Aatteellinen ja filosofinen ryhmäkuri

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

ssssssss

Sivut

Kommentit (47)

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005
Tähän ajatukselliseen, tiukkaan ryhmäkuriin kuuluu mm. seuraavien asioiden varaukseton hyväksyminen: prostituutio, homoavioliitot, varhaispuberteetissa aloitetut seksisuhteet, huumeitten laillistaminen, armeijasta totaalikieltäytyminen, jne.

Nyt sinä sotket sllaiset asiat toisiinsa jotka eivät siihen mitenkään liity, ja vielä jne.

Miten prostituutio ja totaalikieltäytyminen liittyvät toisiinsa? Entäs homoliitot ja huumeitten laillistaminen? Eri kategorioissa on erilaisia näkökantoja, eikä ole kysymys ryhmäkurista. Itsehän sitä yrität lietsoa. So. kaikki jotka eivät ole samaa mieltä kuin sinä, ovat moraalisesti epäkelpoja ja väärässä kaikkinensa ja kaikkien mielipiteittesi mukaan. Erottele asioita toisistaan vähäsen edes.

Lierikki Riikonen

Vierailija

Voi että! ... vääryys ja moraalittomuus yms. ... mistä ihmeestä yksikään ihminen voi muka saada jonkun mandaatin, että voi muka mennä tietämään, mikä on oikein ja mikä on väärin.

Emmehän me täällä puhu muuta kuin teoriaa ... kuka mitenkin käytännössä elää ... eihän se tänne palstalle kuulu, eihän tämä ole mikään sellainen palsta, jossa avautuminen on ensisijaista ... vaan vain pohtiminen ... mitä eläminen on.

Jos esim. tyttö on tullut kertoneeksi äidilleen, että piakkoin ehkä harrastaa seksiä, eikö ole aivan järkevää ostaa kortsuja .. tai jospa äiti on vaistonnut viisaasti, että kohta tyttö aikoo ...

On silkkaa harhaa luulla, että aikuiset voisivat millään estää lapsiaan ja nuoriaan tekemästä mitä he haluavat, kysehän on vain siitä, mitä lapset vanhemmilleen kertoo ja mitä eivät. Ellei luota vanhempiinsa on selvää, että jotkut asiat saa tietää vasta sitten, kun lapset ovat jo itse aikuisia ... tai ei edes silloin... jokainen itse tietää, etteivät vanhemmat pystyneet estämään yhtään mitään ... tai kukaan muukaan.

Ainoa este, mitä ihminen milloinkaan kuuntlee on hänen oma pelkonsa, ei mikään muu. Kiellä lasta niin teet tuosta kielletystä asiasta kiinnostavan .. näinhän se menee ... on aina mennyt ja tulee menemään. Keskustele ja pohdi lapsen kanssa - yhdessä - kuin hän olisi s i n u n paras ystäväsi ja saat huomata, lapset/nuoret eivät ole tyhmiä.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Henkolökohtaiseta suhtaumisestani lasten seksisuhteisiin:

On kaksi poikaa, niille olen kertonut niinkuin mies miehelle: "Jos oot naisen kanssa, niin muista käyttää ehkäisyä"

Vastaus:"Oon tietenki ollu, ja oon käyttäny" Nuoremmalle en oo ottanu edes asiaa puheeksi sen koomin, tytöt soittelee kännykkäänsä ja oletan että asiat ovat selvillä. Jollei ole, olisin huolissani.

Tyttö on 10, on vaivautunut kun puhun näistä asioista, äitinsä ei osaa\kehtaa.
olen sanonut "Ettet kenelekkään jätkälle anna", "piä se mielesäs". Hymähtelee ja on myös vaivaitunut.

Lenin sanoi: "Raaputappa kommunistia hiukan, niin huomaat, että suhteessa naiseen, hän on konservatiivi".

Lierikki Riikonen

Vierailija

Tripla
Tarkoitat siis painetta, jonka yksilö tuntee, kun hänen oma mielipiteensä eroaa ryhmän kannasta?

Yleensä on helpointa olla samaa mieltä muiden kanssa, näin vältyy pohdiskelemasta asiaa syvällisemmin. Henkistä laiskuutta, siis.

Erimieliseksi tunnustautuminen vaatii oman kannan selkiyttämistä ja jonkinlaista epämieluisuuden sietokykyä. Parasta olisi olla niputtamatta mielipiteitä yhteen vaan funtsia asia kerrallaan.

Siksi notkunkin tällä palstalla: saan uutta pähkäiltävää.

Prostituutiokeskustelussa luin muiden mielipiteitä ja sitä kautta löysin omani. Jonninmoista painostusta tunsin silloin muiden keskustelijoiden taholta, mutta olin kuitenkin tyytyväinen, kun olin oman kantani löytänyt.

Sitten on ollut muita aiheita, esim. armeijajutut, joita olen kiinnostuneena seurannut, mutta joihin en ole vielä pystynyt omaa kantaani muodostamaan.

Sitten on aiheita, jotka ovat itselleni pläkkiselviä. En ymmärrä, mitä pohtimista edes on homoliitoissa. Perheystäviimme on aina kuulunut homoja ja lesboja, jotkut sinkkuja, jotkut parinsa löytäneitä.

Jos kaksi ihmistä niin rakastaa toisiaan, että he tässä pahassa maailmassa haluavat yhdessä elää ja toinen toisestaan huolehtia, niin sehän on ihana asia. Ei minun eikä yhteiskunnan tehtävänä ole tarkistaa, että näillä kumppanuksilla vain toisella on munat.

Ja miettiminen, se on niitä kaikkein mukavimpia asioita tässä maailmassa

Mummo

Vierailija

...asian vierestä .. Se ei ole vielä mikään mielipide ... jos on jostain juu/ei mieltä. Kristinuskon ensimmäinen/viimeinen totuus on tietenkin aina - rakkaus - eikä se muuksi muutu, olivatpa ihmiset siitä mitä mieltä tahansa.

Eli rakkaus peittää kaiken alleen ts. mikä ei mahdu lempeyden käsitteeseen on valetta ... emävaletta. Kaikki on sallittua, koska rakkaus hyväksyy kaikki ja kaiken - ehdoitta - .

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005
s&s&s
lierik

Lenin sanoi: "Raaputappa kommunistia hiukan, niin huomaat, että suhteessa naiseen, hän on konservatiivi".

Ja taas unohtuu kauan sitten kirjoittamani esimerkki äärikommunistin suhtautumisesta naiseen. Aikoinaan Neuvostoliitossa oli muutama alue jossa sovellettiin kaiken jakamisen ideologiaa myös naiseen. Kuka tahansa kadunmies oli oikeutettu saamaan seksiä keneltä tahansa vastaan kävelevältä naiselta. Mikäli nainen ei ruumiinsa käyttöönluovuttamiseen suostunut tuli sakkoja tai vankeutta. Tämä tarina on siis totta ja löytyy mm. historijoitsijanakin tunnetun Kaari Utrion kirjasta "Perhekirja, Eurooppalaisen perheen historia".

(Pakko oli tämä esimerkki kaivaa muistoista, on se sen verran herkullinen..)

Ensinnäkään: miksi vertaat Suomen isänmaallisia Kommunisteja NL:oon.

Ei Marxi eikä Lenin eikä Isä Aurikoinenkaan tuommoista kannattanut. Tunnen Kaarin tuotannon, eipä ole tuommoista eteen sattunut. Siitä huolimatta, tuo sakkorangaistus saataisi sinänsä olla paikallaan, meilläkin. Tietenkin ja vain niille joilla olisi asiaan kuuluva proopuska. Tiedän heti moraalisesti ja eettisesti kypsän henkilön, jolle sellaisen voisi antaa. Kysy pois? hekilökohtaisella viestillä.

Lierikki Riikonen

Vierailija

Kun joku sanoo tietävänsä kuka on moraalisesti ja eettisesti kypsä hän tietenkin tarkoittaa (samalla) itseään.

Itsensä ylentävät alennetaan... mutta ei hätiä mitiä, alennus tarkoittaa vain (jälleen) nauramista ... ylentäjällä on hyvä mahis oppia nauramaan itselleen (tunteilleen) v i e l ä makeammin.

Vierailija

Tunnistan aloittajan mainitseman ilmiön, mutta en näe siinä ongelmaa. Kaikissa esimerkeissä on vain hyväksymisestä, ja asioissa on vain kaksi vaihtoehtoa.

Kaikilta ihmisiltä et voi tiedustella perusteluja vaikkapa homoavioliittoasiasta. Meitä on liikaa. Ja jos järkeviä vaihtoehtoja on kärjistetysti kaksi, joko hyväksyt tai et, niin on tarpeetonta leimata enemmistön mukaan ajattelevia laumasieluiksi. Uskon jokaisella olevan jonkinlaiset perustelut valinnalleen. Lopputulos näkyy siinä, että joko kuulut enemmistöön tai sitten et.

Juuri aloittajan mainitsemat esimerkit ovat mielestäni huonoja esimerkkejä jos halutaan tutkia laumakäyttäytymistä, sillä niihin sisältyy paljon perusteltuja ja yksilölisiä arvolatauksia. Osuvampaa olisi tarkastella vaikkapa tapakristittyjä ja puoluekirjojen omistajia. Siellä laumasieluisuuden uskoisin ilmenevän konkreettisemmin.

Varmasti enemmistön mielipiteet muokkaavat yksilön suhtautumista asioihin, mutta oma mielipiteeni on, että aloituksen esimerkit eivät ole tällaisia.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Lystikäs jo vastasi puolestani. Eettisyys ja varsinkin moraalisuus jäävät jalkoihin, kun vietit vie. En minä henkilökohtaisesti täytä niitä vaatimuksia mitä Puolueen jäsenyys vaatii. Olet muuten taas vaihtanut aavtariasi. Onko tämä kypsempi olemus, vai vain kivempi kuva?

Edit. Kylläkai minä sinulle tuhmiakin ehdottelisin, upseerisukua molemmat, jotain yhteistä löytisi heti

Lierikki Riikonen

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat