Kännykkä ja Aivokasvaimet

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Lisätutkimustietoa kännykän turvallisuudesta.

2006 valmistuu suuri Interphone-tutkimus ko. aiheesta.
--------------

Lisää näyttöä kännyköiden turvallisuudesta

Matkapuhelimella soittelua ei kannata välttää ainakaan terveyssyistä, sillä tutkimusten mukaan kännyköiden käyttöön ei liity terveyshaittoja. Tätä käsitystä vahvistaa entisestään tuore tanskalaistutkimus, jossa selvitettiin matkapuhelimen käytön ja aivosyövän yhteyksiä. Analyysinsa perusteella tutkijat toteavat, etteivät tulokset tue ajatusta, jonka mukaan matkapuhelimen käyttö lisäisi aivokasvainten muodostumista.

Neurology-lehdessä julkaistussa tutkimuksessa oli mukana 252 glioomaan ja 175 meningeoomaan sairastunutta 20–69-vuotiasta tanskalaista sekä 822 tervettä vertailuhenkilöä. Potilaiden aivokasvaimet oli todettu vuosina 2000–2002. Tietoja kerättiin haastattelujen lisäksi useista rekistereistä. Lisäksi puhelutietoja selvitettiin osalta tutkituista.

Kännyköiden ja aivokasvainten yhteyttä selvitetään parhaillaan myös kansainvälisessä Interphone-tutkimuksessa, jossa myös Suomi on mukana. Ensi vuonna valmistuva tutkimus on suurin aiheesta tehty selvitys, ja siinä on mukana kaikkiaan noin 5000 aivokasvainpotilasta.

Uutispalvelu Duodecim
(Neurology 2005;64:1189-1195)
http://www.neurology.org/cgi/content/abstract/64/7/1189

Sivut

Kommentit (28)

Vierailija

Glioomat ja meningeoomat eivät ole lisääntyneet Suomessa viime vuosikymmenen aikana, joten en oikein osaa kännyköitä pelätä.

Aivokasvainten synnyn syistä tiedetään vielä kovin vähän, toisinkuin monien muiden syöpälaatujen.

Mummo

Vierailija

Tiedetäänkö oikeastaan mitään aivokasvaimien syntyjen syvistä?

Vastaani ei ole tullut yhtään artikkelia, missä edes olisi spekuloitu syistä tai ainakaan nyt ei muistu mieleen.

Kerran olin neurologian luennolla, jossa kodin koneiden magneettikenttien vaikutusta aivoihin pohdittiin. Kukaanhan ei tiedä vastausta vielä. Luennoitsija ainakin sanoi, ettei hän pidä kännykkää yöpöydällä, kun minä taas teen niin. Kännykkään on niin helppo ohjelmoida herätys, arkisin, tiettyyn täsmäminuuttiin.

Meistä kahdesta saisi jo tutkimusryhmän. Minä olisin koehenkilö ja ko neurologi placeboryhmä

Nykyisillä tutkimusmenetelmillä aivojen toimintaa voidaan aika hyvin tutkia. PET ja fMRI (Positron Emission Tomography ja funktionaalinen Magnetic Resonance Imaging)

The Basics of MRI
http://www.cis.rit.edu/htbooks/mri/

fMRI
http://www.functionalmri.org/

Turku PET Centre
http://pet.utu.fi/

Edit: näppis on superhyperherkkä ja samoja kirjaimia tulee rivitolkulla.
Poistettu yksi t

Vierailija

Itse olen seurannut jonkin verran tätä "polemiikkia" kännyköiden terveyshaitoista. Toisissa tutkimuksissa kasvaimia ja rakennemuutoksia sekä aivojen kemian heittelyjä tulee kuin sieniä sateella, ja toisissa ei huomata normaalikäyttäjällä juurikaan mitään.

Itse kannattan ns. maalaisjärki koulukuntaa, niinkuin varmasti suurin osa ihmisistä: Kun ei pälpätä tuntikausia jatkuvasti joka päivä, niin ei siitä suurempaa haittaa ole.
Kuitenkin tässä nähdään tieteellisten tutkimusryhmien "lahjomattomuus", miten voi olla että näin erilaisia tuloksia saadaan! !
Jokainen ryhmä tallaa tavoillaan ja rahoillaan, mistä sitten ne tulevatkaan.

Vierailija

hmmm... olenkin uusi täällä mutt en rupea kertomaan itsestäni olen kuitenkin vasta 10.v. Niin meidän piti koulussa kirjoittaa paperille Tulevaisuuden kännykkä vuonna 2050. Sitten minä ja mun pari laitettiin esim. että tulevaisuuden kännykästä ei enää tulisi säteilyä^^ ujostuttaa puhua oudoille tyypeille .

Vierailija

Jos en tietäisi säteilystä sitä vähää mitä tiedän, niin väittäisin, että aistin puhelimen säteilyn. Kun pitää puhelinta korvan lähellä, niin tulee sellainen kihelmöivä tunne. Ihan sama, joka minulle tulee kun seison mikron vieressä sen lämmittäessä ruokaa. Ja takuulla sama, joka tulisi jos kävisin ydinvoimalassa. Eli itse keksitty tunne, jonka mielikuvitus pistää säteilyn piikkiin.

--

Minun puolestani tervetuloa keskusteluihin, Köpönen. (Kiva nimimerkki muuten.) On mukavaa saada kaiken ikäisten näkökulmaa palstalle.

Vierailija
Köpönen
hmmm... olenkin uusi täällä mutt en rupea kertomaan itsestäni olen kuitenkin vasta 10.v. Niin meidän piti koulussa kirjoittaa paperille Tulevaisuuden kännykkä vuonna 2050. Sitten minä ja mun pari laitettiin esim. että tulevaisuuden kännykästä ei enää tulisi säteilyä^^ ujostuttaa puhua oudoille tyypeille .

Tosi mukavaa, että Köpönen on tullut joukkoomme. (minustakin erittäin makee/siisti/cool nimimerkki)

Onnistuitteko te suunnittelemaan kännykän, josta ei tule säteitä?

Olisipa silloin ollut kännyköitä ja tietokoneita, kun minä olin 10v. Nyt tuskin edes näen 2050 säteetöntä kännykkää tai mistäpä tuota tietää. Olen minä monta kertaa uhonnut, että Arvo Ylpön päihitän iässä eli elän yli 104-vuotiaaksi.

PS: täällä aluksi kaikki tyypit ovat outoja ja kun tutustut paremmin, silloinkin löytyy outoja tyyppejä. Outoja kun on kahta eri tyyppiä, tuttuja ja tuntemattomia

Vierailija

Suomessa ollaan aina niin kauhean innokkaita tuomaan esille uusia tutkimuksia kännyköiden säteilyn mahdollisesti aiheuttamista haitoista. Tämä nykyinen tilanne on varmasti omiaan sotkemaan kansalaisten pienet päät...

Vierailija

Suomessahan ollaan päin vastoin perin juurin maltillisia säteilytutkimuksessa. Ei olla hyppäämässä jokaisen trendin perään, mitä Ruotsista säännöllisin väliajoin tupsahtelee ilmoille.

Stukin säteilytutkijoita jonkin verran tuntevana ja fysiikkani lukeneena olen itsekin saanut käsityksen, jonka mukaan kännykän lähettämä ja vastaanottama säteily ei hetkauta ihmisaivoja suuntaan tai toiseen. Ainakaan siinä mielessä fysikaalisesti mitä lööpit toisinaan tarkoittavat: Kenenkään aivot eivät kärähdä luuriin puhumisesta. Lumesähköallergikot ovat oma lukunsa, ja tuppaavat jäämään joka ainoa kerta alkeellisimpienkin sokkotestien tiimoilta kiinni valehtelusta.

Vierailija
dinoflagellat
Jos en tietäisi säteilystä sitä vähää mitä tiedän, niin väittäisin, että aistin puhelimen säteilyn. Kun pitää puhelinta korvan lähellä, niin tulee sellainen kihelmöivä tunne. Ihan sama, joka minulle tulee kun seison mikron vieressä sen lämmittäessä ruokaa. Ja takuulla sama, joka tulisi jos kävisin ydinvoimalassa. Eli itse keksitty tunne, jonka mielikuvitus pistää säteilyn piikkiin.

Minäkin saan vilunväristyksiä mikroaaltouuneista
(Se uuni varmaan ottaa sitä kuumasti tiheää ilmaa sisäänsä ja viilentää sillälailla ulkoilmaa ja siitä johtuu ne vilunväreet. Kerkesinpäs ennen Jukteria.)

Vierailija
Mummo
ota se värinähälytys pois päältä

neuvoo

Mummo

Melkein tuli pisut housuun, ei saa naurattaa tuolla tavalla !

Vierailija

LÄÄKÄRILEHDEN UUTISIA

27.05.2005: Kännykän säteilyannos pienemmäksi – kuuloke tai sinihammas korvaan

Kännyköiden sähkömagneettinen kenttä ei nykyisten tutkimusten perusteella aiheuta terveydellisiä haittoja. Kännyköiden radiotaajuussäteilyä halutaan kuitenkin tutkia siksi, että säteilylle altistuu valtava ihmisjoukko. Yksin Suomessa kahdeksalla kymmenestä on kännykkä korvallaan.

– Käytännöllisesti katsoen kaikki altistuvat kännyköiden sähkömagneettiselle kentälle. Kannammehan lähetintä jatkuvasti mukanamme. Suurin säteilyannos saadaan puhelun aikana korvalliselle, mutta säteily vaimenee niin, että vastakkaisella korvallisella säteilyä ei enää ole mainittavia määriä, sanoo professori Jukka Juutilainen Kuopion yliopistosta. Hän koordinoi kansallista Health Risk Assessment of Mobile Communications eli HERMO- tutkimusohjelmaa. (http://www.uku.fi/hermo/) Käynnissä on myös kansainvälisiä tutkimuksia mm. INTERPHONE, joka selvittää matkapuhelinkäyttäjien mahdollista syöpäriskiä.

Sähkömagneettisen kentän tutkiminen on tarpeen myös siksi, että kännyköitä on käytetty varsin lyhyen aikaa verrattuna monien syöpäsairauksien kehittymiseen.

– Riskin arviointiin on kyllä käytettävissä runsaasti soluviljely- ja eläinkokeita.

Kuumottava korvallinen

Osa ihmisistä tuntee kännykkää käyttäessään muutakin kuin pelkkää puhelimen lämpenemistä pitkän keskustelun tuoksinassa. Kuumottava korvallinen ei kuitenkaan paljastu kaksoissokkokokeissa.

– Varsinkin ns. sähköallergiaa potevat ihmiset saavat oireita riippumatta siitä, oliko kännykkä säteilevä vai lumetta. Potilaan kokemat oireet ovat tietenkin totta, mutta kännykkää ei ole voitu osoittaa niihin syylliseksi, professori Juutilainen sanoo.

Kännykkä säteilee vain silloin, kun puhelu on menossa eli lähetin on päällä. Gsm-puhelin lähettää pulssimoduloitua eli sykkivää signaalia, jonka mukana informaatio kulkee radioaalloilla sykäyksinä. Nmt-puhelimien signaali on jatkuva. Tulevissa kolmannen polven 3G-kännyköissä modulaatio on taas omanlaisensa. Eri modulaatiolla on esitetty olevan erilaisia biologisia vaikutuksia.

– Esimerkiksi gsm-tyyppisten moduloitujen on sanottu olevan haitallisempia kuin jatkuvat signaalit. Väitteitä ei ole voitu kiistattomasti osoittaa todeksi.

Kuulokkeet pienentävät annosta

Omaa radiotaajuussäteilyannostaan voi oleellisesti pienentää käyttämällä langallisia kuulokkeita tai langatonta bluetooth-kuuloketta. Sinihampaan kantomatka on vain muutama metri, kun kännykän signaalin pitää kantaa maaseudulla jopa kymmenen kilometrin päässä olevaan tukiasemaan.

– Kantomatkaa voi verrata suoraan saadun säteilyn määrään, professori Jukka Juutilainen sanoo.

Jos kännykkä on puhelun ajan taskussa, saavat sisäelimet vaimeaa säteilyä. Juutilainen toteaa myös sukusolujen olevan niin kaukana, että radioaallot ovat jo niiden ulottuvilla vaimentuneet. Kännykkää lempeämpi puhelin on myös langaton verkkopuhelin, jonka kantomatka on yleensä vain 300 metriä.

PS: Mummon kehoitus laittaa värinähälytys pois päältä, jos puhelin on taskussa, oli nappiin osunut oivallus.

Vierailija
MD
LÄÄKÄRILEHDEN UUTISIA

27.05.2005: Kännykän säteilyannos pienemmäksi – kuuloke tai sinihammas korvaan

PS: Mummon kehoitus laittaa värinähälytys pois päältä, jos puhelin on taskussa, oli nappiin osunut oivallus.

Ottamatta sen enempää kantaa tähän tutkimukseen, totean, että Ruotsalainen lääkäri kertoi tutkimustuloksistaan eilen radiossa.

Väitettiin, että maaseudulla asuville olisi ainakin vanhempien kännykkä mallien suhteen löydettävissä hieman suurempi riski saada aivokasvain, kun kaupungissa kännykkää käyttävä ihminen. Joka selitettiin johtuva siitä, että tukkiasemat ovat maaseudulla kauempana kuin kaupungeissa. Joten kännykkä käyttää suurempaa tehoa maaseudulla.

Mutta kännyköitten käyttämä teho on koko ajan laskenut, koska kehittyneet digitaalimenetelmät sallivat tätä.

Vielä pieni anekdootti: Muutama vuosi sitten istun pubissa Lontoossa. Osallistuin siellä British Museumin Arkeoastronomiaa ja matematiikkaa koskevaan seminaariin. Tyttö jonka kanssa juttelin, oli osallistunut British Museumin uuden katoksen suunnitteluun. Hänellä oli kaksi kännykkää, toinen Ericssonin ja toinen Nokian. Väitti, että hän käyttää Nokian kännykkää, koska ruotsalaisteta kännykästä saa aivokasvaimen.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat