Äänen spektri?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mikäli soitan kitaralla ja vaikkapa tuuballa saman sävelen, molempien ääniaaltojen taajuus on sama. Oletetaan, että onnistun vielä soittamaan niin, että molempien aiheuttama äänenpainetasokin on sama. Miksi, vaikka aaltojen amplitudi ja taajus on sama, pystyn kuitenkin erottamaan äänet selvästi erilaisiksi?

Kommentit (13)

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005

Ainoastaan se perustaajuus (tai subjektiivinen arvio siitä, mikä se on. kuulo ei aina toimi ihan mittarin tavoin) on sama. Muuten ne taajuudet, joita on vaikka millä mitalla, ovat ihan eri painotuksilla.

muoks. hieman täsmennystä.

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Loptio
Seuraa 
Viestejä1187
Liittynyt12.4.2005

Jokaisella soittimella on oma, ainutlaatuinen yläsävelsarjansa joka muodostuu perussävelen kerrannaisista, ja joka viimekädessä kertoo, kuulostaako soitin korvaamme tuubalta, fagotilta vai viululta.

"
Yläsävelsarja

syntyy kappaleen, esimerkiksi soittimen kielen värähtelystä. Kieli värähtelee koko pituudellaan, mutta myös sen osat "elävät omaa elämäänsä". Tämä tarkoittaa, että kielen puolikkaat, kolmasosat, neljäsosat, viidesosat jne. tuottavat omat sävelkorkeutensa, jotka sulautuvat perusäänen osiksi. Yhteensä ne muodostavat sen kokonaisuuden, joka koetaan sävelkorkeutena ja äänen värinä.
"

Lisää tietoa: http://www.uta.fi/mute/

Vierailija

Toki jokaisen soittimen äänenväriin vaikuttaa myös sen muoto ja materia. Esimerkiksi onko millainen kaikukoppa vai ei ollenkaan, onko soitin tehty metallista vai puusta...

Loptio
Seuraa 
Viestejä1187
Liittynyt12.4.2005
Johnny Too Bad
Toki jokaisen soittimen äänenväriin vaikuttaa myös sen muoto ja materia. Esimerkiksi onko millainen kaikukoppa vai ei ollenkaan, onko soitin tehty metallista vai puusta...

Ymmärtäisin, että juuri tämäntyyppiset asiat ovat niitä, jotka painottavat ja muodostavat juuri sitä ominaista yläsävelsarvaa.

On toki muitakin ominaisuuksia, vaikkapa vaippakäyrä. Esimerkiksi jos pianon äänestä leikataan alusta sen ominainen voimakas iskuosa pois, on sen tunnistaminen pianon ääneksi varsin vaikeaa.

IsoJussi
Seuraa 
Viestejä987
Liittynyt16.3.2005
Johnny Too Bad
Toki jokaisen soittimen äänenväriin vaikuttaa myös sen muoto ja materia. Esimerkiksi onko millainen kaikukoppa vai ei ollenkaan, onko soitin tehty metallista vai puusta...

Tai jos ihan tarkkoja ollaan, se soittimen materiaali ja muoto aiheuttavat niiden harmonisten ylä-äänten suhteen, joka aiheuttaa soittimen luonteenomaisen äänenvärin.

Ja kiitos JukriSille siitä, ettet ole tähän asiaan yrittänyt tunkea E=TILA ajatusrakennelmaasi. Älä yritäkään.

Same shit, different day...

Vierailija

Kyllä kyllä, halusin vain tarkentaa tätä kohtaa:

"Yläsävelsarja syntyy kappaleen, esimerkiksi soittimen kielen värähtelystä."

edit: tietty vois hankkia sisälukutaitoa, ja huomata, että tossa puhuttiin "kappaleesta" jo valmiiks

IsoJussi
Seuraa 
Viestejä987
Liittynyt16.3.2005

Tuo vaippakäyräjuttukin pitää kyllä oikein hyvin paikkansa. Se tekee esimerkiksi puhaltimien ja kielisoitinten erottamisen toisistaan helpoksi. Samaiseen vaippakäyrään taitaa myös liittyä äänen "sammuminen", joka on aivan erilainen esim. puhaltimilla ja vaikka pianolla. Se on ääni niin monesta asiasta kiinni...

Same shit, different day...

Vierailija

Tuodaan nyt omakin kauha soppaan ja mainitaan käsite äänen spektri. Olkoon perustaajuudella f0 amplitudi A0, 1. ylitaajuudella f1 amplitudi A2 jne. Nyt äänellä voidaan ajatella olevan diskreetti spektri, joka voidaan havainnollistaa vaikka pylväsdiagrammilla. Vaaka-akselilla on järjestyksessään perustaajuus, 1. ylitaajuus, 2. ylitaajuus jne ja pylväiden korkeudet ovat luonnollisesti vastaavat amplitudit. Näin muodostuneesta äänen spektristä käytetään myös nimitystä äänen väri, joka luonnollisesti eri soittimella on jokaisella erilainen.

de Selby
Seuraa 
Viestejä1231
Liittynyt16.3.2005

Äänen sammumistakin tärkeämpi äänen tunnistamisen mahdollistava piirre on äänen syttyminen. Siis se miten ääni alkaa. Äänen "alku" antaa jatkuvalle äänelle "nimen". Ymmärrätekös? Ai ette?

Asiaa voi testata huonekokeella. Laitetaan äänieristettyyn huoneeseen äänentoistojärjestelmä. Soitetaan CD-levyltä erilaisia pitkiä ääniä. Ne, jotka ovat huoneessa koko ajan erottavat vaikkapa huilun alttosopraanosolistista tai pianon kitarasta.

Ne, jotka saapuvat huoneeseen äänen vielä kuuluessa, mutta vasta alkamisen jälkeen, eivät erottaisi äänipareja - ainakaan helposti.

Gravity sucks.

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005

Voisiko joku selittää pikaisesti mitä tarkoitetaan vaippakäyrällä? Onko se sama kuin verhokäyrä?

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Vierailija

avainsanoja: Fourier-sarjat ja -muunnokset...
...kertovat matemaattisessa muodossa mm. sen, millä tavalla kuulemme äänet.

em. teorian eräs sovellus:
Jos vertailet tuuban ja kitaran sointia ns. sonogrammeilla eli audiospekrogrammeilla, niin näet niiden erot jopa silminkin.

DerMack
Seuraa 
Viestejä1839
Liittynyt16.3.2005

winampissahan on tommonen audiospektrogrammi visualizaatiohärpäke valmiina, joku voiceprint tms...

näkee 'hyvin' myös servon martin vibraaton

Uusimmat

Suosituimmat