Golfpallossa olevat kolot?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Lisäävätkö golfpallossa olevat "kolot" sen nopeutta? Jos lisää, niin kuinka paljon? Lentääkö pallo montakin metriä enemmän kuin esim tennispallo?

Vain asiaa tähän topickiin, kiitos

Sivut

Kommentit (20)

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005
Suomen nuori
Lisäävätkö golfpallossa olevat "kolot" sen nopeutta? Jos lisää, niin kuinka paljon? Lentääkö pallo montakin metriä enemmän kuin esim tennispallo?

Lisää ne, mutta tietenkään lähtönopeuteen ne eivät vaikuta. Siitä eteenpäin se kulkee nopeammin, kuin kulkisi ilman koloja. Ilman koloja tuo pallo lentäisi merkittävästi lyhyemmälle. Oliko se jotain luokkaa puolet tai kolmasosa pituutta vähemmän, tai jotain sinne päin.

Tennispalloon tuota on aika huono verrata, koska pinnan ja pallon koon lisäksi vaikuttaa pallon massa. Se kolojen salaisuus sileään palloon nähden on siinä, että ei synny isoja jarruttavia pyörteitä, vaan pienet pyörteet, jotka koloista syntyvät estävät isojen syntymisen.

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Vierailija

Minun käsittääkseni, golf-pallon kolot, ehkä hieman nurinkurisesti, itseasiassa lisäävät pallon ilmanvastusta. Kuitenkin, kolot lisäävät myös nk. "Magnus-nostetta", eli jokseenkin erikoislaatuista nostavaa voimaa, jonka pyörivät kappaleet kokevat edetessään väliaineessa (tässä tapauksessa ilmassa).

Tästä voimasta johtuen golfpallojen lentorata eroaa hyvin paljon "tavallisen pallon" lentoradasta; niiden rata ei ole käänteisen paraabelin muotoinen, vaan ne lentävät vapaasti sanottuna alkusysäyksellistä lentorataa. Golf-pallon lentoradan alku muistuttaa jokseenkin tavallisen pallon lentorataa, vaikkakin golf-pallo nousee korkeutta huomattavasti nopeammin, mutta sen loppu eroaa enemmän. Lentonsa aikana, hieman maksimaalisen korkeuden saavuttamisen jälkeen, golf-pallon liikemäärä kentän suuntaisesti menee nollaan, ja pallo tippuu lähes suoraan alaspäin, kun tavallinen pallo laskeutuisi paljon loivemmassa kulmassa maanpintaan nähden.

Kysymykseesi: golf-pallon kolot hidastavat pallon nopeutta, koska ilmanvastus kasvaa. Kuitenkin, kolot kasvattavat nostetta (Magnus-voima), joka saa pallon käyttäytymään huomattavasti eriävällä tavalla tavalliseen palloon verrattuna: golf-pallo lentää tavallista palloa pidemmälle.

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005

Kas muistin tuon ilmanvastusasian toisinpäin. Jossain lehdessä oli joskus artikkeli tuosta, ja taisi siinäkin olla maininta siitä, että se varsinainen syy pituuden kasvattamiseen on tuo nosteen syntyminen. Siitä lehden lukemisesta on niin monta vuotta, että en mene vannomaan, mutta ei siinä taidettu väittää sen ilmanvastuksen olevan suurempi.

Voi tietysti olla, että muistikuvat ovat sotkeutuneet, koska siinä käsiteltiin myös muita esimerkkejä, joissa epätasainen pinta vähentää vastusta. Jotain veden eläviä, kuten hai, jne. Silloin kyse ei voi olla nosteesta.

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Golf-ja tennispallojen lentopituuteen vaikuutavat myös sekä pallojen, että mailojen kimmoisuus.

Joskus esitettiin ettei delfiini voi voimiensa perusteella uida niin nopeasti, kuin ui.
Ratkaisu löytyi sen nahasta, siinä on jotain epätasaisuuksia, koloja, jotka pienentävät kitkaa. Tätä on tietääkseni hyödynnetty nopeasti liikkuvissa kappaleissa vedessä ja ilmassa.

Lierikki Riikonen

salai
Seuraa 
Viestejä7095
Liittynyt17.3.2005
bosoni
Kas muistin tuon ilmanvastusasian toisinpäin.

Niinhän tuo googlen eka linkkikin (golf ball aerodynamics) sanoo:

http://wings.avkids.com/Book/Sports/ins ... lf-01.html

Eli kolojen synnyttämä turbulentti virtaus pallon takana vähentää ilmanvastusta. Golf on erittäin hyvä urheilulaji seurattavaksi TV:stä.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Vierailija
lierik
Joskus esitettiin ettei delfiini voi voimiensa perusteella uida niin nopeasti, kuin ui.
Ratkaisu löytyi sen nahasta, siinä on jotain epätasaisuuksia, koloja, jotka pienentävät kitkaa. Tätä on tietääkseni hyödynnetty nopeasti liikkuvissa kappaleissa vedessä ja ilmassa.

Ettei vain ollut hai? Haiden suomuissa on "urat" jotka vähentävät kitkaa.

http://elasmo-research.org/education/wh ... scales.htm

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005
abel
lierik
Joskus esitettiin ettei delfiini voi voimiensa perusteella uida niin nopeasti, kuin ui.
Ratkaisu löytyi sen nahasta, siinä on jotain epätasaisuuksia, koloja, jotka pienentävät kitkaa. Tätä on tietääkseni hyödynnetty nopeasti liikkuvissa kappaleissa vedessä ja ilmassa.



Ettei vain ollut hai? Haiden suomuissa on "urat" jotka vähentävät kitkaa.

http://elasmo-research.org/education/wh ... scales.htm

Mieluusti myönnän, tuo bosoninjuttu ei ollut näkyvissäni kun jutun kirjoitin. Uivat ne molemmat kuitenkin nopsaan. Nyt jääkiekko.

Lierikki Riikonen

Vierailija

Jääkiekon erätauolla on aikaa kysäistä viisaammilta, mikä onkaan golfpallon suurin lähtönopeus? Ja kuinka pitkälle pallon saa lentämään jumbodriverilla ?

Mietiskelin myös, että kun golfpalloon vaikuttavat noin epätavalliset lentoa pidentävät voimat, tulevatko nuo voimat esille vasta mailallla lyödessä eli erittäin suurissa nopeuksissa vai myös käsin heitettäessä.....

KÄRPÄT !

Heksu
Seuraa 
Viestejä5462
Liittynyt16.3.2005

Golfpallon kuoppien tarkoitus on tehdä golfpallon ja ilman välinen ns. rajakerros turbulenttiseksi. Jos golfpallo olisi sileä, ilma virtaisi pallon pintaa pitkin pyörteettömästi eli laminaarisesti. Laminaarisella virtauksella on pienempi ilmanvastus kuin turbulenttisella, mutta toisaalta laminaarinen virtaus irtoaa pinnasta herkästi. Sileässä pallossa laminaarinen virtaus irtoaa osapuilleen pallon leveimmässä kohdasssa. Seurauksena pallon taakse muodostuu suuri pyörrehäntä joka lisää pallon kokonaisvastusta. Kun pallossa on kuoppia, rajakerroksesta tulee turbulenttinen. Rajakerroksen ilmanvastus kasvaa, mutta virtaus pysyy pallossa reilusti pidemmän matkaa. Seurauksena pallon taakse muodostuu pienempi pyörrehäntä ja kokonaisvastus muodostuu pienemmäksi.

Vierailija
Suomen nuori
Lisäävätkö golfpallossa olevat "kolot" sen nopeutta? Jos lisää, niin kuinka paljon? Lentääkö pallo montakin metriä enemmän kuin esim tennispallo?

Eivät ne nopeutta lisää, mutta vähentävät sen hidastumista. Kolot nimittäin lisäävät pallon aerodynamiikkaa.

Nopeuteen vaikuttavat enemmänkin pallon koostumus, mailan rakenne ja lyöjän taidot.

Vierailija

Olisiko kenelläkään tiedossa mitään hyvää nettisivua, jossa olisi aerodynamiian perusteita selitettynä? Olisi mukava oppia perusteet, niin ymmärtäisi noita kilpa-autojen ja lentokoneiden muotoja paremmin.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Pikkupoikana kun rakentelin liidokkeja, oli tapana teipata kokeeksi ohut pianoteräslanka toisen siiven etureunaan muuttamaan virtausta turubulenttiseksi. Liidokkia heittämällä sitten selvisi, oliko langasta apua ja/tai oikealla kohdalla. Ja kun hyötyä löytyi, niin sitten lanka molempiin siipiin.

Ihme homma, mutta toimii.

Vierailija
tietää
http://www.up22.com/Aerodynamics.htm#AeroGeneral
http://www.tonyfoale.com/Articles/Aerodynamics/AERO.htm
http://www.atmosphere.mpg.de/enid/Infor ... g_507.html
http://people.bath.ac.uk/mo207/
Tuossa noita on, jos on englanti hallussa. Hyvin havainnollisia.
Perusasiat ovat: muoto, poikkipinta-ala, nopeus, laminaarisuus, turbulenssi ja kohtauskulma.
Juu, nämä on ihan hyviä basic-kamoja. Olisiko mitään sellaista hyvää sivustoa, jossa selitettäisiin hieman perusteellisemmin tuota aerodynamiikan fysiikkaa? Esim. laskukaavoja ja ohjeita, mutta kuitenkin senverran havainnollisia, että amatöörikin tajuaa.

Esim. miksi uudessa Citikan C4:ssä on tuollainen hyppyriperä?

Vierailija

Aika vanha topiikki mutta pakko vielä palata aiheeseen muutamalla kysymyksellä. En siis ole asiaan ehtinyt perehtyä, tuli nopeasti tarve löytää vastauksia. Toivottavasti joku osaa auttaa...

1. Onko kyseisenlaisista nystyröistä hyötyä esim kypärässä, että ohjautuuko 150km vauhdissa osuva kappale paremmin pois pinnalta. Onko väliä onko nystyräpinta paikallaan vai liikkeessä? Entä iskunvoimakkuus, onko heikompi isku kuin tasaiseen pintaan?

2. Miksei formuloissa tai muissa kilpa-autoissa käytetä kyseisiä kuoppia? Tuleeko liikaa ilmanvastusta?

Kiitos jo etukäteen vastauksista.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat