Ubermanin unirytmi

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen tässä parin päivän ajan yrittänyt tuohon Ubermanin unirytmiin totuttautua, tosin heikolla menestyksellä tähän asti, kahtena päivänä tullut nukuttua minuuttien sijasta tunteja.

Kyseessä on siis normaalin yöunen sijoittaminen pitkin vuorokautta, n. joka 4. tunti, lyhyisiin n. 20-45 minuutin torkkuihin. Idea on siis nähdä noilla torkuilla pelkästään REM-unta, joka normaalisti melko loppupuolella normaalia n. 8h yöunta.

Hyötyinä tässä on n. 3-6 tuntia lisää valveilla olo aikaa vuorokauteen, virkeä olo koko vuorokauden läpi, mahdollisesti myös oppiminen parantuu, johtuen useista torkuista pitkin päivää.

Melko alussa, n. viikon ajan, aivoit eivät vielä ymmärrä mistä on kyse, josta aiheutuu todella iso väsymys kun ei ole saanut sitä REM-unta. Pikkuhiljaa kuitenkin aivojen pitäisi tottua tuohon rytmiin, ja REM-unen tulla paljon aikaisemmin. Kun tuota on sitten jatkanut yli kuukauden, pitäisi kaiken unen siinä 20-45 minuutin aikana olla tuota REM-unta.

Mutta, mistään lähteestä josta tuosta olen lukenut, ei olla osattu esittää mitään negatiivisia asioita tuosta, muita kuin tuon unirytmin takia aiheutuvasta "seinään törmäämisestä" n. 5 tunnin jälkeen ilman torkkuja, ja jotain muuta vastaavaa, liittyen muiden ihmisten vuorokausirytmiin jne.
Psykologian opettajalta kun kyselin tuosta, niin sekään ei osannut sanoa oikein mitään tuosta, mutta sen tiesi sanoa että jokin tuollainen unirytmi (ei ollut varma oliko kyseessä juuri tämä) aiheuttaa jonkin sortin vaurioita, joita se ei niitäkään muistanut tarkemmin kertoa.

Onko kellään tietoa aiheuttaako noiden vähemmän tärkeiden univaiheiden skippaaminen jotain vakavia terveydellisiä vaurioita?

Ja kuka tämä Uberman oikein on?

Ja sitten niitä linkkejä:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ubermanin_unirytmi
http://www.everything2.com/index.pl?node_id=892542
http://www.kuro5hin.org/story/2002/4/15/103358/720

Sivut

Kommentit (47)

Vierailija

Eräs ystäväni kovasti tuota hehkutti pari kesää sitten, ja ryhtyi toimeen. Päälle viikossa hän muuttui hysteerikon kautta sekavaksi ja huonovointtisen näköiseksi. Sitten parin viikon jälkeen asiasta enää puhumatta vaihtoi takaisin normaalirytmiin. Vois siis olla mahdollista ettei tuo ole hyväksi kaikille, vaikka joillekkin sopisikin. Tiukasti se ainankin aikatauluista piti kiinni, ja teki kaiken ohjeiden mukaan. Fyysisesti hän oli hyvässä kunnossa oleva nuori mies, mielestäni ei mitään silmälasien tarvetta pahempaa fyysistä vikaa.
'Mutta kaikkeahan voi kokeilla; paitsi kansantansseja ja *..'

Vierailija

Kaikkien univaiheiden merkitystä ei tarkalleen tieteellisesti tunneta, mutta ajatellaan että yhtäjaksoinen noin 8 tunnin uni on aikuiselle ihmiselle terveydellisesti erittäin tärkeää. Eri univaiheiden aikana esim. eri hormonien tuotanto vaihtelee, mikä on oleellista kehon elpymiselle ja terveenä pysymiselle. Kun vaivutaan uneen, ensi tunnit painottuvat syviin univaiheisiin, ja vasta niiden jälkeen tulee rem-unijaksoja, jotka siis painottuvat aamuyölle vaikka lyhyehköinä niitä esiintyy pitkin yötä. On ajateltu että syvät univaiheet virkistävät kehoa ja rem-uni on tärkeää psyyken kannalta. Jatkuvan valvomisen/heräilyn on todettu aiheuttavan vaikka mitä häiriöitä, painottuen älylliseen suoriutumiseen.

Johtopäätös: kaikenlainen kikkailu luonnollista univaiheiden rytmiä vastaan on keinotekoista ja oletettavasti myös vaarallista. Kai evoluutio olisi kehittynyt siihen suuntaan jos se olisi tärkeää? Sen sijaan ihminen nukkuu nimenomaan pitkän yhtäjaksoisen unen eikä "koiranunia" pitkin päivää. Eri univaiheet eivät taatusti täyty torkkujen aikana vaikka tuntimäärällisesti unta tulisi se noin 8 tuntia, johtuen nimenomaan siitä että univaiheet seuraavat toisiaan kronologisesti.

Tein aiheesta graduni joten tiedän oikeasti, vaikken pysty yhtään lähdettä tähän laittamaan.

Unohda siis moinen höpötys ja mene nukkumaan illalla ja herää aamulla! Loistava sääntö kuului tv:n mainoksessa: katsele enemmän unia kuin telkkaria Nämä unenvähennyskonstit ja tehokkuudenlisäämiskonstit lienevät samassa kategoriassa kaikkien höpöhöpö-laihdutuskuurien kanssa?

Heksu
Seuraa 
Viestejä5462
Liittynyt16.3.2005

Eläinkokeissa on todettu, että mikäli uni estetään tyystin, koe-eläin kuolee ennen pitkää fyysiseen aivovaurioon. Nykytulkinnan mukaan onkin ilmeistä, että yksi unen tärkeimmistä tarkoituksista on valvetilan aivoihin aiheuttaminen vaurioiden korjaaminen. Aivot kuluttavat runsaasti energiaa, ja hermosolujen aineenvaihdunnassa käyttämät happiradikaalit aiheuttavat soluissa energiantuotannon sivuvaikutuksena kaikenlaisia tuhoja, vaurioita ja ylimääräisiä kemiallisia reaktioita. Syvän unen - ei siis rem-unen - aikana hermosolujen aktiviteetti laskee senverran alas, että hermosoluilla nykynäkemyksen mukaan aikaa korjailla päivän aikana syntyneitä vaurioita. Miten tämä tapahtuu käytännössä, on vielä hämärän peitossa. Valvetilassa aivosähkökäyrä näyttää pelkältä kohinalta, mutta syvässä unessä aivot siirtyvät tilaan jossa hermosolut tikittävät rytmikkäästi synkronissa. Tällä on varmasti jokin oleellinen merkitys. Rem-unella on varmasti jokin muu vähintään yhtä tärkeä merkitys, mutta silloin aivojen aktiivisuus on samanlaista kuin valvetilassakin.

Mikäli mainitulla unirytmillä päästään eroon nimenomaan syvästä unesta, suosittelen suhtautumaan konseptiin varauksella. Unen todellista merkitystä ei todellakaan tunneta vielä kovinkaan tarkasti, mutta mikäli koe-eläimen saa otettua hengiltä pelkästään valvottamalla, voitaneen tästä deduktiivisesti päätellä unen olevan kirjaimellisesti elintärkeää.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Olen luullut tähän asti, että ihmisten ongelmana on yleisemmin unettomuus kuin tarve pidentää valveillaoloaikaa. "Yleisemmin" näin taitaa ollakin. Oppia ikä kaikki, saattahan tullainen unensäätely olla hyödyksi joissain tilanteissa. Itselläni ei ole ollut ongelmia valvoa jopa useita vuorokausia yhteen menoon tarvittaessa ja joskus tarpeettomastikkin. Valvomisen aikana pystyn nähdäkseni säilyttämään lähes normaalin suorituskyvyn, joskus on tuntunut ja käytäntö myös osoittanut että älyn tai ainakin hoksaamisen suhteen tapahtuu ihmeellisiä kirkastumisia valvomisen aikana, jos on fyysisesti terve.

Lierikki Riikonen

Vierailija

Sen verran olen aiheesta kuullut, että tuota rytmiä pitää noudattaa erittäin tarkasti. Eli jos unet unohtuvat tai myöhästyvät liikaa niin sekava olo ja unettomuus iskevät nopeasti. Aika vaikeaa tuollaisen rytmin mukaan eläminen varmasti on, muu maailma kun elää perinteiseen tapaan. Miten käyt nukkumaan keskellä työ- tai koulupäivää ?

Vierailija

Ja joissain kaiketi puolueellisissa tutkimuksissa on huomattu että liian vähäinen uni lisää syöpäriskiä koska se sotkee melatoniini tasot. (vai mitkä ne nyt oli)

Ihmisen tulisi saada nukkua unensa yhtäjaksoisesti ja nimenomaan pimeässä, jotta yöaikaan tapahtuva hormonaalinen säätely toteutuisi. Unen aikana elimistö tekee kovasti töitä tulevaa päivää varten, ja kuten aiemmin todettua, unenpuute aiheuttaa pahimmillaan välillisen kuoleman.
Pieni tiedonmuruni oli tässä- kiitos!

Vierailija
Heksu
Eläinkokeissa on todettu, että mikäli uni estetään tyystin, koe-eläin kuolee ennen pitkää fyysiseen aivovaurioon.

Onkin vaikea kuvitella, millainen olisi henkinen aivovaurio. :P

Heksu
Seuraa 
Viestejä5462
Liittynyt16.3.2005
Scylla
Onkin vaikea kuvitella, millainen olisi henkinen aivovaurio.

Pyh, mielikuvituksen puutetta. Tarkoituksenani oli lähinnä korostaa, että unella ei ole pelkästään jokin henkiseen kapasiteettiin ja jaksamiseen liittyvä funktio. Se harmaa klöntti korvien välissä menee rikki jos ei nuku.

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18361
Liittynyt16.3.2005

Greta. Olisin kysynyt, jos kerran olet tutkinut, että eikös ihminen kuitenkin nuku 2 tunnin jaksoissa Muistaisin joskus lukeneeni, että jokaisella ihmisellä on uni jakautunut 1,5-2,5 tunnin jaksoihin, joiden jälkeen herää/lähes herää ja alkaa seuraava.

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5462
Liittynyt16.3.2005

Tämä pitää kyllä paikkansa, jaksot taitavat kyllä olla vähän pitempiä? Niitä sanotaan unisykleiksi. Unisyklissä ihminen vajoaa vaihe vaiheelta yhä syvempään uneen. Syklin lopussa on aina REM-univaihe, jonka jälkeen sykli alkaa alusta. Syklien välissä vireystila nousee miltei valvetilaan asti, jotkut heräävät kääntämään kylkeä tai pissalle.

Vierailija

Kyllä ne unisyklit on luokkaa 1-2 tuntia, ja niiden välillä käy valveilla tai lähes valveilla. Että siinä mielessä nukutaan pätkissä. Olisko se luonnon viisautta sekin, luolamies olisi ollut aika turvaton jos olisi nukkunut tukkimaisen sikeästi tuntikausia? Ja ehkä sillä turvataan se että kaikkia univaiheita tulee käytyä läpi silloinkin kun yöuni jää lyhyeksi; kuten keskustelussa on todettu jokaisella univaiheella on oma merkityksensä hyvinvoinnille.

Kuitenkin varsinkaan alkuyöstä sitä ei useinkaan herää syklien vaihtuessa, ja jos herääkin niin on tosi väsynyt ja nukahtaa hetimiten uudelleen. Tästä ajatus, että ihmiselle olisi luonteenomaista nukkua yhtäjaksoisesti koko yö.

Vierailija

Uskomatonta höpötystä!

"Hyötyinä tässä on n. 3-6 tuntia lisää valveilla olo aikaa vuorokauteen, virkeä olo koko vuorokauden läpi, mahdollisesti myös oppiminen parantuu, johtuen useista torkuista pitkin päivää."

Mitä ihmettä sinä teet niillä lisätunneilla, jotka saisit siihen aikaan, kun muut ihmiset nukkuvat? Ja aamulla-päivällä-illalla, kun muut ihmiset ovat hereillä ja kenties haluaisivat kommunikoida tai tehdä jotain kanssasi, olet neljästi tavoittamattomissa torkuillasi.

Minkälaista unipyhättöä meinasit kuljettaa mukanasi vai teetkö kotoasi vain niin lyhyitä matkoja, että ehdit aina takaisin makuuhuoneeseen? Kenties vuoristokiipeilijän pieni teltta ja makuupussi toimisivat myös kaupungissa jalkakäytävän reunassa, kun sinulla on tauko jostain työstä.

Ai niin, Überman kuulostaa muuten jo itsessään vitsiltä. Superman on muuten myös fiktiivinen hahmo.

Vierailija
Leuka
Mitä ihmettä sinä teet niillä lisätunneilla, jotka saisit siihen aikaan, kun muut ihmiset nukkuvat? Ja aamulla-päivällä-illalla, kun muut ihmiset ovat hereillä ja kenties haluaisivat kommunikoida tai tehdä jotain kanssasi, olet neljästi tavoittamattomissa torkuillasi.

Minkälaista unipyhättöä meinasit kuljettaa mukanasi vai teetkö kotoasi vain niin lyhyitä matkoja, että ehdit aina takaisin makuuhuoneeseen? Kenties vuoristokiipeilijän pieni teltta ja makuupussi toimisivat myös kaupungissa jalkakäytävän reunassa, kun sinulla on tauko jostain työstä.

Mitäkö teen noilla lisätunneilla? Koodaan php:tä, teen koulutöitä, you name it.

Ja en minä mitään unipyhättöä tarvitse. Vietän suurimman osan ajasta kotonani, ja jos jossain muualla olen, niin melko varmasti kaverilla, jossa pystyy aina ottamaan nuo puolen tunnin tirsat.
Eli ei tuokaan tuo mitään ongelmaa.

Vierailija

Katselin googlen scholarista (tieteellisiä julkaisuja; http://www.scholar.google.com) enkä löytänyt übermania (tai ubermania), ainakaan uniaiheisia artikkeleita. Onko jollakulla tiedossa alkuperäinen lähde tälle jutulle (jokin Übermanin julkaisu, kirja tms.). Jos ei löydy, epäilen että kyseessä on hoaxi...

Hakusanalla polyphasic löytyy enemmän tietoa. Eräässä artikkelissa oli tutkittu esim. rekkakuskien unirytmejä, ja todettu että pätkittäisellä unirytmillä voidaan tosiaan kompensoida pitkän unen puutetta ja edesauttaa valveilla pysymistä ratissa (tai jotain vastaavaa). Joten ei tämä siis niin ihmeellinen juttu liene, kuten rekkakuskien elämäntapa osoittaa.

Jos kokeilet rytmiä (en suosittele, mutta en kyllä usko että kuoletkaan), niin mittaappa huviksesi reaktioaikaasi (samaan aikaan päivästä, samalla menetelmällä, useita esim. 10 mittausta yhdellä kertaa) ja piirrä niistä käyrää.. Itse uskoisin, että reaktioajat lähtevät tippumaan, eli suoriutuminen ei pysyisi yhtä hyvänä pätkittäisellä unella.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat