Totaalikieltäytyjä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

sssssss

Sivut

Kommentit (372)

Vierailija

Olis se nyt kurja jos vangin pitäisi vielä itse maksaa vankilasessionsa. Tuleeko se muuten kalliimmaksi kuin "vangin" armeijasessio ?

Vierailija

Me sissit tulimme varmaan halvaksi puolustusvoimille kun suuri osa päivistä kului metsässä, eikä ollut mitään kalliita leikkikaluja. Luulisi että tuollaisen vankilareissun kustantaa parilla panssarintorjuntaohjuksella, mitä jotkut onnelliset pääsevät ampumaan.
Hyvin ovat menneet upseeri-isän opit perille. Mikäs muuten on alin upseeriarvo?

Vierailija
Qin
Olis se nyt kurja jos vangin pitäisi vielä itse maksaa vankilasessionsa. Tuleeko se muuten kalliimmaksi kuin "vangin" armeijasessio ?

No Kiinassahan ollaan taasen edellä tässäkin asiassa. Siellähän laskutetaan teloitettavan perheeltä luodin hinta.

Mutta käsittääkseni tuo totaalikieltäytyjien "vankila" aika vietetään avovankiloissa:

http://www.aseistakieltaytyjaliitto.fi/totaali/

Eli ehkä jotain järkevää ja hyödyllistä sinä aikana ehkä tekevätkin. Tietysti voisi kysyä, että mitä suurta eroa tällä on siviilipalveluksen kanssa? Tai voisin tyytyä toteamaan, että ryhtymällä totaalikieltäytyjäksi hankkii itselleen ihan tarpeeksi hankaluuksia, ilman että valtion täytyy niitä nykyisestään lisätä. Sossun jonossa kun on varmasti mukavampi olla sitten moraalisesti oikeassa.

Sepi
Seuraa 
Viestejä3231
Liittynyt16.3.2005
s&s&s
Minulle tällainen totaalikieltäytyjä sissiupseerin tyttärenä on sinänsä mielenkiintoinen tuttavuus ja sainkin pieneen päähäni paljon ajateltavaa...

Et taida kunnioittaa totaalikieltäytyjän vakaumusta?

Onko oikein, että yhteiskunta maksaa totaalikieltäytyjän vankilasessiot puolen vuoden ajalta, vai pitäisikö heille keksiä jokin muu yhteiskunnalle halvemmaksi tuleva rangaistus?

Muiden vankien kustannukset yhteiskunnalle eivät huoleta? Pitäisikö tasapuolisuuden nimissä kaikki vangit panna maksamaan sessionsa?

Onko vankilassaolo tarpeeksi kova opetus ottaen huomioon esim. vankilakavereiden yllätyksellisen suhtautumisen tällaiseen nuorukaiseen?

Mitä tarkoitat yllätyksellisellä suhtautumisella?

Vierailija

Olen omassa elämässäni pyrkinyt kunnioittamaan ihmiselämää. Kun tuli aika valita armeijaan menon / siviilipalveluksen väliltä, päätin lähteä siviilipalvelukseen. Jos joskus joudun sotatilanteeseen, en pysty varmuudella sanomaan mitä teen, mutta en tosiaankaan usko että kovin helpolla minua saa toista ihmistä tappamaan (jos on oma kuolema varma esim. omat teloittavat tjsp. en voi olla varma mitä paineen alla suostun tekemään, tämä on vain spekulointia).

Siviilipalveluksessa katsoin olevani hyödyksi yhteiskunnalle samantien, eikä joskus potentiaalisessa tulevaisuudessa jolloin sota tms saattaa realisoitua, ja jolloinka en ehkä kuitenkaan ole miksikään hyödyksi Suomen armeijalle. Ymmärrän myös totaalikieltäytyjiä koko järjestelmän vastustajina, pyrkimyksenä päästä eroon armeijosta ylipäänsä - oli se nyt sitten miten idealistista tahansa.

Edit: No, tuli kyllä asiaa vähän asian vierestä. Sori

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
s&s&s

Onko oikein, että yhteiskunta maksaa totaalikieltäytyjän vankilasessiot puolen vuoden ajalta, vai pitäisikö heille keksiä jokin muu yhteiskunnalle halvemmaksi tuleva rangaistus? Onko vankilassaolo tarpeeksi kova opetus ottaen huomioon esim. vankilakavereiden yllätyksellisen suhtautumisen tällaiseen nuorukaiseen?

Itse olen sitä mieltä, että totaalikieltäytyjä pitäisi laittaa pakkotyöhön puoleksi vuodeksi.

No enpä lähtisi kyllä vangeilta, olipa vankilatuomio msitä tahansa syystä annettu, eriksene itseltään hintaa tuosta "ylläpidostaan" perimään. Kuulostaisi aika tyhmältä, varsinkin sikäli kun tämä vastaisi vähän niinkuin ylimääräistä sakkorangaistusta, jota ei kutienkaan oikeus ole langettanut. Tai niinpäin, että oikeuden olsii täten pakko huomioida aina myös vankilatuomion sakko-ominaisuuskin, eikä voisi tuomita pelkkkään linnatuomioon ilman kylkiäissakkoja. Automaattisakotus tuomion pituuden mukaan ei tunnu oikeudenmukaiselta ja järkevältä.

Vankilatuomion tuskin myöskän on tarkoitus opettaa yhtään mitään, varsinkaan totaalikieltäytyjälle, joka vakaumuksensa tähden on itse valinnut linnareissun. Ja edelleen opettamisaspektista ei voine puhua, kun kyseessä on kertaluontoinen tapaus, tuskin kukaan sentään montaa kertaa voi totaalikieltäytymistuomiota elämänsä aikana suorittaa...

Mielestäni ei myöskään tarvitse pohtia eikä ole fiksua pyrkiä tahallaan kurjistamaan eri syistä vankilaan joutuvien oloja. Oikeus inhimilliseen kohteluun ja siedettävään elämään ja oloihin on jokaisella ihmisellä, vaikka olisi sitten kuinka vakavan rikoksen tehnyt vanki. Vapaudenriisto sinänsä on jo riittävä rangaistus. Ja totaalikieltäytyminen nyt ei ainakaan minun perspektiivissäni ole mikään läheskään vakava rikos. Lähinnä se on hölmöä idealismia ja vähän huvittavaakin pelleilyä, muttei siitä nyt kellekään mitään varsinaista haittaa kuitenkaan ole. Jonkinlainen seuraamushan tuolliasesta yhteiskuntaa ja järjestystä vastaan niskoittelusta tottakai on oltava, mutta turha totaaleja on alkaa kiusata tarpeettomasti. eiköhän se normaali linnareissu ole ihan ok.

Sinänsä kyllä pakkotyö voisi olla vähintäänkin valinnaiseksi vaihtoehdoksi tarjottavana hyväkin idea. Luulisi olevan motivoivampaa itse vangillekin, ja ennenkaikkea saisipa jotain hyödyllistäkin aikaiseksi. Nykyäänhän taitaa ainakin rattijuopoille ja nuorisorikollisille olla yleistymään päin nämä pakkotyötuomiot.

Itse en fanatismia ja idealismia tuossa mittakaavassa ymmärrä, enkä myöskään käsitä joidenkin hirveää hinkua päästä marttyrisoimaan itsensä ja esittämään uhria, valittuaan itse yhteiskunnan edessä poikkiteloin asettumisen. Nämä kaikenlaiset mielipidevankijauhannat ovat suorastaan naurettavaa, puhdasta sontaa. Mutta itse totaalikieltäytymisessähän nyt sinänsä ei ole mitään vikaa, tokihan sitä jokainen saa elämänsä käyttää ihan niinkuin haluaa ja tehdä mitä lystää, mennä vaikka vankilaan. Itse tunnen hyvin yhden totaalikieltäytyjän, eikä hänessä mitään vikaa ole, päin vastoin. Erittäin fiksu ja sympaattinen kaveri. Onpahan vain keksinyt itselleen hiukan lapsellisen ja erittäin vahvan periaatteen, joka estää häntä erään yksityiskohdan osalta tottelemasta lakia. En missään nimessä haluaisi häntä ja muita totaaleita alkaa tahallani kiusaamaan tai piinaamaan tarkoituksella "koventaen" oloja "opettaakseni" heille kuinka pitää olla ja käyttäytyä. He kun tietävät tämän varsin tarkkaan joka tapauksessa, mutteivät siitä piittaa. He menisivät linnaan joka tapuaksessa. Siitä vain olisi kaikille enemmän harmia jos alettaisiin tarkoituksella epäinhimillistää tätä "kokemusta".

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Vierailija
s&s&s
Naiset ovat raskaana 9 kk ja hoitavat tämän jälkeen vauvaa, jotta yhteiskuntaan saadaan veronmaksajia. Mies hoitakoon oman osansa armeijassa miehekkäästi ilman niskurointia ja lusmuilua. Ei ole paljoa vaadittu.

Naisten lastentekoa ei ole laissa säädetty. Armeija on tavallaan ainoa yksilöön kohdistuva pakotustoimenpide yhteiskunnassa (jos ei lasketa koulupakkoa, sitä vastaan tuskin kukaan on).

Vierailija

Miksi totaalikieltäytymisestä ylipäätään pitäisi rangaista? Miksi totaalikieltäytyjä ei voi jäädä kotiin? Kaikkia ei kiinnosta tappaminen.

Vierailija
s&s&s

Itse olen sitä mieltä, että totaalikieltäytyjä pitäisi laittaa pakkotyöhön puoleksi vuodeksi.

No tässä kirjoituksessahan juuri mikään oletus ei osunut kohdalleen.

Taidat olla hyvin perillä vankilajärjestelmästämme. Mikäli totaalikieltäytyjä mielii avolaitokseen, hän joutuu tekemään sen puoli vuotta pakkotyötä n. 4 euron tuntipalkalla. Ja siitä erotetaan vielä ylläpitokustannukset. Suljetussa laitoksessa tuntipalkka on muistaakseni alle euron, mutta siellä siitä työstä voikin kieltäytyä kevyin seurauksin.

Ihmisoikeuskysymyksistä en edes aloita sinun kanssani puhumaan, mutta todettakoon että totaalikieltäytyminen on ainoa johdonmukainen vaihtoehto niille jotka kieltäytyvät eettisistä syistä. Tämä siksi että sivari on vapautettu asepalveluksesta vain rauhan aikana.

Tulee mieleen kun jenkeissä eräs republikaanisenaattori vaati että sodanvastaiset mielenosoittajat joutuisivat maksamaan pidätyksensä. Ei ilmaista pidätystä kenellekään. No, meitä on moneen junaan...

Vierailija
s&s&s
Oikeastaan vastasin Koshin kirjoitukseen jo edellisen kirjoitukseni viimeisessä kappaleessa. Eli ne jotka haluavat sanoutua kokonaan irti yhteiskunnasta, jättäytykööt myös kaikkien sen tarjoamien etuisuuksien ulkopuolelle.

Kuulostaa reilulta, kunhan sitten samalla vapautetaan myös veroista joilla nämä etuudet maksetaan.
Etuudet kuten vankilajärjestelmä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat