Dieselmoottori toimii kasviöljyllä? (ei siis biodieselillä)

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Aika mielenkiintoisen artikkelin löysin. Saatan testata tuota kaverini kanssa jollain romulla dieselillä. Ainoa mikä nyt jäi arvoitukseksi on verotus, mitä sanoo verokarhu rypsiöljystä tankissa?

http://www.ravenfamily.org/andyg/vegoil.htm

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija
sfeet
Aika mielenkiintoisen artikkelin löysin. Saatan testata tuota kaverini kanssa jollain romulla dieselillä. Ainoa mikä nyt jäi arvoitukseksi on verotus, mitä sanoo verokarhu rypsiöljystä tankissa?

http://www.ravenfamily.org/andyg/vegoil.htm[/quote]

Suomessa verokarhu sanoo, että jos polttoaineena käytetään jotakin muuta kuin verotettua polttoainetta, on siitä makettava veroa 500euroa/päivä. Ja tämä ei ole vitsi.

Vierailija

Jotain tuollaista verotusta epäilinkin. Ainakin artikkelin mukaan Britanniassa tuntuu olevan hieman järkevämpi polttoaineverotus.

Vierailija

Jäätymisongelma tuossa jo mainittiinkin ja sen lisäksi suurehko suhteellinen määrä kasviöljyä tarvitsee esilämmityksen. Diesel-kone voi siis käyttää vaikkapa 100% rypsiöljyä jos polttoaine lämmitetään. Sähköntuotannossa isot dieselit voivat käyttää jopa kiinteitä rasvoja polttoaineekseen, tosin nekin lämmitetään nesteeksi.

Veroseuraamukset ovat kuin kaikilla muilakin verottomilla polttoaineilla. Tosin jotain pientä verohelpotuksia tullee joskus tulevaisuudessa, Suomi on tässä asiassa hyvinkin takapajula.

Vierailija
sfeet
Aika mielenkiintoisen artikkelin löysin. Saatan testata tuota kaverini kanssa jollain romulla dieselillä. Ainoa mikä nyt jäi arvoitukseksi on verotus, mitä sanoo verokarhu rypsiöljystä tankissa?

http://www.ravenfamily.org/andyg/vegoil.htm[/quote]

Sen lisäksi, ettei verokarhu tykkää, on lisäksi muistettava, että kaikki mahdolliset takuut raukeavat, jos polttonesteellä ei ole kaikkia mahdollisia direktiivit ja standardit täyttäviä laatuluokituksia ja hyväksyntöjä mitä vain kuvitella saattaa...

Ja muistamisen arvoista on sekin, että ihan pelkästään kiusaksi eivät moottorinvalmistajat näin tee, vaan etenkin nykyinen moottoritekniikka asettaa melko kovat vaatimukset polttoaineen laadulle. Joskus muinoin oli hehkukuula-koneita, jotka pystyivät polttamaan kaiken tärpätillä ohennetusta tervasta jäteöljyihin... Ja on mahdollista, että itse R. Diesel suunnitteli koneestaan kasviöljyillä käyvän, mutta herra Dieselkään tuskin kykeni edes kuvittelemaan nykyisenkaltaisia päästödirektiivejä, nykyisistä ruiskutuspaineista puhumattakaan.

Mutta toisaalta, omat rajansa verokarhullakin... Nimittäin, työ- ja voimakoneisiin ei verotus yllä, joten esim. generaattoria voisi pyörittää myös "verottomilla" polttoaineilla, ja ihan laillisesti.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Unterseeboot

Mutta toisaalta, omat rajansa verokarhullakin... Nimittäin, työ- ja voimakoneisiin ei verotus yllä, joten esim. generaattoria voisi pyörittää myös "verottomilla" polttoaineilla, ja ihan laillisesti.

No kyllä tuntuu yltävän sinnekin. Kaveri oli aikoinaan rakentamassa Hki-Lahti moottoritietä ja heidän firmansa ei saanut lupaa käyttää poltto-öljyä kuorma-autossa, joka oli koko rakentamisen ajan vain työkäytössä. Siinä kun oli pyörät ja sillä voi liikennöidä julkisilla teillä.

Vaan luetaankos sähkö polttoaineeksi? Pitääkö siitä maksaa polttoaineveroa? Ei kai sentään? Jos muuntaisi oman autonsa hybridiksi... ainakin näin talvella kovilla pakkasilla siitä olisi iloa lyhyillä matkoilla, jolloin moottori ei ehdi kunnolla edes lämmetä.

Vierailija
Volitans
No kyllä tuntuu yltävän sinnekin. Kaveri oli aikoinaan rakentamassa Hki-Lahti moottoritietä ja heidän firmansa ei saanut lupaa käyttää poltto-öljyä kuorma-autossa, joka oli koko rakentamisen ajan vain työkäytössä. Siinä kun oli pyörät ja sillä voi liikennöidä julkisilla teillä.

Entisen työnantajan leivissä kyllä ajellin ihan laillisesti PÖ:llä kompura-land cruiseria ympäri suomea.

Jos joku ei tiedä niin kompressori oli lantikassa paineilmaporia varten.

Vierailija
Volitans
No kyllä tuntuu yltävän sinnekin. Kaveri oli aikoinaan rakentamassa Hki-Lahti moottoritietä ja heidän firmansa ei saanut lupaa käyttää poltto-öljyä kuorma-autossa, joka oli koko rakentamisen ajan vain työkäytössä. Siinä kun oli pyörät ja sillä voi liikennöidä julkisilla teillä.

Niin no, verottaja on kyllä aikamoinen pilkunviilaaja, ja tässä tapauksessa mitä ilmeisimmin verottajaa tökki se, että kuorma-auto ei ole työkone, ellei sen papereissa toisin lue. Pyörillä sen sijaan ei ole mitään tekemistä asian kanssa, onhan työkoneissakin pyörät. Ja työkoneita liikkuu julkisilla teillä (ainakin joidenkin mielestä) ihan riesaksi asti.

sipu250
Seuraa 
Viestejä399
Liittynyt23.3.2005

takuut tosiaan raukeavat heti kun koneeseen syöttää näitä mömmöjä.

Kehitys näyttäisi sitä paitsi menevän siihen suuntaan että kaikki mitä koneeseen laittaa pitää olla autonvalmistajan tavaramerkillä merkattua.

Uusien autojen moottorin öljynvaihtoon ei enään sovi laittaa kuin merkkikohtaista erikoisöljyä, muuten menee takuut. Arvatkaas mitä se maksaa?

Seuraavaksi tulee varmaan merkkikohtaiset jakeluasemat, olipa se sitten bensaa tai dieseliä.

Sitä nimitetään jälkimarkkinoinniksi.

Vierailija

Mites muuten nuo hybridiautot, joutuuko niistä maksamaan käyttövoimaveroa kun niissä on sähkömoottori? Sähköhän niissä kuitenkin tuotetaan bensiinillä...

Vierailija
sipu250
takuut tosiaan raukeavat heti kun koneeseen syöttää näitä mömmöjä.

Kehitys näyttäisi sitä paitsi menevän siihen suuntaan että kaikki mitä koneeseen laittaa pitää olla autonvalmistajan tavaramerkillä merkattua.

Uusien autojen moottorin öljynvaihtoon ei enään sovi laittaa kuin merkkikohtaista erikoisöljyä, muuten menee takuut. Arvatkaas mitä se maksaa?

Seuraavaksi tulee varmaan merkkikohtaiset jakeluasemat, olipa se sitten bensaa tai dieseliä.

Sitä nimitetään jälkimarkkinoinniksi.

Näistä syistä johtuen itse ajelen 80-luvun alkupuolen diesel Audilla. Koneella on ajettu kohta miljoona, mutta mitään isompia vikoja ei ole auton historian aikana ollut. Auto on ollut alusta lähtien hyvin ruostesuojattu ja 90-luvulle asti merkkihuoltamolla säännöllisesti huollettu. Kaikki pikkuviat on helppo itse korjata, eivätkä varaosien hinnat päätä huimaa.

Toivottavasti Suomessa alettaisiin panostamaan biodieseliin ihan tosissaan ja vaikka Fortumin johdolla.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
sfeet
Toivottavasti Suomessa alettaisiin panostamaan biodieseliin ihan tosissaan ja vaikka Fortumin johdolla.

No aikaan fortum ei satsaa pitkäntähtäimen tuotekehityshankkeisiin, siitä pitävät johdolle myönnetyt optiot huolen.

luonnonystävä
Seuraa 
Viestejä215
Liittynyt18.3.2005
Volitans
sfeet
Toivottavasti Suomessa alettaisiin panostamaan biodieseliin ihan tosissaan ja vaikka Fortumin johdolla.



No aikaan fortum ei satsaa pitkäntähtäimen tuotekehityshankkeisiin, siitä pitävät johdolle myönnetyt optiot huolen.

Fortum ei jalosta öljyä. Fortumista irroitettu Neste Oil sen sijaan jalostaa ja rakentaa myös biodieseltuotantoa.

http://www.nesteoil.fi/default.asp?path ... ,3718,3882

Vierailija

Kuka muka valvoo mitä sinne tankkiin laitetaan? Vai pyöriikö niitä verokarhuja sun muita joka auton tankkeja tiirailemaassa?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat