Kiihtyvyys

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Minulla olisi seuraavanlainen kysymys palstan fiksuille:

Sci-fi kirjoissa silloin tällöin ratkaistaan miehistön selviäminen seuraavasti:

Miehistö on vaikkapa 20 G:n kiihdytyksessä vesisammiossa tai jossakin vastaavassa. Ja miehistö selviää hengissä.

Onko tämä mahdollista?

Lisäksi kysyn vaikka kuinka pöljäksi itseni tekisin että olisiko mahdollista selvitä hengissä valtavista G-voimista vaikkapa sukelluskellossa joka on avaruusaluksen sisällä olevan vesimassan sisällä?

Pieni sisarentyttäreni kysyi näitä minulta koulujakäymättömältä ja jäivät kovasti vaivaamaan.

Kommentit (11)

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005

Kai siitä periaatteessa voisi olla apuakin, vaikka ei tietenkään ihan rajattomia kiihdytyksiä ajatellen. Yksi rajoittava tekijä on paine. Metrin syvässä sammiossa 20g kiihtyvyys aiheuttaa paineen, joka vastaa painetta 20m syvällä.

Vesi ei poista sitä ongelmaa, että kropan yläosa makaa kiihdytyksessä edelleen alemman osan päällä, ja siten kohtuuttoman suuri kiihdytys rutistaa kuten ennenkin. (raja ei taida kuitenkaan tulla ihan pienessä kiihdytyksessä vastaan, kuten ei tuon paineenkaan suhteen tapahdu)

Sitten se ratkaiseva etu, mikä tuossa saavutetaan. Veri ei pääse pekenmaan ylhkäältä alas, kuten ilman vettä käy. Paine "ala osissa" on suurempi, ja siksi veri ei pakene alas, kuten ilman vettä käy. Veren kierron häiriintyminen on se ensimmäinen rajoittava tekijä ilman vesisammiota.

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Vierailija

Muistini mukaan jossain on kerrottu että avaruuspuvut ovat paineistettavia(kiristettäviä henkilön päälle) juuri sen takia että kiihdytyksessä veri ei pääse "pakenemaan" päästä liikaa

Vierailija

Kiihtyvyyden vaikutuksia voidaan lievittää erilaisilla paine/kiihtyvyyspuvuilla, jotka tukevat kehoa sopivasti. Samaan vaikutukseen voidaan jossakin määrin päästä myös jonkinlaisilla nestesammioilla. Mutta todellinen ongelma kiihtyvyyden vaikutuksia arvioitaessa onkin se, että ihmiskeho ei kestä suuria kiihtyvyyksiä kuten esim 20G:tä kovinkaan hyvin.

Joten jos halutaan kehon säilyvän vahingoittumattomana suurissa kiihtyvyyksissä pitäisi keksiä keino, jonka avulla kehoa tuetaan tasaisesti joka puolelta myös sisältä päin. Tämä lienee suhteellisen hankalaa.

Sepi
Seuraa 
Viestejä3231
Liittynyt16.3.2005
bosoni
Kai siitä periaatteessa voisi olla apuakin, vaikka ei tietenkään ihan rajattomia kiihdytyksiä ajatellen. Yksi rajoittava tekijä on paine. Metrin syvässä sammiossa 20g kiihtyvyys aiheuttaa paineen, joka vastaa painetta 20m syvällä.

Tuo ei auennut; selitättäisitkö hieman tarkemmin!

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005
Sepi
bosoni
Kai siitä periaatteessa voisi olla apuakin, vaikka ei tietenkään ihan rajattomia kiihdytyksiä ajatellen. Yksi rajoittava tekijä on paine. Metrin syvässä sammiossa 20g kiihtyvyys aiheuttaa paineen, joka vastaa painetta 20m syvällä.



Tuo ei auennut; selitättäisitkö hieman tarkemmin!

Tarkoitin vain, että nesteessä paine tuppaa kasvamaan syvemmälle mentäessä, ja se paineen suuruus riippuu siitä, kuinka paljon päällä oleva neste painaa. Voit ajatella uima-allasta, jossa sukellat metrin syvyyteen. Sitten painovoima kasvaisi äkkiä 20 kertaiseksi. Paine metrin syvyydessä vastaisi silloin samaa, kuin paine 20 metrin syvyydessä normaalilla painovoimalla. Kiihtyvyys aiheuttaa samat ilmiöt, kuin painovoima.

Mutta kuten sanottu, niin tämän suhteen raja ei taida ihan heti tulla vastaan.

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Vierailija

"Kiihtyvyyden vaikutuksia voidaan lievittää erilaisilla paine/kiihtyvyyspuvuilla, jotka tukevat kehoa sopivasti."

Ainakin hävittäjälentäjät käyttävät nk. "G-pukua" vain siksi, että paineistamalla se saadaan veri pysymään paremmin päässä, ja sillä tavalla lentäjä pysyy paremmin hereillä. Tietääkseni se on sen puvun ainoa tarkoitus.

"Vesi ei poista sitä ongelmaa, että kropan yläosa makaa kiihdytyksessä edelleen alemman osan päällä, ja siten kohtuuttoman suuri kiihdytys rutistaa kuten ennenkin."

Muistaakseni hävittäjille on harkittu semmoistakin, että lentäjä makaisi selällään. Selällään makaaminen varmasti auttaa tiettyyn pisteeseen asti, mutta lopulta ongelmaksi tulee mm. sisäelimien kestävyys.

Jazzer
Seuraa 
Viestejä7
Liittynyt16.3.2005

Näin on. Mm. aivot litistyvät kiihdytyksen suuntaisesti pääkopan takalaitaan, jolloin aivojen muoto muuttuu ja eri osien väleille syntyy repeämiä. Tähän ei pääkopan ulkopuolella oleva neste juurikaan auta.

Pää (ja koko keho) pitäisi pumpata täyteen jotain eksoottista ainetta, joka estää kiihdytyksen aiheuttaman muodonmuutoksen, mutta samalla pitäisi aivot normaalisti toimivina. Sitäpaitsi, estäisikö esim. neste pääkopassa se, etteivät aivot valuisi toiseen reunaan?

Mitä, jos kehoon istutettaisiin tasaisin välein mikroskooppisen pieniä metallipalasia ja kiihtyvyyden aiheuttama litistyminen estettäisiinkin vastakkaisen suuntaisella magneettikentällä

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005
pyry
kysymys bosonille: mikä tuo sinun kuvasi on?

Neutronin muuttumista protoniksi (*) kuvaava Feynmanin graafi. (β¯-hajoaminen) Oikeastaan kyse on down-kvarkin muuttumisesta up-kvarkiksi, mutta voidaanhan se noinkin merkitä.

Ja sen kuvan valitsin siksi, että tuossa välittäjänä toimii W¯-bosoni. Tuo sattui ensimmäisenä silmään.

* riippuen, miten tulkitsee ajan suunnan.

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Uusimmat

Suosituimmat