Työ

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Joskus aikoinaan ihmiset elivät keräilytaloudessa, sitten tuli maanviljely joka paransi ruuansaantia ja vapautti ihmiset kehittämään työkaluja ja edisti muutakin kehitystä. Lopulta tuli teollinen vallankumous, ja nykyinen informaatioyhteiskunta, mahdollistaen yhä pidemmälle erikoistumisen ja tieteen kehittämisen. Teknologia onkin monesti vähentänyt työntekijöiden tarvetta, mutta nämä ovat siirtyneet tekemään uusia asioita, parantaen kehitystä. Nyt kuitenkin kehittyneissä länsimaissa on järjestään suuri työttömien määrä, eikö enää ole sellaista uutta tehtävää ihmisille, vai eikö sitä ole vielä keksitty / löytynyt? Tietenkin perustarpeet kehittyneissä maissa on jo pitkälle tyydytetty, mutta eikö hyvinvointia saataisi lisää jakamalla työtä? Muutenkin työmaailman tuotto tavallaan on alkanut taas vääristyä enemmän pääoman hyväksi, pääomatuotto suhteessa palkkoihin nousee.

Mielestäni yhteiskunta (koko maailma oikeastaan...) tarvitsisi perusteellisen reformin, jossa saataisiin työt ja työn tuotto jaettua nykyistä oikeudenmukaisemmin, tietenkin tämä on puhdasta idealismia eikä kovinkaan helposti toteutettavissa.

Sen sijaan olisiko mielestänne mahdollista / edes järkevää pyrkiä jakamaan nykyistä työmäärää työttömien kanssa? Itselleni ainakin tulevaisuudessa (opiskelen nyt) riittäisi varmaan jonkin verran pienempi palkka (20%?) jos sitä vastaan saisi vastaavasti lisää vapaa-aikaa. Eikö tämä vähentäisi ihmisten kiirettä ja antaisi heille sitä aikaa mitä on jo pitkään kaivattu? Miksi yleensäkin elättää 500 000 kurjuudessa jos kaikille voitaisiin aivan helposti taata kohtuullisen hyvä elintaso ja samalla saada, ehkäpä sitä kaikkein tärkeintä mitä meillä ainakin on rajallinen määrä, AIKAA.

Sivut

Kommentit (38)

Vierailija

Tässä päästäänkin perimmäisten kysymysten äärelle - mitä haluamme elämältämme? Aina vain kaikkea materiaa nopeammin ja tehokkaammin?
Sen perässä juoksemme itsemme läkähdyksiin, eikä meille jää enää laatuaikaa nauttia raadantamme hedelmistä. Eikö tämän kaiken "kehityksen" pitänyt auttaa ihmiset pois raadantataloudesta?

Minulle riittäisi, että tulen toimeen tänään ja mikä tärkeintä, myös huomenna. Eli täytyy olla joku pohja, jonka varaan suunnitella elämäänsä. Nykyäänhän näissä lakoissa on hyvin pitkälti kysymys juuri tästä: työsuhdeturvasta, ei niinkään centeistä sinne tai tänne. Ja mikä on lastemme ja heidän lastensa asema tulevaisuuden vapaasti kilpailutetuilla työmarkkinoilla?

Työsuhteet turvatuiksi, sanon minä. Jos se maksaa jonkin prosentin palkasta, mutta jättää käteen kohtuulliseen elämään riittävän määrän, niin kannatan.

Vierailija

Jälleen em. varaus (hönötilasta).

Minulle riittää siis ihan klassinen TYÖ, eli kun hyväksi lasketaan käytetty voima kerrotuna sen vaikutusmatkallaan. Toki tälläkin määrittelyllä useinkin tulee ihan sutta ja secundaa, etenkin silloin kun pusket päätäsi seinään sen yhtään periksi antamatta.

Vierailija

Eikö ole hyvä, että työtä siirtyy esim. Kiinaan, kun täällä on jo hyvinvointi ja siellä ei "ollenkaan". Suomen kannalta on esim. hyväksi se, että työ on alettu kyseenalaistaa ... etenkin nuoret tekevät niin. Muinoin ihminen ei ollut yhtikäs mitään ihmisenä, ellei ollut ns. kova työihminen ja sehän nyt on ihan "sairas" ajatus. Ihminenhän on ihminen vaikkei tee mitään työtä.

Ts. työttömyys ajaa meitä perimmäisten kysymysten äärelle ja se on hyvä. Makoisampaa elämää elävät ne, jotka tekevät jotain sellaista, jota tekisivät ... vaikkeivat saisi siitä edes palkaa.

Eli kaikki joukolla tahtomaan sellaista "työtä", joka onkin harrastus, elämässä ei ole tarkoitus hikoilla vaan nauttia elämästä täysin rinnoin!

Vierailija

Jees, kaikki työ Kiinaan! Pian saamme olla vain ja möllötellä. Taas ovat rahamaailman viisaat tekemässä meille tyhmille palvelusta tietämättämme!

Vierailija

SKP ehdottaa viikkotyötuntien laskemista neljästäkymmenestä kolmeenkymmeneen ilman ansiotason laskemista. Onko mikään puolue ehdottanut tällaista?

Vierailija
aleksialeksi
SKP ehdottaa viikkotyötuntien laskemista neljästäkymmenestä kolmeenkymmeneen ilman ansiotason laskemista. Onko mikään puolue ehdottanut tällaista?

Sailas taisi ehdottaa päinvastaista, että viikkotyötuntien määrää pitäisi nostaa, mutta palkkojen pitäisi pysyä samana.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä27429
Liittynyt30.4.2005
lystikäs
Eikö ole hyvä, että työtä siirtyy esim. Kiinaan, kun täällä on jo hyvinvointi ja siellä ei "ollenkaan". Suomen kannalta on esim. hyväksi se, että työ on alettu kyseenalaistaa ... etenkin nuoret tekevät niin. Muinoin ihminen ei ollut yhtikäs mitään ihmisenä, ellei ollut ns. kova työihminen ja sehän nyt on ihan "sairas" ajatus. Ihminenhän on ihminen vaikkei tee mitään työtä.

Ts. työttömyys ajaa meitä perimmäisten kysymysten äärelle ja se on hyvä. Makoisampaa elämää elävät ne, jotka tekevät jotain sellaista, jota tekisivät ... vaikkeivat saisi siitä edes palkaa.

Eli kaikki joukolla tahtomaan sellaista "työtä", joka onkin harrastus, elämässä ei ole tarkoitus hikoilla vaan nauttia elämästä täysin rinnoin!

Oli sitten rikas taikka köyhä, paskassa taikka konvehtisessa duunissa, Aina jaksetaan itkeä.

Mä oon aina sanonu että jokaisella on homma!

Support Soldiers Of Odin Ry Tampere: "Jos tilanne että meitä vastaan hyökätään niin me piiritetään ja hyökätään ensin." :D:D

slam
Seuraa 
Viestejä2113
Liittynyt11.5.2006

Minut pitäisi (nyt) mestauttaa työreformin vuoksi Arkaadian mäjellä, vaikka olen vain kerran luovuttanut ja sanonut, että en minä jaksa tälläistä kahdentoista tunnin piaskaa. Tein kuitenkin sovitut ajat loppuun ja minut pyydettiin vielä kaksikin kertaa uudelleen samaiseen firmaan ajamaan. Tein hyvää hyvyyttäni, vaikka se vuoro oli uskomattoman paskaa hommaa.

Myöhemmin selvisi, että olin alipalkalla tehnyt töitä. Naureskelin idealle ja jatkoin hommat loppuun eli kesken en ole jättänyt mitään. Hampaat irvessä olen vääntänyt loppuun asti. Se oli sitä ruuan jakelua. Yhdistelmällä ja jakeluautolla.

Olen ollut työttömänä myös reilun vuoden. Saamatta kelalta tai työvoimatoimesta mitään. Nyt olen työttömien kirjoissa, enkä minä edes haluaisi niitä muutamia pennosia ottaa vastaan, mutta eipä ole juurikaan vaihtoehtoa. Haluaisin löytää mielekkään työn, mutta ulkoinen suuntautumiseni ihan paskasta ponnistettua.

Omaa syytäni on, että en uskalla soitella työpaikkoihin ja lisäksi karsastan liian pitkiä päivätöitä. 18hoo ja kotio... hoho ja vielä puoli ilmaiseksi. Naurattaa nuo Mol.fi:iissä jatkuvasti sopivaa kiimaisesti töihin haluavaa kalastavat firmat. koettu on.

Hyvin polkee.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
slam
Minut pitäisi (nyt) mestauttaa työreformin vuoksi Arkaadian mäjellä, vaikka olen vain kerran luovuttanut ja sanonut, että en minä jaksa tälläistä kahdentoista tunnin piaskaa. Tein kuitenkin sovitut ajat loppuun ja minut pyydettiin vielä kaksikin kertaa uudelleen samaiseen firmaan ajamaan. Tein hyvää hyvyyttäni, vaikka se vuoro oli uskomattoman paskaa hommaa.

Myöhemmin selvisi, että olin alipalkalla tehnyt töitä. Naureskelin idealle ja jatkoin hommat loppuun eli kesken en ole jättänyt mitään. Hampaat irvessä olen vääntänyt loppuun asti. Se oli sitä ruuan jakelua. Yhdistelmällä ja jakeluautolla.

Olen ollut työttömänä myös reilun vuoden. Saamatta kelalta tai työvoimatoimesta mitään. Nyt olen työttömien kirjoissa, enkä minä edes haluaisi niitä muutamia pennosia ottaa vastaan, mutta eipä ole juurikaan vaihtoehtoa. Haluaisin löytää mielekkään työn, mutta ulkoinen suuntautumiseni ihan paskasta ponnistettua.

Omaa syytäni on, että en uskalla soitella työpaikkoihin ja lisäksi karsastan liian pitkiä päivätöitä. 18hoo ja kotio... hoho ja vielä puoli ilmaiseksi. Naurattaa nuo Mol.fi:iissä jatkuvasti sopivaa kiimaisesti töihin haluavaa kalastavat firmat. koettu on.

Näin se vähän menee.

Vierailija
Abamocho
aleksialeksi

Sailas taisi ehdottaa päinvastaista, että viikkotyötuntien määrää pitäisi nostaa, mutta palkkojen pitäisi pysyä samana.

Molemmat ovat ääliöitä. Kommaripaskoilla, joihin myös ns. vihervasemmisto kuluu, ei ole pienintäkään hajua talouden toiminnan perusteistakaan ja Sailas taas on muuten vain kusipää.

Vierailija
Duski
Joskus aikoinaan ihmiset elivät keräilytaloudessa, sitten tuli maanviljely joka paransi ruuansaantia ja vapautti ihmiset kehittämään työkaluja ja edisti muutakin kehitystä. Lopulta tuli teollinen vallankumous, ja nykyinen informaatioyhteiskunta, mahdollistaen yhä pidemmälle erikoistumisen ja tieteen kehittämisen. Teknologia onkin monesti vähentänyt työntekijöiden tarvetta, mutta nämä ovat siirtyneet tekemään uusia asioita, parantaen kehitystä. Nyt kuitenkin kehittyneissä länsimaissa on järjestään suuri työttömien määrä, eikö enää ole sellaista uutta tehtävää ihmisille, vai eikö sitä ole vielä keksitty / löytynyt? Tietenkin perustarpeet kehittyneissä maissa on jo pitkälle tyydytetty, mutta eikö hyvinvointia saataisi lisää jakamalla työtä? Muutenkin työmaailman tuotto tavallaan on alkanut taas vääristyä enemmän pääoman hyväksi, pääomatuotto suhteessa palkkoihin nousee.

Mielestäni yhteiskunta (koko maailma oikeastaan...) tarvitsisi perusteellisen reformin, jossa saataisiin työt ja työn tuotto jaettua nykyistä oikeudenmukaisemmin, tietenkin tämä on puhdasta idealismia eikä kovinkaan helposti toteutettavissa.

Sen sijaan olisiko mielestänne mahdollista / edes järkevää pyrkiä jakamaan nykyistä työmäärää työttömien kanssa? Itselleni ainakin tulevaisuudessa (opiskelen nyt) riittäisi varmaan jonkin verran pienempi palkka (20%?) jos sitä vastaan saisi vastaavasti lisää vapaa-aikaa. Eikö tämä vähentäisi ihmisten kiirettä ja antaisi heille sitä aikaa mitä on jo pitkään kaivattu? Miksi yleensäkin elättää 500 000 kurjuudessa jos kaikille voitaisiin aivan helposti taata kohtuullisen hyvä elintaso ja samalla saada, ehkäpä sitä kaikkein tärkeintä mitä meillä ainakin on rajallinen määrä, AIKAA.

Itseasiassa työajat on lyhentyneet koko ajan, pätkätöistä on tulossa yhä useamman ammatti, se näkyy myös ansioissa.
Talouden pelisäännöt ohjaavat yhteiskuntien kehitystä vääjäämättä yhä tehokkaampaan toimintaan ja nykyinen varsin kaavamainen työlainsäädäntö on muutosten edessä.
Verotuksessakin työn verotus on vähenemässä ja verotus on siirtynyt yhä enempi kulutuksen verotukseen, tämä sinänsä järkevältä tuntuva muutos asettaa ihmisethyvin eriarvoiseen asemaan verotuksen suhteen. Kulutuksen verotushan ei ole mitään progsessiivista verotusta vaan kaikilla on sama veroprosentti. Suomessa eikä muissakaan pohjoismaissa ole olemassa mitään oikeaa työttömyyttä, työttömyys on enempi ongelma joka on syntynyt elämän tilanteiden tai elintapojen seurauksena.

Vierailija

Japanista kun on hightechin ja suurten ikäluokkien luonnollisen poistuman seurauksena tulossa ääriautomatisoitu valtio, niin tuon valtion kehitystä seuraamalla voinemme kurkata omaankin tulevaisuuteemme; mahdollisimman täydellinen automaatio vie näes ihmiseltä pois useimmat työt jättäen tehtäväksemme ne työt joita koneet eivät (vielä) osaa tehdä. Eletään siis maailmassa jossa luovuus ja työ kohtaavat väistämättä toisensa. Lisäksi työttömyys on varmaankin luonnostaan suurta tuollaisessa täysautomatisoidussa yhteiskunnassa. Koska yhteiskunta tuottaisi kuitenkin hyvin, ihmiset eivät kuitenkaan olisi köyhiä. Kansalaispalkka olisi epäilemättä välttämättömyys. Tällaisessa tilanteessa olisi luonnollista suunnata ihmisten työhaluja erilaisiin projekteihin jotka toteuttaisivat ihmiskunnan suurempia intohimoja. Tällaisen yhteiskunnan saavuttaminen toimisi epäilemättä hyvänä pohjana avaruuden valloitukselle yms. hienoille päämäärille.

Vierailija

Nykyajan ongelma on siinä että kukaan ei ole pätevä tekemään mitään.

Eli työtön ei voisi tehdä työtäsi vaikka olisi kuinka hyvä siinä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat