Autotekniikkaa ja kemiaa

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kemiaa tuntemattomana ajattelin, josko täältä löytyisi apua..

Ongelma:

Museoautoprojektissani on englantilainen Triumphin 1,85 l moottori, jonka sylinterikannen suunnittelu on jälleen yksi britti-insinöörien loisteliaista taidonnäytteistä . Aikaa myöten kannen teräksiset pultit alkavat hapettua kiinni itse kanteen, joka on jonkinlaista alumiinisekoitetta. Alunperin pulteissa on ollut ilmeisesti jonkinlainen kromaus, joka on kuitenkin ajat sitten rapistunut pois.

Eli onnistuuko pultteihin esim. iridium-anodisointi, kyseinen metallihan ei hapetu ja kestää kuumuuttakin. Vai reagoiko sekin alumiinin kanssa? Tarkoituksena olisi löytää vähän pitkäkestoisempi ratkaisu, kuin nykyinen kuumankestovaseliini tai alumiinitahna (jota en tosin ole kokeillut, eräs toinen suositteli).

Kommentit (2)

Vierailija

kyllä sen pitäisi onnistua. ir-al-ir pinnoitteita on olemassa.

pysymisen kanssa voi olla vähän samoin, kuin kromauksenkin. alumiini on kuitenkin sen verran pehmyttä.

jos on mahdollista kokeilla, niin kannattanee kokeilla jollain muukka alumiini palikalla ja heitellä sitä sitten elektrolyysikäsittelyn jälkeen pitkin pöytiä ja kaikenlaisten litkujen läpi. tsekata ikäänkuin miten käyttäytyy.

tarkkana napaisuuden kanssa sitten

Vierailija

Ok.. eikun testaamaan . Taitaa tosin jäädä ensi kesään, kun mobiili on talvisäilössä toisella paikkakunnalla. Voisi tietty yrittää löytää toiset pultit..

Mistäs sitä iridiumpalikkaa kannattaisi hakea? Metallipajoilta kenties, hinta jää nähtäväksi..

Uusimmat

Suosituimmat