Hiusten harmaantuminen.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tietääkö joku mistä hiusten harmaantuminen johtuu?

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

mielestäni se on vieläkin täysi mysteeri..kuten kaljuuntuminen...en lukitse vastausta, mutta sellainen kutina on...

Vierailija

Luulisin asian olevan näin:

Hiuksen pohjaväri on harmaa. Päällä(tai oikeastaan pohjavärin seassa) on melaniinia joka toimii väriaineena, joko blondi, brunette, punainen tai joku muu väri. Kun tämä melaniini joko kuluu pois, tippuu pois, vetäytyy pois tai muuten vaan häippäsee hiuksesta jää jäljelle se harmaa pohjaväri, jonka takia hiukset muuttuvat harmaiksi.

Vierailija
tupakka
Luulisin asian olevan näin:

Hiuksen pohjaväri on harmaa. Päällä(tai oikeastaan pohjavärin seassa) on melaniinia joka toimii väriaineena, joko blondi, brunette, punainen tai joku muu väri. Kun tämä melaniini joko kuluu pois, tippuu pois, vetäytyy pois tai muuten vaan häippäsee hiuksesta jää jäljelle se harmaa pohjaväri, jonka takia hiukset muuttuvat harmaiksi.

Voi olla. Albiinoiden hiuksethan ovat valkoiset, sillä niistä puuttuu väri kokonaan. Harmaissa voisi siis olla jotain jämiä vielä.

Vierailija

Hiusten harmaantuminen on pigmentin häviämistä hiuksista. Harmaassa hiuksessa vielä on jonkin verran pigmenttiä jäljellä, valkoinen on pigmentitön.
----------

Why does hair go gray?

Gray hair, as most people know, is strongly associated with the natural aging process. Hair colour comes from cells located in the root of each hair and as people age the pigmentation begins to slow down. The process of going gray is genetically predetermined and this slow process stops at gray for some people but moves on to white for others. White hair basically signals that no pigment remains to colour the hair. Despite common folklore there is no evidence that stress causes gray hair.

http://menshealth.about.com/cs/hairhairloss/f/gray.htm

Vierailija

Voisiko harmaantumista ehkäistä jollain ruokavaliolla? Vitamiini- tai hivenainelisillä?

Itse nyt kolmekymppisenä, raskaana olevana alan nähtävästi harmaantumaan, tai ainakin tummanruskeat hiukseni vaalenevat ja ohenevat juurista selkeästi. Miten ihmeessä estän tämän? Puuttuuko minulta nyt jokin tärkeä ravinne tai kenties useampia ravintoaineita? Syön New Chapterin Perfect Prenatal-vitamiinitabletteja, jossa pitäisi olla kaikennäköisiä vitamiineja ja hivenainaita. http://www.iherb.com/New-Chapter-Organi ... lets/23319

jussipussi
Seuraa 
Viestejä24991
Liittynyt6.12.2009
knowles
Voisiko harmaantumista ehkäistä jollain ruokavaliolla? Vitamiini- tai hivenainelisillä?

Itse nyt kolmekymppisenä, raskaana olevana alan nähtävästi harmaantumaan, tai ainakin tummanruskeat hiukseni vaalenevat ja ohenevat juurista selkeästi. Miten ihmeessä estän tämän? Puuttuuko minulta nyt jokin tärkeä ravinne tai kenties useampia ravintoaineita? Syön New Chapterin Perfect Prenatal-vitamiinitabletteja, jossa pitäisi olla kaikennäköisiä vitamiineja ja hivenainaita. http://www.iherb.com/New-Chapter-Organi ... lets/23319

Ihan arvuuttelua mutta eikähön luonto fokusoi nyt sikiön suuntaan joten jos hiuksesi sen vuoksi hieman joutuu kärsimään, se tapahtukoon, ei varmaan kannata mitään vitamiinikoktaileja rakentaa raskauden aikana muuta mitä lääkärit suosittelevat. Sitten raskauden jälkeen ja etsii tiedot hiusten kasvua tukevista ravinto-aineista ja kuuri päälle.

Vierailija

Jep, tuo on ihan totta. Ja tärkeintähän minulle on kehittyvä vauvani. Toivon vain, ettei vauvalta(kin) puutu ravintoaineita, kun kerran minultakin. Tosin ilmeisesti kaikki liikenevät ravintoaineet menevät ensisijaisesti vauvalle, mikä onkin hyvä juttu.

Vierailija
knowles
Jep, tuo on ihan totta. Ja tärkeintähän minulle on kehittyvä vauvani. Toivon vain, ettei vauvalta(kin) puutu ravintoaineita, kun kerran minultakin. Tosin ilmeisesti kaikki liikenevät ravintoaineet menevät ensisijaisesti vauvalle, mikä onkin hyvä juttu.

Olen ymmärtänyt, että (jos istukka toimiija napanuora on kunnossa) vauva ottaa aina, mitä tarvitsee. Puutostilat syntyvät - jos ovat syntyäkseen - sille äidille. Toisaalta äidin tila palautuu nopeasti raskauden jälkeen, joten syytä suureen huoleen ei taida olla.

Vierailija

Kannattaa kokeilla b-12 vitamiinia, joillakin se on saanu hiuksiin (ja karvoihin) takaisin värin. Eli voi johtua tosiaan tuon vitamiinin puutteesta, koska ikääntyminen usein vähentää suolahapon eritystä ja sitä taas vaaditaan tuon vitamiinin imeytymiseen. Usein ikääntyvillä ihmisillä taitaa tuosta vitamiinista juuri olla puutetta.

Mites on haponestolääkkeiden käytön kanssa?

Kannattaa kokeilla metyylikobalamiinia, joka imeytyy suoraan suun limakalvoilta ja on muutenkin tehokkaampi, kuin esim. Syanokobalamiini.

Kasvuhormoni lisää hiuksiin väriä. Kannattaa kokeilla arginiinia 5g ennen nukkumaanmenoa vaikka kuukauden ajan. Tai glysiiniä (tai molempia yhdessä).

Emotion Science
Seuraa 
Viestejä451
Liittynyt18.3.2008

Pantoteenihappo.

Pantoteenihapon markkinointi on esimerkki siitä, miten erilaisia pillereitä ihmisille myydään. Suomessa on ollut liikkeessä esite, jonka mukaan pantoteenihappo estää hiusten harmaantumista. Tämä väite, jonka luonnontieteiden kandidaatti mainitsee esitteessä, on lähtöisin kokeesta, jossa todettiin rottien karvapeitteen harmaantuneen päälaelta, kun niiden ravinnosta poistettiin pantoteenihappo. On siis loogista olettaa, että jos ihmisellä on pantoteenihapon puutos, voisi lisäannos tätä vitamiinia estää hiusten harmaantumista myös ihmisellä. Ainoa ongelma on se, että ihmisellä ei ole koskaan havaittu pantoteenihapon puutostilaa. Pantoteenihappoa on lähes kaikissa ravintoaineissa, ja siksi sen puutetta ei esiinny

http://ravitsemustiede.hpage.co.in/muut ... 95144.html

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27231
Liittynyt4.3.2008

Tollo alko harmaantuun jo reilu parikymppisenä. Nyt kolmekymppisenä sillä on todella tuuhea tukka, mutta jo niin harmaa, että sen huomaavat myös ei-perheenjäsenet. Kolmevitosena sillä on varmaan jo ihan harmaa pää. Tai itse asiassa sen haivenet ei oo harmaita vaan valkosia. Sillä on musta-valkonen tukka. Jännän näkönen.

Hämmentää.

Vierailija
rollerghost
Kannattaa kokeilla b-12 vitamiinia, joillakin se on saanu hiuksiin (ja karvoihin) takaisin värin. Eli voi johtua tosiaan tuon vitamiinin puutteesta, koska ikääntyminen usein vähentää suolahapon eritystä ja sitä taas vaaditaan tuon vitamiinin imeytymiseen. Usein ikääntyvillä ihmisillä taitaa tuosta vitamiinista juuri olla puutetta.

Mites on haponestolääkkeiden käytön kanssa?.

B12 vitamiinin ja folaatin imeytymiseen tarvitaan ns. intrinsic factoria. Ko vitamiinien puuttuessa syntyy megaloblastinen anemia, B12 ja folaattin vaje - atrofinen gastriitti -,joka estää muidenkin ravintoaineiden immeytymistä, mutta on turhan pitkälle menevää spekulaatiota.

Ilman keskustelua neuvolassa, en raskauden aikana suosittele mitään omatoimisia kokeiluja. Periaatteessa sikiö pitää puolensa. Hiusten kuntoon vaikuttavat myös rasvat. Turvallisesti voin suositella salaattia ja kastikkeeksi oliiviöljyä. Tavallista, terveellistä, monipuolista ruokaa syömällä ei nähdäkseni voi ravinnolla ainakaan aiheuttaa sikiölle haittaa. Kunhan ei missään mene äärimmäisyyksiin.

Muistaakseni B12-vitamiinin puutteessa myös raudan imeytyminen häiriytyy. En muista kumminpäin oli. Mutta nuo arvothan seviävät verikokeista.

Vierailija
wertti
rollerghost

Mites on haponestolääkkeiden käytön kanssa?.

B12 vitamiinin ja folaatin imeytymiseen tarvitaan ns. intrinsic factoria. Ko vitamiinien puuttuessa syntyy megaloblastinen anemia, B12 ja folaattin vaje - atrofinen gastriitti -,joka estää muidenkin ravintoaineiden immeytymistä, mutta on turhan pitkälle menevää.

Juu oikeassa olet, että sisäistä tekijää vaaditaan imeytymiseen. Kuitenkin suolahapolla ilmeisesti on lähes yhtä tärkeä (joskin epäsuora) rooli, liuottaessaan sitoutuneet b-12 vitamiinit vapaaseen muotoon ja sisäisen tekijän käsittelyyn.

Vastasyntyneillä suolahapon ja sisäisen tekijän eritys kulkevat aika käsi kädessä ja ilmeisesti näin tapahtuu usein myös ihmisen ikääntyessä ja suolahapon lisäys saattaa boostata sisäisen tekijän eritystä.

Vaikka jossakin tutkimuksessa kerta-annoksisella protonipumpun inhibiittorilla (happosalpaajalla) ei havaittu sisäisen tekijän vähenemistä suolahapon kuitenkin vähentyessä, on kuitenkin oletettamus, että ajan kanssa se alkaa vähentyä vähähappoisessa ympäristössä, koska usein happosalpaajia käyttävillä kehittyy b-12 vitamiinin puutetta (samoin kuin muitakin puutteita).

Itse nuorempana ja tyhmempänä käytin happosalpaajia useita vuosia myöhäisteinistä asti, koska luotin vielä silloin lääkäreihin. Nykyään opiskelen itse ja paremmin on mennyt.

Vierailija
wertti
Ilman keskustelua neuvolassa, en raskauden aikana suosittele mitään omatoimisia kokeiluja. Periaatteessa sikiö pitää puolensa.

Niin. Paitsi että jos nyt osittain viittasit minun antamiini kokeiluvinkkeihin, niin en oikein usko, että neuvoloissa keskimäärin tiedetään kovin paljon esim. Arginiinin vaikutuksista raskauden aikana - saati sitten muutenkaan. Sen vaikutukset on todettu ihmiselle ihan hyödylliseksi, tuskin sikiöllekään ongelmia aiheuttaa. Ehkä ainoa mikä tulee mieleen, voisi olla jonkinlainen epätasapaino aminohappoprofiilissa, mutta enpä oikein ole mistään kuullut näin käyneen, kun kuitenkin niitä muita aminohappoja saa ruoasta ihan riittävästi.

Mutta juu, olen kanssasi kyllä osittain samaa mieltä, että raskauden aikana kannattaa jättää ylimääräinen kikkailu pois. Tosin itse jos olisin raskaana (vaikka tuskin tulen olemaan, olen ainakin toistaiseksi vielä mies), varmaan kikkailisin kuten nytkin. Luonteeltani olen ajoittain vähän turhankin riskialttiisti käyttäytyvä ja menen välillä äärimmäisyyksiin ja joskus maksan siitä "laskuja" muodossa tai toisessa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat