Merihumanoidi

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Verkkouutisten sivuilla on juttu Kaspianmerellä havaitusta merihumanoidista. Tekijänoikeussyistä en laita tähän kuin pelkän linkin http://www.verkkouutiset.fi/juttu.php?id=71105 .

Aina välillä julkisuuteen putkahtaa vastaavanlaisia juttuja, mutta kuinka tarkasti Kaspianmeren eliöstö on tutkittu? Ikioman mutu-tuntuman mukaan Kaspainmeri lienee siitä vähemmän tutkitusta päästä - kyseinen merialue oli käytännössä pitkään suljettu länsimaisilta tutkijoilta Neuvostoliiton ja Iranin välissä.

Off-thread, mutta miten linkkiin saa esimerkiksi tekstin 'tänne' tms???

Edit: pari kirjoitusvirhettä

Kommentit (10)

Vierailija

Paskaa, kunnes toisin todistetaan.

Jos siellä nyt sitten oletetaan JOTAIN olevan niin tuskin kuitenkaan mitään uutisen esittäimiä 'humanoideja'. Mieluummin vaikka joku uusi kalalaji jolla olisi vaikka pitkät 'käsimäiset' evät ja päässä jotain haituvia.
Luulen kuitenkin, että veden lainehdinta on tehnyt jostain suuresta kalasta oudon näköisen, kun se kerran veden alla on ollut. Kun ne öljynporaajat ovat jutusta kuulleet niin psukologiset vaikutukset ovat aiheuttaneen sen että joku muu (tai sama) iso kala on näyttänyt ihmismäiseltä.

Edit: Tästä tulikin sitte sadas viesti mulle

Vierailija
Leffafriikki

Off-thread, mutta miten linkkiin saa esimerkiksi tekstin 'tänne' tms???

Siirrä kursori sen URL-napin päälle, niin saat näkyviin mallin merkkijonosta, jolla se syntyy. Se URLtext on sitten se haluamasi linkin selite, esim. "täällä" tms.

Jos linkin url on pitkä tai muuten hankalan näköinen muistettavaksi, kannattaa kopioida ja liittää se varta vasten avaamastasi toisesta selainikkunasta (ei tule typoja!).

Vierailija

En pitäisi mahdottomana, että joku kädellislaji olisi vesielämään sopeutunut. Kuitenkin tässä lienee kyse ihan vaan mielikuvituksesta, ja ihmisen tavasta nähdä mitä haluaa. Muuten, mitäs jos siellä vain meni sukeltaja (ihminen)?

Joku hurjahan esitti, että ihminen on kehityshistoriansa aikana ollut vesieläin, luin jopa kirjan siitä joskus kauan sitten. Jos näin olisi, niin miksei vedessä voisi vieläkin elää jotain ihmisen sukulaisia? Tuskin nyt kuitenkaan.

Vierailija
Karpov
Joku hurjahan esitti, että ihminen on kehityshistoriansa aikana ollut vesieläin, luin jopa kirjan siitä joskus kauan sitten. Jos näin olisi, niin miksei vedessä voisi vieläkin elää jotain ihmisen sukulaisia? Tuskin nyt kuitenkaan.

Koska itse en muista kuulleeni moista tieteen tiimoilta (ellei nyt mennä aikaan ennen maaeläimiä), niin oletan, että olet saattanut lukea Kurt Vonnegutin Galapágoksen? Jos näin, niin kyseessähän oli fantasiaromaani, puhdas fiktio.

Vierailija

Minäkin olen lukenut ns. vesiapina -teoriaa käsittelevän teoksen. Siinä perusteltiin väitökset asiallisesti, joskin muut teoriat jäivät käsittelemättä. Itse uskoisin teoriaa, joka väittää karvattomuuden johtuvan lämmönpoiston tehokkuuden parantamisesta.

Vierailija
wizard
Minäkin olen lukenut ns. vesiapina -teoriaa käsittelevän teoksen. Siinä perusteltiin väitökset asiallisesti, joskin muut teoriat jäivät käsittelemättä. Itse uskoisin teoriaa, joka väittää karvattomuuden johtuvan lämmönpoiston tehokkuuden parantamisesta.

Mainitsemasi "vesiapina"-sana palauttaa mieleeni häilyvän muiston, että olisinkin lukenut tuon tapaista joskus jostain. Asiasta on kuitenkin jo niin kauan, tai/ja se on varmaan muutenkin tullut lähinnä lukaistua pikaisesti jostain artikkelista tai uutisesta, että minulle ei ole jäänyt oikein mitään mielikuvaa asian tieteellisestä varteenotettavuudesta. Karpovin viestistä mieleeni tuli lähinnä jonkinlainen hylkeentapainen, aito vesieläin, ja sellaisesta en edelleenkään muista ihmisen kehityshistoriaan liittyen kuulleeni. (Ei kai niiden vesiapinoidenkaan sentään aivan noin pitkälle vesielämään erikoistuneita väitetty olleen?)

No, joka tapauksessa näyttäisi siltä, että kyseessä ei ollutkaan Vonnegut.

Piru Naiseksi
Seuraa 
Viestejä3164
Liittynyt16.3.2005

jossa väitetään: "Etsimääsi juttua ei löytynyt".
Joko asia on huuhaata tai sitten niin arkaluonteinen, että juttu poistettiin sensuurisyistä.
Kumpaa ylle mainitsemistani selityksistä kannatan, riippuu siitä, olenko järki- vai X-Files -mielellä.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005
ChG
wizard

Mainitsemasi "vesiapina"-sana palauttaa mieleeni häilyvän muiston, että olisinkin lukenut tuon tapaista joskus jostain. Asiasta on kuitenkin jo niin kauan, tai/ja se on varmaan muutenkin tullut lähinnä lukaistua pikaisesti jostain artikkelista tai uutisesta, että minulle ei ole jäänyt oikein mitään mielikuvaa asian tieteellisestä varteenotettavuudesta. Karpovin viestistä mieleeni tuli lähinnä jonkinlainen hylkeentapainen, aito vesieläin, ja sellaisesta en edelleenkään muista ihmisen kehityshistoriaan liittyen kuulleeni. (Ei kai niiden vesiapinoidenkaan sentään aivan noin pitkälle vesielämään erikoistuneita väitetty olleen?)

Voisikohan kysymyksessä Elaine Morganin teos Naisen Esihistoria. Siinä hän otaksuu että ihmiset olisivat asustelleet aikoinaan rannalla ja ovat siksi karvattomia. Kuten muutkin vesinisäkkäät, delfiinit ja valaat. Sikakin on melkein karvaton kun se rypee mudassa. Naiset ovat suurten keksintöjen takana. Vaikkapa saviastiat, joka olisi kehittynyt rannalla huomatusta jalanjäljestä savessa. Ihmiset ovat mieluusti piiloutuneet pedoilta veteen. Naiset suosivat vieläkin pitkiä hiuksia koska jäkeläist roikkuivat niissä vedessä lilluttaessa. Myös seksi oli vahvasti esillä. Muitaakseni alkunainen olisi kokenut lähetyssaarnaaja-asennon lähinnä raiskauksena aluksi luonnollisemman paritteluasennon sijaan.

Tämä teos oli vastaväitteenä Desmond Morrisin Alaston apina kirjalle.

Lierikki Riikonen

Vierailija
lierik
ChG
wizard

Voisikohan kysymyksessä Elaine Morganin teos Naisen Esihistoria. Siinä hän otaksuu että ihmiset olisivat asustelleet aikoinaan rannalla ja ovat siksi karvattomia. Kuten muutkin vesinisäkkäät, delfiinit ja valaat. Sikakin on melkein karvaton kun se rypee mudassa. Naiset ovat suurten keksintöjen takana. Vaikkapa saviastiat, joka olisi kehittynyt rannalla huomatusta jalanjäljestä savessa. Ihmiset ovat mieluusti piiloutuneet pedoilta veteen. Naiset suosivat vieläkin pitkiä hiuksia koska jäkeläist roikkuivat niissä vedessä lilluttaessa. Myös seksi oli vahvasti esillä. Muitaakseni alkunainen olisi kokenut lähetyssaarnaaja-asennon lähinnä raiskauksena aluksi luonnollisemman paritteluasennon sijaan.

Tämä teos oli vastaväitteenä Desmond Morrisin Alaston apina kirjalle.

Morganin teos löytyy itseltänikin hyllystä, en vain ole sitä koskaan ehtinyt lukea, mutta näytät olevan oikeassa, sillä googlettamalla asiaan löytyi tietoa lähempää kuin olisi voinut aavistaakaan:
http://www.tiede.fi/arkisto/artikkeli.php?id=72&vl=2005

Kopioin Tiede-lehden artikkelista tähän vesiapinateoriaa koskevan pätkän:

2 “Vesiapinasta“ ei ole todisteita

Vesiapinateoriaksi sanotaan olettamusta, jonka mukaan ihminen olisi jossain vaiheessa ollut osaksi vesieläin. Tällä on pyritty selittämään muun muassa karvattomuuttamme ja ihonalaista rasvakerrostamme. Meribiologi Alister Hardy esitti ajatuksen 1960-luvulla, ja kirjailija Elaine Morgan teki sitä tunnetuksi 1980-luvulla.

Valste korostaa, ettei vesiapinateoriaa tue yksikään fossiililöytö tai muu todiste. Siksi kukaan ihmisen evoluution varsinainen tutkija ei ole ottanut tätä teoriaa vakavasti. – Vesiapinateoriassa aliarvioidaan pahasti aika, joka sen olettamiin suuriin evolutiivisiin muutoksiin todellisuudessa menisi, hän huomauttaa. – Lisäksi kaikki ihmisen ominaisuudet, jotka teoria selittää sopeutumisella veteen, voidaan selittää muullakin tapaa.

Voisi sanoa, että vesiapinateoria on kyllä ihan kiva mutta tieteen kannalta täysin turha.

Valste näkee teoriassa kuitenkin yhden hyvän puolen. – Se kiinnittää huomiota siihen, että elinympäristönä ranta on ollut varmasti ihmiselle tärkeä, vaikka usein puhutaankin vain savanneista ja metsistä, hän muistuttaa. Punontatekniikan ja muiden taitojen kehittyessä ihminen pystyi yhä paremmin pyydystämään rapuja ja muita äyriäisiä. Myös kalastuksesta tuli monille ihmisyhteisöille tärkeä ravinnonlähde.

Linkissä http://www.tsv.fi/ttapaht/024/TAMMISalo402.pdf puolestaan arveltiin ihmisen karvattomuuden johtuvan pikemminkin edusta syöpäläisiä vastaan, kuin vesiapinateoriasta. Tuon syöpäläis-hypoteesin muistankin aiemmin kuulleeni.

Olit siis oikeassa; Morgan liittyy vesiapinateoriaan, mutta itse teoria ei tunnu nauttivan järin mairittelevaa kannatusta tiedemaailmassa.

Uusimmat

Suosituimmat