Korvasienien kasvatus

Seuraa 
Viestejä8558
Liittynyt16.3.2005

Vein sanomalehtiä monttuun metsikkööni ja peittelin sahajauhoilla, jottei ole niin roisin näköistä. Montun reunalla on joskus kasvanut korvasieniä ja odottelenkin nyt jotain tapahtuvaksi ehken tulevana kesänä, mutta ainakin seuraavana. Tein laboraation perustamisen viime kesänä. Onko joku kokeillut sanomalehdillä korvasienien kasvattamista?

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Toivottavasti mätit sahajauhojen päälle vielä poislapioimaasi maata. Siinä ne "sienensiemenet" piilevät.

Maataomistamattomana olen vain haaveillut korvasieniviljelmän perustamisesta. Monet tuttavani ovat tuolla menetelmällä saaneet vuosia maukkaita satoja.

Kannttarelleja siivotessa kannattaa perkuujätteet heitellä sopivaan paikkaan, esim kosteahkoon koivikkoon. Sinne saa silloin oman kanttarelliaarteiston

Mummo
Koettaen olla asiallinen, mutta kateudesta kiehuen

Vierailija

Mitenkä mahtaa painomusteessa olevat metallit ja muut murkyt käyttäytyä maanalla?
imeekö sienet ne itseensä?

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Eipä taida tuollaisessa määrässä painomustetta olla niin paljon myrkkyjä, että niillä olisi mitään vaikutusta millekään, imeytyivät ne sitten mihin tahansa. Voihan kompostiinkin laittaa pieniä määriä sanomalehteä, jonka jälkeen kompostimullalla on aivan turvallista lannoittaa kasvimaata.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Paul M
Seuraa 
Viestejä8558
Liittynyt16.3.2005
Mummo
Toivottavasti mätit sahajauhojen päälle vielä poislapioimaasi maata. Siinä ne "sienensiemenet" piilevät.

Se oli valmis monttu, jonka reunamilta olen korvasienen bongannut. En kaivanut mitään. Toin vain lehtiä siihen monta muovikassillista (poistin muovikassit) ja päälle sahajauhoa. Olen kyllä harkinnut tuovani siihen vielä hiekkaa.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija

Mielummin kuin hiekkaa, ripottele päälle kuopan lähiympäristöstä kaivelemaasi pintamaata.

Jostain kumman syystä korvasienet putkahtelevat esii juuri siellä, missä maanpinta on jonkin verran rikkoutunut, esim harvoin käytetyillä metsäautoteillä.

Kerro sitten, miten koe onnistui.( ei ole sellaista kuolannielaisemis-hymiötä, muuten klikkaisin sen tähän)

Ja sitten kaksi kunnon ryöppäystä, eikös vaan

Mummo

Vierailija

Meillä maamme eteläisillä asujilla tuo autuuden aika, elikäs korvasieniaika on jo aivan ovella. Olen jo löytänyt muutaman pikkuruisen sienen alun!
(Ehei, paikan pidän omana tietonani!)

Yritin minäkin joskus tehdä viljelmää sanomalehdistä, purusta ja pintamaasta, mutta siihen ei kasvanut ainuttakaan korvasientä. Joku siinä meni pieleen.

Vierailija

Mitäs korvasienten myrkyllisyydestä ollaan nykyisin mieltä? Joskus kymmenisen vuotta sittenhän, vai mitä siitä on aikaa, kohistiin, että korvasienissä on ryöppäyksenkin jälkeen liikaa jotain myrkkyjä. Sen kuultuani en ole niitä syönyt, vaikka miltei jalkapallonkokoisina niitä kasvoikin edellisen kämpän takametsässä.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8558
Liittynyt16.3.2005
dinoflagellat
Mitäs korvasienten myrkyllisyydestä ollaan nykyisin mieltä? Joskus kymmenisen vuotta sittenhän, vai mitä siitä on aikaa, kohistiin, että korvasienissä on ryöppäyksenkin jälkeen liikaa jotain myrkkyjä. Sen kuultuani en ole niitä syönyt, vaikka miltei jalkapallonkokoisina niitä kasvoikin edellisen kämpän takametsässä.

Ei ole korvasieni, jos on kovin isoksi kasvanut. Vaan on lehtokorvasieni. Mauton, myrkytön. Mutta saa siitä silti hyvää, kun tekee korvasienen valmistamisen ohjeilla. Ei kannata riskeerata vaikka miten olisi tunnistus hyppysissä. Kauppahallissa myynnissä olevat mehevimmät "korvasienet" ovat lehtokorvasieniä.

Vierailija
dinoflagellat
Mitäs korvasienten myrkyllisyydestä ollaan nykyisin mieltä? Joskus kymmenisen vuotta sittenhän, vai mitä siitä on aikaa, kohistiin, että korvasienissä on ryöppäyksenkin jälkeen liikaa jotain myrkkyjä.

Kun lukee vanhoja sienikirjoja - vähintään 10v tai 15v vanhoja - niin niissä korvasienten käsittely on joko ryöppäys kerran tai pelkkä kuivatus. Eikä kukaan ilmeisesti ollut huolissaan mahdollisista jäämistä... Minusta tuntuu, että tässä pelataan varman päälle, eli että hieman huolimattomallakaan käsittelyllä kaikkein herkimmätkään eivät saa mitään oireita.

Kaiken kaikkiaan sienten vaikutuksesta tunnutaan tiedettävän aika vähän. Vanhoissa sienikirjoissa mustarousku on kahden **:n sieni. Sitten siitä löydettiin jotakin ainetta (nekatoriini, löytyy Sepon sienisivuilta; toim. huom.), joka aiheutti syöpää - koe-eliöillä siis. Tämän takia vähän uudemmissa sienikirjoissa mustarouskua kehotetaan välttämään. Nyt taitaa taas tilanne olla se, että mustarouskuja saa syödä sekasienten joukossa.

Muistaakseni pulkkosieni on muuttunut (mahdollisesta) yhden *:n sienestä myrkylliseksi jossakin 20 vuoden ajassa.

Ruokasieniä kannattaa ja voi syödä, mutta sienikirjat voivat aiheuttaa allergisia oireita

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18361
Liittynyt16.3.2005

Kyllä korvasienestä (Gyromitra esculenta) ainakin tiedetään melkoisen paljon, muunmuassa:

Akut-toxiska ämnen
... Ett annat exempel på ett akuttoxiskt naturligt toxin är hydrazin-derivatet gyromitrin i stenmurkla (Gyromitra esculenta). Vid konsumtion av svampen omvandlas gyromitrinet i magens sura miljö till N-metyl-N-formylhydrazin och monometylhydrazin (*), vilka är de hydrazin-derivat som anses vara den direkta orsaken till såväl gyromitrinets akuttoxiska som dess kroniskt toxiska effekter (fortplantningstoxicitet och cancer). Genom att tillaga stenmurklan på rätt sätt kan halten av gyromitrin reduceras med 85-90 %...
Lähde: http://www.slv.se/templates/SLV_Page____10658.aspx

(*) monomethylhydrazine (MMH), a powerful reducing agent often used in rocket fuel

Lisää infoa löytyy, jos jaksaa koluta; googleen esim. Gyromitra esculenta cancer tai long term
Ne, mitä itse katselin, olivat kaikki samaa mieltä, keitto kaksi kertaa ja hyvät huuhtelut. Tuo operaatio on suoritettava myös ennen kuivatusta!!

Bon apetit.

edit: Ai niin, meinasi unohtua. Myrkkyjen epäiltiin kertyvän elimistöön. Keittohöyryn mukana voipi saada myrkkyä sisuksiinsa, jos on nokka liian liki kattilaa

Prof. Tom Volkin (Department of Biology University of Wisconsin-La Crosse) on koonnut näpsäkän sivun
http://botit.botany.wisc.edu/toms_fungi/may2002.html

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Vierailija

Pikkulikasta olen korvasienimuhennosta syönyt. Aina on kahdesti ryöpätty, voissa paistettu ja vielä kermaa ja suolaa.

Hengissä olen pysynyt ja myrkyllisyysasteen voi päätellä viesteistä

Mummo

Paul M
Seuraa 
Viestejä8558
Liittynyt16.3.2005
Mummo
Pikkulikasta olen korvasienimuhennosta syönyt. Aina on kahdesti ryöpätty, voissa paistettu ja vielä kermaa ja suolaa.

Hengissä olen pysynyt ja myrkyllisyysasteen voi päätellä viesteistä :)

Mummo

Olet siis sitä mieltä, että kuolemasi korvasienimyrkytykseen on suuresti liioiteltua.

Korvasienipaistokseen kuuluu ehdottomasti varovainen ripaus valkopippuria. Kuten yleensäkin sienien joukkoon. Minulla on tapana murentaa kokonaisia valkopippureita sienien kyseessä ollen.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8558
Liittynyt16.3.2005

On sitten lehtokorvasienivuosi. Ja huhtasieniäkin taitaa olla poikkeuksellisesti.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat