Mikroskooppi

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Löysin tuossa siivotessa vanhan mikroskooppini. Sain sen lahjaksi vanhemmiltani kymmenen vanhana, ja silloin se oli hyvinkin mieluisa instrumentti. Kovin voimakas se ei ole suurentamaan, 300 kertaisen suurennoksen siitä saa enintään. Mutta kiinnostaisi tutkailla sillä taas asioita. Lapsena tuli tutkittua hyönteisiä, niiden siipiä, kankaita, kuituja, karvoja, omaa verta ja sylkeä, jnejne.

Mitä te ehdottaisitte tutkailtavaksi? Mitkä asiat ovat suurennettuina yllättävän hienoja ja mielenkiintoisia?

Kommentit (5)

Vierailija

Moi minä sain itsekin mikroskoopin 8 tai 9 vuotiaana. Mutta olen vasta kymmenen . Minunkin mikroskoopilla näkee vain 300 tarkkuuteen. Minä itsekin olen katsonut vertani. Jos sinun mikroskoopissa ei ole valoa, niin kai siiinä sitten on peili. Minulla on lamppu ja peili. Suosittelen suolakiteiden, kivien, kolikkojen, paperin, tekstin ja kuvien tutkimista. Valo pitää kuitenki saada joissain näissä asioissa saada ylhäältä.

Vierailija

Lamppu on tuossa mikroskoopissa itsessään. Näyttää yhä toimivan mutta voi olla parempi vaihtaa patterit koska ne voivat olla hapettuneet. Kiitos ehdotuksista, varsinkin painettu teksti lienee siltä osin mielenkiintoista sillä jossain rikossarjoissahan sillä tavalla tutkitaan kirjeitä tms. johtolankoina. =) Mietin tuossa että käsittelemätön puupinta voisi olla kanssa mielenkiintoista tutkia, sekä kasvien lehtien alapinnat.

DerMack
Seuraa 
Viestejä1839
Liittynyt16.3.2005

mäkin sain joskus kymmenvuotiaana mikroskoopin porukoilta, suurennosta löytyy 600x asti, varsinainen porvari malli , käyttämättömänä ollu viimesen vuosikymmenen ainakin.

erilaisten kivien lohkopinnat oli muistaakseni aika mielenkiintoisia, ja yllättävän värikkäitä, niitten kans sai olla vain varovainen ettei naarmuta vehkeitä. noitten läpinäkymättömien kohteiden kanssa sai aina viritellä muita valoja valaseen sitä ylhäältä päin

Vierailija

Liitytäänpä joukkoon eli minäkin sain ala-asteikäisenä mikroskoopin. Ja pahus vieköön äiti oli vienyt sen kirpputorille siihen mennessä kun aloitin biologian opiskelun. Olisi ollut hauska tutkia kaikenlaista kotonakin. Kannattaa ottaa lähilammikosta vähän levää ja tutkiskella sitä. Pikkuelukoitakin saatta löytyä vedestä.

junior
Seuraa 
Viestejä4
Liittynyt29.5.2013

No itseläni on kaksi 300x suurentavaa mikroskooppia ja yks isompi. itse tutkin karpäsen päätä, erilaisia kaseveja ja ruostetta

Huom! olen 12v

Uusimmat

Suosituimmat