Kivi pois tieltä!!!

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Miten saan kiven pois, kivi on keskellä kulkuväylää

koko on 60 cm pitkä 30cm leveä. kivi jatkuu maan alle noin 50 cm ja maanpinnalla on 25cm.

Miten tämmöisen kivin voi poistaa tuosta kohtaa, en viitsi millää vääntää kun ei jaksa. Olen kokeillut.

Itse olen ajattellut porata reijät ja lyödä kiiloilla pieniin osiin ja siirtää sitten ne pois. Mutta minulla ei ole kiiloja. Onko mitää muuta konstia?.
Enkä aijo räjäyttää kun en saa.

Sivut

Kommentit (172)

Vierailija

Lapio, muutama kanki ja viputuki sekä pikkukiviä kuopan täytteeksi ison kiven alle. Sillä se lähtee. Pitää vaan jaksaa kaivaa ja vääntää. Eniten tietty helpottaa kun hankkii ensin paikalle pari kaveria vääntöavuksi.
terv. nimim. "Kokemusta on"

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Jos olisi syksy ja saisit ne reiät porattua, niin kaataisit niihin vettä, joka sitten jäätyy ja laajetessaan halkaisee kiven, mutta se pitäs tieten saada kesäksi pois.

Lierikki Riikonen

Vierailija

Kaiva onkalo kiven alle ja mahdollisesti isompi alakohtaan.
Osta yksi purkillinen polyuretaania.
täytä onkalo uretaanivaahdolla ja tuki onkalon suu tiukasti.
Huomenna kivi tai tukkimasi onkalon suuaukko on liikkunut.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä8006
Liittynyt16.3.2005

Ota kivi kainaloon ja vie se kotiin kirjahyllyyn ja esittele sitä
meteoriittina.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18361
Liittynyt16.3.2005
tiäremiäs
Miten saan kiven pois, kivi on keskellä kulkuväylää
koko on 60 cm pitkä 30cm leveä. kivi jatkuu maan alle noin 50 cm ja maanpinnalla on 25cm.
Miten tämmöisen kivin voi poistaa tuosta kohtaa, en viitsi millää vääntää kun ei jaksa. Olen kokeillut.
Itse olen ajattellut porata reijät ja lyödä kiiloilla pieniin osiin ja siirtää sitten ne pois. Mutta minulla ei ole kiiloja. Onko mitää muuta konstia?.
Enkä aijo räjäyttää kun en saa.

Jos et tee sillä kivellä mitään, niin helpoin konsti on kaivaa pitkän sivun viereen 60 cm syvä ja riittävän leveä kuoppa, mihin kivi mahtuu kaatumaan kyljelleen. Muista tukea kivi kun kaivat, jottei kaadu varpaille!

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Vierailija
tiäremiäs
Itse olen ajattellut porata reijät ja lyödä kiiloilla pieniin osiin ja siirtää sitten ne pois. Mutta minulla ei ole kiiloja. Onko mitää muuta konstia?

En tiedä miten hyvin toimii Suomalaisiin kiviin, mutta muistelisin kuulleeni jostain ohjelmasta, että jossain kulttuurissa kiviä hajotettiin poraamalla reikiä ja lyömällä reikiin kuivia puutappeja, jotka sitten kasteltiin kolon yläosasta käsin. Puu turposi ja hajotti kiven.

Saattaisi myös onnistua jos laittaa nuotion viereen ja kuumentaa kiven kuumaksi ja heittää sitten kylmää vettä päälle, mikä saattaa lohkaista palasia kivestä.

Eivät välttämättä kaikkein käytönnöllisimpiä keinoja. Varsinkin nuotion kanssa saatat joutua ahertamaan pari päivää tai viikkoa, mutta tieteellisesti ajatellen olisi tietty mielenkiintoista tietää miten hyvin toimii ;)

Vierailija

Ei ehkä kannata jättää sitä siihen tielle, saattaa routa tehdä ihmeitä jos sen siihen pintaan jätät. Ei muuta kuin lapio ja kanki heilumaan. Ei muuten kannata yhtä aikaa käyttää vääntämiseen vaikka miten kätevältä tuntuisi, sattuu kun jää sormet varsien väliin ja sata kiloa kiveä painaa niitä varsia yhteen.

Osta kiinanruusu tms rehu siihen kiven päälle ja kierrätä tie sen molemmin puolin/sivuitse?

Vierailija

DedMorozin ehtotus kuulostaa järkevältä luonnonvoimien käytöltä. Toki muidenkin ehdotuksissa on näkökulmia, oikeastaan jokainen herättää muiston vastaavanlaisista ongelmista. Puolihullun neuvo on puolijärkevä ja itse koettu, Patsen ja Lierikin neuvot sopivat kapeasti katsottuina teknisiksi ratkaisuiksi.

Tein taas soppaa tänään, ja vatsa täynnä on helppo analysoida. Joten...

Käytännöllistä ja jossain määrin tieteellistäkin olisi asettaa premissit paikalleen, joten kysyn:
- onko autosi/moposi/sandaaliesi maavara kasvatettavissa
- voisiko kiven peittää tietä nostamalla
- onko sinulla kiire sen kiven kanssa ja onko sinulla ns. lihaksia
- onko kavereita joilla on ns. hartioita
- onko sinulla naapureita ja vaivaako sama kiviongelma myös heitä
- onko jollakulla jotain sitä vastaan että käytetään räjähteitä
- onko itselläsi tai naapureilla alle 5-vuotiaita lapsia, joille voisi kertoa että kiven alla on aarre
- millainen on tien linjaus, perustuuko se ikimuistoiseen nautintaan, oman tontin hallintaan vai tiekunnan päätöksiin
- jos tie kiertäisi kuitenkin kiven, miten muuttuisi ojan virtaus ja tarvitseeko kaataa puita
- onko ympäristökeskuksen lausunto hankittu

Ehdotukseni:

Kerro meille käytännön tavoitteesi - tullaan vaikka talkoisiin, kyllä hyviä neuvoja ja vipuvoimaakin löytyy!

Vierailija

... niin, se kelpo ratkaisu, joka on ihan ilmeinen, jäi sanomatta.

Tilaa kivensiirtokone kuljettajineen alan asiantuntijaliikkeestä!

49, fossiili

Vierailija

No nyt löytyi pulma, jota ei edes Mummo pysty ratkaisemaan!

Tosin tekninen ja teknologinen sivistykseni on ohuempaa kuin silkkipaperi, mutta onneksi 49 on löytänyt luovempia ratkaisuja meille epäkäytännöllisille.

itse olisin taipuvainen käyttämään lapsityövoimaa aarteenetsinnän muodossa tai sitten tuota puolihullun kiinanruusukonstia.

Autokoulunopettajani neuvoi minulle aikoinaan hyvän konstin, jos menopeli yllättäen särkyy. Laita huulipunaa ja avaa konepelti.,äärimmäisessä tilanteessa rupea itkemään. Oli raukka ensin monta tuntia yrittänyt opettaa minulle auton tekniikkaa.

Useasti jouduin vanhan Ladanrämäni kanssa tien varteen, mutta aina tuo konsti auttoi.

Joten mitäpä jos laittaisit huulipunaa ja kiipeäisit kivelle itkemään?

Mummo

Vierailija

ei tästä kivensiirto-operaatiosta tarvitse tehdä yhtään sen vaikeanpaa kuin se itseasiassa onpi: nytkinhän onpi niin, että ajattelihan alkuperäinen kysyjähenkilömme alunperin porailla mitäilmeisimmin kuuluisan tee-sekin-itse-henkilö-teoriani todellisessa hengessä kiveen pari reikää täysin olemattomia halkaisukiilastojaan varten, mutta luopui sittemmin noin vain ajatuksestansa pelkästänsä siittä syystä, että kiilastot ovat olemattomat sekä mitä ilmeisimmin myöskin siittä syystä, ettei ettei edes puolihullu rautatavaroitten kauppias suostuisi hänelle edes puolikasta rei'ällistä dynämonttiä myymään... alkuperäistä lähestymistapaa kiveen porailtavien reikien muodossa ei ole mitään syytä tällä tavalla hyljeksiä, sillä tässä kohdin tuleepi avuksemme tavatonta kuuluisuutta saavuttanut ja raivoisia riitoja kautta koko tunnetun tiedettämaailman aikoihin saanut muinaisten-liikkuvien-puutarhojen-teoriani yhteydessä elikäs sivujonteessa suorittamani täysin aukoton selvitys pyramideihin käytettyjen järkäleitten siirtelyn mahdollisuudesta yhditeltynä faaraoitten kadonneitten aarteitten arvoituksen ratkaisumalliin: silloinhan oli hyvinkinpitkälti niin, että siinä teoriassani todistin, kuinka erittäinkin ohutseinämäisiksi koverrettuja järkäleitä saattoi senaikuisella teknologialla kanniskella helpostikin mukanansa parikolme yksikin rakennustamies... tällöin onpi ilmiselvää, että kiviongelmamme voidaan ratkaista naurettavankin helposti siten, että kysyjä ei poraakaan kiveensä yhtä tahi kahta reikää vaan suorastansa poraileepi kiveensä tukuttain reikiä, jolloin se alkaapi muistuttaa hohkakiveä ja vasta sitten kääntääpi hän sen kiven sille poraillulle kyljellensä siihen kaivettuun monttuun ja kutsuupi kylän ämmät katsomaan, kun hän nostaapi sen kiven sieltä montusta ja kantaapi sen kiven lähimmälle jyrkänteelle ja tuuppaapi sen sieltä ales...järveen sitä kiveä ei ei tällöin olisi syitä nakata, sillä hohkakivihän kelluu...

Vierailija
49
... niin, se kelpo ratkaisu, joka on ihan ilmeinen, jäi sanomatta.

Tilaa kivensiirtokone kuljettajineen alan asiantuntijaliikkeestä!

49, fossiili

Tuohon kyllä riittää mikä tahansa perseveivari. 10min urakka. Eikä maksa parhaimmillaan kuin pullakahvit jos moinen löytyy naapurustosta.

Savimaassa kivet ovet joskus tiukassa. Pitää kaivaa kivi esille ja vasaroida lekalla "irti" maasta. Sitten vaan alle puutavarakaupasta pisin kakkosnelonen tai naapurin pihasta vastaavan kokoinen koivu ja vääntämään. Avainsana on vipuvarsi. Se kakkosnelonen kestää sitten paljon paremmin kyljellään.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat