Ihmisyyden pääsäännöt?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Asimovin Robotiikan Pääsäännöt ovat:

1. Robotti ei saa vahingoittaa ihmistä, tai toiminnasta pidättymällä sallia ihmisen vahingoittuvan.
2. Robotin täytyy totella ihmisten sille antamia määräyksiä elleivät ne ole ristiriidassa ensimmäisen pääsäännön kanssa.
3. Robotin täytyy suojella olemassaoloaan niin kauan kun se ei ole ristiriidassa ensimmäisen tai toisen pääsäännön kanssa.

Nuo kolme sääntöä lienee tuttuja kaikille vähänkin tieteiskirjallisuudesta kiinnostuneille. Mutta mitkä olisivat ihmisyyden kolme pääsäätöä?
Kolme sääntöä jota noudattamalla voisi sanoa olevansa inhimillinen ihminen? Pienen mietinnän jälkeen Asimovin kaksi ensimmäistä sääntöä muokkautuu seuraavaan muotoon:

1. Minä en saa vahingoittaa itseäni, tai toiminnasta pidättymällä sallia itseni vahingoittuvan.
2. Minä en saa vahingoittaa elämää, tai toiminnasta pidättymällä sallia elämän vahingoittuvan. Ellei se ole ristiriidassa ensimmäisen pääsäännön kanssa.
3. ?

Kolmatta en keksi, Ehdotuksia?

Kommentit (8)

Vierailija

3) Juoda kaljaa, mutta se taitaa olla ristiriidassa 1 ja 2 kanssa. Piru! Ei siis enää kaljaa!

Tämä oli kyllä hauska topikki! Tästä vois lähtee syvällisemmin laatimaan ihmisyyden lopullista hyvyyttä ja olemusta.

Vierailija

3. Et saa murhata ihmisiä, elleivät he ole Kanadasta. Jos he ovat Kanadasta, niin heille saa tehdä ihan mitä vaan!

Vierailija

Gideon kuuluu ilmeisesti lajiin trollus puberticus.

Itse ehdottaisin tätä 3. Sinun täytyy hävittää trolleja parhaasi mukaan asiallisista keskusteluista.

Vierailija

Kai se menisi niin, että

1. Minä en saa vahingoittaa itseäni, tai toiminnasta pidättymällä sallia itseni vahingoittuvan.
2. Minä en saa vahingoittaa toista ihmistä, tai toiminnasta pidättymällä sallia toisen ihmisen vahingoittuvan, ellei se ole ristiriidassa ensimmäisen pääsäännön kanssa.
3. Minä en saa vahingoittaa elämää, tai toiminnasta pidättymällä sallia elämän vahingoittuvan. Ellei se ole ristiriidassa ensimmäisen tai toisen pääsäännön kanssa.

...oletan, että jos hai hyökkäisi toisen ihmisen kimppuun, minun oletettaisiin yrittää pelastaa tämä toinen ihminen ja tässä tapauksessa hain vahingoittuminen ei olisi tälle este.

Vierailija

Eräälle toiselle ketjulle - kommentiksi nimimerkki Inkerin (jota hänen viestinsä luettuani arvostan ihan kummasti ) ja trollien väliseen keskusteluun - valikoin erään yksinkertaisen reseptin ihmisten pääsäännöiksi. Käsite pratimoksha jäi selkeyttämättä, mutta tulkoon se tässä esille toiston jälkeen:

'Erään Dhammapadaan tallennetun pratimokshan säkeissä 184 - 186 (käännös teoksesta "Kolme jalokiveä", FWBO 1979, ss. 220- 221):

pidättäydy pahasta
harrasta hyvää
puhdista mielesi
- tämä on buddhien sanoma

askeettisista harjoituksista korkein
on kärsivällisyyden kehittäminen
"nirvana" on parasta sanovat buddhat

se joka aiheuttaa harmia muille,
ei ole munkki
eikä se ole erakko, joka häiritsee toisia

vältä riitaa, älä lyö
seuraa patimokkha-ohjeita
syö kohtuullisesti
elä yksin
käytä aikasi meditaation harjoituksiin
- tämä on buddhien sanoma. '

-------

Pratimoksha (tätä kuitenkin tulkitsee monta koulukuntaa):

- pidättäydy tappamisesta
- vältä varastamista
- älä valehtele
- pidättäydy seksuaalisista väärinkäytöksistä
- vältä päihteitä

Käännökset ovat spontaaneja omiani, koska ne ovat joka tapauksessa kulttuuri- ja oppikuntasidonnaisia. Englannin "Refrain" ei esim. ole sama kuin Raamatun sanonta "ÄLÄ" eikä kerro aivan kaikkea alkutekstin moniulotteisuudesta eika sääntöjen tarkoituksesta. Käsitykseni mukaan nykyaikana tällaiset säännöt sopisivat kuitenkin hyvin aistiville olennoille, olivatpa ne sitten robotteja, ihmisiä, tekoälyjä tai vaikkapa trolleja.

Tuota viimeistä sääntöä en tänään tainnut muistaa noudattaa...

Vierailija
Altair

...oletan, että jos hai hyökkäisi toisen ihmisen kimppuun, minun oletettaisiin yrittää pelastaa tämä toinen ihminen ja tässä tapauksessa hain vahingoittuminen ei olisi tälle este.

Mutta, mitä jos hailla olisi nälkä: me kaikki olemme saman arvoisia Jumalan silmien edessä.
Ei pidä laittaa toista ihmistä viattoman hain edelle, jos ihminen kuolee, niin se oli Jumalan tahto. Jos satutat haita, niin se oli Saatanan tahto. Saatanan, joka tahtoo sinun vahingoittavan luojan luomia viattomia luontokappaleita.

Vierailija

... (huokaus) niinpä.

Ehkä haistakin, joka on aistiva olento, voi tulla lajina joskus niin kehittynyt, että se mahdollistaa keskuudessaan syntyvän yksilöllisen tietoisuuden.

Vaari
Seuraa 
Viestejä3297
Liittynyt22.3.2005

Hai vain lukee omaa kolmea haisuuden pääsääntöä. Merikotka lukee omaansa, gebardi, lampipolyyppi ja kotikissa omiaan. Hyviä kaikki — yksin.

"Jos sanon olevani väärässä siinä että Jumala on olemassa, väitän samalla Jumalan olevan väärässä, mitä hän taas ei voi olla. Olen siis oikeassa m.o.t." (LivingHeart)

Uusimmat

Suosituimmat