Uusi automerkki

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kaikki mahdolliset nimet taitavat olla, siis ovat ehkä jo käytössä. Vai Ovatko?

Suomella ei ole tällä hetkellä vielä omaa autonvalmistusta. Talbot, Saab, Opel calibra ja Porsche Bogster ovat muistaakseni osittain rakennettu myös Suomessa Uudenkaupungin autotehtaalla.

Suosituimpia automerkkejä Suomessa on useita. Ehkä myynnin kärkipäässä olevat automerkit ovat kuitenkin valittu paitsi hyvän nimen, myös laadun perusteella. Tällaisia automerkkejä ovat esim. Toyota, Citroen, Peugeot, Opel, Nissan ... Hieman arvostetumpaan luokkaan on kuulunut viime aikoihin asti käsittääkseni Volvo, BMV ja volkswagen. Heikoimpaan luokkaan ovat puolestaan imagoltaan käsittääkseni kuuluneet esim. Kia, Daihatsu, Fiat, Daewoo, Scoda, Suzuki ja Ford sekä muutamat tuntemattomammat merkit. Sitten tulevat Chrysler, Jaguar, Porche, Lotus jne. Merkkien merkki Suomessa on edelleen Mercedes Benz. Audi on alkanut voimakkaasti tosin haastaa ensimmäistä sijaa.

Nostalgia-autoja ovat olleet minun historiassani esim. Ford Anglia, kuplavolkkari, tipparellu, kissasitikka, rättisitikka, fiat 600, Rambler, dodge, BV-volvo, pyhimysvolvo, Lincoln Mark V, Moskvits elite, Morris mini, Datsun 100 A, Ford Taunus 17v ja muutamat muut.

Miettikkäpä hetken sellaista vaihtoehtoa, että Suomessa tehtäisiin uusi auto tai sitten maailmalta tuotaisiin uusi automerkki. Se olisi oltava imagoltaan nimenkin suhteen Mersedes Benz -Luokassa.
Keksisittekö ystävällisesti näin vapun kunniaksi uuden automerkin. Onko luovuus vireessä?!

Toivoisin teiltä apua sen selvittämiseen;
1. miltä pohjalta auton nimet määrittyvät? kriteeristöt?
2. mikä nimessä sykähdyttää ja tekee sen trendikkääksi ja "suussa maistuvaksi"?
3. Keksi uudelle automerkille nimi ja mahdollisesti alanimiä:

Voisit myös kertoa millainen auto olisi?! Millä energialla se kulkisi?

Entä mistä lähdekirjallisuutta ja taustateorioita tällaista ongelmanasettelua ja selvitystyötä varten?

Sivut

Kommentit (33)

Vierailija

Minullakin on ollut Ford Taunus. Sitä oli jatkuvasti rassattava kädet kyynärpäitäitä myöten mustana, jos halusi ajaa sillä. Sitä edelsivät Ford 17 M ja Ford Cortina. Nehän kestivät loputtoman hyvin. Varmaan saattaa vieläkin olla jokunen Cortina kiertämässä "maapallon tasannettuja pintakäyrästöjä". Muistan, kun isoilla pojilla oli niitä ja olin joskus niiden kyydissäkin. Ford Cortinassa oli hyvä kyyti. Olen kuullut, että Ford Fiesta on ollut melko kestävä. Mondeo ja Focus ovat minulle melko tuntemattomia ja niiden maine on ilmeisesti kohtuullisen hyvä. Ford Consulissa on ilmeisesti ollut paljonkin vikoja. Joku voisi kaivaa tilastotietoja esim. Saksan TÜV:in katsastustilastoista.

Mutta Fordeja on valmistettu sekä Euroopassa, että USA:ssa. Käsittääkseni Amerikkalaiset Fordit ovat ns. alkuperäisempiä. Niiden maine on ilmeisen hyvä. Olikohan Lincoln continental Mark V Fordin valmistama? Muistaakseni Detroit Motors alotti Fordien joko valmistuksen tai myynnin USA:ssa.?

T-fordilla oli hurjan hyvä maine ilmeisesti, näin ainakin romaaneissa.

Joskus tehtiin myös puusta/vanerista auton koreja. Minkähän nimisiä autoja ne olivatkaan, en muista?!

Mutta tänne ei tunnetusti ole eksynyt kovin luovaa väkeä, niin eipä ole suuria toiveita uuden automerkin keksimiselle.

Vierailija

Näin vapunaaton jälkitunnelmissa joku voisi esittää automerkiksi: Kilju,...
Mutta vaikka tietoisuus jyskyttää päässä tänään ehkä kovastikin, se ei oikein kuulosta hyvältä.

Maire, joo, se voisi olla. Mitenkähän britit, italiaanot, espanjalaiset tai vaikka saksalaiset lausuisivat sen? Onko sillä eri merkityksiä eri maiden kielissä? Esim. Lada ei oikein sovi ruotsalaisille. Niillä onkin Ladalle joku toinen nimi, en muista mikä.

Entäs: Competens

Mainoksessa voisi lukea esimerkiksi: "Jos sinulla on taloudellista näyttöä ja kompetenssia osaamisestasi, aja Competens" tai " aja Competens, jos haluat erottua massasta" tai "Onko kompetenssisi paperinmakuista vai näkyykö se myös Competenssina pihallasi? -aja competens" "Tee kovasti töitä, -työmies on Competenssinsa ansainnut" tai "Naapurien poskien punahehku heijastuu hienoimmin Competenssin aristokraattisen olemuksen metallinhohtoisista pinnoista" tai "muodollinen kompetenssisi ilman Competenssia pihallasi on kuin pilvinen päivä" tai "Muodollinen Competenssisi näkyy pihallasi, ei papereissasi!" tai "Aja elämäsi teitä siellä, mihin Competenssisi yltää!" tai "Missä muodollinen Competenssisi näkyy käytännössä?!"

-Nämä mainokset sopisivat vapun teemaan.

Vierailija

Merkkejä:

Marski
GUV tai joku muu kirjainyhdistelmä (vrt BMW)
Drex-Welt

Malleja:

SpeedX
Zabre

DREX-WELT Magnum (Isohko perheauto)
DREX-WELT Tiger (Urheilullinen maastoauto)
DREX-WELT Glamore (Perheauto)
DREX-WELT SpeedX (Urheilullinen)
DREX-WELT Zabre (Urheilullinen&taiteellinen, 2ov)

Kaikki mallit ovat muodoiltaan sulavat, linjavat ja kaareutuvat.

Nämä eivät luultavasti toimisi:

Merkkejä:

Joukahainen
Kaatuvainen
Hinku-Köhä
Ehkä-Toimii
Hitaanpuoleinen-Laatikko
Huonoksi-Havaittu
Ällömeno
Mulju

Malleja:

Petti
Risa
Lika
Saapas
1855

Jätaintiel = kotimainen ääkkönen mukana, silti kuulostaa mystiseltä ulkomaiselta
"Osta nyt hieno Jätaintiel, siihen voit luottaa"

Pahvpelt = kovat p-kirjaimet antavat vaikutelman vankasta rakenteesta
"Kaipaatko turvallisuudentunnetta? Hanki vankka Pahvpelt!"

Rumkumik = symmetrinen nimi antaa vaikutelman kauneudesta
"Kaipaatko kauneutta? Rumkumik on vastaus"

edit: lisätty malleja

Vierailija

Joo, Marski voisi olla

En halua ryhtyä tuomariksi, mikä olisi paras, mutta haluaisin kuulla lisääkin ehdotuksia.

Itse ehdotin Competens -automerkkiä

Eri malleja voisi olla esim:
COMPETENS Premium (verrattavissa Maybach)
COMPETENS Lord (verrattavissa S-mersu)
COMPETENS Pragma (tila-auto)
COMPETENS Sensitive (hienostunut)
COMPETENS Art (taiteellinen)
COMPETENS Formula (Urheilullinen)

Vierailija

Autossa pitäisi olla nykyisiin autoihin verrattuna esim:

Parempi eristys alustassa (kaksoisalustarakenne/kennorakenne). Paremmin tien pintaan reagoiva jousitus (kaksivaiheinen tai synkronoituva jousitus tien mukaan). Paremmat valot (kaksitoimiset valot, jotka säätyvät automaattisesti esim. pimeällä ajettaessa mukautuen vastaantulevien autojen valokeiloihin niin, että häikäisy olis pienin mahdollinen). Distronik eli etäisyystutka kaikissa autoissa Etaisyystutka olisi ohjelmoitu autoon siten, että auto reagoisi vaaratilanteisiin vaikka kuljettaja ei näkisikään vaaratilannetta. Tällöin vältettäisiin keväällä tapahtuneen kaltaiset ketjukolaritörmäykset. Neliveto kaikkiin autoihin. Auton istuimia olisi kehitettävä ainakin 50 % nykyistä paremmiksi. Karsinogeenitunnistimet ja ilmansaastetunnistimet, jotka automaattisesti kytkisivät suodattimet päälle tarvittaessa ja lisähapen matkustamoon. Maavara säätyväksi. Kommunikointi autojen välillä ja automaattinen varoitus liikenneruuhkista, hirvistä, onnettomuuksista, tutkista jne. Mitä muuta tekniikassa? Rullavat jatkuvasti vaihtuvat rekisterinumerot vai?!:)

Muotoilussa voitasiin mennä siten puolitiehen, että Mersun sukkulamaisuuteen lisättäisiin Rolls Roysen keulamaisuutta ja muotoja lisää suorien pintojen sijaan. Väriyhdistelmiä ja lämpöön tai valoon reagoivia värimuunteluita. Pinta voisi muodostua myös erilaisista pinnoista, eikä vain tasaisesta yksivärisestä pellistä.

Vierailija
s&s&s

Mikä auto kuvaa olemustasi parhaiten tai miksi autoksi sinua on joskus sanottu? :shock: :oops: :D

ps. Tyhmät älkööt vaivautuko...

Minähän olen nykyisin T-malli Ford. Nuorempana olin kylläkin Sisu kuorma-auto, lavalla multakuorma.

Vierailija

Tuli tuosta Maire -ehdotuksesta mieleen Fiat Marea, joka on aika lähellä mairea.

Paras auto ajaa on tähän mennessä aivan ylivoimaisella tavalla ollut Audi A8. Eniten viihdyn siis Audi A8:ssa. Se on muuten erittäin hyvä auto isolla E:llä. Lähes yhtä hyvä on S-Mersu. Tiedän, että se on joidenkin mielestä Audiakin parempi. Sen muotoilu on minusta jo hiukan kuitenkin vanhahtava.

Paras auto oli kuitenkin eräällä Tukholmalaisella pianistituttavallani. Se oli maksanut autostaan 5000 kruunua ja ajoi sillä ongelmitta kaksi vuotta ja noin 50 000 kilometriä. Se auto oli Fiat. En enää muista tarkemmin, mutta se oli joku vähän Ladan mallinen, mutta isompi auto. Siinä oli hinta-laatusuhde kohallaan.

Olen sitä mieltä, että pitäisi saada mahdollisimman monelle mieluummin hyvä pikkuauto, kuin joillekin ei ollenkaan ja joillekin kallein mahdollinen. Tässä suhteessa kannatan keskustalaista politiikkaa.

Vierailija

Auton jousitusta olisi kyllä syytä parantaa, etenkin kun ottaa huomioon että Suomen
asfalteissa on jos jonkinnäköistä painaumaa tai kohoumaa johtuen
sadevesiviemäreistä, sadevesiviemäreiden vaatimista painaumista,
roudan aiheuttamista rosoista, paikka-asfalteista, paikkaamattomista koloista,
täristysesteistä, ajourista jne... Puhumattakaan hiekkateistä.

Parantamista kaipaava seikka on tuulilasin kestävyys kivensiruja,
skrapaamista yms. vastaan. Ja rakenteiden jämäkkyys ilman että auto
alkaa vanhetessaan natisemaan.

Vierailija

Minä haluan olla VW Passat.

En tiedä autosta mitään, mutta herrajee mikä tv-mainos niillä pyörii.

Koiraroduista en tiedä, olen mielestäni aina ollut kissa. Koirat ovat niin ällöttävän hyväntuulisia ja touhukkaita. Enkä siis mikään hyödyllinen tallikissa, vaan kainalossa hyrräävä, nirso sylikatti.

Mummo

Vierailija
s&s&s
Eikös Saksan maalla parikymppinen pojankoltiainen myy netissä paavi Fratzingerin joskus muinoin omistuksessa ollutta autoa ja hinta on kohonnut pilviin... Auto on vanha kuin mikä ja liekö enää niin toimivakaan, mutta pojasta tulee tarjouskilpailusta päätellen miljoonikko.



Iltalehti tiesi maanantaina kertoa että paavin edellinestä autosta, vuoden -99 vw golfista, olisi tarjottu maanataihin mennessä 62000€ ja tarjouskilpa loppuu torstaina eli vissiin tänään.

Audista sanoisin, että jämäkkä on auto, mutta vikoja tulee enemmän kuin Fordiin, oli imago sitten mikä tahansa...

Ylihinnoiteltu Skoda

Hyvä auto varmaan, mutta kallista korjata. Näin ainakin minulle on uskoteltu.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat