pelkoa

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Asia joka on minua askarruttanut on sellainen. Jos esim. linja-autossa joku tappaa kirveellä ihmisiä. Niin ainoastaan pelko itse joutua samanlaiseen tilanteeseen saa hälyttämään apua. Jos olet vaikka turvassa toisessa bussissa joka on turmabussin vieressä. Ainoastaan pelko että kirveshenkilö voi päästä sinun bussiin saa sinut hälyttämään apua. Jos sinä olet vaikka 2000km päässä tapahtuneesta. Niin asia ei sinua liikuta yhtään.

Kommentit (3)

Vierailija

Jos olen tuhansien kilometrien päässä tapahtumapaikalta, niin luultavasti kuulen asiasta vasta seuraavana päivänä. Silloin on myöhäistä soitella apua.

Jos olen sen sijaan vaikkapa 200 metrin päässä, niin olen luullakseni turvassa, mutta soitan varmasti apua.

Edit:
Jatketaan nyt ennen kuin joku kysyy - kyllä, voisi tuossa jälkimmäisessä tilanteessa tulla mieleen yrittää tehdä jotain muutakin, kuin vain soitella puhelimella!

Vierailija
Ainoastaan pelko että kirveshenkilö voi päästä sinun bussiin saa sinut hälyttämään apua.

Väärin.

1. Voin hälyttää apua, koska pelkään jonkun toisen joutuvan uhriksi, en vain itseni.

2. Voin hälyttää apua, koska pelkään, että joku sankari käy väkivaltaisesti kirvesmiehen kimppuun, ja mahdollisesti tappaa kirvesmiehen.

3. Voin hälyttää apua, koska pääsen iltasanomien artikkeliin.

4. Voin hälyttää apua, koska olen itse moottorisahamurhaaja, ja linja-auto ei ole tarpeeksi suuri minulle ja kirvesmiehelle.

Jos sinä olet vaikka 2000km päässä tapahtuneesta. Niin asia ei sinua liikuta yhtään.

Jos kaverini soittaa linja-autosta minulle, ja ilmoittaa tilanteesta koska ei muista hätänumeroa, eikä muilla kanssamatkustajilla ole puhelinta tai hekään eivät muista numeroa, niin luultavasti hälytän itse apua.. jos siis muistan numeron.

Vierailija

Jos miettii pelkoa, niin kannattaa pohtia kuolemanpelkoa, kuten teitkin. Mutta kun pohtii kuolemanpelkoa, niin pitää ajatella itsemurhia ja tilanteita joissa joku uhraa henkensä muiden pelastamiseksi.

Pelot ohjaavat meitä. Yksinäisyys voi pelottaa enemmän kuin kuolema ja yksinäiseksi voi tuntea olonsa jos menettää tyttö-/poikaystävänsä tai jos on vaara että puoliso tai lapset saattavat kuolla. Hyvin moni ihminen pelkää tuota yksinäisyyttä enemmän kuolemaa. Moni myös pelkää kipua enemmän kuin kuolemaa ja kipu voi henkistä tai fyysistä.

Jos oppii hallitsemaan toisen pelkotiloja, voi myös ohjailla toista. Tähän perustuu esimerkiksi kiristys ja tavanomaiset ryöstötilanteet. Monet vanhemmat ovat myös ainakin yrittäneet esim. estää lapsiaan menemästä tietylle alueelle pelottelemalla heitä alueella piilevistä vaaroista. Vaaroina on voitu käyttää todellisia esimerkkejä tai vaikka satuolentoja.

Uusimmat

Suosituimmat