Kemia, fysiikka ja matematiikka: mittayksiköistä

mittayksiköistä

moikka..

luin tänään tekniikka ja taluos lehteä. jossa oli juttu jenkkilään menevästä maailman suurimmasta risteilyaluksesta.
joka valmistui vähän aikaa sitte turussa.

jutussa mainittiin että aluksen vetoisuus on 158 000 gt
jäin miettimään mitä tarkoittaa tuo gt?
eikai sentään gigatonnia..

olisko jollaa tietoo.

[quote author="diletantti" time="02.05.2006 klo 20:20"]

moikka..

luin tänään tekniikka ja taluos lehteä. jossa oli juttu jenkkilään menevästä maailman suurimmasta risteilyaluksesta.
joka valmistui vähän aikaa sitte turussa.

jutussa mainittiin että aluksen vetoisuus on 158 000 gt
jäin miettimään mitä tarkoittaa tuo gt?
eikai sentään gigatonnia..

olisko jollaa tietoo.

[/quote]

Juuei sentän gigatonneista puhuta... Vallankin kun otetaan huomioon että maapallon massa on sentään vain 5,9737×10^24 kg, ja tuon laivan massa olisi 1,58×10^17 kg jos se tarkoittaisi giga-etuliitettä.

Eli laivan massa olisi huikeat 0,0000264 promillea Maan massasta jos g tarkoittaisi gigaa. Ei niin isoista massoista sentään puhuta. Taitaisi syrjäyttää koko Itämeren kerralla.

Veikkaisin että tuo g tuossa on olevinaan lyhenne sanasta "gross", eli suomeksi bruttotonneja tarkoitetaan.

[quote author="Herra Tohtori" time="02.05.2006 klo 20:31"]

Juuei sentän gigatonneista puhuta... Vallankin kun otetaan huomioon että maapallon massa on sentään vain 5,9737×10^24 kg, ja tuon laivan massa olisi 1,58×10^17 kg jos se tarkoittaisi giga-etuliitettä.

Eli laivan massa olisi huikeat 0,0000264 promillea Maan massasta jos g tarkoittaisi gigaa. Ei niin isoista massoista sentään puhuta. Taitaisi syrjäyttää koko Itämeren kerralla.

Veikkaisin että tuo g tuossa on olevinaan lyhenne sanasta "gross", eli suomeksi bruttotonneja tarkoitetaan.

[/quote]

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö

Ja jos olisi ollut giga kyseessä olisi etuliitteentunnus ollut G, ei g. Eli gigatonnin lyhenne olisi ollut Gt, vaikkei tuo tonni niin hirveän hyvin sovi SI-järjestelmään icon_rolleyes.gif

[quote author="Älykääpiö" time="02.05.2006 klo 23:41"]

Ja jos olisi ollut giga kyseessä olisi etuliitteentunnus ollut G, ei g. Eli gigatonnin lyhenne olisi ollut Gt, vaikkei tuo tonni niin hirveän hyvin sovi SI-järjestelmään icon_rolleyes.gif

[/quote]
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö
Ja jos olisi ollut giga kyseessä olisi etuliitteentunnus ollut G, ei g. Eli gigatonnin lyhenne olisi ollut Gt, vaikkei tuo tonni niin hirveän hyvin sovi SI-järjestelmään icon_rolleyes.gif

Itse asiassa kilogramma ei sovi SI-järjestelmän yksiköksi lainkaan. Yksikön nimessä ei saisi olla kerrointa (kilo=tuhat). Eli massan yksikkönä olisi parempi käyttää vaikka ilmausta punkale (painava massa) tai hintsu (hidas massa).

[quote author="salai" time="03.05.2006 klo 00:44"]

[quote author="Älykääpiö"]Ja jos olisi ollut giga kyseessä olisi etuliitteentunnus ollut G, ei g. Eli gigatonnin lyhenne olisi ollut Gt, vaikkei tuo tonni niin hirveän hyvin sovi SI-järjestelmään icon_rolleyes.gif[/quote]
Itse asiassa kilogramma ei sovi SI-järjestelmän yksiköksi lainkaan. Yksikön nimessä ei saisi olla kerrointa (kilo=tuhat). Eli massan yksikkönä olisi parempi käyttää vaikka ilmausta punkale (painava massa) tai hintsu (hidas massa).

[/quote]

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö

Sopisiko rekisteritonni? 1rt = 100ft^3 =2,832m^3. Laivan vetoisuus olisi 158000x2,832m^3 =447000 m^3. En noista laivojen tilavuuksista tiedä.

[quote author="lierik" time="03.05.2006 klo 00:56"]

Sopisiko rekisteritonni? 1rt = 100ft^3 =2,832m^3. Laivan vetoisuus olisi 158000x2,832m^3 =447000 m^3. En noista laivojen tilavuuksista tiedä.

[/quote]

Lierikki Riikonen

Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö

Miten olisi uusi yksikkö:

kg=nestom?

Englanninkielinen versio "nesquam" kävisi myös.

Tässä määritellään siis massan yksikkö yhtälön

[m]=[F]/[a] kautta. Yksikkötarkastelussa selviää, että

[m]=Ns^2/m

eli Newton sekunti toiseen jaettuna metreillä.

Englanniksi siis

Newton second squared divided by metres.

icon_cool.gif

Niin, ja tuo gt tosiaan on bruttotonni (gross tonnage) eli laivan kokonaiskantokyky, omapaino ja lasti yhteenlaskettuna. Myöskin syväys, joka on siis sama asia.

[quote author="Herra Tohtori" time="03.05.2006 klo 00:58"]

Miten olisi uusi yksikkö:

kg=nestom?

Englanninkielinen versio "nesquam" kävisi myös.

Tässä määritellään siis massan yksikkö yhtälön

[m]=[F]/[a] kautta. Yksikkötarkastelussa selviää, että

[m]=Ns^2/m

eli Newton sekunti toiseen jaettuna metreillä.

Englanniksi siis

Newton second squared divided by metres.

icon_cool.gif

Niin, ja tuo gt tosiaan on bruttotonni (gross tonnage) eli laivan kokonaiskantokyky, omapaino ja lasti yhteenlaskettuna. Myöskin syväys, joka on siis sama asia.

[/quote]

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö

Niin, ja tuo gt tosiaan on bruttotonni (gross tonnage) eli laivan kokonaiskantokyky, omapaino ja lasti yhteenlaskettuna. Myöskin syväys, joka on siis sama asia.


Syväys tarkoittaa laivan vesilinjan korkeutta suhteessa köliin metreinä. Syväys riippuu paitsi laivan omasta painosta, lastista, laivan muotoilusta myös veden suolapitoisuudesta.

[quote author="Volitans" time="03.05.2006 klo 01:09"]

[quote author="Herra Tohtori"]
Niin, ja tuo gt tosiaan on bruttotonni (gross tonnage) eli laivan kokonaiskantokyky, omapaino ja lasti yhteenlaskettuna. Myöskin syväys, joka on siis sama asia.[/quote]

Syväys tarkoittaa laivan vesilinjan korkeutta suhteessa köliin metreinä. Syväys riippuu paitsi laivan omasta painosta, lastista, laivan muotoilusta myös veden suolapitoisuudesta.

[/quote]
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö

Ai? Minä kun luulin että syväys ilmoitetaan massana, jonka laiva voi vettä syrjäyttää... icon_confused.gif

EDIT: Nyt täytyy korjata pari asiaa, eli luulo ei ole tiedon väärti icon_wink.gif

Syväys tosiaan on pituusmitta kölistä kohtisuoraan vesirajaan.

Wikistä löytyy aika paljon englanninkielistä tietoa hakusanalla "gross tonnage". En nyt jaksa alkaa kaikkea tähän pasteamaan, mutta GT eli gross tonnage tarkoittaa seuraavaa:

"Bruttotonni viittaa kaikkiin laivan suljettuihin tiloihin rungon ja rakenteiden sisällä." ainakin jos suomensin lähellekään alkuperäistä merkitystä. Joka tapauksessa bruttotonneja ei mitata painona (eikä edes massa nyksiköillä) vaan tilavuusmittoina. Yksi GRT (bruttorekisteritonni) on sata kuutiojalkaa eli noin 2,83 kuutiometriä. Laivan sisäosien kokonaistilavuutta siis merkitään tuolla GT mitalla, toisin kuin aiemmin väärin väitin.

Se mihin aiemmin viittasin bruttotonnina on siis Displacement Tonnage tai Deadweight Tonnage, jota usein metrisillä tonneilla mitataan.

[quote author="Herra Tohtori" time="03.05.2006 klo 01:27"]

Ai? Minä kun luulin että syväys ilmoitetaan massana, jonka laiva voi vettä syrjäyttää... icon_confused.gif

EDIT: Nyt täytyy korjata pari asiaa, eli luulo ei ole tiedon väärti icon_wink.gif

Syväys tosiaan on pituusmitta kölistä kohtisuoraan vesirajaan.

Wikistä löytyy aika paljon englanninkielistä tietoa hakusanalla "gross tonnage". En nyt jaksa alkaa kaikkea tähän pasteamaan, mutta GT eli gross tonnage tarkoittaa seuraavaa:

"Bruttotonni viittaa kaikkiin laivan suljettuihin tiloihin rungon ja rakenteiden sisällä." ainakin jos suomensin lähellekään alkuperäistä merkitystä. Joka tapauksessa bruttotonneja ei mitata painona (eikä edes massa nyksiköillä) vaan tilavuusmittoina. Yksi GRT (bruttorekisteritonni) on sata kuutiojalkaa eli noin 2,83 kuutiometriä. Laivan sisäosien kokonaistilavuutta siis merkitään tuolla GT mitalla, toisin kuin aiemmin väärin väitin.

Se mihin aiemmin viittasin bruttotonnina on siis Displacement Tonnage tai Deadweight Tonnage, jota usein metrisillä tonneilla mitataan.

[/quote]

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö

Syväys on kriittinen laivan turvallisen lastauksen kannalta. Sen lisäksi jos esimerkiksi Välimeren jossain satamassa lastaa laivan vaikkapa 4 metrin syväykseen, jonka pitäisi riittää kuviteltuun kotisatamaan vaikkapa Helsingissä, niin syväyspä onkin Itämeren pienemmästä suolapitoisuudesta johtuen kasvanut ja laiva karilla icon_wink.gif

Syväyksen määrittämistä varten on laivoissa lastausmerkit:

plimsoll.jpg

http://en.wikipedia.org/wiki/Plimsoll_Mark

Edittejä: kuva ja linkki...

[quote author="Volitans" time="03.05.2006 klo 01:31"]

Syväys on kriittinen laivan turvallisen lastauksen kannalta. Sen lisäksi jos esimerkiksi Välimeren jossain satamassa lastaa laivan vaikkapa 4 metrin syväykseen, jonka pitäisi riittää kuviteltuun kotisatamaan vaikkapa Helsingissä, niin syväyspä onkin Itämeren pienemmästä suolapitoisuudesta johtuen kasvanut ja laiva karilla icon_wink.gif

Syväyksen määrittämistä varten on laivoissa lastausmerkit:

plimsoll.jpg

http://en.wikipedia.org/wiki/Plimsoll_Mark

Edittejä: kuva ja linkki...

[/quote]
Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö
Ja jos olisi ollut giga kyseessä olisi etuliitteentunnus ollut G, ei g. Eli gigatonnin lyhenne olisi ollut Gt, vaikkei tuo tonni niin hirveän hyvin sovi SI-järjestelmään icon_rolleyes.gif

Itse asiassa kilogramma ei sovi SI-järjestelmän yksiköksi lainkaan. Yksikön nimessä ei saisi olla kerrointa (kilo=tuhat). Eli massan yksikkönä olisi parempi käyttää vaikka ilmausta punkale (painava massa) tai hintsu (hidas massa).


Kilogramma ei olekkaan SI järjestelmän yksikkö, vaan gramma on. Kilogramma on tuhat grammaa ja SI järjestelmässä "tonni" on megagramma, elikkä Mg. Megatonni on yhtä kuin teragramma ja gigatonni on petagramma.

Kyse ei ole SI järjestelmän viasta, vaan siitä että vanhat ja laajalti käytetyt nimitykset istuvat yllättävän sitkeässä.

Lontoossa sanoisivat tonnista, että "a convenience unit". Lisäksi tonnejakin on erilaisia, eivätkä kaikki "tonnit" ole tasan tuhat kilogrammaa.

Periaatteessa minuutit ja tunnitkaan eivät ole kuin kätevyyden vuoksi käytettäviä määreitä, eivätkä kuulu suoraan SI järjestelmään. Yksi tunti on 3,6 kilosekuntia ja minuutti on 0,6 hehtosekuntia, tai 6 dekasekuntia.

[quote author="Veikko" time="03.05.2006 klo 05:53"]

[quote author="salai"][quote author="Älykääpiö"]Ja jos olisi ollut giga kyseessä olisi etuliitteentunnus ollut G, ei g. Eli gigatonnin lyhenne olisi ollut Gt, vaikkei tuo tonni niin hirveän hyvin sovi SI-järjestelmään icon_rolleyes.gif[/quote]
Itse asiassa kilogramma ei sovi SI-järjestelmän yksiköksi lainkaan. Yksikön nimessä ei saisi olla kerrointa (kilo=tuhat). Eli massan yksikkönä olisi parempi käyttää vaikka ilmausta punkale (painava massa) tai hintsu (hidas massa).[/quote]

Kilogramma ei olekkaan SI järjestelmän yksikkö, vaan gramma on. Kilogramma on tuhat grammaa ja SI järjestelmässä "tonni" on megagramma, elikkä Mg. Megatonni on yhtä kuin teragramma ja gigatonni on petagramma.

Kyse ei ole SI järjestelmän viasta, vaan siitä että vanhat ja laajalti käytetyt nimitykset istuvat yllättävän sitkeässä.

Lontoossa sanoisivat tonnista, että "a convenience unit". Lisäksi tonnejakin on erilaisia, eivätkä kaikki "tonnit" ole tasan tuhat kilogrammaa.

Periaatteessa minuutit ja tunnitkaan eivät ole kuin kätevyyden vuoksi käytettäviä määreitä, eivätkä kuulu suoraan SI järjestelmään. Yksi tunti on 3,6 kilosekuntia ja minuutti on 0,6 hehtosekuntia, tai 6 dekasekuntia.

[/quote]

Tuulivoima on kuin kirkon aneet. Raha kirstuun kilahtaa, sielu taivaaseen vilahtaa.

Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö

Ei Veikko, olet väärässä.

SI-järjestelmän massan (tunnus m) yksikkö on kilogramma, lyhenne kg. yksi gramma on siis 1x10^-3 kg SI-järjestelmän mukaan merkittynä.

Tarkempana tietona mainittakoon että yhden kilogramman massaisen kappaleen massa on sama kuin kansainvälisen kilogramman prototyypin massa. Tarkempaa määritelmää kilogrammalle ei ole.

Tämä johtuu lähinnä historiallisista seikoista. Esimerkiksi siitä että kilon jööti on helpompi käsittää mittana kuin yksi gramma, ja muun muassa Newton mekaniikkaansa kehitellessään käytti kaikissa johdannaisyksiköissä kilogrammaa. Näin ollen kilogrammaa tarvitaan muun muassa liikemäärän, energian, voiman, paineen ja (mitä vielä) vaikkapa säteilyannoksen yksiköissä.

Eikä sitä kukaan jaksa alkaa muuttaa pilkkua hyväksi käyttämällä ja sanoa että grammaa pitäisi käyttää perusyksikkönä.

Totta kai on lopunperin aivan sama mitä yksikköä käyttää kun käyttää kaikissa laskuissa samaa yksikköä. Kilogramman vaihtuminen aiheuttaisi tasaisen 10^3 suuruusluokkaa olevan heiton SI-järjestelmän laskuista. Jos haluat välttämättä laskea grammoilla, tee niin mutta laita hyvä miäs yksiköt siinä tapauksessa selkeästi näkyviin. Ettei tule mogia tyyliin "sillan kantavuus 20 000 000 g" ja kun paikalle tulee se 50 tonnin erikoiskuljetus... icon_wink.gif

[quote author="Herra Tohtori" time="03.05.2006 klo 06:10"]

Ei Veikko, olet väärässä.

SI-järjestelmän massan (tunnus m) yksikkö on kilogramma, lyhenne kg. yksi gramma on siis 1x10^-3 kg SI-järjestelmän mukaan merkittynä.

Tarkempana tietona mainittakoon että yhden kilogramman massaisen kappaleen massa on sama kuin kansainvälisen kilogramman prototyypin massa. Tarkempaa määritelmää kilogrammalle ei ole.

Tämä johtuu lähinnä historiallisista seikoista. Esimerkiksi siitä että kilon jööti on helpompi käsittää mittana kuin yksi gramma, ja muun muassa Newton mekaniikkaansa kehitellessään käytti kaikissa johdannaisyksiköissä kilogrammaa. Näin ollen kilogrammaa tarvitaan muun muassa liikemäärän, energian, voiman, paineen ja (mitä vielä) vaikkapa säteilyannoksen yksiköissä.

Eikä sitä kukaan jaksa alkaa muuttaa pilkkua hyväksi käyttämällä ja sanoa että grammaa pitäisi käyttää perusyksikkönä.

Totta kai on lopunperin aivan sama mitä yksikköä käyttää kun käyttää kaikissa laskuissa samaa yksikköä. Kilogramman vaihtuminen aiheuttaisi tasaisen 10^3 suuruusluokkaa olevan heiton SI-järjestelmän laskuista. Jos haluat välttämättä laskea grammoilla, tee niin mutta laita hyvä miäs yksiköt siinä tapauksessa selkeästi näkyviin. Ettei tule mogia tyyliin "sillan kantavuus 20 000 000 g" ja kun paikalle tulee se 50 tonnin erikoiskuljetus... icon_wink.gif

[/quote]

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö
Keskusteluun osallistuminen vaatii kirjautumista.
MBnet