Sukupuuttoaallot

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Californian yliopiston tutkijat tekivät kummahkon löydön tutkiessaan merien faunan määriä viimeisen 550 miljooonan vuoden ajalta: tarkalleen 62 miljoonan vuoden välein on havaittavissa sukupuuttoaaltoja joille kaivattaisiin nyt selitystä.. Onko joku kuullut moisesta ja löytyisikö teorioita?

Kommentit (8)

Vierailija

Muistan hämärästi joskus esitetyn, että aina kyseessä eivät olisi olleet ulkoiset tekijät (meteorit, tulivuorenpurkaukset), vaan evoluutioprosessista itsestään johtuvat muutokset. Stokastiset ja dynaamiset järjestelmät voivat käyttäytyä monipuolisesti jo sisäisten tekijöiden moninaisuuden vuoksi.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Manco
Californian yliopiston tutkijat tekivät kummahkon löydön tutkiessaan merien faunan määriä viimeisen 550 miljooonan vuoden ajalta: tarkalleen 62 miljoonan vuoden välein on havaittavissa sukupuuttoaaltoja joille kaivattaisiin nyt selitystä.. Onko joku kuullut moisesta ja löytyisikö teorioita?

Uutta on ja teoriakin on kovasti hakusessa...

Mutta jos kyse on kuitenkin noinkin täsmällisestä ja pitkään jatkuneesta ilmiöstä, niin syytä pitäänee hakea Telluksen ulkopuolelta. Ehkäpä aurinkokuntamme syöksyy ajoittain ilmiöt aiheuttavaan avaruudenosaan - mitä se sitten onkaaan.

Toisaalta Auringollakin voi olla omat toistaiseksi tuntemattomat kautensa - Aurinkoa kun ei olla vielä edes tarkkailtu tarkemmin kuin vähän toista sataa vuotta (tai sinne päin, riippuu mihin rajan vetäää).

Vierailija
Volitans

Mutta jos kyse on kuitenkin noinkin täsmällisestä ja pitkään jatkuneesta ilmiöstä, niin syytä pitäänee hakea Telluksen ulkopuolelta.

Miksi ei itse evoluutioprosessista? Miksi mennä merta edemmäs kalaan?

Edit: (Claus Emmeche - Tekoelämä - Art House)

"Kompleksisten järjestelmien evoluutiosta saadaan siis näkyviin monia jännittäviä hahmoja: staasi, lyhyet nopean lajien synnyn vaiheet, evoluution nopeuden vaihtelut, massasukupuutot, rinnakkainen evoluutio sekä eloon jäävien käyttäytymismallien ja -strategioiden kasvava kompleksisuus. ... Monimutkainen kayttäytyminen syntyy dynaamisen järjestelmän sisäisestä kehityksestä. Paleobiologien kannalta tähän sisältyy tärkeä havainto; enää ei tarvitse etsiä "ulkoisia katastrofeja" ... ekologisten järjestelmien rajujen muutosten selittämiseksi."

Tämä siis koskien simuloitua evoluutiota.

Vierailija

Muistanpa lukeneeni että on esitetty näiden suurtuhoperiodien kattavan vain pienen osan kaikista sukupuutoista, joista suurin osa on (lukemani julkaisun mukaan) 'biologisia.'

Vierailija

Olisikohan niin että maapallon lämpötila heiluu juuri tuon 62 miljoonan vuoden välein - muutos tappaa heikot.

Lämpötila muuttuu kun aurinkokunta liikkuu linnunradan läpi ja kohtaa tiheämmän tai väljemmän alueen.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Minä olen oman teoriani aiheesta jo pari kertaa täällä esittänytkin.

Se kuuluu: (rumpujen pärinää) evoluutiolta kuluu n. 62 miljoonaa vuotta älyllisen elämän kehittämiseen.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Vierailija
Aweb

Se kuuluu: (rumpujen pärinää) evoluutiolta kuluu n. 62 miljoonaa vuotta älyllisen elämän kehittämiseen.

Minulta on mennyt ohi. Mieleen tulvahti väistämättä tästä taas se hieno Apinoiden planeetan loppukohtaus.

Vierailija
Aweb

(Taputuksia...)

Uusimmat

Suosituimmat