Vapaan valinnan näennäisyys

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tajusin äsken tai sitten en tajunnut, että kaikki menee justiinsa niin kuin menee. Kaikka tapahtuu niin kuin tapahtuu. Sehän on hyvin yksinkertaista tajuta.

Oletan olevani itseni herra. Mutta tuntuu, että todellisuudessa olen vain seuraamassa tätä touhua tässä ruumiissa. Kaikki vaan tapahtuu niin kuin tapahtuu ja luulen voivani vaikuttaa tapahtumiin.

Päätät todistaa, että sinulla on vapaa valinta ja ajattelet tehdä itsemurhan, mutta tajuatkin, että jos itsemurha ajatuksesi olikin "ennalta suunniteltu" asia. Kaikki vain tapahtuu. Et siis teekkään itsemurhaa, koska et voi sillä todistaa vapaata valintaasi. Pointti, että itsemurhasi ei olisi vapaata valintaa, vaan vain asia, joka tapahtuu, koska se vain tapahtuu. Todellisuudessa, et ole päätöksiesi herra, vaan sinusta vain tuntuu siltä. Et pysty vaikuttamaan siihen, mitä tapahtuu, koska se, mitä tapahtuu, tapahtuu

Elämä olisi niinkuin elokuva. Et todellisuudessa ole oma itsesi, vaan olet vain siinä luulossa. Et voi vaikuttaa mihinkään; olet ikään kuin vain oppimassa täällä erilaisia tuntemuksia.

Sivut

Kommentit (27)

Sepi
Seuraa 
Viestejä3231
Liittynyt16.3.2005

Päätelmästäsi seuraa vastuun kaikkoaminen. Voit tehdä mitä haluat ja selittää tekemisesi kohtalolla (tai muulla sopivalla termillä).

Jos itsemurhasi "olikin ennalta suunniteltu asia" ja päätätkin olla tekemättä sitä siksi, ettet voi sillä todistaa vapaata valintaasi, mikä olikaan ennalta suunniteltu?

Vierailija
Sepi
Päätelmästäsi seuraa vastuun kaikkoaminen. Voit tehdä mitä haluat ja selittää tekemisesi kohtalolla (tai muulla sopivalla termillä).

Jos itsemurhasi "olikin ennalta suunniteltu asia" ja päätätkin olla tekemättä sitä siksi, ettet voi sillä todistaa vapaata valintaasi, mikä olikaan ennalta suunniteltu?

Ei ennalta suunniteltu, vaan tapahtuva asia, mikä vain tapahtuu. Tapahtuu ilman ihmisen vaikutusta. Eli tarkotin, että ihminen ei itse pystyisi vaikuttamaan valintoihinsa, vaan eläisi vain sellaisessa luulossa, että pystyisi.

Pointtina, että elämässä tapahtumat tapahtuu ja ihminen luulee olevansa itsensä herra, mitä ei todellisuudessa ole ollenkaan. Halusi ja kaikki tuntemukset tapahtuu vain, koska ne tapahtuu, eikä sinulla ole mahdollisuutta kuin olla aistimassa, tarkastelemassa, tätä elämää.

Kaikki on loppupeleissä niin kun on: Etkä tiedä voiko olla, että olisi toisin.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Jos päättää olla hengittämättä, niin ei se tahdon voimalla onnistu. Jo minuutin kuluttua alkaa ahdistaan, ihminen ei voi surmata itseään hengitystä pidättämällä.

PS. Aiheeseen liittyvää juttua on tuolla Psykologia, aivot ja aistit osiossa nimellä Vapaa tahto, monta sivua.

Lierikki Riikonen

Vierailija

[quote="Möller"]Tajusin äsken tai sitten en tajunnut, että kaikki menee justiinsa niin kuin menee. Kaikka tapahtuu niin kuin tapahtuu. Sehän on hyvin yksinkertaista tajuta.

Oletan olevani itseni herra. Mutta tuntuu, että todellisuudessa olen vain seuraamassa tätä touhua tässä ruumiissa. Kaikki vaan tapahtuu niin kuin tapahtuu ja luulen voivani vaikuttaa tapahtumiin.

> Kyllä, tietyn lainalisuuden mukaan vain tapahtuu ...se minkä täytyy tapahtua ... ja tuota tapahtumasarjaa voidaan seurata kuin olemalla oman ruumiinsa ulkopuolella.

> Mutta silti tahto on se mikä täällä jyllää .. esim. jos joku tahtoo opiskella ylioppilaaksi ... hän todennäköisesti siinä onnistuu eli hän saa niittää sitä mitä on aiemmin ja jo vuosia sitten kylvänyt - ajatteluunsa - eli tietoa ja siksi onnistuu kirjoituksissa.

> Toinen, joku istuu kaiket päivät kaljaa kitaten .. ja on jo vuosia tehnyt niin - niin todennäköisesti hänen onnistuu saada maksakirroosi .. tai ainakin aika tympeä elämä .. ts. se mihin tahtonsa keskittää, sellaista elämää saa elää. Tahto on ihmisellä vapaa, mutta sen suhteen tulee olla tarkka ... mitä tahtoo, kun aina saa sitä mitä tahtoo, vääjäämättömällä varmuudella - ennemmin tai myöhemmin - .

Vierailija
lystikäs
Mutta silti tahto on se mikä täällä jyllää .. esim. jos joku tahtoo opiskella ylioppilaaksi ... hän todennäköisesti siinä onnistuu eli hän saa niittää sitä mitä on aiemmin ja jo vuosia sitten kylvänyt - ajatteluunsa - eli tietoa ja siksi onnistuu kirjoituksissa.

> Toinen, joku istuu kaiket päivät kaljaa kitaten .. ja on jo vuosia tehnyt niin - niin todennäköisesti hänen onnistuu saada maksakirroosi .. tai ainakin aika tympeä elämä .. ts. se mihin tahtonsa keskittää, sellaista elämää saa elää. Tahto on ihmisellä vapaa, mutta sen suhteen tulee olla tarkka ... mitä tahtoo, kun aina saa sitä mitä tahtoo, vääjäämättömällä varmuudella - ennemmin tai myöhemmin - .

Aivan, mutta tahto ei ole sinusta riippuvainen. Tarkoitan, että tahtokin on vaan niin kuin se on. Et pysty vaikuttamaan siihen: sinusta vain tuntuu siltä, että voisit vaikuttaa tahtoosi. Todellisuudessa kaikki tapahtuu niin kuin tapahtuu.

Oletan tässä nyt, että olet elämässä vain jostain syystä tuntemassa, katselemassa, elämää. Oppimassa jotakin jostain syystä. Tämä sekunda filosofiani sopisi loistavasti eräänlaiseen jälleensyntymisteoriaan. Että "jokin" syntyisi useita kertoja eri ruumiisiin oppimaan elämästä. Se, että syntyisi, vaikka vammaiseksi, opettaisi varmasti ruumiissa tuntevaa tarkkailijaa paljon.

Nyt lähti mopo käsistä.

Sepi
Seuraa 
Viestejä3231
Liittynyt16.3.2005
Möller

Oletan tässä nyt, että olet elämässä vain jostain syystä tuntemassa, katselemassa, elämää. Oppimassa jotakin jostain syystä. Tämä sekunda filosofiani sopisi loistavasti eräänlaiseen jälleensyntymisteoriaan. Että "jokin" syntyisi useita kertoja eri ruumiisiin oppimaan elämästä. Se, että syntyisi, vaikka vammaiseksi, opettaisi varmasti ruumiissa tuntevaa tarkkailijaa paljon.

Nyt lähti mopo käsistä.

Nostamasi kysymys on perustavaa laatua. Mikäli alkuräjähdyksessä syntynyt maailmankaikkeus olisi täysin newtonilaisen mekaaninen voisi olla vaikea selittää, missä vaiheessa vapaa tahto putkahti mukaan.

Tästä on mitätön matka (jos lainkaan) sielun ja tietoisuuden olemassaolon pohdintaan.

Vierailija
Sepi

Nostamasi kysymys on perustavaa laatua. Mikäli alkuräjähdyksessä syntynyt maailmankaikkeus olisi täysin newtonilaisen mekaaninen voisi olla vaikea selittää, missä vaiheessa vapaa tahto putkahti mukaan.

Tästä on mitätön matka (jos lainkaan) sielun ja tietoisuuden olemassaolon pohdintaan.

Huomasin saman! Hauskaa! Kun jotakin lähtee pohtimaan, niin se saattaa heittää outoon, odottamattomaan ongelmaan.

Vierailija
Möller
lystikäs
Mutta silti tahto on se mikä täällä jyllää .. esim. jos joku tahtoo opiskella ylioppilaaksi ... hän todennäköisesti siinä onnistuu eli hän saa niittää sitä mitä on aiemmin ja jo vuosia sitten kylvänyt - ajatteluunsa - eli tietoa ja siksi onnistuu kirjoituksissa.

Aivan, mutta tahto ei ole sinusta riippuvainen. Tarkoitan, että tahtokin on
vaan niin kuin se on.

> Kyllä... tahto on kuin ennalta määrätty systeemi.

Et pysty vaikuttamaan siihen: sinusta vain tuntuu siltä, että voisit vaikuttaa tahtoosi. Todellisuudessa kaikki tapahtuu niin kuin tapahtuu.

> Kyllä ... siis tapahtumat vain ilmestyvät ... kaikki on siksi ain OK., vaikkei aina siltä tuntuisi.

Oletan tässä nyt, että olet elämässä vain jostain syystä tuntemassa, katselemassa, elämää. Oppimassa jotakin jostain syystä.

> Kyllä, oppimassa/ymmärtämässä jotain uutta ... syy on elämä itse.

Tämä sekunda filosofiani sopisi loistavasti eräänlaiseen jälleensyntymisteoriaan. Että "jokin" syntyisi useita kertoja eri ruumiisiin oppimaan elämästä. Se, että syntyisi, vaikka vammaiseksi, opettaisi varmasti ruumiissa tuntevaa tarkkailijaa paljon.

> Varmaankin opettaa ... tai muurahaisena olo.

Nyt lähti mopo käsistä.

> Ei ollenkaan (kai) lähtenyt .. ihminen(kin) syntyy tänne vapaasta tahdostaan ja myös aikanaan lähtee vapaasta tahdostaan eli kuolee, kun henki/sielu poistuu - ruumiista - ruumiin rajallinen ikä on n. 120 v.

>Ts. tahdon vapaus ilmenee valinnanvapautena esim. - opiskelu/kaljottelu - ja vain kahdesta tarvitsee valita - hyvästä/pahasta - . Oman hyvänsä/pahansa saa vapaasti itse valita ...

Vaari
Seuraa 
Viestejä3297
Liittynyt22.3.2005
Möller
Tajusin äsken tai sitten en tajunnut, että kaikki menee justiinsa niin kuin menee. Kaikki tapahtuu niin kuin tapahtuu.

Eli se minkä voit jälkeen päin todeta tapahtuneeksi, niin se juuri tapahtui.
Mitä muuta olisi voinut tapahtua? Sekö mikä ei tapahtunut?

Mutta jos tajusit, niin minä en tajunnut mitä tarkoitat.

Toisaalla Vaari ehkä sarkastisesti
Ja sitten tapahtuu jotain mitä kukaan rannalla olevista ei huomannut. (...) Eikä siinä ole mitään ihmeellistä. Niin käy usein, oikeastaan aivan jatkuvasti, niin usein ettei siihen kiinnitä pian mitään huomiota. Siksi tapahtumat jotka eivät tapahdu jäävät useimmilta kokonaan huomaamatta.

Yksistä juhlista. Tuota kirjoittaessa oli mielessä palstan kenties suurin asiantuntija asioihin, joita ei ole koskaan tapahtunut.

"Jos sanon olevani väärässä siinä että Jumala on olemassa, väitän samalla Jumalan olevan väärässä, mitä hän taas ei voi olla. Olen siis oikeassa m.o.t." (LivingHeart)

Vierailija

Hyvä kysymys. Jos tulisi toinen alkuräjähdys, täsmälleen samanlainen verrattuna meidän vastaavaan (olettaen että alkuräjähdys on totta), tulisiko maailmankaikkeudesta samanlainen kuin meidän. Hiukkasten liikkeet olisivat samanlaisia eikä luonnonlakeja käy muuttaminen. Elämä syntyisi. Mutta ovatko tämän elämän ajatukset pelkkää ennaltamäärättyä (tai ennalta laskettua) toimintaa vai onko jokin mystinen "oma tahto" (henkinen ulottuvuus joka muokkaa materialistista maailmaa?)?

Vierailija

Itse olen miettinyt tätä kysymystä usein ja tähän mennessä melkein kukaan ei ole mielestäni tajunnut, mitä tarkoitan sillä, että kaikki vain tapahtuu niin kuin tapahtuu ja kukaan ei voi vaikuttaa mihinkään.

Möller vaikuttaa tajunneen asian niin kuin minä sen tajuan.

Aina kun sanoo, ettei ihminen voi vaikuttaa valintoihinsa tai mihinkään mitä tekee, kaikki alkavat ajatella asiaa väärin. Tässä on esimerkki:

lystikäs

Jos ajatellaan, että kaikki vain tapahtuu tietyllä tavalla, ei pidä ajatella, että vain esimerkiksi ihmisen elämän suunta on ennalta määrätty. KAIKKI tapahtuu vain yhdellä mahdollisella tavalla. Ihminen ei voi vaikuttaa edes siihen ,mitä hän tahtoo tai ajattelee.

Itse en kyllä usko, että näin on, mutta en keksi mitään muutakaan loogista selitystä.

Vierailija

Itse ymmärrän kyllä, mitä alkuperäinen kirjoittaja tarkoittaa, mutta en ole samaa mieltä. Eli siis, jos tapahtuisi toinen samanlainen alkuräjähdys, niin siitä tulisi myöhemmissä vaiheissa varmasti juuri hyvin erilainen kuin nykyisemme.

Mielestäni asiat voivat tapahtua juuri nimenomaan monella tavalla, ja kaikki osa-alueet vaikuttavat siihen. Kerran luin kirjan (en tietenkään muista sen nimeä), jossa päähenkilö löysi vekottimen, jolla pääsi aikamatkustamaan. Hän kävi katsomassa itseään kymmenisen vuotta vanhempana. Pettyi näkymään, palasi takaisin, mutta päättikin käydä vielä uudestaan tuossa tulevaisuuden vuodessa. Näkymä olikin ihan erilainen kuin viimeksi! Hän olikin eri työssä jne. kuin mitä näytti sillä ekalla käynnillä! Tästä hän päätteli, että hänellä on monta erilaista mahdollista tulevaisuutta. Ja mikä niistä toteutuu, johtuu monesta seikasta, muun muassa siitä, mitä valintoja hän itse koko ajan tekee...

Vierailija

Samoilla linjoilla Möllerin kanssa
On olemassa vain nyt. Se mitä tulee jatkossa riippuu nykytilasta ja fysiikan lakeihin ei käsittääkseni voi ihminen vaikuttaa.

Vierailija

Siis, en kertakaikkiaan voinut olla kirjoittamatta tätä. Toisaalta olen kyllä itsekin pohtinut tällaista mahdollisuutta..hmm... milloinkohan koko yhteiskunta vain alkaa olemaan ja sanoo, että näin pitää olla. Näin on maailmankirjoihin kirjoitettu.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat