Kalojen käyttäytyminen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen ollut muutamana kesänä peräkkäin isäni lohilammella töissä,
ja vasta tänä keväänä kiinnitin huomiota kummalliseen ilmiöön.
Olen nähnyt saman aikaisemmin, ja niin on isänikin, mutta vastausta emme ole tähän saaneet.

nimittäin:

Kun nuoret lohet tuodaan isommista kasvattamoista lammelle,
rupeavat ne ympäristöön tutustuttuansa kiertämään lampea AINA vastapäivään. Isäni oli keskustellut asiasta erään kasvattajan kanssa,
mutta hänkään ei tiennyt asiaan vastausta. Näin kuulemma jokaisella
lohilammella! Kysyin asiasta 'KYSY ASIANTUNTIJALTA' -osiosta noin vuosi sitten, mutta ilmeisen tietämättömyyden vallitessa vastaus on jäänyt
saamatta. Voisivatko kalat jotenkin vaistota/havaita maapallon pyörimis-suunnan? Ideoita ja ajatuksia,kiitos!

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Luulenpa että ne ovat tottuneet olemaan pienemässä tilassa joten kun ne tuodaan suurempaan alkavat ihmetellä suuruutta ja menevät siitä aivan sekaisin.

Edit: enpä lukenutkaan kysymystä kunnolla. siis miksi aina vastapäivään. no jos ne kasvattamoaltaat ovat sellaisia pyöreitä muutaman leveitä töntsiä, epäilisin että vesi on jotenkin kiertänyt vastapäivään(kun vettä on kierrätetty)

de Selby
Seuraa 
Viestejä1231
Liittynyt16.3.2005

Fakta: pohjoisella pallonpuoliskolla vapaat merivirrat kiertävät aina myötäpäivään.

Kalanaivoinen teoriani: Evoluutiosta johtuen meidän lohet kiertävät vaistomaisesti tätä merivirtojen suuntaa vastaan - siis vastapäivään. Tämä on kalalle järkevää koska pysyäkseen paikoillaan kalan on uitava virtaa vastaan. Uiminen tapahtuu etuperin koska siihen suuntaan kala ui paremmin. Kun kala oppii uimaan virtaa vastaan, voi se laske mätinsä ja maitinsa mahdollisimman tarkasti yhteen paikkaan meren tai muun veden pohjaa.

Lisäksi uimalla vaistomaisesti luontaisia merivirtoja vastaan kala saa helpommin ravintoa: virtaa vastaan uimalla kala löytää enemmän virran mukana kulkeutuvaa ravintoa kuin virran myötäisesti uidessaan.

Tämä käyttäytyminen on niin syvällä geeneissä, että kala toteuttaa sitä ilman todellista veden virtausta, esim pienissä järvissä. Ja siksi myös lohi ui mieluusti vastavirtaan kutupaikoilleen. Höh?

Ja kenties Madagaskarin lohet sun muut uivat juurikin eripäin kuin pohjoiset serkkunsa.

Gravity sucks.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Ne voisivat havaita maan pyörimisliikkeen auringon asennosta. Mehiläisetkin tietävät sen vaikka aurinko ei näykkään. Tiettävästi UV-säteilystä

Lierikki Riikonen

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Todennäköisimpänä syynä pidän jotain virtausta ts. kyseisellä lammella. Jollain toisella lammella lohet voisivat uida toiseen suuntaan.

Jos lohet uivat kaikilla mahdollisilla lammilla vastapäivään, silloin täytyy etsiä syitä itse lohista.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Neutroni
Seuraa 
Viestejä23104
Liittynyt16.3.2005
Aweb

Jos lohet uivat kaikilla mahdollisilla lammilla vastapäivään, silloin täytyy etsiä syitä itse lohista.

Maan pyöriminen vaikuttaa niin vähän, että todennäköisempi syy on lohien mieltymys kaartaa vasemmalle, jos tosiaan kaikkialla lohet kiertävät vastapäivään. Sitä en osaa kuvitella, miksi se olisi lohille hauskempaa kuin oikealle kaartaminen. Onko lohien rakenteessa kenties jokin epäsymmetria, jonka takia vasemmalle kaartaminen olisi edullisempaa?

Vierailija

Tässäpä Lehteen kysy asiantuntijalta -palstalle oiva kysymys. Laitapa sinä , aloittaja jonka nimeä en osaa kirjoittaa.

Katsotaan, mitä viisaat vastaa. Minä menen ainakin ensikesänä tuijottamaan lohilammikoita

Mummo

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Neutroni

Ei kun minä siis epäilen, että tuossa kyseisessä lammessa olevat virtaukset (vaihtuuhan siellä vesi) tai pohjan muodot tai jotkin sellaiset saavat aikaan tuon ilmiön. uskon, että jossain toisessa lammessa, jossa virtaukset yms. ovat toisin, lohet valitsisivat eri suunnan, mihin uida.

Uivathan kalat akvaariossakin eri suuntiin, kuka minnekin, enkä ainakaan minä ole mitään säännönmukaisuuksia havainnut. Miksi lohilla olisi toisin.

Vierailija

Annan tukeni de Selbyn teorialle. Tätä tukee se, että käsittääkseni siinä missä esim. Pohjois-Amerikan lohet tekevät matkansa merivirtoja vastaan eli vastapäivään, niin esim. Aasiassa lohet menevät myötäpäivään.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Anders kirjoitti:
Annan tukeni de Selbyn teorialle. Tätä tukee se, että käsittääkseni siinä missä esim. Pohjois-Amerikan lohet tekevät matkansa merivirtoja vastaan eli vastapäivään, niin esim. Aasiassa lohet menevät myötäpäivään.

Tuo teoriahan on kelvoton. Ensinnäkään lohen ei ole pakko uida yhtään minnekään pysyäkseen paikoillaan. Toisekseen evoluutio ei varmasti ole luonut sellaista ominaisuutta, että aina mennään vastapäivään, olivat ympäristön olosuhteet sitten mitkä tahansa.

Lohi ui kudulle aina virtaa vastaan, koska se ui joen yläjuoksulle kutemaan ja sieltä virta tulee yleensä vastaan; myös Aasiassa.

Jos lammikossa ei ole minkäänlaista virtausta ei vesi vaihdu ja lohi kuolee.

Jonkinmoinen virtaus siellä siis on oltava, ja hyvin todennäköisesti lohi ui sitä vastaan. Jos virtaus kulkee vastapäivään, lohi ui myötäpäivään ja päinvastoin.

Vierailija

Kuten jo alkuperäisessä viestissäni kerroin, olen kysynyt asiasta 'KYSY ASIANTUNTIJALTA' -osiossa, mutta vastausta en ole saanut.

Olen kiertänyt arviolta sadalla eri lohilammella, Suomessa ja suomen ulkopuolella.. ja sama ilmiö toistuu jokaisella lammella..riippumatta siitä virtaako lampeen vettä, vai seisooko vesi. Lohia on ajoittain lampien putsaamisen tai kalojen siirtämisen takia pidetty muutamia päiviä lammessa, johon vesi ei vaihdu.. ..ja siitä huolimatta kalat uivat vastapäivään. Poikkeuksetta.

Vierailija

tunnettu tosiasihan onpi, että olen paitsi kalamies, niin myöskin erittäinkin suuri kalamies, jonka saavutukset tälläkin saralla ovat vertojansa vailla...mutta ei niistä suursaavutuksista tässä tämän enenpiä: nytkinhän onpi hyvinkin pitkälti niin, että otsikkoanne silmäillessä minulle muistui mukavasti mieleeni eräs nuorutteni aikuinen kalaretki saimaana tunnetulle vesistölle erään hyvinkin viehkeän neitsykäisen kanssa kahden... mutta lopulta siinä kävi kuitenkin silloinkin niin niin, että tarttui koukustoihini suorastansa hävyttömänkin suuri ahvenainen, jonka ahvenaisen pörhistely sai em neitsykäisen suorastansa peljästymään ja kirkuilemaan asiaan kuuluvilla korkeuksilla... aluksi ajattelin tietenkin neitsykäistäni rauhoitellakseni antaa ahvenaiselleni ns nuijanukutuksen ja taisinpa harkita niskojenkin nurinkääntämistä ikäänkuin näytöstyylissä, koska läsnä oli näytöksiäni sinänsä toki kovastipaljon arvostavaista yleisöä...nuukasti tietenkin sillä hetkellä...se myönnettäköön...mutta kuitenkin... tulin kuitenkin toisiin ajatuksiin, kun se neitsykäinen kysyi minulta, aioinko todellakin sen söpön kalan siinä hänen silmiensä edustalla päivltänsä päästellä, joten nakkasin asiaa sen enenpiä ajattelmatta vonkaleen sunpun virkoja toimitelleeseen paljuun ja keskityin muihin juttuihin... mutta sitten siinä kävi niin, että kesken niitten muitten juttujen mut valtasi kummallinen tunne, että joku muukin kuin se ihmeen ihana neitsykäinen tuijottaapi mua...se oli se ahvenainen siellä paljussa, jossa se aivan selvästi mua mulkoili... no mä käänsin sen fisun siten että sen pyrstö osoitti mua ja sen pärstä siis katseli päinvastaiseen suuntaan... ja hetken kuluttua sama juttu...siinä se paljussa fisu muljautteli suuria silmiään suuntaani tuijotellessansa... pari kertaa mä yritin sitä käännellä, mutta aina se vaan vaivihkaa kääntyi takaisin, vaikka se olisi voinut katsella sitä neitsykäistäkin...liekö ollut tyttöfisu...mene ja tiedä... tietenkin mä aloin väkisinkin sitä ahvenaista syrjäsilmällä vilkuileen ittekin, kun se juttu tuntui niin kummalliselta enkä siinä sitten voinut mitenkään olla panematta merkille, kuinka henpeä katse sen suurissa mulkosilmissä itseasiassa oli ja mun tuli sitä niin sääli, että mä laskin sen meneen, sillä tunnetustihan mä olen myöskin erittäinkin herkkä ihmisenä enkä niinmuodoin salaa mielessäni kestänyt ajatusta, että tekisin pahaa jollekulle toiselle ynnä mahdollisesti jopa yhtä herkälle olennolle... ei se kumminkaan siellä laidan huonommalla puolen jääny fisu pahemmin tuijotteleen... jälkeenpäin molen monasti pohdiskellut joskus myöskin ainoastansa arviolta kolmenkymmenen parhaan kaverini kanssa sitä juttua ja tullut siihen tulokseen, että se fisu taisikin olla viisaanpi kuin mitä se päällepäin näytti...se veti mua henkensä pitimiksensä höplästä... mikäli nyt joku aikoo tässä kohdin todeta, että eipä ole ennen moista kalajuttua kuultu, sanoisin, että tällä jutulla onpi...kuten edellä jo kerroin...todistajia...tai siis yksi erittäin luotettava ynnä nykyään täysin riippumaton todistaja... siinä vaan onpi semmoinen juttu, että se todistaja ei oo suostunnu mulle moneen vuoteen mitään sanoon...mutta ehkä se teille...vaikka voihan olla, että se teillekin teeskentelis, ettei edes tunne mua...

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

No olisiko syy vastapäivään uimisessa (lammikossa) sitten niin yksinkertainen, että välttääkseen yhteentörmäykset kalat uivat kaikki samaan suuntaan, ja jostain syystä, olkoon se sitten evoluutio, vastapäivään uiminen on niille luonteenomainen valinta. En sitten kyllä todellakaan pysty ymmärtämään, miksi näin olisi, mihin se perustuu, mutta ilmeisesti asia on niin kuin sanot.

Lammikkoon päätyminenhän on isolle vaelluskalalle äärimmäisen outo kohtalo, joten tuskin evoluutio on sitä moiseen valmistanut. Luonnossa lohi ui meressä silakkaparvien perässä ja nousee kudulle syntymäjokeensa. Lammikkovaihetta sen elämänkulkuun ei kuulu, ei siis myöskään vastapäivään ympyrän kiertämistä.

Ja sitten vielä toteamus; taidamme nyt puhua kirjolohista, emmekä lohista? Niistä en tiedä juuri mitään, paitsi kuinka ne valmistetaan teriaki-kastikkeessa tai graavataan.

Vierailija

nisäkkäistä varsinkin ihminen...ja kalahan ei nytkytietämyksen mukaisesti nisäkäs ole ensinkään...tuppaapi myöskinsä parveillessansa nimenomaisesti juuri vastapäiviin pyöriä: nytkinhän onpi hyvinkinpitkälti niin, että tanssilavakulttuurillisessa parveiluilmapiiristössähän ihmistäparven kierto tapahtuupi nimenomaisesti ja lukuisten silminnäkijäkertomusten sekä videotallenteitten mukaisesti myötäpäivään nähden päinvastaiseen suuntaan elikäs vastapäivään... liekö kyseessä sattuma vaiko ainoastansa sikäli tilastollinen harha, ettei kalaparvista ole olemassa läheskään yhtä kattavia otantoja yhtä lykuisten riippumattomien tutkijoitten toimista kuin ihmistäparvista, jolloin voi olla ainoastansa kalaparvien kohdalla kyse ihmeellisestä sattumasta, koska havaintoaineusto onpi niin suppea... tonki onpi myönnettävä, että tarkasteluittemme alaisissa ihmistäparvissakin näkeepi satunnaisia yksilöitä, jotka kaikesta huolimatta yrittävät myötäpäivään kiertää, mutta ovat he kuitenkin niin harvinaisia, että voitaneen kiistatta sanoa tanssilavallisen evolutionäärisluonteisen kehityksen selvästikin suosivan vastapäiviin kierteleviä yksilöitä karsien joskus melko raa'allakin tavalla kovakalloiset myötäpäiviinkiertelijät... mutta mikäli ilmiötä tarkastellaan sen laajassa kontekstissä, havaitaan sekä kala- että ihmistäparvia yhdistävän hyvin suuren yhteisen tekijän: edelleenkinhän onpi hyvinkin pitkällisesti niin, että ovat molemmat parvet maapalleroisemme meristä kotoisin siten, että kalaparvet ovat siellä vieläkin ja ihmistäparvet eivät enää ole... on kuitenkin täysin mahdollista, että nimenomaisesti meri onpi tähän vastapäiväänkiertelyyn mieltymyksen selittävänä tekijänä kunpaisenkin parven kyseessä ollessa... toisaalta mikäli ajattelemme geenistöjemme kaksoiskierteen suuntaa, osoittaapi sekin nimenomaisesti mahdollisesti ainoastansa tarkastelusuunnasta riippuen vastapäivään, joten vastapäiväisyys voipi olla tätäkin kautta luontaisenpi vaihtoehto... tämäkään havainto ei kuitenkansa täysin aukotta selitä sitä, miksi oikeakätinen jenka onpi kuitenkin niin paljon suositunpi kuin vasenkätinen...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat