SYÄPPÖ

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Täällä palstoilla näyttää olevan kaiken sortin viisaita.

Mulla on tässä yks ongelma: saiskos parit ratkaisuehdotukset?

Olen SYÄPPÖ eli ohjelmoitunut syömään liikaa ja inhoan sydämestäni liikuntaa ja olen ylipainoinen.

Teoreettista tietoa kaiken maailman dieeteistä etc on myös olemassa, jotenen mene mihin hyväsä atkinssiin lankaan, virheeni on siinä, etten saa luitani liikkeelle, läskit löllyisivät kai perästä ja tippuisivat johkin, jos onnistuisin motivoimaan itseni liikuntaan. Netissä on lisäksi kaikenlaisia apetaulukoita sen kuin vaan viitsii etsiä, joten sekään ei ole suuri ongelma.

Olen siis Teoreettisesti Lahjakas, vuosia sitten nutrasin myös näppärästi kiloja pois vähäkalorisilla dieeteillä, mutta vain väliaikaisesti. Paino palasi jälleen, kun en ollut motivoinut itseäni pitämään kilojani pienemmällä.

Ai joo, mites tähän soppaan sopii depis, olen pitkään laahautunut elämäni menossa mukana, en oikein kunnolla elänyt. Lääkitys päällä.

Ninettä???

zarat11

Sivut

Kommentit (17)

Vaari
Seuraa 
Viestejä3297
Liittynyt22.3.2005

Helppo. Älä syö niin paljon. Mitä toi muu hile oli, depis ja tilitys? Roinaa. Syö vähemmän.

"Jos sanon olevani väärässä siinä että Jumala on olemassa, väitän samalla Jumalan olevan väärässä, mitä hän taas ei voi olla. Olen siis oikeassa m.o.t." (LivingHeart)

Vierailija

Ymmärrän yskän. Itse lihon aina talvella melkein 10 kiloa kun istun viikolla koneen ja viikonloppuna tuopin äärellä. Onneksi kesällä muutun eri ihmiseksi ja se 10 kiloa on lähtenyt aina. Talvella motivoituminen on hiton vaikeaa. Silti yritän neuvoa:

Yksi parhaita lääkkeitä masennukseen on tutkitusti liikunta. Liikkumalla hoitaa kahta asiaa yhtä aikaa: ylipainoa ja masennusta. Ei ehkä kannata pitää mitään rempomisdiettejä. Into lopahtaa aina. Kannattaa niin liikunnan kuin ruuan suhteen pyrkiä tekemään jotain, mistä oikeasti pitää. Kävely ja pyöräily eivät hengästytä liikaa ja lenkkeillessä voi ajatella asioita ja katsella maisemia. Osta käsipainot ja yritä tehdä niillä aina uutisten tai lempi-TV-sarjan tunnareiden ajan. Kana ja kala ovat vähärasvaista, jos niitä paistaessa ei pistä järkyttävästi öljyä. Limsasta kannattaa ottaa sokeriton vaihtoehto. Kannattaa ostella erilaisia hedelmiä, joista saa vitamiineja ja naposteltavaa makeannälkään. Esimerkiksi viinirypäleitä voi popsia TV:tä katsoessa. Kannattaa opetella kokkaamaan kunnon kotiruokaa. Jos leipominen onnistuu jotenkin, voi tehdä niin kuin minä: olen luvannut itselleni etten osta kaupasta mitään hyvää vaan teen itse jos kerta niin kovasti mieli tekee. Leivän syömistä suosittelen kovasti vähentämään, koska siihen päälle tulee pistettyä kaikkea rasvaista.

Toivon, että saat jotenkin otteen asiasta. Jos on masentunut, ei välttämättä huvita edes kävelylle lähteä, mutta toisaalta jos ei lähde, niin masentuu entisestään. Katkaise noidankehä.

Vierailija
zarat11
Täällä palstoilla näyttää olevan kaiken sortin viisaita.

Mulla on tässä yks ongelma: saiskos parit ratkaisuehdotukset?

Olen SYÄPPÖ eli ohjelmoitunut syömään liikaa ja inhoan sydämestäni liikuntaa ja olen ylipainoinen.

Teoreettista tietoa kaiken maailman dieeteistä etc on myös olemassa, jotenen mene mihin hyväsä atkinssiin lankaan, virheeni on siinä, etten saa luitani liikkeelle, läskit löllyisivät kai perästä ja tippuisivat johkin, jos onnistuisin motivoimaan itseni liikuntaan. Netissä on lisäksi kaikenlaisia apetaulukoita sen kuin vaan viitsii etsiä, joten sekään ei ole suuri ongelma.

Olen siis Teoreettisesti Lahjakas, vuosia sitten nutrasin myös näppärästi kiloja pois vähäkalorisilla dieeteillä, mutta vain väliaikaisesti. Paino palasi jälleen, kun en ollut motivoinut itseäni pitämään kilojani pienemmällä.

Ai joo, mites tähän soppaan sopii depis, olen pitkään laahautunut elämäni menossa mukana, en oikein kunnolla elänyt. Lääkitys päällä.

Ninettä???

zarat11

Enpä tuota tiiä... (Huom Jukrismainen savon viäntö )

Itse laihdutin muutama vuosi sitten siten, että en välttänyt mitään ruokia, söin vain 1/4 vähemmän enkä santsannut (vaatii itsekuria). Kun nälkä tuli väärään aikaan, söin niin monta tomaattia, että nälkä lähti (varmaan muutkin vihannekset toimii). Ongelmana oli tietysti se, etten halunnut elää tuolla tavalla loppuikääni, ja kun lopetin ruokavalion, niin kilot pikku hiljaa tulivat takaisin.

Joten ainoa järkevä tapa on elintapojen muutos. Liikuntaa lisää, ruokaa vähemmän, mutta vain siten, että tuntee voivansa elää samalla tavalla vaikka loppuikänsä. Muuten menee jojottamiseksi, joka on vielä epäterveellisempää kuin ylipaino.

Mieluummin liikakiloja kuin jojossa

Vierailija

Siitä olen samaa mieltä edellisten kanssa että ei kannata yrittää muuttaa liikaa ruokailutapojaan, sitä ei kuitenkaan jaksa pitkään. Sen sijaan yritä vähentää rasvaa, sokeria sekä hiilihydraatteja. Rasva tuottaa kiloja tehokkaimmin, hiilihydraatit tulevat hyvänä kakkosena. Sokeri ei ole toisaalta kauhean paha, mutta elimistö käyttää sokerin ensin energiaksi ja alkaa vasta sitten polttaa rasvaa.

Toinen asia mitä kannattaa kokeilla on syödä kerralla vähemmän, esim. vain puolet siitä mitä söisit normaalisti; mutta tämän vastapainoksi saa taas syödä useammin. Vaatii tietysti itsekuria ettei syö kerralla liikaa (sanoisin että jos tuntee itsensä kylläiseksi on syönyt liikaa yhdellä kerralla), on tietenkin hiukan ärsyttävää kun olo tuntuu koko ajan epämääräisen tyytymättömältä, mutta tuloksia tulee. Jos tulee nälkä, syö. Mutta vähän kerrallaan (esim. välipalana yksi tai kaksi leipäpalaa).

Näläntunnetta pitää poissa parhaiten proteiini. Rasva taas ei vaikuta ollenkaan tähän, joten kannattaa pyrkiä syömään ruokaa missä on vähän rasvaa mutta paljon proteiinia. Hyvin harvoissa ruoissa on kuitenkaan paljoa proteiinia, lihavalmisteissakin (leikkelekinkut yms) tilanne ei ole kovin hyvä, silti suosittelisin 3% rasvaa sisältäviä kinkku / kalkkunaleikkeleitä, vaihdellen eri laatuja kyllästymisen tullessa. Juustossa on aika paljon rasvaa, mutta siinä on myös proteiinia, joten sitä voi syödä kohtuullisesti. Tonnikalassa on aika kivasti proteiinia.

Leipä pitää kyllä näläntunnetta poissa aika hyvin, mutta jos syö paljon leipää tulee nopeasti paljon hiilihydraatteja ja täten myös paljon energiaa, sanoisin että leipää ei kannata syödä samalla kun syö muuta lämmintä ruokaa (tulee myös helposti syötyä kerralla liikaa muuten). Leipää välipaloina.

Itse olen myös nyt syönyt / juonut paljon jogurttia, vähän energiaa ja täyttää ihan kivasti.

Lihaa siis saa syödä, siitä saa proteiinia ja nälkä ei tule niin helposti, mutta kannattaa pyrkiä valitsemaan vähärasvaisia vaihtoehtoja (mieluummin naudan-kuin sianliha jne). Luultavasti eniten kannattaa vähentää leivän syöntiä (ainakin omalla kohdalla tämä toimii).

Punnitse painosi joka päivä samaan aikaan, älä odota että paino lähtee heti, vaan seuraa tilannetta, ja jos muutosta ei tapahdu kiristä energiansaantia vähän kerrallaan, kunnes paino alkaa laskea. Pidä tällöin energiansaanti mielellään samalla tasolla, kunnes kehitys taas pysähtyy, sitten taas pientä kiristystä. Ei missään nimessä liian kovaa aloitusta, vaan pikemminkin mahdollisimman rauhallinen ja tasainen painonpudotus. Jos jaksat lähteä liikkumaan, se nopeuttaa tuloksia jonkun verran mutta ruokahalukin paranee varmaan.

Itse olen onnistunut näin laihduttamaan nyt 10 kg viime vuoden loppupuolelta tähän päivään mennessä (eli noin 2kg / kuu), nyt painan noin 84kg ja tavoite olisi alle 80 kg. Lähes ainoa liikunta mitä tulee tehtyä on pyöräily kouluun ja takaisin (mihin menee noin 30-40 min yhteensä) viisi kertaa viikossa.

Vierailija

Opettele hyväksymään itsesi sellaisena kuin olet, ethän ollenkaan ihmisenä ole toisenlainen olitpa lihava tai et. Ei ulkokuorella ole mitään väliä ... loppujen lopuksi. Sinä olet ainutlaatuinen - sinä - jollaista toista ei ole maanpäällä ollut ... eikä tule koskaan olemaankaan. Uniikki olet.

Masennus viestittää sinulle sinusta jotain tärkeää tietoa, ei kukaan ole syyttä suotta masentunut, minkälaista oli elämäsi ennen masennusta... tartu niihin asioihin mistä ennen masennusta nautit ... ja elleivät ne enää kiinnosta .. kysy itseltäsi, mistä unelmoit.

Vierailija

Joo -

Todettu: Teoreettisesti Lahjakas
eli ei oikein helpolla saa psyykatuksi itseään liikkeelle pitkäaikaisten masennusten vuoksi.

On joteskin sielukin kipsissä, ja siihen ei auta silloin jos kaveri vaikka kuinka kiljuu, että ala vetää hemmettiin siitä itsesäälistäsi.

Siis miten mä pääsen rikkomaan sen paradoksin, että voiks Jumala luoda niin ison kiven, ettei voi sitä siirtää paikasta toiseen eli miten mä pääsen siitä hiivatin älyttömästä kehäpäätelmästä irti?

Emme me ole niin hiton viisaita kuin me luulemme, meiltä menee PALJON OLENNAISTAKIN ohi. Menee suuria ja pieniä oivalluksia ohi, joistakin saamme kiinni ja sitten ihmettelemme, miksi emme ole hoksanneet, siinähän se IDEA on ollut jo jonkin aikaa justiinsa tuoreena ja käyttämättömänä nenämme edessä. Se nyttemmin mainostettu HILJAINEN TIETO istuu nenämme edessä, mutta emme hoksaa tarttua siihen, luutuneet ajatuksemme liukuvat ohi, emme näe. Sitten vain ihmettelemme, miksi joku menee pieleen, miksi kukaan ei ole ennen hoksannut.

Joten miten mä pääsisin luutuneisuudestani?

Mojovia Vappuja
zarat11

Vierailija

Ei mistään dieteistä apua ole syö vain normaalisti mutta pieniä annoksia ja 6* päivässä...ja pientä pyöräilyä..siinä se...itse olen aivan outo ihminen mielestäni...syön aika paljon mutta en liiku ollenkaan...en sitten tippaakaan...mutta olen silti n.10-15 kg alipainoinen...paitsi pyöräily kouluun ja takaisi....

Neutroni
Seuraa 
Viestejä23119
Liittynyt16.3.2005
lystikäs
Opettele hyväksymään itsesi sellaisena kuin olet, ethän ollenkaan ihmisenä ole toisenlainen olitpa lihava tai et. Ei ulkokuorella ole mitään väliä ... loppujen lopuksi. Sinä olet ainutlaatuinen - sinä - jollaista toista ei ole maanpäällä ollut ... eikä tule koskaan olemaankaan. Uniikki olet.



Ei lihavuudessa ole kyse vain ulkokuoresta. Lihavuus on myös merkittävä terveyshaitta. Vaikka ei ulkonäöstään piittaisi, diabeteksesta, verenpainetaudista, sepelvaltimovaivoista, nivelvaivoista, ties mistä syövistä ja monesta muusta lihavuuteen liittyvästä on kovin vaikeaa olla piittaamatta silloin kun ne iskevät omalle kohdalle. Hyvä kunto tekee myös paremman olon kaikilla tavoin. Sen merkitystä ei kannata väheksyä.

dinoflagellat

Kannattaa opetella kokkaamaan kunnon kotiruokaa. Jos leipominen onnistuu jotenkin, voi tehdä niin kuin minä: olen luvannut itselleni etten osta kaupasta mitään hyvää vaan teen itse jos kerta niin kovasti mieli tekee.

Opettelin kokkaamaan kymmenkunta vuotta sitten ja sen jälkeen painoa on tullut lisää reilu kilo per vuosi. Asiaan vaikuttaa tietysti myös parisuhteen tuomat muutokset elämäntavoissa, nyt 1-4 tunnin fillarilenkki työpäivän jälkeen 3-4 kertaa viikossa tuottaa sanomista.

Itse leipomisessa on se huono puoli, että siinä missä kaupasta ostaa yhden viinerin tai berliininmunkin, itse tekee pari uunipellillistä pullia ja syö niistä toisen heti ja toisen ennen kuin se kuivuu. Muutenkin itse tehdyt ruuat ovat niin hyviä, että kaupasta ei saa mitään niihin verrattavaa. Aina tulee syötyä mahansa äärimmilleen.

Mutta liikunta on tosiaan hyvä lähtökohta. Pienikin määrä on hyväksi niin mielelle kuin ruumiille. Vaikka mikään satunnainen kävely tuskin sellaisenaan laihduttaa, se estää ylipainon terveyshaittoja ja se myös vähentää masentuneisuutta. Liikunta myös luo tarvetta liikkua, ja kehitys voi alkuun päästyään johtaa pysyvään muutokseen. Pitää vain tehdä sellaista mistä pitää ja alkaa tarpeeksi rennosti ettei riko itseään.

Vierailija

Joteskin tuntuu tutulta tuo, että elämästä ei selviä hengissä.

Meitillä vaan onpi kaikilla jonkinlaisia ONGELMIA tässä kohtaa kun vielä ollaan ns. hengissä. Tulee sanoakseni turpiin toisinaan ympäristöstä. Ei ehkä aina itseltä.

z

Vierailija

Syö niin että rasvaa tulee korkeintaan 50grammaa päivässä.
Vaikka söisit pieniä määriä,nälkä lähtee vähän ajan päästä ruokailusta.
Aivoilla kestää n.20 minuuttia ymmärtää että pötsiin on tullut ruokaa.
Eli syö pieniä määriä usein niin vatsalaukkusi kutistuu ja näläntunne pysyy poissa.
Jos syöt muutenkin kuin nälän takia,kannattaa hakea mielialalääkkeisiin resepti lääkäriltä.
Läskit lähtevät myös ilman liikuntaa kun et syö liikaa lihottavia sapuskoja.
Kannattaa pudottaa vain 1-2kg kuukaudessa,olet vuoden päästä 12-24kg kevyempi.

Köpänder
Seuraa 
Viestejä149
Liittynyt29.4.2005

Oon törmännyt lääkkeisiin, joiden sivuvaikutuksena on ruokahalun kasvu. Toista lääkettä käytän vieläkin epilepsiaan. Toinen oli masikseen, josta oon jo päässy eroon. On se kumma, että maailma on pullollaan pillereitä, jotka aiheuttaa näläntunnetta, mutta miksei lääketiede pysty kehittään pilleriä, joka vähentäis ruokahalua Kai ny hyvänen aika nykylääketieteen pystyvän hahmottamaan mikä saa aikaan aivoissa näläntunteen ja näin ollen kumoamaan sitä jollakin nappulalla. Terveisin 115kg...

Vierailija

Hanki kaveri joka ei hevillä luovuta ja jaksaa inttää ja ärsyttää niin kauan ennen kuin lähdet hänen kanssaan lenkille. Hän voisi myös kieltää rasvaruoat ja valvoa syömistä.

Toinen hankittava vaihtoehto on ERITTÄIN riehakas, koko ajan juokseva ja helevetin paljon ulkoilutusta vaativa koira.

Yksi vaihtoehto on myös kieltää kaikkien lähikauppasi myyjien myydä sinulle muuta kuin rasvattomia tuotteita.

Neljäs vaihtoehto on vähemmän suositeltava ja VAIN jos mikään muu ei auta(ja jos kerran läskit on myös AIVAN pakko saada pois). Käy rasvaimussa tai leikkauksessa.

Köpänder
Seuraa 
Viestejä149
Liittynyt29.4.2005
Duski
Näläntunnetta pitää poissa parhaiten proteiini.

Mitäs sit jos juo palautusjuomaa riittävästi, jossa on vaan proteiinijauhetta liuotettuna veteen? Pysyykö nälkä poissa?

Vierailija

Syömisen teoriaa kannattaa opiskella eli merkitsee syömänsä ruoat ylös johonkin vihkoon ja laskee sitten kalorimäärät. Tämä tarvitsee tehdä vain kerran ja sen jälkeen tietää aina suunnilleen, kuinka paljon "saa" syödä päivän aikana, että kalorien saanti ja kulutus on tasoissa.

Opettele sietämään näläntunnetta. Näläntunne on myös usein pelkästään janosta johtuvaa. Juo vettä, älä kahvia.

Miellä ruoka ainoastaan polttoaineeksi, älä itsetyydytysvälineeksi.

Kilot eivät tule salaa vuosien myötä, jos omistaa vaa'an ja myös käyttää sitä.

Puoli tuntia hikiliikuntaa joka päivä pitää lääkärin loitolla.

Vierailija
MakeeK
Duski
Näläntunnetta pitää poissa parhaiten proteiini.

Mitäs sit jos juo palautusjuomaa riittävästi, jossa on vaan proteiinijauhetta liuotettuna veteen? Pysyykö nälkä poissa?

En tiedä, en ole kokeillut. Tarvitsee sitä ihminen kuitenkin muutakin kuin proteiinia, kuulostaa jo vähän turhan radikaalilta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat