kuuluvat normit jotka tulee Koraanaista ja Haditheista. Samaten käsien katkonta varkailta on sharialakia ja tulee Koraanaista, samoin kuin avioliitossa uskottomien kivitys tai hirtto tuomio tulee Koraanista.

Tässä välissä onkin olennaista, miten shariaa päästään kunkin valtion lakien mukaan soveltamaan. Tekisikin mieli ottaa selvää Irakin lakiuudistuksista tarkemmin...

Ayla
Uskovaisten "tasoja" on monia. Jokainen heistä uskoo omalla persoonallisella tasollaan uskontoonsa.

Eiköhän islamia voi sen verran yleistää, että "usko" on autoritäärisempää suhteessa vaikka luterilaisuuteen paikasta riippumatta? Olenko ihan väärässä jos väitän, että imaamin X tulkinnalla suhteessa yhteiskuntamoraaliin ja lakeihin on enemmän uskonharjoittajan uskontulkintojen kanssa tekemistä kuin tämän sisäisillä uskontuntemuksilla?

I U know what I mean here. Islam ei ole ihan niin yksilöllisyyttä painottava religiuunen.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Vierailija
Bomt Kneder
Ayla

Mistä olet saanuat tuollaista päähäsi että sharialaki ei oli Islamista? jne

En ole väittänyt mitään sellaista. Tarkoitukseni oli vain sanoa, etä islam on mutkikkaampi kuin yksittäinen shariakysymys tms. Aivan samalla tavalla juutalaisuus ja kristinusko eivät ole sama asia kuin kymmenen käskyä. Jos tämä on liian vaikea tajuta, niin en tiedä jaksanko enää jatkaa. Satusedän vainoharhat ovat jo hieman liikaa kestettäväksi.

Ei kannata jatkaa oppimattomien (trollien?) oikaisemista loputtomiin.
Joskus pätee sanonta: Puhuminen hopeaa, vaikeneminen kultaa.

Jos/kun henkilö ei kykene näkemään uskontoa/uskontoja
laajemmin kuin omasta kapeasta perspektiivistään, silloin
ei edes kovat faktat useinmiten auta.

Tämä kaikki kohu tuottaa varmasti paljon tuskaa ja ahdistusta
kansojen syville hyvätahtoisille riveille, uskonnosta riippumatta.

Vierailija
Bomt Kneder
ps. tämä ei ole niin sanottua vittuilua, mutta tuli mieleen luettuani uudelleen kirjoitustasi, joka oli olevinaan kommentti minulle: Ymmärräthän sinä ihan oikeasti kirjoitettua suomea?

Saat itse päättää mitä minä ymmärrän ja mitä minä en ymmärrä. Ole hyvä.

Vierailija
Ayla
Bomt Kneder

Sukran.

Kuitenkin väität, että sharia on sama kuin Islam, maailmankaikkeus ja hevonen, joka lentää taivaaseen. Sharia tuli Islamiin vasta tiukkaturbaanisten väärinymmärtäjien takia.

Islam, eikä muutkaan lentotoimistot tunne shariaa, kautta Zeuksen.

Vierailija
Neonomide
Ayla

Tässä välissä onkin olennaista, miten shariaa päästään kunkin valtion lakien mukaan soveltamaan. Tekisikin mieli ottaa selvää Irakin lakiuudistuksista tarkemmin...

Jos shiat pääsee Irakissa valtaan, niin on ehkä oletettavaa että valtiomuoto päättyy Iranin suuntaiseksi.

Ayla
Uskovaisten "tasoja" on monia. Jokainen heistä uskoo omalla persoonallisella tasollaan uskontoonsa.

Eiköhän islamia voi sen verran yleistää, että "usko" on autoritäärisempää suhteessa vaikka luterilaisuuteen paikasta riippumatta? Olenko ihan väärässä jos väitän, että imaamin X tulkinnalla suhteessa yhteiskuntamoraaliin ja lakeihin on enemmän uskonharjoittajan uskontulkintojen kanssa tekemistä kuin tämän sisäisillä uskontuntemuksilla?

Pitää paikkansa. Islam on auktoriteettinen. Se vaatii alaisiltaan alistumista. Sen takia Islamista muslimit sanookin että Islam on "alistuminen", "underlastelse". Sanovat että alistuminren/underkastelse on arabiaksi Islam.

Kun asuin sen puoli vuotta muslimialueella kolleegani kanssa ja katselimme, kuuntelimme ja otimme osaa keskusteluihin joskus, sanoivat usein kuinka suuri luottamus heillä on sheikkien (oppineitten) tulkintoihin Koraanista. Imaamit on alemmalla tasolla oppineista sheikeistä.

Valitettavasti moni näistä sheikeistä on aika tavoin fanaattisia. Me länsimaiset pidämme monia heidän neuvoistaan erittäin fanaattisina. Imaamit on noin yleisesti sanottuna lauhkeampia. Tietenkin on olemassa fanaattisia imaamejakin, kuten esimerkiksi Abu Laban.

Jotta siinä mielessä Islam on hyvin auktoriteettinen, koska sheikeillä on niin suuri mahti/valta alistaa sanoillaan ja neuvoillaan muslimit hyvinkin vanhoihin lakeihin, jollaisia länsimaissa ei ole satoihin vuosiin harrastettu, tai ei olenkaan harrastettu.

Näin että minäkin olen taas trolli. Oi tätä elämää. Olen alkanut olemaan palstalla hieman vähemmän. Kyllästyttää nämä "uudet" viestit Islamista ja ainainen jauhaminen. Mutta kuitenkin, on ollut aika hauskaa lukea eräitten kirjoituksia Islamista. Aggressiivisuus huipussaan, aivan kuten Fomissa, siksi en kirjoita siellä enää.
Jag gillar att ha en dialog med människor, inte enbart agressivitet och dit tillhörande personangrepp. ? Och med det här menar jag naturligtvis inte dig.

EDIT:
Jag menar så klart att jag menar inte nickname Neonomide. Förstår du?

Vierailija
Kauko
Ayla
Bomt Kneder

Sukran.

Kuitenkin väität, että sharia on sama kuin Islam, maailmankaikkeus ja hevonen, joka lentää taivaaseen. Sharia tuli Islamiin vasta tiukkaturbaanisten väärinymmärtäjien takia.

Islam, eikä muutkaan lentotoimistot tunne shariaa, kautta Zeuksen.

Shari'ah
Shari'ah signifies the entire Islamic way of life, especially Islamic law. (Sharia, Shariah, Shariat)

SHARI’A: Islamic Law as ordained by Allah Ta’ala. Literally it means ‘a road’. The Sharia is the legal and social modality of people based on the revelation of their propeht. The last Shari’a in History is that of Islam. It abrogates all previous Shari’as. It is, being the last, therefore the easiest to follow, for it is applicable to the whole human race wherever they are.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat