unta

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

eli siis mitä omituista, erikoista tms. teille on tapahtunut unissa tai ennen nukkumaan menoa? minulla tulee joskus sellanen omituinen tunne kun meen nukkumaan niin tuntuu että joku ottaisi hartioista kiinni. säikähän aina silloin hirveesti scary.... Ja oon nähny enneunia ei tarvii uskoa mut niin on käyny näin että ope pitäis pistokokeet hissasta.
Ikävä kyllä vaikka olisinkin tiennyt että se oli enneuni niin en olis ehtiny lukee niihin koska ne oli heti seuraavana päivänä sainkin huonon numeron ( 8- )

ja anteeks kauheesti jos tällänen aihe on jo

Kommentit (7)

Vierailija

Aika yleinen on putoamisen tunne nukahtamisen rajamailla ja sitä seuraava säpsähtäminen. Minulla se tuntuu siltä, kuin sänky yhtäkkiä lähtisi kallistumaan kyljelleen. Tarraan paniikissa patjaan ja tajuankin sängyn olevan tukevasti lattialla.

Vierailija

8- ei pistarista ole huono numero, ellei historia sitten ole 9. Itselläni käy joskus niin, että näen valveunia, enkä tiedä olenko jo nukahtanut vai en.

Vierailija

"Miksi säpsähdämme unen kynnyksellä? (30.08.2004)
Unen aikana ihmisen tahdonalainen, luuston liikkeistä vastaava lihaksisto rentoutuu. Tämä rentoutuminen voidaan jakaa kahteen vaiheeseen.

Nukahtamisen yhteydessä lihasjännitys alkaa laueta. Tällöin esiintyy vielä raajojen suuria liikkeitä. Vilkeunen aikana nämä liikkeet loppuvat, ja ihminen makaa täysin liikkumatta, vaikka pieniä liikahduksia raajojen kärkiosissa onkin runsaasti.

Unen kynnyksellä säpsähtämisessä on ilmeisesti kyse asentoa ylläpitävien lihasten äkilliseen rentoutumiseen liittyvästä palautereaktiosta."

http://www.tiede.fi/kysyasiantuntijalta ... d=363&k=19

Vierailija

Minulla oli pienenä viikon mittainen jatkouni. Aika kamala painajainen. Olen miettinyt, että olisiko tuo tarkoittanut jotain, mutta enpä ole mitään järkevää selitystä päähäni saanut. Yhden kerran minulla oli kaverini kanssa lähes samanlaiset unet joko samana tai lähes samana yönä. Se oli skitsoa!
Valveuniakin olen nähnyt ja muutaman enneunen. Enneunen näköä en vain ole älynnyt vasta kun olen saanut erittäin vahvan dejavun tietyssä tilanteessa.
Minulla tuo unen rajamailla tuleva juttu menee seuraavasti. Sänky tuntuu alkavan pyöriä ja kallistua. Sitten vähitellen tiedän nukahtavani kun sänky ja minä kiepumme kauemmas näköpiiristä. Se on välillä aika häiritsevää. Siitä tulikin mieleeni toinenkin häiritsevä yksityiskohta. Joskus herään siihen, että hyppään unessa jostain liian korkealta (katon tasolta isossa hallissa) ja tipun liitäen. Silloin ihme kyllä sieppaa mahasta, kuten normaalisti tuollaisessa tippumistilanteessa todennäköisesti tekisi.

Vierailija

Joskus kun olen unen rajamailla, niin tunnen yhtäkkiä kompastuvani/kaatuvani ja säpsähdän todella pahasti. Juuri ennen nukahtamista ilmenee myös joskus jäsenten nykimisiä. Se on hassu tunne.

Vierailija

Maanantai-iltana olin kuumeisena (alle 38 kuitenkin) ehtinyt jo hetken aikaa nukkumaan, kun yhtäkkiä heräsin jostain syystä. En kuitenkaan ilmeisesti herännyt heti aivan täysin, sillä kun avasin silmäni, niin yöpöydälläni kiemurteli iso, paksu ja pitkä käärme. Taempana näkyi enemmänkin käärmeitä, mutta tämä yksi kiemurteli suoraan kohti. Pelästyin silmittömästi ja huusin lähes niin lujaa kuin ääntä lähti. Muutama sekunti myöhemmin tajusin, että yöpöydällä oli ainoastaan kännykkäni. Mieheni taisi pelästyä lähes yhtä pahasti kuin minäkin.

Tästä tuli mieleen tapaus joka sattui jo pidemmän aikaa sitten, ja olen sen tainnut täällä kertoakin. Heräsin tässäkin kesken alkuyön unien ja avatessani silmäni huomasin mustan pallon leijuvan sängyn yläpuolella. Osoitin sitä sormella ja huusin paniikissa, että mikä toi on. Hetken kuluttua tajusin sen olevan kattolamppu.

p s
Seuraa 
Viestejä107
Liittynyt26.3.2005
hdheymreyrer
"Unen kynnyksellä säpsähtämisessä on ilmeisesti kyse asentoa ylläpitävien lihasten äkilliseen rentoutumiseen liittyvästä palautereaktiosta."

http://www.tiede.fi/kysyasiantuntijalta ... d=363&k=19

Sehän on selvä tapaus, kun nuokkuu eli ns. pilkkii ja sitten rentouttaa asentonsa niin pitkälle, että tasapaino jo meinaa keikauttaa tuolilta nurin (tästä mulla on muuten aivan käsittämätön sivustakatsomiskokemus junassa - lyhykäisyydessään meni niin, että henkilö X nukkui eteenpäin keikahtaneena pää lattiassa, jalat jotenkin käsittämättömästi puoliksi ilmassa; porukka ei pystynyt pidättämään nauruaan), niin silloin on syytä säpsähtää ja korjata asentoaan, jottei kaadu.

Mutta sitten on ainakin yksi, aivan toisentyyppinen säpsähtäminen. Omasta mielestäni se voi liittyä selvästi ainakin siihen, että alitajunta haluaa herättää. Tilanne voi esimerkiksi olla, että on mennyt sänkyyn sukat jalassa. Sitten jo nukahtaakin, mutta on kuitenkin pieni tunne siitä, että sukat olisi hyvä kyllä ottaa pois (tai vaikka että valot pitäisi laittaa pois). Niinpä alitajunta kehittää pienen unenpätkän, jossa tapahtuu jotain yhtäkkistä. Tällöin refleksireaktiot ja muut osallistuvat tapahtumaan niin rankasti, että on hyvin helppo herätä. Liian hento tapahtuma ei saa herätystä aikaiseksi. Kaikki varmaan muistaa säpsähtäneensä kaveriseurassa unen kynnyksellä. Johtuisiko pääosin siitä, että ajattelee nukahtamisen syystä tai toisesta ei toivottuna, ja siksi alitajunta järjestääkin herätyksen.

Aamulla ei tarvitse enää säpsähtää. Kun ei ole enää väsynyt, niin tälle ei ole tarvetta.

Uusimmat

Suosituimmat