Milloin Josef Stalin kuoli?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Aihe ei lie tärkeä, mutta sen mies. Julkisesti hän kuoli maaliskuussa 1953.
Vanhoissa keskusteluissa maininta historioitsijasta, joka näki arkussa
n. 160-senttisen Stalinin. Tämä ei vastaa elänyttä 170 sentin Stalinia, vaikka muumiona lyhenikin muutaman sentin. Jospa kuoli suljetussa huoneessaan ja muumioitiin joku muu. Kivaa seurata elämää kuolemansa jälkeen, ja samalla yhä ohjata kuin nukkeja. Ja myös tuhota itsensä palvominen.

Ajattelen, että JS kuoli 1957. Hänen muistokseen olisi ammuttu ensimmäinne ICBM ja ensimmäinen tekokuu Sputnik.

Sivut

Kommentit (28)

Vierailija

... asian vierestä, aihevalinta kertoo, ettei kukaan voi historiastakaan mennä sanomaan mitään varmaa (paljon täälläkin näkee kuitenkin varmoja mielipiteitä asiasta, vaikka kyse on jälleen uskosta). Ts. varmuudella voi tietää vain omat asiansa - ei mitään muuta - .

Vierailija

Sitkeimmän teorian mukaan Stalin myrkytettiin edellisen illan juopottelun yhteydessä. Myrkytyksen takana olisi teorian mukaan ollut Lavrenti Berija ja syynä oli Stalinin yhä vahvistuneet suunnitelmat aloitta täysimittainen ydinasehyökkäys USA:ta kohtaan. Prosaalisempana kuolinsyynä on myös esitetty syfilistä.

Stalinin kuoleman jälkeen valtakunnassa alkoikin lyhyehkö kevät uuden pääsihteerin Nikita Hrushtshevin myötä. Sitten vuonna 1956 pidetyssä puolekokouksessa Hrushtshev toi julkisesti esiin Stalinin hirmuvallan karmeimmatkin teot ja hän vakuutti, että kommunismia kehitetään ja levitetään rauhanomaisin keinoin, myös USA:n suhteen.

Vierailija

Snautin viestiin. - Entä jos siis Stalin itse ohjasi karmeimpienkin himutekojensa tuomitsemista. - Vrt. esikuva Iivana Julma elämänsä lopulla kävi hirmuvaltansa tuomitsevaan katumukseen.

Vierailija
ArKos itse
Snautin viestiin. - Entä jos siis Stalin itse ohjasi karmeimpienkin himutekojensa tuomitsemista. - Vrt. esikuva Iivana Julma elämänsä lopulla kävi hirmuvaltansa tuomitsevaan katumukseen.

Saahan noita "entäpä jos" -spekulaatioita heitellä. Eivät ne kuitenkaan ole kovin kiinnostavia, jos tueksi ei ole tarjota kuin joku hämäräperäinen huhu vainajan pituudesta.

Vierailija

Huhuilla/juoruilla on monesti tapana osottautua - ei savua ilman tulta - ilmiöksi eli huhuilua kuuntelemalla voi asiaan kuin asiaan saada jotain lisätietoja.

Vierailija

Stalin aiemminkin joskus kuin huvitteli osoittaen jonkun seuraajakseen ja sitten tämän likvidoiden. Mm. Suomen valontakomissiotakin johtanut Andrei Z^danov oli yksi heistä. Vahva sisäministeri Lavrenti Berija
oolis ollut uhri tällä kertaa. Heinäkuussa 1953 hänet vangittiin, Itä-Saksan kesäkuun 17. päivän mellakoiden jälkeen, ja vuoden lopulla teloitettiin.
Viralliselta Stalinin seuraajalta Malenkovilta otettiin ensiksi puolueen pääsihteerin virka. Vuoteen 1958 mennessä hän aleni voimalaitoksen päälliköksi. Molotov viimeksi virallisessa tehtävässä oli suurlähettiläs Mongoliassa.

Hrusse siis sittenkin oli Stalinin varsinainen seuraaja.

Poistuminen virallisesti elämästä antoi Neuvostpoliitolle mahdollisuuden kansanväliseen avaukseen suojasääksi. Stalin oli tehnyt liian paljon voidakseen kyetä samaan kuin Hrusse.

Josef Stalin saattoi olla myös Neuvostoliiton ensimmäinen avaruuslentäjä, jos nimittäin Sputnikissa oli hänen tuhkansa.

Minä en esitä tässä mitään varmaa totuutta, ainoastaan selityksen, joka
tekee monet asiat noina aikoina mielekkäiksi.

Stalinin aiemmassa ja vielä silloisessakin ympäristössä oli monien eri kansallisuuksien henkilöitä, jotka olivat luoneet ainakin kerran nahkansa.
Hän ja myös monet ja nimenomaan luotettavimmat ympärillä monet
olivat ennen ammattikumouksellisen uraa olleet kosketuksissa uskontoon. Esimerkki asiassa evankeliumin Jeesuksen kuolleista herääminen ja poistuminen.

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

No minulle son ihan sama mihin se Josef Vissarionovits nytkähti.
Pääasia että kuoli, joka taphauksessa se piru eli liian pitkhän,
niinku tuommosilla ylhens on tapana.
No mikäpä se pahan tappas ennen aikoijhans ?
Se minua on ihmetyttäny , ko se hommas ittellens niitä makamas seuraajia.
Listi ne kuitenki ,yks toisens jälkhin . Luulikhan se eläväns ikhuisesti ?
Vai pitikhän se piru selevänä ,että neuvostoliitto mennee samassa rytinässä ku hänki ? Ottipa tuonki ajatuksenjuoksusta selvää.
Hyvä että kuoli , maailma pärjää paremmin iliman tuommosija.

Pokasaha
Seuraa 
Viestejä1462
Liittynyt16.3.2005

Suosittelen luettavaksi sellaisen kirjan kuin STALININ GRU, erään puna-armeijan tiedustelu-upseerin muistelmia, kirjan kirjoittanut Ismail Akhmedov, kirjassa muistaakseni kuvataan myös Stalinin viimeiset hetket ennen kuolemaa.

Kansakunta joka kieltää historiansa, häviää maailmankartalta.
Pokasaha

Vierailija
Pokasaha
Suosittelen luettavaksi sellaisen kirjan kuin STALININ GRU, erään puna-armeijan tiedustelu-upseerin muistelmia, kirjan kirjoittanut Ismail Akhmedov, kirjassa muistaakseni kuvataan myös Stalinin viimeiset hetket ennen kuolemaa.

Jonkun onnettoman viimeiset hetket ennen kuolemaansa. Hesarista luin mainitun teoksen sanomaa, vaikka teos itse ja tekijä eivät jääneetkään mieleeni.

Varsin yksiselitteisesti jostakusta tehtiin selvä, siitä on tuossakin kyse.
Tarpeellinen säilyke, esikuvaansa kuitenkin lyhyempi, saatiin varmaan jostakin kuolemaantuomittujen vankilasta tai mielisairaalasta. Stalin itse olisi kyseessä vain tapauksessa, että olisi tätä ennen varsin täydellisesti romahtanut sielullisesti. Ei ole luultavaa, että vanhalle ketulle olisi voinut käydä noin huonosti.

Sisäiset verenvuodot, niitä saadaan aikaan ainakin tunnetulla ketunmyrkyllä strykniinillä. Vähäisinä pitoisuuksina sitä kylläkin käytettiin nuorennuslääkkeissä, kutren kai myös romanialainen Gerovital. Aiemmin olin kannalla, että Stalin olisi kuollut sen yliannostukseen. Kyllä sentään sekä lääkittävä etä lääkärit ottivat rajat huomioon, jos Stalin käytti
semmoista lääkettä.

Vrt., Napoleon lie valittanut vatsavaivoista, mikä varsinaisesti oli peruste käyttää ooppiumia. Tästä voidaan johtaa kyvyttömyys kyetä ratkaisemaan suuira asioita, erityisesti Venäjän retken aattona, sen aikana ja jälkeen. Kun hän muistelmissaan, joita saneli St. Helanaölla, osoitti melkoista hyökäävyyttä ja katumuksen puutetta, britit sekoittivat vatsalääkkeeseen arsenikkia.

Vierailija
Aslak
No minulle son ihan sama mihin se Josef Vissarionovits nytkähti.
Pääasia että kuoli, joka taphauksessa se piru eli liian pitkhän,
niinku tuommosilla ylhens on tapana.
No mikäpä se pahan tappas ennen aikoijhans ?
Se minua on ihmetyttäny , ko se hommas ittellens niitä makamas seuraajia.
Listi ne kuitenki ,yks toisens jälkhin . Luulikhan se eläväns ikhuisesti ?
Vai pitikhän se piru selevänä ,että neuvostoliitto mennee samassa rytinässä ku hänki ? Ottipa tuonki ajatuksenjuoksusta selvää.
Hyvä että kuoli , maailma pärjää paremmin iliman tuommosija.

Puhdistukset ennne sotaa, kuen itse paljon ihmishenkiä maksanut sotakin, nähtiin ajan ja olojen välttämättömyytenä. Kuitenkin Stalin ystävineen oli selvillä, että tuon oli joskus päätyttävä. Lavastettu poistuminen auttoi
paljon tuohonkin asiaan.

Aslakin huomautus kokonaisuudessaankin sisältää juuri sen, mitä Stalinin katsottiin, Lännessä, tehneen liikaa, miksi hän ei soveltanut avaamaan
suojasäätä suurvaltojen suhteissa.

Mitäs me pohjoisen eläkeläiset, Aslak ihan Lapista ja minäkin Tervolasta, vaikkakin kulkumies tuulen joskus tuoma. - Jonkinlainen eläkemieshän se olisi ollut myös Josef Stalin, jos asia oli niin kuin tässä aiheessa epäilen.

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

Onhan se tuoki ajatus mahollinen.
Niinku seki että se toinen kaheli ei tappanukhan itteihäns.
Son jos jonkulaista huhua siittäki.
Son makamas nähty Arkentiinassa sovan jälkhin, ihan hengissä.
Ties kenen raavon ne muka poltti ?
Meikäläisellä se tuommonen ei onnistus, piruko ne ei maksa eläkheitä kuolheille. Se häätyy vain pysytellä hengissä, vaikka houkuttava solis kavota näyttämöltä , niinku Aatu ja Stalin ehkä tehthin.

Vierailija

Sen " toisen kahelin " eli Hitlerin jäännökset tunnistettiin hampaitten perusteella, ja todisti asiaa myös Hitlerin hammaslääkäri. Tämä Adolf, hän puolestaan sodan aikana siirtyi käyttämään piirsteitä, ja lopulta olikin jatkuvasti hyvin dopatussa tilassa.

Vierailija

Oikeasti Stalin ei kuollut. Hän vaihtoi sukupuoltaan ja siirtyi Suomeen. Nykyään hän on korkeassa asemassa Suomen politiikassa ja harrastaa mm. sauvakävelyä.

Hänen suunnitelmiinsa kuuluu Suomen muuttaminen kommunistiseksi valtioksi ja vallata Venäjä. Tämän jälkeen hän hyökkää Rapakon taakse naamioituneena sauvakävelijäksi.

Long Live Stalin! Long Live the Communism.

Ja nyt sitä oikeeta informaatiota. Kuka välittää jos joku äijä kupsahti? Mä luulen että se otti pari miltsiä valtion kassasta ja lähti Bahamalle kyllästyttyään Neuvostoliiton meininkiin.

HaZe kuittaa ja kumartaa.

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

Niin son ArKos että jos Stalini saathin elävänä kuolheksi, miksei se
olis maka Aatunki kohalla onnistunu ?
Jo ne hammaslääkärit sanovat mitä käskethän.
Son kuitenki olemassa huhuja että , solis Aaturiepu sestonu sukallus venhellä Argentiinhan. Johan sitä Aatun kokosija miehijä saksassa piisas.
Senku valo pensalla ja poltti, piruko ottiki selvää kenen raato soli?
No en mie senthän kaikkija uso, muuta son mahollisuus seki.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat