Mielenterveyshoidon kehittäminen.

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Hei taas kaikki!

Olen huomannut sellaisen asian että kun käy vastaanotolla ja pääsee juttelemaan lääkärille tai psykologille. He kysyvät kuukauden välein samat asiat, minkä takia he eivät lue niitä muistiinpanoja jota he siihen ruutupaperiin kirjoittaa. Hoito olisi paljon tehokkaampaa kun jatkaisi siittä mihin jäisi.

Toki itse potilaalla on myös vastuu että kertoo asioita.
1 tunnista voi mennä 20 - 30 min samaan asiaan jota on jo käsitelty useamman kerran.

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Lisäksi lääkärit tuntuvat olevan hyvinkin innokaita kirjoittamaan lääkkeitä, mutta terapian järjestyminen tuntuu olevan kovin nihkeää.

Vierailija

Meitit on PRIORISOITU johkin hiton lokeroihin ja yleensä kenelläkään lääkärillä ei oletarpeeksi AIKAA kuunnella ja keskustella asiakkaan/potilaan kanssa, tarttee vartissa käsitellä kaikki potilaat ja sitten laukata johonkin hemmetin priorisointipalavaeriin teoretisoimaan ja rustaamaan uusia priorisointiohjeita. Hemmettiäks semmosella asialla, kuin POTILAALLA siinä on mitään tekemistä, kun laaditaan listoja ja tilastoja ja rukseja tai pisteitä niihin pirun tilastoihin. Hoidetaan priorisointitilastoja, huomattavan vähän potilaita käytännössä. Ei keritä muuta kun äkkiä kirjoittaa se hiivatin reseptinippu.

Yököttävä tosiasia. Sairaalaankaan ei kannata mennä muutoin kuin sen verran terveenä, että voi tapella itselleen jotakin hoitoa.

Vierailija
tiäremiäs
Hei taas kaikki!

Olen huomannut sellaisen asian että kun käy vastaanotolla ja pääsee juttelemaan lääkärille tai psykologille. He kysyvät kuukauden välein samat asiat, minkä takia he eivät lue niitä muistiinpanoja jota he siihen ruutupaperiin kirjoittaa. Hoito olisi paljon tehokkaampaa kun jatkaisi siittä mihin jäisi.

1 tunnista voi mennä 20 - 30 min samaan asiaan jota on jo käsitelty useamman kerran.

Mielenterveys potilaiden osalta halutaan varmaankin tarkistaa
ovatko samat mahdollisesti todellisuudesta vieraantuneet
käsitykset edelleen valloillaan.

deepndark
Seuraa 
Viestejä2643
Liittynyt4.10.2005

jos psykologit ja potilaat keskustelisivät enemmän potilaan oikeista pulmista ja yrittäis saada niihin ratkaisua olisi oikeata terapiaa eikä se että annetaan vaimennuslääkepakkaus ja takais kuoppaan.

Jo sakasalaisten kuuluisa fraasi että ratkaisua pitää ettiä ongelman juurelta sanoo mikä on oikea tie mennä eteenpäin. Lisäksi sen että toistuu potilaan kerronnat asioista niin ne on myös melkein samoja myös toisten potilaiden kanssa ja vastaukset niihin kysymyksiin melkein toistuvia.

Olis hienoa tietää että käyttääkö psykologit kirjasta otettuja otteita vai muokkaako he toimiaan tapauskohtaisesti (niin kuin olisi oikein).

Päätin vaihtaa tiede-pohdinnat ja varsinkin psykologiset aiheet laiffiin. Suosittelen!

Vierailija
tiäremiäs
Hei taas kaikki!

Millaisia asioita se psykologi oikein kertoo? Kysyn tätä siksi, koska haluaisin tietää, että millä keinoin esimerkiksi minun masennustani voitaisiin hoitaa.

Vierailija

Suurin ongelma on se että hoidolta puuttuu tavoitteellisuus ja/tai suunnitelmallisuus. Hoidon onnistumista ei seurata eikä hoidon laadulle aseteta käytännössä mitään kriteereitä. Laajoja tutkimuksia hoitotulosten saavuttamisesta ei tehdä. Hoidon kiireellisyyden ja tarkoituksenmukaisuuden arviointi ontuu. Periaatteena on että kun jokin hoito on, niin onhan se toki parempi kuin ei ollenkaan hoitoa.

Hoito on näennäistä. Tavata psykologi tai joku kerran pari kuussa, sitten vähän jutellaan. Että miten se kuukausi on mennyt ja mitä sinulla on nyt mielessä? Aikaa kuluu ja mitään ei tapahdu. Jos joku keksisi valittaa hoidon laiminlyönnistä, niin on ainakin osoitettavissa että hän on säännöllisesti tavannut psykologin, eli katsotaan että hänellä on olemassa hoitosuhde.

Kolmas ongelma on se että eri tahot, kuten Työvoimatoimisto, KELA ja terveydenhuolto eivät kommunikoi keskenään. Yleensähän ihminen on sairauden vuoksi pitkällä sairaslomalla tai peräti työtön. Tähän tarvittaisiin tuon kolmen instanssin yhteistä suunnittelua, että mikä on se tapa millä lähdetään kuntouttamaan. Asiakas joutuu juoksemaan luukulta luukulle, kun ei homma tunnu etenevän. Aina puuttu jokin lausunto tai todistus, mitä ei kukaan huomannut aikaisemmin pyytää.

Vierailija
2:n varamiehen tuuraaja
tiäremiäs
Hei taas kaikki!

Millaisia asioita se psykologi oikein kertoo? Kysyn tätä siksi, koska haluaisin tietää, että millä keinoin esimerkiksi minun masennustani voitaisiin hoitaa.

Seromex on tehokas masennuslääke. En itse käytä sitä mutta jos saat sitä, et kadu.

Vierailija

Kunnallisiin en enää ikinä mene, onneksi on "kaikenkattava" sairasvakuutus.
Kuitenkin kyllä tuolla yksityiselläkin puolella aina välillä on alkanut ihmetyttää, mitä helvettiä teen psykoterapiassa kun tosiaan joutuu samat asiat melkein joka kerta toistamaan ja eihän tässä unettomuuskaan ole jatkunut kuin puolitoista kuukautta eikä näytä lääkkeetkään tehoavan.
Se on näköjään niin, että kerran kun jotain määräävät niin siinä ei sitten millään meinata uskoa, jos se ei esim. sovi potillaalle alkuunkaan tai ei vain auta. Jotain psyyke/masennuslääkkeitä tunkivat kolmisen vuotta sitten kunnallisella sektorilla puoliväkisin ja kuukauden aikana sitä oli aika totaalisen zombiksi muuttunut. Mainitsin asiasta n. 5 otteeseen milloin kullekin lääkärille (ei tietenkään voinut olla sama lääkäri eri kerroilla psykoterapiassa) mutta näytti kuuloaistissaan olevan vikaa ja pahasti, sen jälkeen on kunnalliset lääkäripalvelut satunnaisia sairastapauksia lukuunottamatta saaneet jäädä..

Vierailija
teijoster

Seromex on tehokas masennuslääke. En itse käytä sitä mutta jos saat sitä, et kadu.

Mainitsemasi fluoksetiinin (Seromex Ymv.) antamasta hoitovasteesta olen etenkin kuullut varsin ristiriitaista tietoa. Toiset vannovat venlaflaksiinin nimeen, toiset kiroavat siitä tulevat vieroitusoireet alimpaan helvettiin. Essitalopraami taitaa näistä uusista olla varsin hyvin siedetty. Se on sitalopraamista jalostettu "puhtaampi" johdannainen.

Masennuslääkkeiden kohdalla etenkin tuntuu pitävän paikkansa se että yksi sopii toiselle ja toiselle ei. Oikeaa lääkettä voidaan joutua lukuisien valmisteiden joukosta etsimään yksinkertaisesti kokeilemalla yhtä toisen perään kunnes hoitovaste löydetään.

Kun hoitovasteen saavuttamiseen näillä lääkkeillä vielä vaaditaan usein monien kuukausien kuuri, voi oikean tropin löytämiseen mennä vuosikausia.

Se on vakavaa masennusta potevalle aika tuskainen prosessi.

Ja kun oikeaa ei löydetä niin tilalle kirjoitetaan jokin neurolepti. Tällaisiakin ääritapaus-puoskarointeja olen yleisissä terveyskeskukissa kuullut tapahtuneen.

Yleensäkin koko nykyinen psyykelääkintä ja sen suhde terapiaan ovat retupererällä, siitä voisi mielestäni aloittaa hoitojen kehittämisen.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
2:n varamiehen tuuraaja
tiäremiäs
Hei taas kaikki!

Mene lääkäriin, niin pääset sitä kautta jonkinäköseen mielenterveyshoitoon.

Nuo tuppaa kysellä vähän kaikenlaista asioita, mistä ne yrittää päästä asian keskipisteeseen.

Vierailija
deep'n'dark
jos psykologit ja potilaat keskustelisivät enemmän potilaan oikeista pulmista ja yrittäis saada niihin ratkaisua olisi oikeata terapiaa eikä se että annetaan vaimennuslääkepakkaus ja takais kuoppaan.

En tiedä mistä tuo käsitys kumpuaa, mutta tietääkseni psykologit eivät määrää lääkityksiä. Sen tekevät psykiatrit. Terapiassa potilas itse puhuu asioista, joista on valmis puhumaan. Psykologi ei yleensä tyrkytä mitään valmisratkaisuja, kuten "miten sun pitää sun elämäs elää". Psykologilla ei olisi juurikaan käyttöä jos ne alkaisi jaella "oikeita ratkaisuja" asioihin. Niitä saa valmiiksi jo esim. sukulaisilta, kavereilta, nettitutuilta, jne.

Vierailija
Olen itse syönyt Seromexia masennukseen, ja itselleni tämä ei sopinut yhtään, vaan päin vastoin pahensi sekä ahdistusta että masennusta. Venlafaksiini (Efexor) taas on auttanut.

Olen kärsinyt erinäisistä masennus-, ahdistus- ja paniikkioireista jo noin 15 vuotta, ja olen huomannut, että lääkärit vain tuppaavat lykkäämään jonkun reseptin nenän eteen, ja tämän jälkeen kaikki onkin sitten itsestään kiinni. Jostain syystä ihmisten (myös mielenterveyshenkilökunnan) on vaikea käsittää sitä, että kyseessä oikeasti on osittain myös aivojen kemiallinen häiriö, ja että ihmiset reagoivat eri tavalla eri lääkkeisiin.

Nyt yritän saada itseäni Kelan tukemaan psykoterapiaan, kun olen niin sanotusti "paremmassa vaiheessa", eli pystyn huolehtimaan mm. laskuista. Saa vain nähdä, onnistuuko, sillä mielenterveyshuolto ja hoitoon pääseminen on tehty aivan uskomattoman vaikeaksi. Usein tarjolla on mielenterveystoimisto, sairaanhoitajien vastaanotot ja mahdollisesti ns. ryhmäterapiat, joiden ainoana etuna voi olla muilta saatava vertaistuki - he sentään käsittävät, mitä toinen on käymässä läpi. Kaverin kautta sain tietooni, että Kelan tukemaan psykoterapiaan on mahdollista päästä psykologin lähetteellä. Yritin mielenterveystoimistosta kysyä, mistä saisin sellaisen, niin kyseenomainen infotäti ei edes tiennyt, mistä puhuin. "Meillä on täällä näitä sairaanhoitajia ja ryhmäterapiaa, sellaisiako tarkoitit? Itse voi sitten tietysti mennä psykoterapeutille."

Voinette kuvitella, minkälaista on yrittää saada itselleen apua silloin, kun on huonossa kunnossa, kun se hyvässä vaiheessakin on näin hankalaa.

Psykologi ei yleensä tyrkytä mitään valmisratkaisuja, kuten "miten sun pitää sun elämäs elää". Psykologilla ei olisi juurikaan käyttöä jos ne alkaisi jaella "oikeita ratkaisuja" asioihin.
Totta tuo, mutta kyllä sellainen psykologi, joka vain istuu ja kirjoittaa eikä sano mihinkään mitään on aika monen mielestä painajainen, sillä kuitenkin sinne on menty hakemaan apua; jonkinlainen vastakaiku ja varmuus siitä, että toinen edes yrittää ymmärtää ja auttaa, olisi suotavaa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat