Vanhin suomalainen nainen, joka on historiassa mainittu.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tällainen kysymys oli esillä vanhan palstan aikoihin. Taisin itse sen jopa esittää, eri nikillä tosin. Vastaukseksi annoin silloin, että kysymyksessä olisi ollut Lallinvaimo Kerttu. Nyt Prisma-studion katsottuani voin todeta olleeni mitä ilmeisimmin väärässä.

Koko Lallia, saatika Kerttua ei tainnut olla olemassakaan. Eikä edes piispa Henrikiä. Kysymyksessä on ilmeisesti vain legenda.

Nyt onkin hyvä paikka kysyä samaa asiaa uudelleen. Kuka oli ensimmäinen historiakirjoissa nimeltä mainittu suomalainen nainen?

Itselläni ei ole aavistustakaan!

Kommentit (4)

Vaari
Seuraa 
Viestejä3297
Liittynyt22.3.2005

Naista ei tarvitse määritellä, mutta historian kirjat kyllä. Kalevalan impyet eivät kaiketi kelpaa. Voiko historian kirja olla jokin muu perimätiedosta jälkeen päin tallennettu teksti? Luin tällaisista tavallisten ihmisten sukumuistoista kerättyä kokoelmaa, joka oli täynnä arkisia tapahtumia, nimiä ja naisia - osa Lallinkin oletettua elämää varhaisemmilta ajoilta.

"Jos sanon olevani väärässä siinä että Jumala on olemassa, väitän samalla Jumalan olevan väärässä, mitä hän taas ei voi olla. Olen siis oikeassa m.o.t." (LivingHeart)

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18361
Liittynyt16.3.2005

Tarinankin mukaan tuo Lallin vaimo olisi ollut ruotsalainen orjatar alunalkajaan.

Miten tuo suomalaisuus vaatimus määritellään; Suomen maaperällä hiippaillut kuka tahansa vai syntyjään suomalainen ja jos syntyjään, niin käykö myös aika ennen varsinaista Suomi nimisen valtion syntyä vai ...?
Vai riittääkö, että mainitaan suomalaisiin vaikuttaneena hahmona?

Siellä vanhassa ketjussa oli jo Kristiina ja häntä varhaisempi ruhtinatar Olga.

Kauppayhteyksien kautta kristinusko oli levinnyt jo ilmeisesti varhain Venäjän alueelle. Kiovan ruhtinatar Olga otti kasteen v.957, ja toimillaan edisti kristinuskon leviämistä. Kuitenkin vasta ruhtinas Vladimir teki siitä valtionuskonnon v.988. Tällöin alkoi myös lähetystyö, joka ulottui pian myös Novgorodin valtapiiriin kuuluvalle Laatokan alueelle, jossa asui suomensukuisia kansoja: vepsäläiset kaakkoispuolella, inkeriläiset etelässä, ja karjalaiset länsipuolelta pohjoiseen. Samaan ryhmään kuuluivat myös Äänisen suunnalla asuneet tsuudit. Suomalaisetkin ovat kenties saaneet varhaisimmat tietonsa kristinuskosta idästä, ovathan suomenkielen sanat pappi, risti, pakana ja kummi saatu muinaisslaavista. Täsmällisempi kirkollinen sanasto, kuten kirkko ja luostari, ovatkin jo sitten läntistä perua.

Kustaa Vilkunan Etunimet -kirjan mukaan:
Vielä 1300-luvulla Hämen rintamaillakin näyttää olleen huomattavia henkilöitä, joilla oli kotoisa nimi. Niinpä Hattulan Vesunnin Paavolla oli 1319 emäntänä Mielitty.
http://www.greywolves.org/artikkelit/2001-11-01-Muinaissuomalaisista_nim...

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Vierailija

Ellei Kalevalaa huolita niin Pohjan Akkakin on pois kuvioista.
DM taisi jysäyttää pöytään sellaisen argumentin että on paha pistää paremmaksi.

Vierailija
DedMoroz
Tarinankin mukaan tuo Lallin vaimo olisi ollut ruotsalainen orjatar alunalkajaan.

Miten tuo suomalaisuus vaatimus määritellään; Suomen maaperällä hiippaillut kuka tahansa vai syntyjään suomalainen ja jos syntyjään, niin käykö myös aika ennen varsinaista Suomi nimisen valtion syntyä vai ...?
Vai riittääkö, että mainitaan suomalaisiin vaikuttaneena hahmona?

Siellä vanhassa ketjussa oli jo Kristiina ja häntä varhaisempi ruhtinatar Olga.

Kauppayhteyksien kautta kristinusko oli levinnyt jo ilmeisesti varhain Venäjän alueelle. Kiovan ruhtinatar Olga otti kasteen v.957, ja toimillaan edisti kristinuskon leviämistä. Kuitenkin vasta ruhtinas Vladimir teki siitä valtionuskonnon v.988. Tällöin alkoi myös lähetystyö, joka ulottui pian myös Novgorodin valtapiiriin kuuluvalle Laatokan alueelle, jossa asui suomensukuisia kansoja: vepsäläiset kaakkoispuolella, inkeriläiset etelässä, ja karjalaiset länsipuolelta pohjoiseen. Samaan ryhmään kuuluivat myös Äänisen suunnalla asuneet tsuudit. Suomalaisetkin ovat kenties saaneet varhaisimmat tietonsa kristinuskosta idästä, ovathan suomenkielen sanat pappi, risti, pakana ja kummi saatu muinaisslaavista. Täsmällisempi kirkollinen sanasto, kuten kirkko ja luostari, ovatkin jo sitten läntistä perua.

Kustaa Vilkunan Etunimet -kirjan mukaan:
Vielä 1300-luvulla Hämen rintamaillakin näyttää olleen huomattavia henkilöitä, joilla oli kotoisa nimi. Niinpä Hattulan Vesunnin Paavolla oli 1319 emäntänä Mielitty.
http://www.greywolves.org/artikkelit/2001-11-01-Muinaissuomalaisista_nim...

Vanhimmat tai ainakin vanhimpiin kuuluvat todella eläneet miehet olivat 1300-luvun alussa, kuten pääsin Aslakin Päiviö-aiheessa toteamaan, piispa Mauni I, Matti Kurki, ynnä tervolalaiset Tervo ja Ryynänen, tai keminmaalaisia siihen aikaan. Nyt tuo Vesunnin Paavo tulee joukkoon mukaan, ja vaimonsa varhaisin todettu nainen.

Kuitenkin huomautus. Henrikin, Lallin ja Kertun legenda lie laadittu n. 1300. Jos pohjana olivat todelliset henkilöt edes muutamia vuosikymmeniä aiemmin, he niinkin olisivat vanhimmat nimeltä mainitut suomalaiset.

Uusimmat

Suosituimmat