Evoluutio varoitusäänet ja meemit

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Meemi on kuin kulttuurigeeni. Jokaisella elämiellä, joka tuottaa ääntä on mitä ilmeisemmin varoitusääni. Jos katsotte esim. National Geographicin luontofilmejä Afrikasta, joka on mielletty elämän kehdoksi, niin niissä esim. eri hirviantiloopit ja vaikkapa apinat käyttävät lähes samaa varoitusääntä. Lintujenkin varoitusääni on hyvin samantyylinen. Kotipihassa seurasin oravien varoitusääntä ja sekin oli samantyylinen, lyhyt ja ytimekäs kurkunperänäännähdys; tirskahdus tai haukahdus tai ynähdys.

Aloin yht`äkkiä miettimään, että olisikohan ihmisellä samanlainen. Sattumalta löysin läheltä yhden lapsen 10 kk., joka ei osannut yhtään sanaa, eikä kommunikoinut millään sanoilla, eikä vastannut tai reagoinut muuten, kuin tunteella vanhempien puheeseen. Jos sellainen refleksinomainen varoitusääni olisi, se viittaisi universaaliksi luonnehdittavaan ominaisuuteen ja mahdolliseen kulttuurimeemiin, joka hyvin syvällä hermostorakenteissa seuraa ihmistä autonomisen hermoston ja refleksien tasolla piilotajunnassa.

Sitten menin lähelle lasta ja ynähdin apinan varoitusäänen. Arvatkaas mitä tapahtui? Lapsi vastasi siihen. Toistin jutun muutamia kertoja niin, että lapsi oli sylissä ja välillä niin, että lapsi oli lattialla. Hän vastasi lähes joka kerta ynähtämällä takaisin. Sitten muutkin innostuivat kokeilemaan, ja lapsi vastasi melkein jokaiseen ynähdykseen. Kokeilin tätä vielä seuraavanakin päivänä ja kaukaa toisesta huoneesta hälinän keskellä. Niin kaukaa kuin lapsi kuuli ynähdyksen, hän aina vastasi.

Sitten lapsi alkoi riehaantua ja villintyä ja heilutella molempia käsiään kuin hyökätäkseen. Nousi seisomaan, otti muutamia askeleita ja huitoi molemmilla käsillään minua kohti. Sitten oli pakko lopettaa, sillä tämä stimuloi jotenkin lasta ja kiihotti primitiivistä puolta.

Nyt olen ihmeissäni, voisikohan tästä tehdä tutkimuksen? Jos sinulla on lapsi tuossa iässä voisit itsekin kokeilla ja kertoa miten meni!

Mitä mieltä olette tästä?

Kommentit (11)

Vierailija
kar1
Sitten menin lähelle lasta ja ynähdin apinan varoitusäänen.

Opitko tuon apinan varoitusäänen sieltä telkusta?

kar1
Sitten lapsi alkoi riehaantua ja villintyä ja heilutella molempia käsiään kuin hyökätäkseen. Nousi seisomaan, otti muutamia askeleita ja huitoi molemmilla käsillään minua kohti. Sitten oli pakko lopettaa, sillä tämä stimuloi jotenkin lasta ja kiihotti primitiivistä puolta.

Ehkä tuo oli vain lapsen tapa ilmaista parin päivän jälkeen, että voisit pikkuhiljalleen lopettaa olemasta idiootti. Ehkä tuollainen kannattaisi dokumentoida digitaalisesti ja laittaa jakoon meille muille analysoitavaksi. Tai sitten on olemassa mahdollisuus, ettei moista tapahtunut, tai yhdistelet asioita huonoin perustein.

kar1
Nyt olen ihmeissäni, voisikohan tästä tehdä tutkimuksen? Jos ilmaantuu mahdollisuus tähän, taidan itse tehdä sen.

Voit mitä ilmeisimmin tehdä siitä tutkimuksen. Yritä kuitenkin suorittaa se jonkun koululaitoksen alaisena, voi nimittäin muuten tulla pakkolähtö toiseen instituutioon, jos rupeat kaupungilla murisemaan muitten muksuille.

kar1
Mitä mieltä olette tästä?

Jaa-a.. Ehken osaa ottaa juttujasi enää kovinkaan vakavasti, joten olen sitä mieltä, ettei minulla ole mielipidettä sinun tekstiisi. Uskon kyllä, että kommunikaatio lapsen ja aikuisen välillä onnistuu, vaikkei yhteistä kieltä olekaan. Luulisin kuitenkin, että nämä löytyvät enemmän eleistä ja fyysisestä läheisyydestä. On aika kaukaa haettua, että kymmenkuinen lapsi tekisi yhtään mitään millään varoitusäänellä. Ok; vanhempi ei jaksakaan tehdä lapsensa eteen vaaran edessä mitään konkreettista, vaan murisee minkä kerkeää ja mitä lapsi tekee? Ottaa kolme haparoivaa askelta ja kaatuu pää edellä seinään. Iso hyöty.. Toki lapsi ymmärtää aikuisen äänenpainot, aistii tunnetiloja yms. Tällaiseen primitiiviseen eläytymiseen esimerkissäsi en kuitenkaan usko.

Ps. se mihin minulla on vankka mielipide on se, että on suunnattoman ärsyttävää edes yrittää kommunikoida kanssasi. Kun sinulle kirjoittaa vastausta, niin olet jo tekemässä 243. modifikaatiota viestiisi. Parhaimmassa tapauksessa olet sanottavasi jo kerennyt korvata hymiöllä. Sen lisäksi tapasi nostattaa aiheita pintaan, jos et huomiota saa, on suunnattoman ärsyttävä. Huomionkipeä ainakin olet.

Vierailija

aihe sinansa ei sen tarkemmin kiinnosa, mutta meemesta olisi kyllä juttua! kunhan taas palailen täänne selvin päin...

Vierailija

Beeta on haukkunut --"tieteellisen pätevästi". -jälleen. Objektivismi on subjetivismi sinun kohdallasi, eikö? Ja tieteeliset verifikaatiosi haet tunteistasi. Beeta, monesko inkarnaatio olet?! Älä kanna kaunaa, sillä vähiten olen tosissani sinua haukkuessani. Selvästi koet itsesi jonnimmoiseksi besserwisseriksi ja auktorisoijaksi. Enkä ole täällä tiedon soitimella kanssasi. Hyvää jatkoa sinulle. Voi hyvin. Emansipoitunut tyttönen!

Itse olen ylenmääräisen huomiosi kohteena. Koeta välillä pysyä aiheessa, vaikka se ehkä tunteellisuutesi vuoksi onkin vaikeaa.

s&s&s tajusi heti pointin.

Vierailija
kar1
Itse olen ylenmääräisen huomiosi kohteena. Koeta välillä pysyä aiheessa, vaikka se ehkä tunteellisuutesi vuoksi onkin vaikeaa.

Minä annan sinulle sitä mitä kaipaat, huomiota. Edellisen viestini jälkikirjoituksesta selvisivät tunteitteni lähteet, mutta oikeastihan sinun olisi pitänyt tuosta aiemmasta viestistäni poimia se oleellinen. Ironia on vaikea laji, joten pysytään aiheessa ihan selkokielellä.

1) Materiaalit ja metodit:

Miten kuvittelit televisiosta oppineesi apinan varoitusäänen toimivan ihmisellä? Ja vieläpä tarkennukseksi; miten osasit tuottaa sellaisen? Siis varoitusäänen.

2) Tulokset:

Sinun ynähdykseesi ynähdys vastaukseksi? Tai jotain primitiivistä huitomista ja hyökkäilyä? Lapset kommunikoivat kun heille tarjotaan huomiota. Samoin he ynisevät vaikkei mitään tapahtuisikaan. Riehaantuminen, villiintyminen ja hyökkäys? En tiedä millainen on 10kk lasten tuntemuksesi, mutta jos olet oikeasti tuottanut jotain normaalista poikkeavaa käyttäytymistä, niin sitten kar1 go for it - eikun rahoitusta hakemaan.

3) Diskussio:

Jos vain sattumalta törmäsit tähän lapseen, niin oletan, ettei ollut ihan lähipiiriä. Näin ollen olettaisin vieraan ihmisen yninän ja ähkimisen tuottavan kylläkin vasteita varottavista signaaleja. Tai sitten normaalia kommunikaatiota. Evolutiivisesti lajin sisäistä varoitussignaalia se kuitenkaan tuskin vastasi - tämä kommentti vain sen takia, että hypoteesisi oli tälle pohjalle rakennettu.

Vierailija

Olit väitteissäsi oikeassa ja siis sinäkin pikkuhiljaa alat tajuamaan pointin. -ehkä!

Sitäpaitsi apinoiden varoitusääni ei ole ynähdys, vaan haukahdus. Eivätkä evolutionistit näköjään tarttuneet syöttiin. Minun puolestani haukahdelkoot rauhassa.

Tämä teema sinällään olisi esim. kehityspsykologian näkökulmasta tai esim. periytyvien mahdollisten latenttien ominaisuuksien tutkimuksen kannalta ns. "kova juttu". Tämän tutkiminen ei kuitenkaan helposti onnistu. Jo lasten saaminen tällaista tutkimusta varten olisi ilmeisesti erittäin vaikeaa ja ilmeisesti myös epäeettistä.

Itse en ole kiinnostunut, eikä minulla olisi edes aikaa moisen tutkimiseen.
Elektroforeesi ja proteiinisynteesit tuossa sadasosananometristä viiteensataan nanometriä luokassa sekä entsymaattiset ja muut katalyyttiset rakenne- ja funktio-ominaisuudet sen sijaan kiinnostanevat myös sinua. Siellä ne puoligyberneettiset fysikaaliset ilmiötkin tapahtuvat.

Vierailija

Joo, mä olen saanut joitakin koiria pillastelemaan, kun mä olen vingadellut niille KOIRAA, jotkut ovat olleet hämmästyneitä vinkumisistani, ovat olleet sitä mieltä, että mä olen puhunut heille HITON HUONOA KOIRAA ja toiset ovat olleet sitä mieltä, että kiva kun mä olen edes yrittänyt vinkua heille, vaikkei se niin kivalta ja puhtaalta ole kuullostanutkaan. Eli on siis ollut koirilla erilaisia mielipiteitä mun koiranmurteestani. Yleensä olen saanut koirista kuitenkin leikkikavereita. Tämä on siis koskenut koiria ja minua. En ole tehnyt mitään tieteellisä tutkimuksia, olempa vain huvitellut hiukan koirakavereitten kanssa.

Lasten primitiivisistä käyttäytmisistä ei ole merkillepantuja havaintoja.

Vierailija

Sitä olen aina ihmetellyt että miksi pierussa on ääni. Eihän se ole yhtään vaarallinen mikä onkin todiste evoluutio-oppia vastaan.

Uusimmat

Suosituimmat