Ajatusmallimme

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olemme ihmisinä erittäin älykkäitä - jotkut meistä paljon älykkäämpiä kuin kukaan muu. Eikö se olekin ihmeellistä, että olemme ymmärtäneet kehittyneemme bakteereista ameeboiden ja apinoiden kautta ihmisiksi?

Jotkut väittävät, että ihmisellä olisi vapaa tahto, mutta eihän se voi olla mahdollista, koska olemme eläimiä ja eläimet taas seuraavat vain viettejään. Miksi me sitten haluamme valita, mitä uskomme ja pidämme totena? Miksi me arvostelemme toisiamme - meidän mielestämme - vääristä valinnoista? Jospa he vain seuraavat viettejään !

Miksi meitä pelottaa erilaisuus? Uhkaako erilaisuus evolutiotamme - eikö se olekaan luonnosta kiinni? Uhkaavatko meille vieraat ajatusmallit niin rankasti identiteettiämme, että meidän on pakko solvata, jotta pelastuisimme mahdolliselta henkiseltä nujertumiselta ?

Kommentit (8)

Vierailija

Ei me ihmiset olla mitenkään erinomaisen älykkäitä.

Me kuvitellaan olevamme, ku meillon kamerapuhelin ja bemari!

Ja ainoona eläinlajina tuhotaan tätä meidän planeettaa.. Vaik 'ollaan niin viisaita!'

(Ehkä tää onkin vaan simulaatioo kaikki..)

Tarkoituksenasi on elää mahdollisimaan harmittomasti. Sinulle on annettu yksi sääntö:

1) Ole kiltti

Vierailija

Ihmisillä, jotka solvaavat on illuusio siitä, että niin tekemällä itselle tulee parempi olo, mutta olonsa purkaminen toisiin ei auta.

Ellei vaivaudu lisäämään itsetuntemustaan - itseään - tutkimalla, mikä elämässä ns. mättää, miksi ei ole elämäänsä tyytyväinen ... ei koskaan lopeta etsimästä sitä - rikkaa - toisen silmästä. Toisten ns. kyttääminen ei johda oman pahan olonsa vähenemiseen ... vaan vain sen lisääntymiseen

Pahan olon purku ilmenee - tunteiden - purkauksena, jossa järjen ääntä ei kuunnella ... tunteet kun voivat tuntua niin niin oikeassa olevilta ... ja oikeassahan ne ovatkin ... mutta niiden viesti on tarkoitettu niiden kokijalle .. ei purettavaksi ympäröivään maailmaan. Tunteet eivät koskaan ns. valehtele ... tunteita emme tunne turhaan. Tunteet panevat meidät pohtimaan, mutta järki (tieto) on otettava mukaan "keskusteluun" -itsetutkiskeluun - muutoin suoltaa suustaan ihan mitä sattuu ..

Vaari
Seuraa 
Viestejä3297
Liittynyt22.3.2005

Illuusio eli aistihairahdus, havaintovirhe on väärin tulkittu aistimus. Illuusiossa on siis olemassa todellinen ulkoinen aistiärsyke, joka tulkitaan väärin. vrt. hallusinaatio. Jokainen aisti voidaan erehdyttää illuusiolla, mutta tunnetuimpia ovat näköön liittyvät harhat. Jotkut illuusiot ovat henkilökohtaisia; toiset voi kokea eri tavalla, toiset
eivät ollenkaan.

Illuusion lajeja:
Optiset illuusiot, kuten Mullerin harha.
Kangastukset, optisia ilmakehän vääristymiä, kuten "lätäköt" kuumalla maantiellä
Kuuloilluusiot, kuten Shepardin ikuisesti nouseva sävel
Kosketusilluusiot
Taikurin näyttämöilluusiot

Miten voit lysti tietää että jollakin on illuusio!?. Tässä et edes aseta tuota tietämistäsi kysymyksen muotoon, vaan ilmoitat että "Ihmisillä, jotka solvaavat on illuusio siitä, että niin tekemällä itselle tulee parempi olo, mutta olonsa purkaminen toisiin ei auta." Tiedät, siis huomaa tämä, tiedät myös miksi nämä jotkut, joihin viittaat toimivat niin kuin toimivat. Tiedät myös, huomaa tämäkin, miten tuloksellista heidän toimintatapansa on.

Olipa melko absurdi vastaus sinulta tähän keskusteluun, sen tässä vaiheessa. Jatkat (kaiketi !!!!) jotain toisaalla käytyä keskustelua.

Jatkat: "Tunteet eivät koskaan ns. valehtele ... tunteita emme tunne turhaan. Tunteet panevat meidät pohtimaan, mutta järki (tieto) on otettava mukaan "keskusteluun" -itsetutkiskeluun - muutoin suoltaa suustaan ihan mitä sattuu .."

Jep jep. Et vain sano noin, vaan osoitat myös.

"Jos sanon olevani väärässä siinä että Jumala on olemassa, väitän samalla Jumalan olevan väärässä, mitä hän taas ei voi olla. Olen siis oikeassa m.o.t." (LivingHeart)

Vierailija

Minua ihmetyttää se, että ihmiset nykyään ylpeilevät kulttuurinsa saavutuksilla, vaikka jos totta puhutaan, meistä suurin osa on vain haitaksi kulttuurin kehitykselle. Kuluttajasta on hyötyä vain yrityksille, jotka tahtovat hänen rahansa, mutta tieteen ja taiteen kehitykseen kuluttajaparka on osaton.
Ihailemme Einsteiniä ja Wittgensteiniä, mutta kuinka moni pystyisi toistamaan heidän saavutuksensa ja kuinka moni pystyisi ylittämään ne, mikä olisi kehityksen edellytys. Kun asiaa ryhtyy miettimään, kuinka moni saisi hankittua oman ruokansa, jos marketit katoaisivat maan päältä ja kuinka moni saisi edes tulen syttymään omin avuin, jos ei kaupasta ei enää saisikaan tulentekovälineitä? Nykyihminen naurahtelee "primitiivisten" ihmisten tietotaidolle, vaikka käytännössä ei itse osaa edes murto-osaa heidän selviytymistaidoistaan. Tätä on tietysti tavallaan turha pohtia, koska marketit ja tulentekovälineet tuskin ihan heti ovat minnekään menossa ja kuluttajaparka saa jatkaa kuluttamistaan ja TV:n sankarihahmoihin samaistumista, mutta tuon pohtiminen tuntuisi luovan hieman perspektiiviä siihen miten ylivertaisia luontokappaleita me ihmiset oikeastaan olemmekaan.
Nyt kuljen jo aasinsiltaa, mutta luulen että monet meistä tiedostavat aika tarkkaan tuon tilanteen. Että kovinkaan moni meistä pikkuihmisistä ei ole millään muotoa tärkeä ja merkittävä olento. Uskon että aika paljon erilaisten laumaidentiteettien ja uskomusten omaksumisesta kumpuaa juuri tuosta mitättömyydentunteesta, jota kuluttaja yrittää käsitellä ainoalla osaamallaan tavalla: kuluttamalla henkistä kauppatavaraa eli arvoja ja asenteita. Aivan sama onko DI vai PA, jos minäkuva on epärealistisen hohdokas, siitä seuraa turhautuminen, kun päivästä toiseen joutuu pettämään omat odotuksensa.

Vierailija

[quote="Herra Hippi"]Minua ihmetyttää se, että ihmiset nykyään ylpeilevät kulttuurinsa saavutuksilla, vaikka jos totta puhutaan, meistä suurin osa on vain haitaksi kulttuurin kehitykselle.

> Miten ihmeessä kukaan mikään on haitaksi - millekään - ? Eihän täällä ole mitään/ketään, joka ei kuulu tänne. Maailmahan ei olisi sama, jos sinä taikka minä puututtaisi täältä ... tai jos täältä puuttuisi yksikin kivensiru ... ykseys on täydellistä ts. kaikki mikä on on vain tarpeellista/hyödyllistä.

Vaari
Seuraa 
Viestejä3297
Liittynyt22.3.2005
lystikäs
Miten ihmeessä kukaan mikään on haitaksi - millekään - ?

No tämä selittää kaiken. Aivan kaiken. Kiitos.

lystikäs
Maailmahan ei olisi sama, jos sinä taikka minä puututtaisi täältä ...

Kuka on sanonut että sen pitäisi ola sama, tuossa jälkimmäisessä merkityksessä etenkin. Milä ihmeen idea siinä on että tämän pitäisi jatkua tälaisena koko ajan. Minä tiedän ainakin yhden muutoksen, jota moni odottaa.

Et sitten lysti vastannut minulle, että miten pystyit lukemaan niiden ajatuksia jotka solvaavat tuhmasti muita. Miten?

"Jos sanon olevani väärässä siinä että Jumala on olemassa, väitän samalla Jumalan olevan väärässä, mitä hän taas ei voi olla. Olen siis oikeassa m.o.t." (LivingHeart)

Vierailija

Vaari, koeta lähteä sisimpääsi tutkimusmatkalle ... ja kaiketi inhoamasi eli ihailemasi Jari Sarasvuo/lysti edustaa - kaikenlaista - sellaista, mitä myös sinä haluaisit - itsestäsi - esiin tuoda, muttet rohkene.

Tutki Vaari kademieltä itsessäsi.

Uusimmat

Suosituimmat