Opera-selaimesta uusi versio

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kun täällä oli IE:stäkin jotain juttua, päätin perustaa juuri julkaistulle Opera 8:lle ihan oman ketjun. Opera on siis maksuton selain, jossa on pieni mainos, jonka saa pois ostamalla 34 euron hintaisen lisenssin, opiskelijoille 23e. Kerron joitain omasta mielestäni merkittäviä seikkoja selaimesta.

Turvallisuus: Opera on turvallisin selain, siinä ei ole tällä hetkellä lainkaan tunnettuja tietoturva-aukkoja. Tässä jotain secunian tilastoja eri selaimille:

Internet explorer 19
http://secunia.com/product/11/

Firefox 4
http://secunia.com/product/4227/

Opera 0
http://secunia.com/product/761/ (panin version 7 tiedot, koska niihin ilmeisesti lasketaan päivitykseksi versio 8, jossa ei siis ole yhtään tunnettua aukkoa)

Operassa voi myös helposti tyhjentää kaikki selaustiedot, se ei siis tallenna niitä mihinkään salatiedostoon, kuten esimerkiksi IE tekee.

Nopeus: Opera 8 on todennäköisesti markkinoiden nopein internetselain, esimerkiksi täällä on jotain "tutkimus"tuloksia eri selainten nopeuksista. Myös omasta mielestäni Opera 8 toimii nopeammin kuin esimerkiksi Firefox, joka on itsekin nopea, alustana on Linux.

Muokattavuus: Opera 8 on hyvin monipuolisesti muokattavissa, itse asiassa monipuolisemmin kuin Firefox (toki firefoxissa on täysin vapaat kädet koodin muokkaamiseen, mutta harva peruskäyttäjä siihen kykenee). Skinejä löytyy joka lähtöön, omia nappuloita voi tehdä ja antaa niille toimintoja, esimerkiksi oma ylämenuni on yhdessä pudotusvalikkonapissa, valikkoja voi muokata ja niihin tulevia tekstejä ja toimintoja. Täällä voi tutustua lisää Operan muokkausmahdollisuuksiin...

Muita ominaisuuksia on esimerkiksi Tabbed browsing, joka mahdollistaa useiden sivujen selaamisen samaan aikaan; hiirieleet, joiden avulla voi esimerkiksi näppärästi siirtyä edelliselle ja seuraavalle sivulle sekä avata uuden sivun ja niin edelleen; Fit to window width, joka on todella näppärä ominaisuus pienemmille näytöille tai huonosti tehdyille sivuille. Tässä kaksi esimerkkikuvaa: ilman ominaisuutta, ominaisuuden kanssa. Selaimessa on kasapäin myös muita loistavia ominaisuuksia, joita ei voi tähän listata tilan puutteen vuoksi (jostain syystä kuvahymiön laittaminen nollaa tekstin, onneksi oli varmuuskopio.)

Noniin, toivottavasti jaksoit lukea koko tekstin ja tutustut kyseiseen selaimeen, vaikka oletkin mahdollisesti tyytyväinen nykyiseen selaimeesi. Niin minäkin joskus ajattelin IE:n kanssa!

[size=150:1335c11l]Operan sivuille[/size:1335c11l]

Edit:

Lisäksi voisin vielä mainita, että selaimen asennuspaketin koko on noin 3.5 megaa ja se sisältää kaiken mukaanlukien mailiohjelman sekä irkin. Vertailun vuoksi voin sanoa Firefoxin asennuspaketin olevan yli 4 megaa, eikä se sisällä juuri mitään alkuominaisuuksia, vaan siihen pitää ladata sinäänsä näppäriä laajennuspaketteja (extensions).

Edit2:

Eräs Operan työntekijä on suostunut uimaan Norjasta USAan, jos selaimen latausmäärä nousee yli miljoonaan neljässä päivässä. Julkaisemisesta 48 tunnin jälkeen selainta oli ladattu 600 000 kertaa. Tässä virallinen tiedote

http://www.opera.com/pressreleases/en/2005/04/21/

Sivut

Kommentit (58)

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Minulla on Opera käytössä ja se on käyttömukavuudessa ja monipuolisuudessa tietysti kaukana IE:n edellä. Etenkin hiirieleet, ulkoasun muokattavuus ja tabbed browsing ovat sellaisia mukavuuksia joista en enää halua luopuoa. Olen käyttänyt myös Firefoxia, mutta Opera on joissakin pikkuasioissa parempi, joten käytän edelleen sitä.

Tavallinen tietokoneen käyttäjä kuitenkin näyttää pelkäävän kaikkea uutta. Vaikka tunnin kestävällä perehdyttämisellä voidaan säästää 10 tuntia työaikaa per vuosi, puhumattakaan mukavuuden lisäyksestä, tavallinen käyttäjä pitäytyy mielummin vanhoissa ja kömpelöissä ohjelmistoissa. Sen olen omassa työssäni saanut huomata.

Vierailija

itse olen vannoutunut opera käyttäjä kuitenkin itse pidän 7.54:sta parempana kuin 8.0:aa minulla se toimii paremmin. Opera on kuitenkin aika raskas selain verrattuna firefoxiin. Kuulema 8 on kuitenkin kevennetty toiminnassaan 7:aan nähden.

Vierailija

Itse olen vannoutunut käyttämään yksinkertaisinta ja helppokäyttöisintä selausohjelmaa, joten ilman muuta käytän Operaa. Operan käyttö tosiaan helpottaa internetin selailua huomattavasti näpppärine kikkoineen. Samalla Opera on tehokas ja yksinkertainen. Vaikka minulla ei mitään huipputietokonetta olekaan niin ei tämä Opera mitenkään raskaalta tunnu(onnekseni näin )Olen erittäin tyytyväinen itseeni siinä, että uskoin veljeäni hanen saarnatessaan Operan ylivertaisuudesta. Todennäköisesti tälläkin hetkellä surffailisin netin aalloilla IE:n kanssa.

Vierailija

Mielestäni paras selain on edelleen Opera versio 3.62. Eli se oli se viimeinen korpulle mahtuva Opera. Tuo versio on niin yksinkertainen, että ei vedä kyllä mitään pöpöjä puoleensa ja lisäksi se on hämmästyttävän nopea. Java-tukea ja muuta hömppää siinä ei ole, mutta en sellaista kyllä kaipaakaan.

Vierailija

Tälläkin palstalla tuntuu olevan vain Firefoxin tai Operan käyttäjiä, IE:tä ei taida täällä käyttää kukaan. Itselläni on käytössä on sekä Opera ja FF ja pidän enemmän kyllä Operasta ja 7.54 versio on vielä käytössäni.

Vierailija

IE:tä käyttävät eivät varmastikaan osallistu näihin keskusteluihin... Itse en pidä Operasta.

Syitä: Se on maksullinen toisin kuin kaikki muut selaimet. Sen saa ilmaiseksi, mutta sittenpä siinä on mainosbanneri tilaa viemässä ja vilkkumassa.

Operassa, päinvastoin kuin kaikissa muissa selaimissa on yläosan valikot väärinpäin. Osoitekenttä tulee tabien ja Personal Toolbaarin (joka on kätevä, koettakaapa) ALLE. Äärimmäisen hankalaa. Lisäksi työkalukentän customointi on todella sekava, hakukoneita tulee aina uusia - Firefox käyttää yhtä ja samaa ja sen valikosta voi vaihtaa hakukoneen.

Siihen ei saa IRC:iä. Firefoxiin saa Chatzillan joka on paras ilmainen IRC-clientti (Mac OS X:lle).

Nämä ovat vain minun mielipiteitäni, ei mitään lopullisia totuuksia. Kuka tykkää mistäkin. Itse olen käyttänyt IE:tä ja Mozillaa, Netscapeakin on tullut käyteltyä.

Nyt käytän Firefoxia tai Caminoa. Safariakin silloin tällöin.

salai
Seuraa 
Viestejä7095
Liittynyt17.3.2005

Kokeillahan täytyy useampiakin.
Käyttis XPpro en-US ja Windows 2003, toisessa W2000 ja W98, sitten pari CD:ltä buuttaavaa linuxia.

Pääselain on Firefox 1.0.3 ja 1.0.4, jotka toimii molemmat samasta profiilista, en tiedä mitä eroa.

Firefoxissa on laajennus Launchy 3.9.0, josta voin kahdella klikkauksella avata sivun:

IE:hen, Maxthoniin (IE laajennus), Avantiin (IE laajennus), Mozillaan (1.7.7), K-Meleoniin (0.9 Gecko-pohjainen), Operaan (8.0) Netscapeen (1.0 perustana FF), eli sivut yleensä aukenevat

tai muokata koodia NVU:lla tai Mozilla Composerilla.

Selaimissa on kotisivuna Firefoxin Bookmarks.html, joten sinne tehdyt muutokset näkyvät kaikissa automaattisesti.

Sitten on USB-tikulla Portable Firefox (1.0.2, by John Haller), jonka voi viedä mukana kylään mennessä. Sen voi kopioida ilman asennusta kovalevyllekin vaikka kymmeneen hakemistoon, jos haluaa erilaisia selainprofiileja eri tarkoituksiin. Tämä ei taida onnistua Operaltakaan.

Operassa on monia hienoja ominaisuuksia ja se on nopea, mutta sekava. Ja kuten Asimov en tosiaankaan halua mainoksia (varsinkaan selaimeen itseensä), tämän sivun yläreunan kammottavan punaisen palkinkin blokkasin heti pois.

Minusta Firefoxissa on yksinkertaisuutta ja selkeyttä, mutta se tarjoaa myös muokattavuuden antamaa löytämisen iloa, mitä muista mielestäni puuttuu. Ja taisi antaa muidenkin selainten kehitykseen hieman potkua.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Vierailija

Asimoville:

Syitä: Se on maksullinen toisin kuin kaikki muut selaimet. Sen saa ilmaiseksi, mutta sittenpä siinä on mainosbanneri tilaa viemässä ja vilkkumassa.

Noh, on mainoksissakin järkeä, varsinkin kun kyseessä on hyvä tuote ja tuotteen tekijät tekevät hyvää työtä sen eteen. Mielestäni tuo operan mainos on hyvin pieni eikä se haittaa selaamista yhtään, kaikki eivät varmaankaan näin ajattele, ymmärrän kyllä senkin...

Operassa, päinvastoin kuin kaikissa muissa selaimissa on yläosan valikot väärinpäin. Osoitekenttä tulee tabien ja Personal Toolbaarin (joka on kätevä, koettakaapa) ALLE. Äärimmäisen hankalaa. Lisäksi työkalukentän customointi on todella sekava, hakukoneita tulee aina uusia - Firefox käyttää yhtä ja samaa ja sen valikosta voi vaihtaa hakukoneen.

Totta tuo osoitekenttä- ja sivupalkkijuttu, en nyt välittömästi keksinyt helppoa tapaa niiden paikkojen vaihtamiseksi. Se kuitenkin onnistuu, jos kokoaa kaiken itse, mikä kylläkin saattaa viedä joitain minuutteja. En oikein ymmärtänty hakukonejuttuasi, Operassa se on mielestäni hyvin näppärä (hakukohtaan tulee pudotusvalikko, josta voi valita mitä hakua käyttää - oletuksena google) ja siinä on mahdollisuus tehdä omia hakuja, kuten esimerkiksi wikipedia-haun.

Siihen ei saa IRC:iä. Firefoxiin saa Chatzillan joka on paras ilmainen IRC-clientti (Mac OS X:lle).

Luetaanpas viestit tarkemmin, Asimov!

"Lisäksi voisin vielä mainita, että selaimen asennuspaketin koko on noin 3.5 megaa ja se sisältää kaiken mukaanlukien mailiohjelman sekä irkin."

Eli Operaan ei saa erikseen irkkiä, koska siinä on se jo valmiina!

Nämä ovat vain minun mielipiteitäni, ei mitään lopullisia totuuksia. Kuka tykkää mistäkin. Itse olen käyttänyt IE:tä ja Mozillaa, Netscapeakin on tullut käyteltyä.

Juu, olen tuosta täysin samaa mieltä. Itsekin olen kokeillut monia selaimia, en tosin noita macciselaimia sattuneesta syystä. Operaa lähinnä käytän, silloin tällöin myös Firefoxia.

Vierailija

salaille:

Sitten on USB-tikulla Portable Firefox (1.0.2, by John Haller), jonka voi viedä mukana kylään mennessä. Sen voi kopioida ilman asennusta kovalevyllekin vaikka kymmeneen hakemistoon, jos haluaa erilaisia selainprofiileja eri tarkoituksiin. Tämä ei taida onnistua Operaltakaan.

Onnistuu, ei tarvitse edes kopioida kovalevylle!

Vierailija

Itselleni suosikit ovat Firefox(Windows-ympäristö) ja Konqueror(Linuxilla).

Opera on kieltämättä todella monipuolinen selain, mutta turhan sekava ainakin minulle, kun arvostan yksinkertaisuutta.

Tosimiehen selain on tietysti K-Meleon. Kokeilkaapas

salai
Seuraa 
Viestejä7095
Liittynyt17.3.2005

Krookukselle:

Löysin tuollaisen linkin Portable Operaan: http://chooseopera.com/CDProject/portable.html

Voihan olla helpompiakin ohjeita, mutta tuo näytti monimutkaisella verrattuna Portable Firefoxiin, jossa puretaan yksi zippi mihin tahansa hakemistoon USB-tikulle tai kovalevylle ja klikataan sieltä käyntiin ilman asennuksia ja battien editointia.

Esimerkiksi kovalevyltä eri kansioista voi käynnistää vaikka sata eri Firefoxia eri laajennuksilla, teemoilla, suosikeilla ja salasanoilla. Ja 128 megan tikullekin mahtuu kymmenkunta Firefoxia.

Teinpä pienen testin: menin John Hallerin kotisivulle http://johnhaller.com/jh/mozilla/portable_firefox/ (K-Meleonilla, tosimiehen selaimella!), pistin kellon käymään latasin Portable Firefoxin (1.0.2 beta), purin paketin USB:lle käynnistin, Firefoxin sieltä ja tulin tänne. Kokonaisaika 1.58 min (josta lataus 512 nopeudella vei n. 1.40). Tätä saa kokeilla kotonakin.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Vierailija

Käytin pitkään IEtä ajatellen että sama kai se on mitä käyttää. Lueskelin kyllä juttuja IEn onglmista, mutta ajattelin etteivät ne ole niin suuria ongelmia kuin mitä väitetään ja ei niistä niin paljoa huolta kannata kantaa.
Mutta hiljalleen aloin uskoa että IE ei ehkä olekkaan kaikkein paras tai edes turvallisin selain. Ihan uteliaisuuttani päätin kokeilla Firefoxia. Siirtyminen IEstä Firefoxiin kävi helposti. Netti selailukin nopeutui. Sivut aukeavat nopeammin.
Joillakin suomalaisilla sivuilla olen huomannut että Ääkköset eivät näy oikein. Mutta muuten firefox tuntuu IEtä huomattavasti paremmalta.

IsoJussi
Seuraa 
Viestejä987
Liittynyt16.3.2005

No pitihän tuota Operan uusinta versiota kokeilla, eikä ollenkaan huono. Firefoxia olen kuitenkin käyttänyt, ja taidan käyttää vastedeskin. Syykin on selvä; laajennukset. Firefox ja muutamat laajennukset: Mouse Gestures, AdBlock ja Tab browser extensions, ehkä vielä Quick Note, tekevät Firefoxista ERITTÄIN toimivan selaimen. Varsinkin AdBlock nopeuttaa selailua huomattavasti estäessään turhien mainosten latautumisen sivuille. Osoitteesta http://www.vdc.fi/adblock-suomi/ löytyy asetustiedosto, joka estää melkein kaikkien mainosten latautumisen sivulle.

Makuasiotahan nämä kuitenkin pitkälti ovat.

Same shit, different day...

Vierailija

salaille:

Huh, tulipas tuosta missio. Ei sen takia, että Opera olisi sählännyt jotain, vaan täysin sen takia, että itse sähläilin. Panin USB-tikun paikoilleen ja yhtäkkiä näppis lakkasi toimimasta, ihmettelin sitä sitten jonkin aikaa ja loppujen lopuksi piti rebootata koko systeemi. Minä se kyllä osaan!

Asiaan. Kun olin saanut näppiksen toimimaan ja niin edelleen, kävin Dillolla (vielä mahtavampi kuin K-meleon!) lataamassa Opera.exen ja asensin sen Wine-emulaattorilla. Tein Winen luomasta Opera-kansiosta tar-paketin ja siirsin sen USB-tikulle, jonka jälkeen kävin toisella koneella, jossa on Windows, purin paketin ja käynnistin Opera.exen. Ja kyllä toimi!

Jos tuo kaikki olisi pitänyt tehdä tuolla tavalla kuin linkissäsi mainitaan, se epäilemättä olisi ihan liian hankalaa, enkä varmasti itsekään jaksaisi säätää. Hyvä kuitenkin, että toimi ilman sen suurempaa säätöä.

Ps. En ole yhtään varma, kuinka tuo homma toimii Linuxissa (sen takia tuo Wine-kikkailu), koska siinä kaikki tiedot ei ole käsittääkseni yhdessä kansiossa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat