Minä kyllä tiedän - mitä sinä ajattelet -

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Onko ennustajaeukkoja/ukkoja olemassa? no ei, mutta muutamat täällä kirjoittavat siihen tyyliin, että he tietävät mitä toinen ajattelee ja mitä milläkin tekstillä tarkoittaa ja se on tragikoomista (tms.)

Tuo tyyli on kaikkia - erimielisyyksiä - ylläpitävä tyyli. Sillä tyylillä kommentoivaa ei asia kiinnosta, mutta henkilö sitäkin enemmän.

Sivut

Kommentit (211)

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
lystikäs
Onko ennustajaeukkoja/ukkoja olemassa? no ei, mutta muutamat täällä kirjoittavat siihen tyyliin, että he tietävät mitä toinen ajattelee ja mitä milläkin tekstillä tarkoittaa ja se on tragikoomista (tms.)

Tuo tyyli on kaikkia - erimielisyyksiä - ylläpitävä tyyli. Sillä tyylillä kommentoivaa ei asia kiinnosta, mutta henkilö sitäkin enemmän.

Kas, näytät viimein alkaneen oivaltaa, mistä iso osa saamastasi kritiikistä johtuu. Vielä kun oppisit ottamaan opiksesikin ja osaisit muuttaa tapojasi.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Vaari
Seuraa 
Viestejä3297
Liittynyt22.3.2005

Paras lähtökohta on ajatella, että lähettämäsi viestin ymmärrettävyys on sinusta itsestäsi kiinni. Jos siis joku ei tajua sinua, ainoa mitä asialle voi järkevästi ajatellen tehdä, on yrittää viestittää asia selvemmin. Jos joku ei sinua ymmärrä, olet siltä osin epäonnistunut tehtävässäsi tehdä itsesi ymmärretyksi.

Näin jokainen keskustelija on vastuussa ensisijaisesti omista vuorosanoistaan. Oppiminen ja kehitys keskustelun taidossa perustuu kuitenkin yksinomaan muilta keskustelijoilta saatuun palautteeseen, siihen miten hyvin itse huomaat tulevasi ymmärretyksi. Tuo palaute on otettava huomioon, muuta keinoa ei ole, jos haluat että viestisi menee perille.

Voit toki jatkaa yksin itseesi tukeutuvalla linjalla, ajatella että ne jotka eivät ymmärrä, eivät ansaitse sitä että ymmärtävät sinua, tai mitä tahansa ajatteletkin, jos et ota huomioon saamaasi palautetta. Samalla viestität tahtomattasikin, että arvostat itseäsi enemmän kuin sen hetkisiä kanssakeskustelijoita, ja sitä ettet pidä esittämiesi asioiden välittymistä tärkeänä heille. Tarvitset vielä toisen kierroksen itsepetosta kyetäksesi halveksumaan heidän paheksumistaan käytöksestäsi.

Tätä toimintatapaa helpottaa, jos ryhdyt luokittelemaan keskustelijoita. Sinulla on oikeastaan pakko siihen. Pelkkä itsesi ymmärrettäväksi tekemisen puuha synnyttää näin ympärillesi hyvisten joukon, ja tietenkin pahiksia. Tässä vaiheessa olet jo melko turvassa itsesi ympärille kyhäämää suljettua itsekeskeisyyden temppeliä. Muuta oikeaa ja väärä ei tarvita, ja sekin mitä on, sekoittuu tähän insestiseen etiikkaan. Ja mikä onkaan lopullinen viesti, jonka saat perille: kaikki päätyy arvioon siitä kummassa ryhmässä kukin ympärilläsi on.

Itse asia jäi jonnekin, kenties jo alkumatkalla ja jokainen voi arvuutella oliko se kenties tarkoituskin: kertoa muille vain se, että ovat väärällä puolella. Joillakin ei sitten muuta asiaa olekaan.

"Jos sanon olevani väärässä siinä että Jumala on olemassa, väitän samalla Jumalan olevan väärässä, mitä hän taas ei voi olla. Olen siis oikeassa m.o.t." (LivingHeart)

Vierailija
lystikäs

No tuota, minä kun aina haluan sanoa ajatuksen. Taidan olla aika kumma tyyppi?

Vierailija
jartsa
lystikäs

No tuota, minä kun aina haluan sanoa ajatuksen. Taidan olla aika kumma tyyppi?

> Otsikolla tarkoitin, että onhan se outoa, (tms.) jos joku kommentoi toisen kirjoituksia tyyliin - "minä kyllä tiedän, mitä sinä ajattelet" - eli keskusteluhan on sitä, että omista ajatuksistaan voi olla varma, mutta toisen ajatukset tulee ottaa oletuksina ... ja varmistaa tarpeen niin
vaatiessa ko. henkilöltä itseltään, ymmärsikö oikein.

Vierailija

Olin jo päättänyt, etten tähän lystikäs-soppaan lusikkaani pistä, mutta nyt alkaa mennä jo vähän liian pitkälle!

lystikäs
...no ei, mutta muutamat täällä kirjoittavat siihen tyyliin, että he tietävät mitä toinen ajattelee ja mitä milläkin tekstillä tarkoittaa ja se on tragikoomista (tms.)

Oletko itse lukenut ja miettinyt, mitä kirjoittamallasi tarkoitat?

Mietitäänpäs yhdessä. Minä yritän kirjoittaa juttuni niin, että mahdollisimman moni ymmärtäisi ajatuksiani ja mitä minä yritän kirjoituksellani sanoa. Jos sanon asiani niin epäselvästi, että sen kykenee ymmärtämään väärin, niin silloin vika on minun viestimistaidoissani, ei vastaanottajan. Jos ennustajaeukkoja tarvitaan minun tekstini ja tarkoitukseni ymmärtämiseen, niin silloin minä olen hakoteillä.

Kirjoitatko sinä siis tahallasi siten, ettei tekstiäsi voi ymmärtää tarkoittamallasi tavalla? Jos näin teet, niin omapahan on asiasi, äläkä siitä muita syytä. Jos taas oikeasti tunnet, ettei tekstiäsi kaikesta yrittämisestäsi huolimatta ymmärretä kuten haluat, niin yritä sanoa asiasi yksinkertaisemmin ennenkuin painat lähetä nappia.

lystikäs

Oikeastaan voisit aloittaa suomentamalla tuon ylläolevan lainauksen. Minusta sinä sanot: "Tuo tyyli on kaikkia ylläpitävä tyyli." [En ymmärrä sanan 'erimielisyyksiä' tarkoitusta tuolla ajatusviivojen sisällä] Ja jatko: "Sillä, tyylillä kommentoivaa, ei asia kiinnosta. Mutta henkilö sitäkin enemmän."

On niissä samat sanat peräkkäin, mutta minusta tuntuu, ettei kummassakaan virkkeessä ole mitään järkeä (puhun nyt omista virkkeistäni).

Onko niissä sinusta jotain mieltä?

Edit: typo

IsoJussi
Seuraa 
Viestejä987
Liittynyt16.3.2005
Lässynlässyn
Otsikolla tarkoitin, että onhan se outoa, (tms.) jos joku kommentoi toisen kirjoituksia tyyliin - "minä kyllä tiedän, mitä sinä ajattelet" - eli keskusteluhan on sitä, että omista ajatuksistaan voi olla varma, mutta toisen ajatukset tulee ottaa oletuksina ... ja varmistaa tarpeen niin

Voisitko antaa jonkun konkreettisen esimerkin siitä, että joku väittää tietävänsä mitä Sinä ajattelet. Vai onko se taas niitä juttuja, että sinusta tuntuu, että joku muu luulee tietävänsä mitä ajattelet.

Noista sinun ajatuksistasi ei kyllä ota selvää itse pirukaan, ja kaiken lisäksi niitä ilmaantuu sellaisiin ketjuihin, missä ne eivät millään tavalla liity käsiteltävään aiheeseen.

Sinulla on, ainakin omasta mielestäsi, paljon sanottavaa. Sääli vaan ettei se tule ilmi, kun suollat noita viestejäsi konekiväärin lailla ihan minne sattuu.

Same shit, different day...

Vierailija
lystikäs

> Otsikolla tarkoitin, että onhan se outoa, (tms.) jos joku kommentoi toisen kirjoituksia tyyliin - "minä kyllä tiedän, mitä sinä ajattelet" - eli keskusteluhan on sitä, että omista ajatuksistaan voi olla varma, mutta toisen ajatukset tulee ottaa oletuksina ... ja varmistaa tarpeen niin

Kyllä minä sen arvasinkin!

Vierailija

Asiahan taitaakin muuten olla niin että tyhmempi on viisaammalle aika läpinäkyvä.

Ja viisaampaansa ei tyhmä osaa lukea.

Ja siksipä pitää joka hiton pölvästin ottaa viisaan rooli.

Vaari
Seuraa 
Viestejä3297
Liittynyt22.3.2005
lystikäs
Otsikolla tarkoitin, että onhan se outoa, (tms.) jos joku kommentoi toisen kirjoituksia tyyliin - "minä kyllä tiedän, mitä sinä ajattelet"

Tämä on hauska. Joudut heti selittämään mitä tarkoitit kirjoittamallasi otsikolla. Tarvittaisiin enemmän niitä, jotka tietävät mitä tarkoitat.

muutamat täällä kirjoittavat siihen tyyliin, että he tietävät mitä toinen ajattelee ja mitä milläkin tekstillä tarkoittaa ja se on tragikoomista (tms.)

Tuo (tms) on kumma. Lyhenteellä on merkitys:”tai muuta sellaista”. Lause, joka alkaa sanoilla: "Onhan se outoa, ...” tarkoittaa siis ”Onhan se outoa tai muuta sellaista, jos joku kommentoi toisen kirjoituksia tyyliin (...). Outoa tai muuta sellaista kuten kummallista, vierasta, entuudestaan tuntematonta... Entä mitkä ovat sanan ”tragikoominen” synonyymit joita tarkoitat tuolla (tms) -lyhenteellä?

Olet ehdoton mielipiteissäsi, sanot sen toisalla moneen kertaan. Miksi lievennät tässä juuri outouden ja tragikoomisuuden suhteellisiksi. Onko se siis outoa vai jotain muuta, tai tragikoomista vai jotain muuta. En ymmärrä mitä tarkoitat.

Niin kuin huomaat, en kommentoi kirjoitustasi tyyliin - "minä kyllä tiedän, mitä sinä ajattelet". En ainakaan nyt. Jaksasitko selventää tuota (tms) -lyhenteen merkitystä sillä minä ainakaan en tiedä mitä tarkoitat ja kirjoitan sen tähän tyyliin. Tätäkö sinä haluat? Tämä on "ymmärsinkö oikein" -viesti.

"Jos sanon olevani väärässä siinä että Jumala on olemassa, väitän samalla Jumalan olevan väärässä, mitä hän taas ei voi olla. Olen siis oikeassa m.o.t." (LivingHeart)

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18361
Liittynyt16.3.2005
jartsa
Asiahan taitaakin muuten olla niin että tyhmempi on viisaammalle aika läpinäkyvä.

Ja viisaampaansa ei tyhmä osaa lukea.

Ja siksipä pitää joka hiton pölvästin ottaa viisaan rooli.

Veit sanat suustani.

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Vierailija

Kyllä kyseinen ilmiö on tuttu..
Heitetäänpä kehiin varsin kuvaava esimerkki foorumin toiselta laidalta

"En tietenkään anna mielipiteillesi mitään arvoa tässä, joten haaskaat vain aikaasi. " ja kyseenalaistaa ylimalkaisesti kaiken tietoni monista aihepiireistä, vaikkei sinulla tietenkään voi ilman ajatustenlukukykyä siitä mitään käsitystä ollakaan mitä minä tiedän ja mitä en. Ja samaa linjaahan sitten tultiinkin loppuun asti, mitä nyt raivoamisesi yltyi aika ajoin aina vain häskimmäski ja välillä vähän taa slaantui, kun koetin patistella sinua pysymään asiassa ja asiallisena.

...Inhimillistä, sanoisin. Toisinaan myös koomista.

Vierailija
Harmiton
Kyllä kyseinen ilmiö on tuttu..
Heitetäänpä kehiin varsin kuvaava esimerkki foorumin toiselta laidalta

"En tietenkään anna mielipiteillesi mitään arvoa tässä, joten haaskaat vain aikaasi. " ... snip

...Inhimillistä, sanoisin. Toisinaan myös koomista.

Mikähän irrelevantti heitto tämä oli, kuka sanoi ja mitä ja missä? Ja ennen kaikkea miten tämä liittyy tähän keskusteluun? Puhutko sinä tuossa jossain, vai onko kaikki jotain kummallista lainausta jostain. Selvennä minulle, kuka on muka sinulle noin sanonut ja missä? Kerro myös syy miksi tuot sen tänne, tähän keskusteluun?

Odottelen mielenkiinnolla vastaustasi.

Vierailija

[quote="Phony"] Olin jo päättänyt, etten tähän lystikäs-soppaan lusikkaani pistä, mutta nyt alkaa mennä jo vähän liian pitkälle!

> Itsekuri petti? ... ja liian pitkälle ... no, miten sen nyt ottaa, sinua ärsyttää jollet ymmärrä ja kaiketi ylpeys tms. estää tekemästä liäskysymyksiä, että ymmärtäisit. Pitääkö sinun kysyä minulta, ellet ymmärrä ... no ei tietenkään, mutta älä suotta minulle valita omaa ymmärtämättömyyttäsi ... eihän ymmärryksesi valittamalla lisäänny.

Minä yritän kirjoittaa juttuni niin, että mahdollisimman moni ymmärtäisi ajatuksiani ja mitä minä yritän kirjoituksellani sanoa.

> Minä en ole sinä. Ei ole järkevää valittaa, ellei ymmärrä, kyllä järkevämpää on kysyä (tai olla kysymättä) ja jättää epäolennaisuudet eli valittamiset väliin ts. ei valittajilla ole ns. puhtaat jauhot pussissa ... saavatpahan omasta mielestään hyvän syyn purkaa itseään...

> On tökeröä (tms.) sanoa toisille: älä ole sinä, ole joku muu.

Vaari
Seuraa 
Viestejä3297
Liittynyt22.3.2005

Lystikäs. On kohteliasta vastata asialliseen kysymykseen. Mitä tuo (tms) tarkoittaa?

jartsa ja DedMoroz. "Ja siksipä pitää joka hiton pölvästin ottaa viisaan rooli." Mihin tämä liittyi? En ymmärrä, mikä kaiketi tekee minusta tuon oivalluksen mukaisesti tyhmän, ja kenestä muusta minkä?

Harmiton. "Kyllä kyseinen ilmiö on tuttu.." Tuossa olisi auttanut jos olisit viitannut lainaukseen tästä keskustelusta. Nyt jäi epäselväksi tarkoitatko tutulla keskustelun teeman mukaista ilmiötä kokonaisuudessaan vai edellistä jalat suusta vienyttä kommenttia. Kommentti palstan toiselta laidalta on hauska, ja onhan siinäkin ajatus ajatusten lukemisesta. Relevantti siis.

On tämä vaikeaa muillekin näemmä. Mtä tarkemmin tähän keskusteluun paneutuu, sitä haitallisemmaksi ajatuksenlukukyvyn puute paljastuu.

Vaari
Seuraa 
Viestejä3297
Liittynyt22.3.2005
lystikäs
On tökeröä (tms.) sanoa toisille: älä ole sinä, ole joku muu.

Tökeröä tai muuta sellaista. Totta. Yhtä löperöä on tulkita omaan ajatukseensa tai tekemäänsä kielioppivirheeseen saama palaute palautteeksi omasta persoonastaan. Se estää keskustelun yhtä höperosti kun suora kirjoittajan persoonaan puuttuminen.

Muutenhan toimit lystikäs mallikkaasti tuossa. Kehotat Phonyä kysymään tarkennusta, et kehota aivan ehdottomasti, mutta sitten taas kuitenkin. Joka tapauksessa.

Ajattelin, jos et jo huomannut, perata itselleni opiksi viestiesi harakanvarpaita. Kun tuo (tms) on koodattu auki, minua kiinnostavat seuravaksi käyttämäsi runsaat ajatusviivat. Niiden lukeminen kun on melkein yhtä työlästä kuin ajatusten lukeminen.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat