Voiko valokuvamuistia kehittää?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Alempana olikin jo yllätyksekseni keskustelua valokuvamuistista. Olen viime aikoina pohtinut, voiko alkavaa (?) valokuvamuistia kehittää?

Suhteellisen lyhyen ajan sisällä olen huomannut, että nukkuessani minulla toimii jonkinlainen valokuvamuisti, siksi sitä ainakin luulisin. Unessa pystyn lukemaan tenttikirjoja sana sanalta, näen kirjan sellaisena kuin se todellisuudessakin on. Samoin näen unessa mm. työpaikalta (kauppa) vaatteiden tarkan järjestyksen hyllyillä ja rekeissä. Näen myös kaikki vaatteiden yksityiskohdat ja värit sellaisina kuin ne todellisuudessa ovat.

Viime aikoina olen huomannut, että valokuvamuisti alkaa toimia jo ennen nukahtamista, jos vain tarpeeksi väsyneenä loikoilee sängyssä ajattelematta sen kummempia.

Voisikohan tuota taitoa kehittää niin, että muisti toimisi samoin myös hereillä ollessa? Tenttikirjan "valokuvaamisesta" ei ole paljoa hyötyä, jos pystyn "lukemaan" sitä vain nukkuessani, en tenttitilanteessa;).

Lapsena minulla ei tällaista kykyä ollut ja viime aikoina tuo muisti tuntuu kehittyneen melko nopeasti.

Kommentit (15)

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Tuo vaikuttaa sellaiselta kyvyltä, jonka saa esille hypnoosilla. Jos opit hypnotisoimaan itsesi, voit siirtyä tilaan jossa pystyt palauttamaan mieleesi asioita joita normaalisti muistat vain unessa.

Minä olen ehdollistanut itseni reagoimaan yhteen komentoon niin että aina kun lausun sen ajatuksissani, kaikki lihakseni rentoutuvat kuin taikaiskusta. Se on hyvä alku meditointihetkille.

Vierailija

Enpä ole milloinkaan hypnoosiin perehtynyt... Eli voisinko hypnotisoida itseni tenttitilanteessa ja kirjoittaa näin loistavan vastauksen?

Vierailija

Voisin vielä hieman selventää tuota ensimmäistä tekstiäni. Lähinnä siis pohdin, onko valokuvamuisti synnynnäinen ominaisuus vai onko sitä mahdollista kehittää?

Kuitenkin esim. PhotoReading-tekniikka pohjaa käsitykseni mukaan siihen, että kaikki ihmiset pystyisivät lukemaan kirjan sivuja "valokuvaamalla". Tosin olen lukenut vain yhden kirjan aiheesta.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8558
Liittynyt16.3.2005

Ei saa sekoittaa unien harhoja todellisuuteen. Luulet uneksineesi juttuja, mutta todellisuudessa olet uneksinut idean. Esimerkki: Minuun teki vaikutuksen konsertti jossa Raoul Björkenheim esitti teostaan Situations. Sehän on mahtava rytminen teos lähinnä ja kunnianosoitus sähkökitaralle ja sen mahdollisuuksille. Juttu tarttui niin vahvasti että olen soitellut kitaraa unissani vallan erinomaisesti tuon teoksen ideoilla. Vaan enpä minä oikeasti osaa. Vai osaisinko?

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija

Mutta oletko soitellut unissasi niin, että näet kaikki kitaran kielet, sormiesi kaikki liikkeet ja jokaiseen sointuun vaaditun tarkan otteen? (jos termeissäni on virheitä, johtuu se siitä, etten ole liiemmin perehtynyt kitaransoittoon)

Tunnistan kyllä "tavalliset" unet, joissa kuvittelen vaikka osaavani lentää, enkä todellakaan kuvittele, että sitä todellaisuudessa osaisin

Paul M
Seuraa 
Viestejä8558
Liittynyt16.3.2005

En tietenkään tarkkoja otteita. Kun muusikko yltää otteiden ohi, ne ovat viimein automaattisia ja muusikko on muusikko. Eli tuossa idea. Musisointi onnistuu ilman tarkkoja pakottavia tekijöitä ja lopputulos on huikea. RB:n teos Situations sopii hyvin tuollaiseen ideaan. Siinä on vallitsevana uuvuttava rytmi ja vaimennetut soinnut.

Yritä nähdä unessa oleva idea äläkä sekoita sitä todellisuuteen.

Valokuvamuisti kehittyy normaalissa oikeassa työssä. Olen tuijotellut rakennusten piirustuksia pian 30 vuotta. Jos rakennus on kiinnostava, niin muistan pohjapiirustuksen suurelta osin kertakatsomisella. Myös toisinpäin. Muistan rakennuksen pohjapiirustuksena kiinnostavilta osin, jos olen siellä käynyt ja ymmärtänyt rakennusosien tosiinsa liittymisen. Sokkeloiset rakennukset vuotavat yli. Tosin tuo kaikki taitaa liittyä rakennusten piirtämiskokemukseen.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija

Eräs henkilö kertoi nähneensä unta jossa hän kertoi ihmisille aivan ällistyttävän älykkään idean. Heti tuon kertomisen jälkeen hän heräsi ja halusi kirjoittaa idean ylös koska se oli niin loistava. Hän otti kynän ja paperia, kirjoitti idean paperille ja jatkoi uniaan.

Aamulla hän muisti yöllisen tapahtuman ja otti paperin käsiinsä. Sen sisältö oli suurinpiirtein "pah kah hah tah", eli siis siansaksaa suomeksi.

p s
Seuraa 
Viestejä107
Liittynyt26.3.2005

Itse olen nähnyt ainakin sellaisen unen, missä minulla oli toimiva aikakone (kannettavaa mallia). Se oli niin hieno, että ajattelin unessa, että tämä on aivan pakko saada unen ulkopuolelle. Tarkoitukseni oli pitää siitä kiinni ja tuoda se tavalliseen maailmaan kädessä. No, johonkin se oli kadonnut herätessä. Ei pidä kuitenkaan unohtaa, että unissa oppii hyvin, hyvin paljon ja unissa myöskin ideoi erittäin luovalla tavalla.

Mutta ninnu, harjoittele ihmeessä PR:ää lisää (ja kerro edistymisestäsi). Tässä helposti lähestyttävä video aiheesta: http://www.LearningStrategies.com/Video ... eading.ram (jos ei näy, niin asenna RealPlayer Alternative).

Vierailija
Ding Ding
Minä olen ehdollistanut itseni reagoimaan yhteen komentoon niin että aina kun lausun sen ajatuksissani, kaikki lihakseni rentoutuvat kuin taikaiskusta. Se on hyvä alku meditointihetkille.

Haluaisitko kertoa hieman enemmän tuosta?

Vierailija

En lukenut kaikkea aivan sanasta sanaan, mutta ajattelin vastata ensimmäiseen alkuperäiseen kysymykseen;
Voiko valokuvamuistia kehittää?
Voi.

Elikkäs ei kun treenaamaan. Kun olet huomannut millä keinoilla muistisi toimii parhaiten, lähde kehittämään sitä harjoituksilla. Vanha kunnon lastenleikki että laittaa pöydälle tavaroita, aloittaa muutamasta ja pistää enemmän ja muistelee mitä siinä on. Pyrkii samalla kuvailemaan esineitä. Samoin teet ympäristölle.

Hypnoosi sinänsä on minulle vieras käsite, mutta NLP ja itsesuggestio hieman tutumpia. Rentoutuminen ja mielen tyhjentäminen ovat avainsanoja, joiden avulla pääsee eteenpäin. Lainaa kirjastosta tai lue netistä NLP:stä (Neuro-Linguistic Programming) ja lähde harjoittelemaan.

Samoin rentoutumistekniikoita on yhtä paljon kuin ihmisiä, joten ei kuin asiaa tutkimaan. Jotta saat muistin "tottelemaan" itseäsi, tulee opetella se oikea aktivaatiotila, se oikea "tunne" jossa muisti pelaa parhaiten. Kuten sanoit, Sinulla se on nukkumaan mennessä. Pyri rentoutumaan samaan tilaan ja haastamaan muistiasi.

Osoitteita joista voi olla apua:
http://www.suomennlp-yhdistys.fi/
http://www.nyyti.fi/linkit_ja_artikkeli ... uminen.htm
http://www.hypnologia.com/fin/hypno/200 ... minen.html

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

Joo onhan se mullaki jonkulainen kuvamuisti.
Näen ihmisten kasvot eessäni ku kuvina, usein jopa tarkkoinaki.
Jos puhuthan jostaki paikasta , vaikkapa kaukanaki näen paikan
ku olisin itse siellä. Ja kirjoituksiaki näen , nuorempana muistin jopa
( tai näjin jopa kirjan sivunumeronki ) näkemällä tekstien yksityiskohtia.
Senku silmät vain kiinni ,ja alko lukemhan.
Ja laskeakki osasin, silmät vain kiinni ja joku päässä kirjoitti laskuja liitulla mustalle taululle, sieltä vain sitte sanoa paukasi minkäverran mikin oli.
Poromerki hommistako tuli kyse mie näjin niitä merkkijä , ihan ku kuvina.
Soli helppo sanoa mikä son kenenki merkki.
Son vain tuo näkömuisti siittä huono , se kortto pillauvuu ijän kans.
Kattoppa ku ei ole muuta muistoa ko näkömuisti , sen heikettyä sitä on
ihan muistoton. Niin son hyvvää vauhtia käymässä minullekki.
Niin tai ei ny ihan niinkhän, sitä kyllä muistaa ja näkkee mielessä jonku
ihmisen kuvanki, mutta ihmisen nimeä ei saa päähän milhän.
Taikka jos tullee kyse jostaki kaukhaisesta paikasta, sitä killa näkkee sen paikan mielessä, mutta paikan nimi on kavonnu.
Kylläse mie tiijän että tuonki vaaran takana on se maa, niin se se
no se maa missä siellä kankhalla son se iso kiviki ja , siinä ihan lähellä
kuusenpershen alla on vanha karhunpesä.
Na missä ennen ammuimma sen lapiosarvi hirven ,sen ison.
Piruko se senki maan nimi ny olikhan? Olkhon unehutamma koko asija.

Vierailija
ninnu
Voisin vielä hieman selventää tuota ensimmäistä tekstiäni. Lähinnä siis pohdin, onko valokuvamuisti synnynnäinen ominaisuus vai onko sitä mahdollista kehittää?

Kuitenkin esim. PhotoReading-tekniikka pohjaa käsitykseni mukaan siihen, että kaikki ihmiset pystyisivät lukemaan kirjan sivuja "valokuvaamalla". Tosin olen lukenut vain yhden kirjan aiheesta.

Itse olen kyllä oppinut PhotoReading-tekniikan, mutta mielestäni sillä ei ole mitään tekemistä valokuvamuistin kanssa. Minulle valokuvamuisti tarkoittaa jonkin asian ulkoa oppimista - jota PhotoReading ja valokuvalukeminen eivät ole.

Itse ainakin olen ymmärtänyt ja kokenut, että valokuvalukeminen on keino omaksua merkityksiä - eikä oppia ulkoa.

Tai selvennetään tätä vähän: PhotoReading auttaa toki mielestäni siihen, että jos haluaa oppia jotain nopeasti ja oppia jotain ulkoa, tämä onnistuu nopeammin. Kuitenkaan PhotoReading ei ole ulkoaoppimisen menetelmä, kuten valokuvamuisti.

Esimerkiksi nämä kaksi blogitekstiäni voi selventää, mistä näissä on kyse:
[list:2b879o0w]
[*:2b879o0w]http://photoreadingtesti.blogit.fi/ensimmainen-kokemus-valokuvalukemises...
[*:2b879o0w]http://photoreadingtesti.blogit.fi/juhannuksen-valokuvalukeminen/[/*:m:2...

p s
Seuraa 
Viestejä107
Liittynyt26.3.2005

ceefas:

Olen itse lueskellut aina silloin tällöin vuosien varrella learningstrategiesin omaa foorumia ja muutenkin pitänyt silmät auki, kun on PhotoReadingista ollut juttua. Tämä alustuksena, ettei saa sellaista käsitystä, että en ole tutustunut aiheeseen tai että pitäisin PhotoReadingia täytenä puppuna.

Mielestäni on selvää, että "valokuvamuistaminen" liittyy PhotoReadingiin olennaisesti. Se, että ymmärretäänkö teksti-informaation merkityksellinen sisältö vai ei, on sitten oma juttunsa. Mutta mikäli sivuja ei "valokuvamaisesti" muisteta, en ymmärrä, miten teksti-informaatio voi muuttua ymmärretyksi käsiteverkostoksikaan. Tietysti jos aivot muuttaisivat sivuilla sisältävän kirjaimiston toiseen muotoon, esimerkiksi jonkinlaiseksi sanajonoksi, niin silloin ei tosiaan olisi kyse "valokuvamuistista". Siinä tapauksessa olisi kyllä outoa, että nimenomaan positio ja sivunumero olisi niin helppo muistaa sanakirjatestissä. Itse en poissulkisi sitä vaihtoehtoa, että todellisuudessa aivot tekisivät sekä valokuvamaisia tallennuksia sivuista muistiin että jonkinlaista sanajonoa.

Nyt kuitenkin pari kritiikkiä viestissäsi mainituista blogikirjoituksista:

Derren Brown on taikuri, ja taikurit saavat huijata katsojaa parhaaksi katsomalla tavallaan (muistaakseni Derren on jossain haastattelussa sanonut, ettei edes usko PhotoReadingiin).

Kirjoituksissasi ei ollut oikein mitään konkreettista, joka osoittaisi PhotoReadingin toimivuuden millään lailla. Ei ole kovin epätodennäköistä puhtaasti arvata, onko Java-kirja edistyneelle ohjelmoijalle vai ei.

Tee ihmeessä sellainen testi, mikä osoittaisi todellisia tuloksia. On 20% todennäköisyys arvata sanakirjatestissä sanan oikea sijainti, jos aukeama jaetaan viiteen osaan.

Vierailija

Valokuvamuisti on tietääkseni synnynnäinen.

Tässä suurin osa puhuu hieman samankaltaisesta ilmiöstä, eli omien erittäin treenattujen aktiviteettien paremmasta muistikyvystä. Eivät liity toisiinsa.

Valokuvamuistin perusoletus on vissiin että muistat sattumanvaraiset asiat millä ei ole juuri sillä hetkellä mitään informaatiosisältöä.

Itse luulen että kyky on itselle haitallinen. Kuvat ja muut normaalin ihmisen mieli uudelleenluo utuisiksi ja yksityiskohdattomiksi säästääkseen kovin rajoittunutta muistikapasiteettiamme. Jos muistat vaikkapa 20 terävää "valokuvaa", vie se aivan tolkuttomasti muistia verrattuna 20 uudelleenluotuun vaikutelmaan.

Uusimmat

Suosituimmat