Terveen hampaan särky

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Minulla on reikä oikealla ylhäällä, etuhampaasta laskien viidennen ja kuudennen hampaan välissä.. Jota ei kuitenkaan ole särkenyt. Nyt on kuitenkin käynyt niin, että toiseksi taaimmaista hammasta on särkenyt
paljon jo kolmatta päivää..ja se heiluu vähän, vaikka ainakin näyttää terveeltä hampaalta! Voiko esim. hampaan juuren tulehdus siirtyä
toisen, terveen hampaan juureen? Ja johtuuko heiluminen kenties tulehduksesta?

Kommentit (4)

Vierailija

Todellako? Kiitos paljon neuvosta, ei käynyt edes itselläni mielessä. Pelkään kuitenkin sen verran hysteerisenä hammaslääkäriä, että taidan ottaa vapputurrutuksen jo tänään päälle, ja kiskaista pihdeillä tuon kipeän hampaan pois. Äkkiäkös mä puuseppänä veistelen uuden hampaan vanhan tilalle..

Vierailija

Voisiko kyse olla pitkään jatkuneesta ientulehduksesta? Ientulehduksen seurauksena ien vetäytyy ja paljastuva hampaan osa saattaa vihloa kovastikin varsinkin kuumaa tai kylmää syödessä/juodessa. Lisäksi hoitamaton ientulehdus voi johtaa hampaiden heilumiseen ja jopa irtoamiseen.

Vaikka kyllä terveitäkin hampaita joskus hetkellisesti vihloo ilman näkyvää syytä, minulla ainakin. Tai sitten siellä on reikä jonka olemassaolosta et ole tiennyt. Jos särky jatkuu ja/tai jos hammas heiluu selvästi kannattanee kuitenkin näyttää hampilääkärille. Luulenpa että on huomattavasti kivuttomampi vaihtoehto kuin tuo sinun kaavailemasi toimenpide.

Vierailija

Karieksettoman hampaan vihlominen voi johtua myös purennasta. Eli jos joku hammas on korkeampi kuin muut, se "ärtyy" purressa ja voi vihloa. Hoidoksi auttaa hampaan madaltaminen, joka ei ole kivulista mutta poran ilkeä ääni saa niskavillat nousemaan pystyyn. Eli hampilääkäriin vaan ellet jo ole käynyt.

Uusimmat

Suosituimmat