Viineistä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Keskustellaanpa viineistä. Minusta ne ovat kaikki samanlaisia marjamehuja. Mutta eikös se ole pääasia että päähän menee?

Kommentit (10)

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Viinintuntijat erottelevat tarkasti marjaviinit ja rypäleviinit. Vain rypäleviinit ovat tiemmä "oikeita" viinejä. Niitten maistelijoista sitten löytyy ne asiantuntijat ja varsinaiset viinitkin kunkin makuun.

Lierikki Riikonen

Vierailija

Viininmaistelussa taitaa olla aika paljon psykologisia vaikuttimia mukana... luulenpa, että ihminen arvostaa jonkun viiden euron viinin italiassa rantakahvilassa tarjoiltuna maailman parhaaksi jne. Itse olen viime kuukausina yrittänyt etsiä yhtä hyvää viiniä, kuin ruotsissa tuossa muutama vuosi sitten join. (juuri nyt on yksi maistiaispullo menossa:) Aika läheltä on liipannut, mutta luulenpa, että silloinen fiilis vaikutti asiaan. Sen kyllä olen huomannut, että viineissä on oikeasti eroja: osa on täyttä paskaa ja toiset on vähemmän paskaa

Vierailija

Ei viineistä mitään tartte tietää .. yhden tekniikan mukaan hyvän viinin tuntee siitä, että pullon pohjassa on syvä kuoppa. Toisen teorian mukaan ei tartte kattoa ku alkoholin prosenttimäärä etiketistä.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Viineissä on suuria eroja.

Valmistustekniikka on nykyään hyvin hallinnassa ja edullisetkin viinit ovat hyviä.

Huippuviinit taas ovat valitettavan kalliita. Tämmöistä punkkua ostin ja join muutama vuosi sitten:

http://en.wikipedia.org/wiki/Ch%C3%A2teau_Latour

Tuon jälkeen kalliimmatkin punkut maistuivat aika valjuilta - onneksi olen jo osittain unohtanut tuon viinin maun

Paras viini on tietenkin se, mikä itsestä parhaalle maistuu. Maku kuitenkin kehittyy, joten se mikä nyt maistuu hyvältä, ei välttämättä vuosien päästä niin hyvää olekaan.

Vierailija

Mjoo, oma mielipide on se että ranskalaiset alle 30 e viinit on kyllä kamalia marjamehuja, mehukattiin verrattavia. Etelä-amerikasta saa hyviä viinejä, mutta oma ehdoton suosikkini on Etelä-Afrikkalainen KVW Pinotage (muut rypälelajit myös hyviä/siedettäviä). Tuo maksaa noin 9,5 euroa, eli hinta-laatusuhde on kyllä todellakin kohdallaan. Sopii hyvin liharuokien kanssa, mutta myös seurusteluviiniksi. Punaista siis, valkoistakin tekevät, mutta en ole maistanut.

M

Vierailija
Volitans
Viineissä on suuria eroja.

Valmistustekniikka on nykyään hyvin hallinnassa ja edullisetkin viinit ovat hyviä.

Huippuviinit taas ovat valitettavan kalliita. Tämmöistä punkkua ostin ja join muutama vuosi sitten:

http://en.wikipedia.org/wiki/Ch%C3%A2teau_Latour

Tuon jälkeen kalliimmatkin punkut maistuivat aika valjuilta - onneksi olen jo osittain unohtanut tuon viinin maun

Paras viini on tietenkin se, mikä itsestä parhaalle maistuu. Maku kuitenkin kehittyy, joten se mikä nyt maistuu hyvältä, ei välttämättä vuosien päästä niin hyvää olekaan.

Ei huippuviinit ole kalliita, sinulla vain taitaa olla liian vähän rahaa.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Lapin Mies

Ei huippuviinit ole kalliita, sinulla vain taitaa olla liian vähän rahaa.

Osuit asian ytimeen Osasyynä liian vähään rahaan on myös viehtymys kalliisiin viineihin, autoihin, ruokaan ja - naisiinkin.

Mukavahan noita muutaman sadan euron pulloja olisi lipitellä, nyt joutuu tyytymään 10-20 EUR:n pullotuksiin.

Mutta onneksi on shampanjaa jääkaapissa vuoden vaihtumisen päänsärkyihin

Uusimmat

Suosituimmat