Vuotava suoli ?!

Viestejä805
Liittynyt8.11.2009

Hei,
aiemmin täällä foorumilla on viitattu tähän "vuotavaan suoleen" esim gluteeniongelmissa tai yleisesti vain tulehdustilan, "inflammaation", seurauksena, joten onko kellään lisättävää uutta tai jopa kokemuksia, seuraamuksineen, hoitoineen?

Itselläni vatsa/suolisto-alueet oireilee välillä epämääräisesti ja eräs syys/seurausluuloni on insuliiniresitenssi jonka seurauksena GI:n läpi kulkee väärällä tavalla extrasokeri "myrkyllisine sivuvaikutuksineen" ja siitä voinee seurata suolistoon ärtymystä, "inflammaatiota" tms.

...

http://www.tritolonen.fi/index.php?page=articles&id=234

http://www.herbs2000.com/disorders/leak ... ndrome.htm
- "Leaky gut syndrome develops at times because of the formation of a lesion along the lining of the intestinal walls and this may make the wall very permeable than it normally is to the substances contained within it- in other words it is leaky and hence the name of the disorder, leaky gut syndrome. The spaces between the cells of the gut wall are enlarged to a very great extent and this enlargement allows the entrance of many types of organism such as bacteria, all sorts of pathogenic fungi, all kinds of intestinal parasites, many toxins and undigested protein, fat and waste material into the bloodstream-this will spread the inflammation further out into the body. Normally these substances are disposed off or eliminated in the stools but because of the damaged and now hyper-permeable and very leaky gut they pass easily into the blood and spread about the body."

Don't give up!

Sivut

Kommentit (20)

tootired
Liittynyt8.11.2009
Viestejä805
Viesti
jees
Jos toi huolettaa sua niin vedä saccharomyces boulardii valmisteita ja muita probiootteja.

Lisäksi nuku hyvin. IGF-1 tykkää liikunnasta ja unesta. Ja kreatiinista.

Joo syön ja liikun ja nukunkin aika hyvin

Nyt vasta endokrinologi päätti ottaa IGF-1 veritestin mutta tulos vasta liki kuukauden päästä

Onko sulle itselläsi kokemusta "vuotavasta suolesta" tms?

Don't give up!

Vierailija
Viesti

Jos suoli vuotaa elimistöön, se tappaa nopeasti ja kivuliaasti muutamien tuntien sisällä. Vuotava suoli, siis eksogeenisesti, on sitten eri asia eikä siihen auta mitkään suolistobakteerit. Monet pitkät hiilihydraatit kuten tärkkelykset menevät useimmilla hajoamatta paksusuoleen asti, jossa bakteerit mussuttavat ne palasiksi, ja aiheuttavat hirmuisesti ilmavaivoja.

Kulaushaikara
Liittynyt27.4.2009
Viestejä1023
Viesti

Vuotavaa suolta on vaikea tunnistaa ja onko se edes diagnoosi, kun viljan gluteeni tekee häikkää nivelissä joka tapauksessa..? Tai tekeekö kaikille, vai onko sittenkin juuri kyse vuotavasta suolesta?!

Vaikea sanoa, mutta tulehduksellisista suolistosairauksista kärsivillä on usein juuri vuotavan suolen oireita. Sitä ei kuitenkaan lääkäreille erikseen ole olemassa, vaan kaikki kuuluu perussairauteen...

Tutkimatta siis paljolti. Ärtyneessä suolessa on kyse jotain muustakin kuin siitä, että suoli pelkästään temppuilee, sillä useille tulee myös mm. nivelvaivoja, yskää, päänsärkyä jne. Nämä voivat olla myös ns. hiivataudin oireita! Minulla katosi kummallinen tunnoton kutina isovarpaan päästä kun aloitin aikoinaan hiivadieetin eli jätin viljat, sokerit ja lisäaineet. Mystistä. Myös päänahan hilse katosi.

Nyt VHH:lla eikä noita oireita ole. VHH:lla olen ollut enemmän ja vähemmän siis 10 vuotta.

tootired
Liittynyt8.11.2009
Viestejä805
Viesti
Kulaushaikara
...Nämä voivat olla myös ns. hiivataudin oireita! Minulla katosi kummallinen tunnoton kutina isovarpaan päästä kun aloitin aikoinaan hiivadieetin eli jätin viljat, sokerit ja lisäaineet. Mystistä. Myös päänahan hilse katosi.¨...

Samanlaisia huomioita olen (välillä kun olen tsempannut mitä syön ja mitä en)itsekkin huomannut: neuropatian ja hilseilyn paranemista samoin eväin kuten sinäkin!?

Don't give up!

jepajee
Liittynyt29.12.2009
Viestejä16817
Viesti

Leaky gut syndrome on lääketieteelle tuntematon tauti, eikä tässä ole nyt mistään perfiksestä kyse.

On ihan tunnettua tietoa että suolistofloora ehkäisee histamiinireaktiota.
Suolen läpi pääsee väistämättä myös histamiinireaktion aiheuttavia aineita (biogeenisia amiineja), johon suoli reagoi supistuksin. Jos histamiinireaktio yltyy liiaksi, on seurauksena kouristelua. Sitä kutsutaan myös ruokamyrkytykseksi.

"Välillä oireilee" voi johtua vaikkapa serotoniinista, jos ei muista biogeenisista amiineista. Tai GABA:sta.

jepajee
Liittynyt29.12.2009
Viestejä16817
Viesti

Eikös sulla ollut muuten ketiapiini lääkelistalla?

Niin ja kun muistelisin että turvaudut noihin luontaistuotteisiin, niin osalla (esim. greippi ja mäkikuisma) on lääkkeiden tehoon vaikutuksia. Kannattaa tehdä lista niistä niin psykiatrin on helpompaa sitten konsultoida.
http://en.wikipedia.org/wiki/CYP3A4

Vierailija
Viesti

tootired, voitaisiinko joskus lähtä sinun kohdalla liikkeelle siitä, että mitä vaivoja sinulla ei ole?

tootired
Liittynyt8.11.2009
Viestejä805
Viesti
Shriek
tootired, voitaisiinko joskus lähtä sinun kohdalla liikkeelle siitä, että mitä vaivoja sinulla ei ole?

Sopii, milloin aloitetaan, lista on lyhyt?

ps. Shriek, taidat olla aika nuori hemmo vielä?

Don't give up!

Vierailija
Viesti

Pitänee kertoa taas vain omia kokemuksia ja ajatuksia .
Jos on keliakia on myös vuotava suoli .
Vuotava suoli voi olla myös ilman keliakiaa.
Neuvoisin seuraamaan "tarkalla korvalla" mitä kurkusta alas laskee ja millaista toisesta päästä tulee,itseltä tämä jäi seuraamatta sen takia keliakia diaknoosi jäi vuosikymmeniksi tekemättä.Probiootti Plussaa käytän se on minun mielestä best .Muitakin olen kokeilut.Gefilus myös hyvä.Kun huomasin noiden auttavan pieneen epämukavaan vatsakipuun ,kysyn sisätauti lääkäriltä niinden jatkuvasta syönnistä vastaus:Voihan niitä syödä JOS niistä on apua turhaan ei kannata.
Sitä en ymmärä miksi ulkomaisilla sivuilla tarjotaan L-glutamiinia vuotavaan suoleen ei käy mulle.Nuo probiootit 30min.ennen ruokailua ja pystyy näköjään syömään sellaistakin mikä on aikaisemmin aiheuttanut oireita esm kylässä tai varalta ulkona.Liikaa ei kannata noitakaan syödä aiheuttaa mulla turvotusta ei ainakaan kahvin kanssa

Vierailija
Viesti

Suolistovaivat ovat aivan yhtä merkittäviä kuin katkennut jalkakin. Niitä vain vähätellään ja piilotellaan. Asiaa sotkee se että ne johtuu elimellisistä ja psyykkisistä ja ravinnosta johtuen ja niiden kombinaatioina. Kipuilee, ripuilee ja juoksuttaa vessassa. Ravinnon imeytyminen häiriintyy seurauksineen. Selvimmillään vaiva ilmenee verisenä kipuilevana ulostuksena.

Jos elämäntilanne on tukala ja ruoka yksipuolista ja syönti rytmitöntä ja mieki käpertyy huliaan hautomaan, on tuloksena kivulloinen ja hallitsematon vaiva joka lisätaakkana pahentaa kierrettä.
Voisi olla paras lääke päästä elinpiiristään ulos hyvään seuraan ja säännöllisiin ruokailuihin vailla huolia, mutta niin se ei mene. Tavallisesti vuoden kierto tuo helpousta kun aktiviteetit muuttuvat ja vatsa välillä unohtuu.

Varmaan puolella kansasta on kausittaisia vatsavaivoja ja kolmanneksella joskus peräpukamat, joissa ei ole kokijalla nauruoireita, vain niillä joilla ei vielä ole ollut.

tootired
Liittynyt8.11.2009
Viestejä805
Viesti

Tollaisen saitin löysin, liekö miten asiantunteva kirjoitus, mutta antaa ymmärtää
ettei "vuotava suoli" olekkaan mikään uusi juttu, jota lekurit ei tajuaisi,
siis vain uusi erilainen nimi?

"Vuotava suoli ≈ leaky gut ≈ lisääntynyt suolen läpäisevyys ≈ increased intestinal permability"

Keskeiset piirteet

“Vuotavassa suolessa” eli lisääntyneessä suolen läpäisevyydessä on kyse siitä, että:
◦suolen puolutusmekanismit ovat heikentyneet, kun suolen limakalvo ja epiteeli on vaurioitunut tai toimii puutteellisesti
◦suolen epiteelisolujen välissä olevat “tiivit liitokset”, portit (tight junctions) ovat väljentyneet ja vuotavat
◦ väljät “tiivit liitokset” läpäisevät suurikokoisia molekyylejä (peptidejä), toksiineja, vierasaineita, viruksia, bakteereita enemmän kuin terveet “tiivit liitokset”
◦suolesta verenkiertoon “vuotaneet” molekyylit voivat aiheuttaa ainakin teoriassa autoimmuunireaktioita, allergiaa, infektioita ja myrkytyksiä

http://www.pronutritionist.net/vuotava-suoli-leaky-gut/

Don't give up!

Vierailija
Viesti
tootired

Kumpa olisinkin. Mutta jos nuoruus on sitä, että suoli vuotaa vain yhdestä kohtaa, niin kai minä sitten olen vielä nuori.

tootired
Liittynyt8.11.2009
Viestejä805
Viesti
Shriek
tootired

Kumpa olisinkin. Mutta jos nuoruus on sitä, että suoli vuotaa vain yhdestä kohtaa, niin kai minä sitten olen vielä nuori.

Jokin muukin voi vuotaa ja alkaa nousta mutta yläpäähän, olet sen tainnut unohtaa ja kun oletkin jo vanhus niin aina pahempaa koska jo vuosia hölskynyt...

Don't give up!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat