Pierutaudin vaarallisuus?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tietääkö joku, onko maito laktoosi-intoleranssista kärsivälle vaarallista? Niinkuin keliaakikolle vilja, että tulee ennenpitkää entistä vaikeempia vaivoja... Ei minulla diagnoosia ole niinkuin ei monella muulakkaan, klassisia oireita vaan, ja mietin että jos itse kärsii ne klassiset oireet rangaistuksena maidonjuonnin autuudesta, niin onko vaarassa että elimistö siitä kärsii jotenkin suuremminkin?

Kommentit (9)

Vierailija

Osoitteessa http://www.gastrolab.net/kslaktf.htm
kerrotaan mm. että

"Jos vahingossa juo tavallista maitoa, siitä tulee vatsavaivoja - mutta elimistö ei millään tavalla vahingoidu. Laktoosi- intoleranssi ei aiheuta mitään muita tauteja ja on tämän takia itse asiassa varsin vaaraton vaiva. "

ja

"Laktoosi-intoleranssi ei aiheuta mitään seurauksia eli jälktauteja. Oikeastaan ainoa vähänkin hankalampi seuraus on seuraus hoidosta, eikä taudista. Jos liian tarkkaan noudattaa laktoositonta ruokavaliota, ja jättää kaikki maitotuotteet pois, niin silloin on vaara, että ruokavaliosta tulee liian kalkkiköyhä, ja vuosikymmenien aikana alkaa kehittyä luuston kalkkikatoa, eli osteoporoosi."

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18361
Liittynyt16.3.2005

Juustot, jogurtit ja viilit käyvät yleensä laktoosi-intolerantikolle, sillä bakteerit ovat yleensä syöneet laktoosin (sokeri) pois melko tehokkaasti.

Jos noihin oireisiin kuuluu myös korvakäytävän kutinaa ja/tai jatkuvaa korvakäytävätulehdusta, niin silloin voi olla kyseessä maitoallergia - myös aikuisilla!

Kalkkitabletit D-vitamiinilisällä ovat hyviä korvaamaan ravinnon kalkkiniukkuutta. Lisäksi markkinoilla on erilaisia tuoremehuja/mejuha, joihin on lisätty kalkkia vastaamaan maidon pitoisuutta.

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Vierailija
Greta
Tietääkö joku, onko maito laktoosi-intoleranssista kärsivälle vaarallista? Niinkuin keliaakikolle vilja, että tulee ennenpitkää entistä vaikeempia vaivoja... Ei minulla diagnoosia ole niinkuin ei monella muulakkaan, klassisia oireita vaan, ja mietin että jos itse kärsii ne klassiset oireet rangaistuksena maidonjuonnin autuudesta, niin onko vaarassa että elimistö siitä kärsii jotenkin suuremminkin?

Maidonjuonnin autuutta voi harrastaa Valion täysin laktoosittomilla maitojuomilla. Ne eivät maistu sokerille, kuten Hyla versio, joka ei siis ole täysin laktoositon.
Juustoista suurin osa on täysin laktoosittomia.. raejuusto sitä vastoin sellainen ei ole.

Vierailija

Tässä vielä maitoallergian oireista, jotka jossain määrin eroavat laktoosi-intoleranssin vastaavista, mutta voivat aikuisilla olla hyvin saman tyyppisiä:

"Maitoallergian tavallisia oireita ovat atooppinen ihottuma tai harvemmin nokkosihottuma, oksentelu, ripuli ja lasten koliikki. Muita oireita voivat olla nuha, hengitysvaikeudet ja suoliston verenvuoto. Lapsilla maitoallergia ilmenee useimmiten atooppisena ihottumana.

Aikuisilla maitoyliherkkyys aiheuttaa usein erilaisia laktoosi-intoleranssin kaltaisia suolisto-oireita, mutta se voi ilmetä myös iho- ja hengitysoireina.

Oireiden voimakkuus vaihtelee eri ihmisillä. Saattaa ilmetä vain lievää mahanturvotusta ja ilmavaivoja tai jatkuvaa ripulia ja koviakin vatsakipuja. Oireet saattavat ilmetä vasta pitkän aikaa maidon nauttimisen jälkeen ja vaihdella eriasteisina eri päivinä samankin maitomäärän jälkeen."

http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32 ... ,1992,1987

Vierailija

Jatkuvat ilmavaivat sekä ripuli eivät tee hyvää suolistolle, vaan saattavat altistaa vakaviinkin vaurioihin. Lienee viisaampaa oirehtiessa pitäytyä laktoosittomissa versioissa. Apteekista saa myös tabletteja, jotka ovat tarkoitettu ruoan sisältämän laktoosin pilkkomiseen. Kyläillessä kermakakku & kahvilla sellainen saattaa olla ihan näppärä versio.
Ystävällä laktoosivaivat ovat sitä luokkaa, että muistaa aina kysyä, sisältääkö ruoka sitä. Kaksinkerroin vaikeroiminen kun ei lisää nautittavuutta

Vierailija

olisi hyvä saada myös kunnon diagnoosilla vahvistettua laktoosi-intoleranssiksi. Toimenpide on sangen yksinkertainen ja antaa siten melko vaivattomasti tilanteeseen selvyyden. Nykyisin on kaikenlaisia laktoosittomia tai vähälaktoosisia ruoka-aineita melkoisen helposti saatavissa, joten suureen huolestumiseen ei ole aihetta. Diagnoosi auttaa myös määrittämään entsyymin määrää, joten sekin auttaa ruoka-aineitten valinnassa.

Oma diagnoosini vahvisti itse itsensä jo virallisen testin kestäessä, joten hiukan huvittuneena totesin arvanneeni oikein mahavaivojeni syyt. Olin entinen "maitovasikka" eli olin aikoinani käyttänyt ruokavaliossani sangen paljon maitoa, mutta nyt olen jo pärjäillyt vuosikausia vähäisillä hapanmaitovalmisteilla sekä juustoilla ihan hienosti, koska entsyymi toimii minulla nähtävästi vähäisessä määrässä. Entsyymivalmisteita käytin jonkin verran ensiksi alkussa, mutta sitten kun opin hiukan katsomaan syömisiäni jäivät laktaasitabut pois.

Olen kuullut kyllä sellaisestakin tapauksesta, jossa jonkun käyttämänsä muun lääkkeen päällyksessä oleva laktoosi aiheutti potilaalle hurjat oireet, mutta tämä lienee sangen harvinaista eikä muutoinkaan jääne huomaamatta, joten terve menoa diagnoosiin, varmistus mielestäni kannattaa pyytää.

HIENOA KEVÄTTÄ KAIKILLE!
zarat11

Vierailija

Kiitokset teille kommenteista ja neuvoista! Olen tässä muutamana päivänä juonut vain yhden maitolasillisen (aamupuuron kans on pakko...) ja kieltämättä olo on kevyempi. Se laktoositon maitojuoma on muuten oivallinen tuote mutta aika hintava tavalliseen maitoon verrattuna, mutta eihän sitä tietenkään tarvisi litrakaupalla lipittää. Jatkan tätä käytännön testausta, ja katson josko jatkossa käyn oikein diagnoosin järjestämässä!

Ympäristöystävällisin terveisin Greta

Vierailija

Nykyisin laktoosi-intoleranssi testataan DNA-testillä, joka on paljon luotettavampi kuin laktoosirasitus.

Lisäksi kun otetaan vain verinäyte, ei tarvitse kärsiä laktoosiliuoksen mahdollisesti aiheuttamista vatsanväänteistä ja ripulista.

Jos suolisto on huonossa kunnossa muuten, voi laktoosirasitus antaa väärän diagnoosin, onkin kyseessä sekundaarisesta laktoosi-intoleranssista, joka korjautuu, kun suoliston tilanne rauhoittuu.

Genotyyppi C/C on laktoosi-intolerantikko.

Vierailija

Voiko olla samaan aikaan laktoosi-intoleranssi ja maitoallergia?
Minulla alkoi 13-vuotiaana laktoosi-intoleranssi ja ensi vuoden toukokuussa siitä tulee kuluneeksi kymmenen vuotta.
Luin, että korvien kutina ja korvakäytävän tulehdukset, hengitystieoireet ja puinaiset läiskät iholla voivat viitata maitoallergiaan. Nyt aloinkin miettiä, voisiko se selittää nämä kyseiset oireeni. Minulla on tosin myös heinänuha, joka voi kuulemma myös aiheuttaa korvien kutinaa.
Korvani kutisevat jatkuvasti enemmän tai vähemmän ja muutama korvakäytän tulehdus on ollut. Kesällä 2007 oli molemmissa korvissa ja marraskuussa 2008 oikeassa korvassa.
Olisi vain kiva päästä eroon tästä jatkuvasta kutinasta. Sitä on kestänyt nyt neljä vuotta. Nyt oireet ovat vähän hellittäneet ja korvat kutisevat harvemmin oikein kunnolla, mutta vielä viime keväänä se kutina oli ihan järkyttävää.
Kiitos jo etukäteen vastauksista

Uusimmat

Suosituimmat